Jump to content

Klassisk runabout


Nautilus222

Recommended Posts

Hva skjer?? det regner jo hele tidne?? helt umulig å få gjort noenting på båten så lenge jeg ikke har satt opp teltet...som jeg tenkte jeg skulle vente til høsten med for å "skåne" kona. Nå blir det telt, dette kan ikke vente lenger :)

 

Har fått skrapt halve båten før varmluftpistolen tok kvelden. Kjøper en ny idag og så må jeg finne noe skikkelig kutteverktøy til Dremel'en jeg skaffet meg igår...fikk av bakluken (over tanken) slik at jeg kommer til hekken og rorgjennomføringer. "Desverre" er tanken nesten helt full så det blir en liten opersajon å tømme om den skal ut....noe jeg tror er lurt for å skifte rustne tankbolter, Ellers er det hydraulisk roropplegg med en litensylinder som "står i sju stein" som det så fint heter:) Alt ser fint ut (ikke rust), men den står godt...vet ikke helt om det er lite olje eller om det bare har stått litt lenge. Jeg har ikke gått hardere til verks, men får se i ettermiddag...må det være strøm for at et slikt hydraulisk ror skal funke? tenkte på om det er en oljepumpe et sted som trenger batteri?...

 

Bilder kommer...

Link to post
Share on other sites

Ellers er det hydraulisk roropplegg med en litensylinder som "står i sju stein" som det så fint heter:) Alt ser fint ut (ikke rust), men den står godt...vet ikke helt om det er lite olje eller om det bare har stått litt lenge. Jeg har ikke gått hardere til verks, men får se i ettermiddag...må det være strøm for at et slikt hydraulisk ror skal funke? tenkte på om det er en oljepumpe et sted som trenger batteri?...

Er ganske sikker på det ikke trenges noe strøm... ville være rart. Har riktignok en elektrisk pumpe på min styring, men det er kun til autopiloten......

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Avrundete hjørner er bra. Hvis du lar skjæret på skrapa skjære litt på skrått (men fremdeles skrape på langs av bordene) kan du unngå riper. Holder med kun liten skråvinkel, for mye vinkel er vanskligere å kontrollere. Det er viktig å skrape med en fast hånd, hvis ikke kan skrapa fort skjære ut. Det er en fordel om du får noen andre til å holde varmluftspistolen, da du trenger begge hendene på skrapa ved slik "skråskraping". Selv pleier jeg oftest å slipe skrapa slik at den har en ørliten konveks bue på eggen, med litt øvelse tar da skrapa mest i midten og blir dermed lettere å kontrollere.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei, hvordan går det?

 

Her er litt motivasjon og inspirasjon: :yesnod:

 

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Nydelig båt med flotte linjer. :smiley: Den får jo Jennifer Lopez til å se kantete ut i forhold. :giggle:

Skraping kan være en påkjenning, men når du har fått pusset og beiset, og skal til å lakkere blir livet straks lettere. :smash: Anbefaler Epifanes, 12-14 strøk og båten blir et smykke.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for inspirasjonen Egil, trengte den nå:)) har ikke gjort så mye etter sommeren pga ny jobb som har tatt all tid, men nå skal det bli andre boller:)

 

Setter opp teltet (eller furteteltet som mine kollegaer kaller det:)) imorgen og så er det kun et lite stykke i baugen som skal skapes før pussingen starter..

 

amybenug.jpg

 

Trenger inspirasjon:)) keep'em coming

Link to post
Share on other sites

Meget vakkert. Jeg er en av dem som har satt varsling på denne tråden, og har nesten ikke ord for hvor mye jeg gleder meg til det kommer noen strøk med lakk på og motoren skinner!

Tipper du gleder deg litt til brumlingen selv også?

Stå på, du kommer _ikke_ til å angre! ser jeg deg på vannet er jeg en av de 9999 av 10000 som har øynene på stilk:=)

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hai Nautilus!

 

Du sa ikke noe om fremgangen i prosjektet? :smiley: Dette er jo bare barnematen å slipe ferdig :yesnod:

 

Jeg hadde droppa skraping og sjekka materialtykkelsen i stedet. Har du noen bilder fra der det er laget hull i skroget f.eks.? Kjempestaselig båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er tildels enig:) det er endel likheter med Pegiva.

 

Idag hadde jeg besøk av Sollerud Båtbyggeri for å få en pris på å reparere fordekket. Jeg ser for meg å pusse og gjøre alt annet klart for deretter å sette bort selve dekksarbeidet (litt avhengig av pris seff). Vi får se, jeg skulle gjerne gjort det selv, men er litt blank....

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Den sprekken bør limes med epoksy, evt. kanskje frese inn en mahognyflis. Det siste for å få litt mer plass til å rengjøre flatene før liming. Jeg vil tro at du kan få dratt dette sammen med en langtvinge og klosser. Du kan låne tvinger av meg. Hva slags lengde (høyde) er det fra bunnen og opp? Har også liggende litt av hvert av mahogny hvis du skal frese inn noe (om det er nødvendig).

 

For at du ikke skal få ujevn farge når du beiser, så bør du få bort gammel lakk hele veien. Forøvrig, der det har stått beslag o.l. er det ikke så nøye hvis du skal ha de samme beslagene på igjen.

 

Deilig med litt godvær igjen? Gjør underverker med arbeidslysten! :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...