Jump to content

Klassisk runabout


Nautilus222

Recommended Posts

Hei, ny på forumet så her kommer min første post..

 

Jeg har gått til innkjøp av en klassisk runabout ( :diving: ) og trenger sårt noen gode innspill. Dette er en nye (1998-2003) utgave av en Riva Ariston med noen "små" justeringer på bla sitteplasser etc., den er 24 fot og med en nyoverhalt V8'er. Båten er i forholdsvis god stand, men trenger reparasjon av fordekk. Såvidt jeg kan skjønne er båten konstruert med finerplater og mahognylister over. Listene er temmelig tynne og har slått seg pga fuktighet i forbindelse med en mindre velykket oppussing (pusset ned og latt en våt fille ligge på dekk over noen mnd???).

 

Min erfaring med trebåter er ikke den aller beste, men har vokst opp med snekke og sjekte på sørlandet...selv om båtpussen stort sett er overlatt til den eldre garde..

 

Nå trenger jeg gode råd for hvordan dette bør fikses, er det noe jeg kan gjøre selv eller bør jeg overlate til mer kyndige båtbyggere? og evt kontaktpersoner slik at jeg få noen priser. Hensikten er at dette skal være et prosjekt for meg selv så er det sagt...

 

Bor i sandvika-området om det er noen ildsjeler der ute som kan forbarme seg over en stakkars (men stolt) sjel :pray:

 

Takk for alle innspill.

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til båtplassen.

 

Kom gjerne med bilder av smykket. En Riva Ariston (selv en ny utgave) er ikke å kimse av.

Metoden med å legge en finérplate med tynne staver av mahogny eller teak er veldig vanlig.

Finérplaten vetes ut med ufortynnet epoxy, og stavene limes så med fortykket epoxy. Vanligvis legges epoxy og duk oppå dette, samt endel lag med 2-komponent lakk.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke du har 10 tommeltotter, så kan du fikse det selv. Bor i Sandvikaområdet selv, og kan godt prøve å bidra med det lille jeg kan. Altid morsomt å få kikke litt nærmere på en Riva!!! :clap:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for raske tilbakmeldinger:) jeg bør vel presisere at dette ikke er en "ekte" Riva, men en eller annen selvbygd sak fra Danmark. Byggherren brukte riktignok en Riva som mal:)

 

Som sagt trenger den endel "omsorg", men det bør være mulig. Sette den istand. Her er noen bilder

 

th_ee95d08b.jpg

 

th_c40a9908.jpg

 

Og av skaden....

 

th_6a2fe43f.jpg

 

Jeg er evig takknemlig om noen har tid til en titt og noen gode råd. Båten ligger i Fornebu-området. Jeg sender en PM:)

 

Takk

Redigert av Nautilus222 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen, da har jeg fått sett litt mer på båten og funnet ut av oppbygging av dekk. Er de tnoen av dere som vet hvordan man fjerner stavene som har slått seg ? Dette er vel limt på med epoxy på kryssfiner? og da er det kanskje ikke enkelt å fjerne. Jeg håper å kunne beholde platen under og kun legge nye lister.

 

Veldig takknemlig for tilbakemeldinger:)

 

Her er dekksoppbygging:

photo1.jpg

 

Her er mer bilder av "skaden" på fordekk. Tror dere man må ta hele dekket eller kun området som er ødelagt?

photo7-1.jpg

 

photo6-1.jpg

 

photo4.jpg

Link to post
Share on other sites

Hm, det der så leit ut. Iogmed at listene har flasket seg, er det lite å gjøre med dem. Ikke får du slipt det ned rett igjen og bare elendighet.

Men, kanskje det går å banke av de listene med et hoggjern? Kan se ut som om du slipper å ta av dollbordet?

 

Etter restene av listene er fjernet, må det slipes med sandpapir, typ rundt korning 60, og så er det ny runde med epoxy og lister.

Lykke til, og veldig hyggelig om du lager en tråd av det!

