Jump to content

Klassisk runabout


Nautilus222

Recommended Posts

Helt enig, kjøp BTs Lamineringsepoksy. Fungerer helt fint til det meste, har ikke stoppet meg enda. Ta med litt glassballonger i samme slengen for å fortykke til lim og sparkel Skal det være trefinish, så kan den fortykkes med mahogny slipestøv. En god grunn til å koble støvsuger med ny ren pose på støvsugeren når du skal slipe mahogny.

Om du skal lime i helga, så kan du få med en skvett epoksy fra meg om du skal hente tvinger. :)



Hmm... hvor kjekt hadde det ikke vært å ha en maskin som en bare kunne mate med mahognykapp, og som produserte fint pussestøv i en sekk. En bredbåndspusser med et matesystem av noe slag, kanskje....

 

Toro, kan du lage en sånn til meg? :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Fikk tak i noe papir så da blir det litt pussing. Der jeg har tatt lakken med skrape og varmluft går d greit, men hvordan kan jeg se at jeg får pusset vekk lakk i baugen hvor jeg ikke kom til med skrape? Det blir hvitt og så ser jeg ikke om jeg kommer ned til treverket eller ikke. Er det noe triks, f.eks m våt klut eller annet? Spes sandpapir?

 

bilde

 

Har tatt med 80 på treverket nå og det blir veldig glatt og jevnt;)

Link to post
Share on other sites

Når det blir hvitt, så er det lakk eller epoksy du pusser på. Du må pusse til det hvite blir borte for å komme ned til treverket.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Sorry, du er nok altfor forsiktig :lipseal: hvis jeg skal tørre å si det. Begynn en skikkelig runde med 40 eller 60-papir. Helt ned til du får rent treverk.

 

Du merker når du er klar at slipestøvet lukter mahogny og blir rosa-brunt. Alt mindre enn det blir for dårlig. Du skal slipe, og ikke pusse. Det er viktig å ha skikkelig maskin og maske.

 

Deretter skal du bruke 80-papir, så 120, 180, 240 og til slutt 500-papir. Da skal du bruke våt klut over hele båten. Du vil merke at dagen etter har hele båten blitt ru. En gang til med 500-papir så har du en glatt damerumpe å beise :giggle: . Husk å fjerne alt støv mellom hver sliping ellers sliper du grovere støv inn i treverket, - gjerne med luftpistol, bare ikke gå for nærme med den.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ser fint ut!

 

Holder på med egen båt og hadde tenkt å få den på vannet til St.Hans (skrape bunnstoff er det verste jeg vet! Eneste par dagene i året jeg angrer på at jeg har en stor båt), så har ikke tid til å hjelpe deg nå. Men når jeg kommer på vannet, så kan jeg godt komme innom å ta en titt på dekket ditt.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Skal snart begynne med epoksy (må kjøpe glasskuler) og tenkte også jeg kunne male innvending før jeg får noen til å ta fordekket (håper jeg). Noen innspill på hvilken maling jeg bør bruke? Dagens maling kan sees på bilde med motoren.

 

Forøvrig et bilde av linjene :) og motoren :)

 

bilde

 

bilde

Redigert av Nautilus222 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Igår fjernet jeg lister eller vinkeljern (i aluminium) som var montert på kanten mellom "skrogside" og bunn. Denne var skrudd fast og limt (med et eller annet). Er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe nye vinkler og om det er spesielle krav til materiale/overflatebehandling? Jeg antar at det var standard bronse/aluminium vinkler som deretter blir malt over med bunnstoff. Jeg tipper også de var limt med epoxy, men det kan hende det finnes noe bedre stoff?

 

Takk for innspill.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

...mens dere andre koser dere på sjøen i finværet benytter jeg sjansen til å male dørken:)

 

bilde

 

bilde

 

Snart skal dekket fikses (får profesjonell hjelp) og så blir det mahogny restorer og 2-komp sprøytelakk i august om jeg får det som jeg vil..

 

Har kjøpt bunnstoff (hvit og svart), men bør jeg vente til lakking er gjort? Det må uansett gjøres i flere omganger da jeg ikke kommer til bunn på hengeren.

 

Nyt sommeren

Hilsen misunnelig runabout:)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da har jeg endelig fått tapatalk til å virke:)

 

En liten oppdatering herfra. Jeg har fått fantastisk hjelpe av Reidar Fiskebøl (kan anbefales) til å legge nytt dekk i sommer mens jeg sløvet på rivieran:)) her er resultatet:

 

bilde

 

Veldig fornøyd..

 

Nå gjenstår lakking til våren. Må bare finne et egnet sted for vinteren. Litt kaos for jeg holder på å flytte...

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Båten er trygt plassert i varmt hus på Nesodden :) fikk forhåpentligvis gjort det før høstkulden satte inn i slutten av september.

 

Reidar har tatt ansvar og skal sjekke bunn og gjennomføring for aksling og starte lakk/puss/lakk i 7 runder:) gleder meg til å se resultatet.

 

Imens må jeg få pusset metallister og alt annet metall. Deretter sjekke motor og oppdater eksossystem.

 

Det er håp for sommeren....;)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...