Nautilus222 Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 ...på vei hjem...håper til helgen. hvis bare gutta på verkstedet kan blir ferdig med motoren... Link to post
Nautilus222 Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 And the story continues... Men, jeg klarer ikke helt å fri meg fra Aquarama. Etter å ha studer litt tegninger og foto på nett, så ser man at Ariston er rundere i baugen over dekk enn Aquarama. På bildene jeg tok, og fra minnet, så synes jeg å huske at din er spissere enn Ariston.... Men, det skal jeg finne ut av neste gang jeg ser båten. Har du fått den hjem? Det er nok en riktig observasjon ja Egil, tipper byggeren kikket på en Aquarama og gjorde noen små endringer her og der:) Jeg skal ihvertfall fjerne Ariston merkene han satte på så ikke entusiastene her inne kommer og lager st.hans bål før jeg har gjort et forsøk på å sette den i stand:) Link to post
Whistler Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Her er annonsen som lå på Finn i fjor sommer. Om bildene er fra i fjor har den forfalt betydelig de siste månedene. Den er til forveksling lik en Ariston frem til og med cockpitområdet. Å hevde at det er en Rivakopi er etter min mening å dra det litt langt. Ken Hankinson og Glen-L er nevnt; jeg linket til denne annonsen i Glen-L forumet i fjor, men ingen kunne kjenne den igjen så det er nok en båt bygget på opptil flere sett tegninger og noe "fritt etter Skjæråsen". Med litt ståpåvilje og godt stell blir det nok en "attention-getter" igjen. Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Nautilus222 Svart 3.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Takk whistler, har lett etter den annonsen:) greit å se hvordan den skal/kan se ut:) Bildene er nok fra båten kom til Norge for ca 5 år siden, men man vet aldri. Uansett et er det ikke tvil om at den har forfalt betraktelig...håper bare det er mulig å "redde" den... Grunnen til at jeg kaller det en "riva kopi" er at den visstnok ble bygget ved siden av en ekte riva som mal. Som du sier, det er nok mye "lett blanding". ...lurer på hvordan det er mulig å få en båt til å forfalle så fort uansett...heldigvis var prisen en helt annen nå enn den gnag:) Link to post
Nautilus222 Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Mulig jeg "banner i kjerka" her nå, men hva med å legge Coelan eller Uroxsys på dekk og kanskje skrog? Nå som skuta likevel skal "taes helt ned" og den har tørket laaaang tid på land...?? Har lest litt om erfaringer her på forumet, men hva synes folket? Er det helt feil på en båt som "min"? Link to post
egilwh Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Hadde ikke hørt om Uroxsys før nå.... Sjekket litt på hjemmesiden og fant "It is not recommended for exterior decks." Coelan, eller XtreemCoat som det nå heter, har jeg bare godt å si om. Har det på fordekket på båten, og det var absolutt vedlikeholdsfritt i 10 år. Over ripa er det absolutt verdt å tenke på, koster en del mer per liter, men over 10 år så svarer det seg. Og, når selveste Svaap kan bruke det på skøyta si, så er det generelt godkjent her på båtplassen! Jeg er mer usikker på skroget, men kanskje..... -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
egilwh Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Hvordan går det? Fått båten hjem enda? -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Nautilus222 Svart 13.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Trekker litt ut pga omregistrering/nye skilter på henger...vurderer sterkt en mørk kveld.. Håper start neste uke. Link to post
Nautilus222 Svart 21.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Da er båten på plass i hagen for totalrenovering.... ..må finne et telt.... Link to post
egilwh Svart 21.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2012 Gratulerer! Om du skal ha båten på hengeren over vinteren, så bør du jekke opp og legge noe under rammen slik at ikke hjulene står seg skjeve. -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Nautilus222 Svart 22.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Ja, jeg jobber med saken, men siden det er en gressplen med store innslag av myr/mose er det litt vanskelig å finne skikkelig underlag:) Har begynt å strippe båten for beslag/lister/div metall og så¨må jeg begynne å pusse den ned. Har tenkt å skaffe meg en slipemaskin på trykkluft siden jeg kan låne en kompressor. Har hørt at det skal være det beste med tanke på trinnløs hastighet og "kjøling" i form av luft. Jeg har ikke greid å finne et sted som selger lister i den dimensjonen jeg er ute etter til fordekket, men det vet kanskje noen her inne? 2,5mm tykkelse Mahognylister. Emdelig begynner det å skje noe:) Link to post
Whistler Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 Knivskåret mahognyfiner i 2,8mm får du kjøpt av Oslo Finerfabrikk i Frysjaveien. Det kan være greit å ringe først for å bestille - sist jeg var der hang det oppslag om at de ikke lenger tok imot drop-in-kunder. Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