Link to post
Share on other sites

Denne båten har jeg sett på finn i fjor sommer. Bildene i annonsen er betydelig mer flatterende enn dette.

 

Snedig konstruksjon med et dollbord som inviterer til stående vann. Jeg vil tippe at dette er en medvirkende årsak til skadene om ikke hovedårsaken. Du må først og fremst av med fenderlist og dollbordet for å vurdere skadene, ikke minst på kryssfinerdekket. Om kryssfinerdekket er delaminert er det like greit å legge dekket helt på nytt og så benytte en annen løsning hva dollbord angår for å unngå at dette skjer igjen. Om underdekket (kryssfiner) er helt og fint kan det tenkes at det lar seg gjøre å lime ned mahognystavene på nytt ved å sprøyte inn epoksy fra undersiden (eller fra oversiden) ved å bore et antall velvalgte hull. Trykkes og holdes på plass med en bråte stifter, blyplater, sandsekker eller vakuum. Å slipe ned lakk og eventuell epoksy på toppen før bordene er limt ned vil ikke være å anbefale.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd:) Kommer tl å trenge det, og ja selvfølgelig lager jeg en tråd av dette om jeg får litt hjelp undeveis:)

 

Helt riktig, den har ligget på finn med bilder fra en "svunnen" tid, men så fikk jeg den billig og da. Noen mener det er en motor og et st.hans bål, men det håper jeg da virkelig ikke... Men at båten nok får et år til på land må påregnes.

 

Jeg får prøve å gjøre det jeg kan, men trenger sårt litt hjelp. Når det hjelper dollbordet er jeg enig at det inviterer til "stående" vann, men det er nok ikke grunnen til at dekket har slått seg. Dessverre har denne fruen ligget altfor lenge på land uten en god presenning og dermed har det samlet seg regnvan i dette området (ok, stående vann, men ikke saltvann)...ehh

 

Uansett, jeg tror det bør skiftes og da er metoden som dere påpeker å fjerne ødelagt lister med hoggjern, deretter pusse? Temmelig sikker på at finner under er ok, men det må sjekkes. Ellers er det vel på høy tid å pusse skroget helt ned og starte på nytt. Håper bare det ikke er råte/annet dritt noe sted jeg ikke har sett....

 

Mer kommer:) kom gjerne med synspunkter eller gode råd. Båten er i Sandvika området så jeg inviterer gjerne på en kaffe og litt båtsnakk om noen har litt tid til en "ung" kar med pågangsmot:) ...bare ikke ta all motivasjon fra meg:))

 

God helg

Link to post
Share on other sites

Dette får du båt av igjen vettu!

 

Jeg ville nok kanskje brukt en overfres til å frese ut de stavene du evt. må bytte. Pass på å få på nok lag med epoxy til slutt, så slipper du dette problemet en gang til.

 

Hvis du går lei av prosjektet, så overtar gjerne jeg........... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Det ligger masse tråder i forumet om laminering/liming med epoksy. I tråden i linken i signaturen min bør det også stå noe om dette. Ellers kan et besøk på West Systems sider anbefales.

 

Jeg anbefaler at du demonterer dollbordet og skrur av fenderlista først for å få et overblikk over hva som er skadd, hva som kan berges, og hva som må skiftes. Rebel mente nok at håndoverfresen skulle benyttes til å løsne den delen av stavene som sitter fast (samt evt limrester som måtte sitte igjen på underdekket)

Er de hvite natene natemasse, epoksy eller kontrastfarget treverk?

 

Ny finer til å lage staver får du hos Oslo Finerfabrikk.

Link to post
Share on other sites

Takk for input. Det hvite er trestaver i lønn. Lønn og mahogny stavene er 2,5mm tykke. Det ser tørt og fint ut under (det lille jeg ser ved å vri litt), så satser på at det holder å fjerne stavene og legge nye.

 

Litt usikker på om det virkelig er epoxy? Men regner med det. I byggebeskrivelsen (på tysk) står det 2-komponent et eller annet.. Regner med det da er snakk om epoxy?

 

Mer følger:))

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er ganske åpenbart at det er dollbordet som som er problemet her, dvs at det får sjanse til å samle seg vann som ikke forsvinner. Hvorvidt det er ferskvann eller saltvann, spiller ikke så stor rolle. Ferskvann er forresten verre, det er vann som kommer ovenfra som ødelegger trebåter.

 

Hvis ikke du skal lage en tverrgående skjøt midt på fordekket, så må du fjerne finerstripene/stavene hele veien bak, og da ville jeg vurdert å å legge på tykkere mahogny eller teakstaver, slik at høyden på dekket blir likt med dollbordet. Da får vannet renne av, og da får du ikke problemet igjen.

 

Litt usikker, men kan se ut på ett av bildene som om dollbordet ligger oppå fineren på dekket? Da bør det gjøres om....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk igjen for gode råd egilwh og tusen takk for "befaring". Veldig hyggelig at du tok deg tid:)

 

Det er nok som vi diskuterte vann som har blitt stående (sannynligvis snø fra vinteropplagring uten god tildekking), uansett må det skiftes så jeg følger oppskriften din over og tror det kommer til å bli bra. Jeg kikket litt på nettet på bilder av Ariston og det ser ut som noen av de faktisk ble levert med dollbord hevet og med mahognystaver kun i midtpartiet. Som du nevnte så er det vel kanskje dreneringshull "byggherren" har glemt i prosessen:) er ikke sikker, men det kan virke som det kun er noen årsmodeller som har dette. De nyere har dollbordet flush med dekket..

 

Uansett, båten skal hjem om noen uker, jeg er på jakt etter oppbevaringstelt og vurdere sterkt et av typen "partytelt" så de ter litt plass på sidene til skarping og pussing. Hele skroget blir skarpet og pusset for deretter å legg beis og lakk. De ødelagte lister på dekk blir fjernet og dekket bygget opp på nytt med tykkere mahognylister slik at dollbordet kommer "flush" med dekk. Det er ihvertfall planen så langt:)

 

Deretter må jeg pusse alt av metall....hvordan gjør man dette?

 

Bilder følger...

Redigert av Nautilus222 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Håkon,

Har surfet litt rundt på bilder av Riva, og såvidt jeg kan se av både linjer og innredning, så er det Riva Aquarama og ikke Ariston som er kopiert. Jeg ser av de bildene at de fleste Aquarama har dette forhøyde "dollbordet", men det avsluttes mye lenger fremme enn på din båt. Jeg skrev det i anførsel fordi, såvidt jeg kan se, så har disse også et helt normalt dollbord, og så har de denne "mahognylisten" liggende på dollbordet. Hos deg avsluttes den helt bak ved vindskjermen, mens på originalene avsluttes den ca. halvveis mellom baugen og vindskjermen. Tror uansett det vil være en fordel med noen små spygatt til drenering foran der... Når du får båten på plass hjemme, så bør du få justert slik at båten ligger likt som i vannet iht til vannlinjen. Da er det lettere å beregne drenering fra dekket og slikt.

 

Tror forøvrig et partytelt blir for spedt, det skal lite regn til før det kollapser. I og med du skal ha det stående en stund, så bør det være litt mer solid. Den presenningen du har i dag er solid, så hvis du kan få løftet sidene opp litt slik at du får plass til å gå rundt båten, så tror jeg det er bedre.

 

Når du får båten hjem og får av beslag etc., så tar vi en ny runde og lager en slagplan. :smiley: Unger som skal kjøres på fotballtrening rett i nærheten, så jeg kommer sikkert til å stikke innom rett som det er og passe på at du har fremdrift. :giggle:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hehe, det er bra, trenger noen som "pisker" litt...

 

Ifølge byggeren ble det kopiert en Ariston og jeg synes linjene ser like ut, men som du sier. innredning (spes solseng) er definitivt en Aquarama. Jeg er også enig at dollbordet er typisk Aquarama...her er det tydeligvis en lett blanding:)

 

Teltet idag er ikke mitt, så jeg må finne noe annet. Enig at et partyltelt blir litt spedt.

 

Er det noen her inne som har noe liggende jeg kan kjøpe?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Egil, denne er jo temmelig lik da...også emd tanke på dollbord helt bak til overbygg og solseng nedfelt over motorommet. I tillegg er det det "legendariske" wooden saxboard visstnok kjennetegnet til en Riva Super Ariston med noe større motor fra 60-tallet....

Tegningen er en orignal Riva tegning.

 

470a678e.jpg

 

2985a5da.jpg

Redigert av Nautilus222 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det har du helt rett i! Jeg legger meg flat! :wflag:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Egil, jeg tror jeg har forstått hva denne båten er..:)

 

http://www.riva-yacht.com/visitors/index.php?lang=en&page=archivio&mod=readdetails&id=23

 

Jeg tror det er en slags prototyp av en Riva Ariston Open. Denne ble aldri bygget fordi Riva ikke løste problemet med lengde på skrog for å få plass til solseng over motorommet. Ariston er vanligvis 6,95 (Super) og har da ikke nødvendig lengde, "min" er 7,20m og dermed har det blitt plass til solseng. Ariston Open eksiterer kun på tegnebrettet og som modell, men ble aldri bygget. Designutviklingen gikk videre inn i Riva Olympic istedenfor. Jeg tror byggeren av min båt hadde en orginal Ariston/Aquarama liggende og gjorde skrogendringer ihht Open "tegninger"/ideer...

 

Morsomt.... tror jeg...

 

Riva entusiaster river seg sikkert i håret nå:)

Link to post
Share on other sites

Ikke for å frata deg illusjonen om at du sitter på en sjelden Riva prototype, men det er ikke så mye i håndverket du har vist bilder av som minner om Riva.

Jeg tror nok heller du skal basere deg på at dette er en hjemmebygd båt etter Glen-L/Ken Hankinson tegninger. Litt for mye kryssfiner og litt for lite massiv mahogny og møbelsnekker-arbeid til at dette er en Riva eller tilsvarende. Men det kan bli en fin båt for det :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

And the story continues... :smiley:

 

Men, jeg klarer ikke helt å fri meg fra Aquarama. Etter å ha studer litt tegninger og foto på nett, så ser man at Ariston er rundere i baugen over dekk enn Aquarama. På bildene jeg tok, og fra minnet, så synes jeg å huske at din er spissere enn Ariston.... Men, det skal jeg finne ut av neste gang jeg ser båten.

 

Har du fått den hjem?

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ikke for å frata deg illusjonen om at du sitter på en sjelden Riva prototype, men det er ikke så mye i håndverket du har vist bilder av som minner om Riva.

Nå er det vel sagt innledningsvis i tråden at dette er en kopi av en Riva, og ikke en Riva.... så det er vel ikke så mye i den illusjonen.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ikke for å frata deg illusjonen om at du sitter på en sjelden Riva prototype, men det er ikke så mye i håndverket du har vist bilder av som minner om Riva. Jeg tror nok heller du skal basere deg på at dette er en hjemmebygd båt etter Glen-L/Ken Hankinson tegninger. Litt for mye kryssfiner og litt for lite massiv mahogny og møbelsnekker-arbeid til at dette er en Riva eller tilsvarende. Men det kan bli en fin båt for det :cool:

 

HEHE, jeg har på ingen måte noen illujsoner om noe "sjeldent" og ekte vare. Det ER en hjemmesnekret utgave, det er opplest og vedtatt (les tidligere poster). Dette var bare ment som en morsom oppdatering til hvordan hjemmesnekkern/byggeren kom frem til denne båten.

 

Ingen fare, jeg vet at dette ikke har noe med Riva å gjøre desverre,....som du sier, det kan bli en morsom båt likevel :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...