egilwh Svart 22.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2012 (redigert) Du får også det meste av mahogny ute på Billingstad trelast. Synes forøvrig at du bør vurdere å gå litt opp i tykkelse dersom du skal ta hele dekket, 2,5mm blir litt tynt og lett ødelagt av fuktighet... avhenger selvfølgelig av hvordan det legges. Så skal du også være varsom med slipemaskin når du har så lite å slipe på.... bør gå for varmluft i første omgang og fjerne så mye lakk som mulig. Da kan det være nok med håndsliping og det er mye mer skånsomt. Redigert 22.Juni.2012 av egilwh (see edit history) -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Nautilus222 Svart 26.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2012 Da har jeg satt igang:) Link to post
Nautilus222 Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Har fått fjernet mesteparten av beslag, lister, pullerter, lanterner etc...kun vindskjermen igjen som av en eller annen merkelig grunn er skrudd fast med gjennomgående bolter med rundt hode?? helt umulig å rikke på noe som helst om det ikke finnes et spesiallaget verktøy for denslags:) håpløst..men får det vel til tenker jeg. Ellers vurderer jeg sterkt å ta ut motoren for å få gjort skikkelig rent under og malt opp på nytt. Det er også en fordel med tanke på å sjekke bunnen ordentlig. Noen som har en motorbukk tilgjnegelig? Link to post
egilwh Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Mener du en slik elefantkran? Vi har en sånn på verkstedet... -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Nautilus222 Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 (redigert) Noe sånt ja... Hvor var dette verkstedet igjen? Jeg skrur av vindskjermen iløpet av helgen (les når regnet har gitt seg) så tar jeg fatt på bensintank og koblinger i motor slik at der mulig å heise den ut. Jeg tar kontakt når det nærmer seg om det er mulig å "låne" litt. Redigert 29.Juni.2012 av Nautilus222 (see edit history) Link to post
Jens_P Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 kun vindskjermen igjen som av en eller annen merkelig grunn er skrudd fast med gjennomgående bolter med rundt hode?? helt umulig å rikke på noe som helst om det ikke finnes et spesiallaget verktøy for denslags:) håpløst..men får det vel til tenker jeg. Tipper det er benyttet vognbolt. I så fall er det en firkantet under hodet som skal holde igjen. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
egilwh Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Ligger oppe på Bryn i Bærum, på vei opp mot Rykkin. Ta kontakt, så fikser vi vel det. -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Nautilus222 Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Hei Jens_P, det er nok en slik en ja....problemet er at firkanten under ikke får "feste" i treverket som er noe gammelt...og ødelagt......den blir nok byttet i noe mer passende med bolt og mutter tenker jeg,,,men jeg får gjøre et forsøk Noen tips? prøver å ta tak i selve bolten under med tang, men den bare glipper. kanskje like greit å borre noe spor til en skrutrekker om mulig. Link to post
egilwh Svart 29.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 Det enklest på slike, dersom du kommer til, er vel å bruke baugfil og skjære et vanlig tverrspor... Vil uansett anbefale å gå på alle mutterne med CRC e.l. med en gang (og i flere runder), så får den litt tid til å gjøre sitt. Da bør de slippe litt lettere.... Hvor mye er det igjen av bolten under? Om det er nok, så kan du skru på to muttere som du strammer mot hverandre og bruke disse til mothold. Du kan også prøve en Wisegrip... -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Nautilus222 Svart 29.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2012 ...ja, tenkte på det, men det er litt for lite å gå på...og får ikke baugfilen under der heller...Jeg får sjekke om CRC'en har gjort susen siden igår:) Ellers viste det seg at de fleste skruene under vannlinjen som holdt beslaget forna i baugen på plass var så rustne at de brakk i to. Dermed sitter det en fin bit itjen i skroget som kommer til å ødelegge pussepapiret...jaja. Dessuten ble det masse små hull tvers gjennom der jeg fikk skruene ut. Det er sikkert på å tette, men det ser jo litt rart ut da...eller er det "normalt" med gjennomgående skruer under vannlinjen ? Link to post
Nautilus222 Svart 4.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Har begynt å skrape/varmluft. Det går temmelig greit, men måtte stoppe da jeg nærmet meg luftingen til bensintanken:) Som dere ser er det litt "skjoldete" under lakken. Skal det være sånn og hva kan jeg gjøre for å få en jevn farge? Regner m det er derfor man bruker beis/primer før lakk? Eller ser jeg noen områder hvor det har sprukket opp og treet står litt "ut". Regner m det er pga fukt eller annet. Hvordan kan dette repareres uten å skifte plater? Takk for hjelp:) Link to post
egilwh Svart 4.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2012 Når du først pusser og så beiser, så blir dette så jevnt og fint som treverk kan bli. Kan også blande litt beis i lakken etterhvert for å jevne ut enda mer. Når dette gjelder finer som har sluppet litt, så skal dette stort sett gå å lime det. Kommer forbi deg en dag for å se på underverket :-) -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Nautilus222 Svart 5.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2012 Det var betryggende:) Stikk innom en gang så spanderer jeg litt kaffe:) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn