Jump to content

D6-310 med DPH drev fra 2008, anbefalte/nødvendige oppgraderinger


Ally

Recommended Posts

Jeg oppfatter Lingefan sitt tilfelle som veldig ekstremt og dårlig vedlikehold/oppfølging fra tidligere eier.

 

På min D6-310 fra 2008 har jeg hatt tre "feil" som jeg kan/kunne henge på VP. Det er girvaier, tiltsensor og oljetrykksensor. Jeg har også måtte bytte pakning mellom øvre og nedre vekselhus på drevet men droppet å reklamere på dette da jeg hadde fått en teine i propellen :rolleyes: før dette ble oppdaget.

 

Ellers har jeg gjort forebyggende utskifting/oppgradering etter hvert som det har passet og til en langt lavere pris en det Lingefan oppgir. Hadde jeg skulle kjøpt en båt med D-motor i da hadde jeg gått igjennom motoren og sjekket hva som var utført av oppgraderinger og gitt bud med høyde for hva jeg ønsket å utbedre.

 

Jeg gjør vanlig service selv hvert år, men bruker verksted på det som er litt mer komplisert iht. håndboken til VP.

 

Det jeg ofte lurer på er hvor mange skifter reimer, simringer, tar dysesjekk etc. iht. oppgitt timeintervall? Her tror jeg det slurves mye....

Link to post
Share on other sites

Forøvrig hadde impelleren din havnet i sjøvannsfilteret, ikke i motoren Lingefan. På nyere D'er er det endret slik at impelleren sitter etter sjøvannsfilteret, pga lekkasjene som var på filterlokkene. Pick a poison som det heter på utenlandsk

Fra hvilken årsmodell er impelleren plassert etter sjøvannsfilteret?

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter Lingefan sitt tilfelle som veldig ekstremt og dårlig vedlikehold/oppfølging fra tidligere eier.

 

 

Jeg gjør vanlig service selv hvert år, men bruker verksted på det som er litt mer komplisert iht. håndboken til VP.

 

Det jeg ofte lurer på er hvor mange skifter reimer, simringer, tar dysesjekk etc. iht. oppgitt timeintervall? Her tror jeg det slurves mye....

 

Det er mulig vårt tilfelle er ekstra uheldig og ikke beskrivende for de fleste D-motorer. Men jeg tror heller ikke det er et sjeldent unntak. Og for å si det slik har jeg funnet ut at det ikke er noe bedre for Yanmar, Mercruiser og andre. Bare ulike ting som går galt.

En ting er jo motorene, men en annen ting er drevene og gasskontrollene. Hva skjer når en 35-50 fots båt henger seg opp i gir. Min motor er jo første årgang D6, mange store båter har slike motorer av nyere årganger. Det er vel bare et tidsspørsmål før båter med sløvt vedlikehold henger seg opp i gir og gjør havnene utrygge for andre eller? Skjønner ikke at de tør å ha elektroniske gir/gass-vaiere.

 

Ellers er det drevene. Dyrt å reparere på de også, og hvis man ikke bytter shims eller har mekaniker som bruker feil oljetype eller lignende kan det få følger. Jeg tror det er mange som slurver med alt sånt. En kamerat fortalte om en D6 350 dph drev som var skiftet shims på hos et dyrt og anerkjent verksted, men når den ble overgått av en mekaniker til å stole på så man at det manglet en del og var dårlig satt sammen. Jeg tror VP sitt dårlige rykte er halvparten dårlige mekanikere. Folk som gjør det selv kan enten være veldig nøye, eller slurvete. Jeg gjør aldri slikt selv og er derfor avhengig av en som er til å stole på.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Drev er noe herk etter min mening.

Flott i teorien, men ofte mange og dyre feil med årene samt vedlikeholdskrevende.

 

Ang 40-50 foter og girvaiere/ aktuatorer som hoppet av/ henger så kommer man ofte bedre ut pga 2 motorer. Steng av den sog står i gir, brems opp med den andre og bruk thuster(e) for å holde igjen vridningen.

 

Har opplevet det noen ganger på KAD og D6 DPH. Elektrisk/ elektroniske feil som enten var periodiske eller forsvan ved restart.

 

Kjedelig er det uansett...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Og før når det var mekaniske wire var det aldri en wire som hoppet av? :lol:

 

Alt var bedre før :yesnod:

 

Etter å ha opplevd at feil i den elektroniske kontrolleren satte den ene motoren i gir og ga gass mens jeg sto på brygga og festet fortøyningene, så vil jeg faktisk si at ting var bedre før. Skal mye til at noe sånt skjer dersom en wire hopper av?

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Og før når det var mekaniske wire var det aldri en wire som hoppet av? :lol:

Alt var bedre før :yesnod:

 

På jakt bitteliten?

Jo. Akkurat som jeg skrev, samt hvordan situasjonen lettere reddes med en motor nummer 2.

 

Spiller ingen rolle om vaieren hopper av en mek spak eller aktuator.

 

Det jeg la til var at jeg selv noen ganger har opplevet at de har låst seg i gir UTEN vaierbrudd ell avhopping ;-)

Mao elektrisk/ elektronisk feil.

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Og før når det var mekaniske wire var det aldri en wire som hoppet av? :lol:

 

Alt var bedre før :yesnod:

 

Ikke alt. Vi hadde en Fjordling 17 med 72 mod Evinrude 115hk hvor det var trøbbel annenhver sesong på 80 og 90-tallet.

Men til sammenligning har vi som hyttebåt i dag en Ibiza 20 Touring kjøpt ny i 2008 med 150hk Suzuki. Så at den har gått ca 400 timer nå og etter 5. sesongen kan vi melde om følgende feil:

 

Ingen verdens ting...! Ibiza 20 touring og motor 150hk Suzuki firetakt kan anbefales på det sterkeste.

 

Slik bør det jo være. Jo, vi måtte skifte styrbord lanterne på båten. Den har ellers vært 100 % driftsikker. Coasteren med Yamaha F60 (2005 mod) er også driftsikker til tusen. Det eneste den har gitt av feil var at gear/gassvaieren røk i 2011. Satte inn nye og båten går som en klokke. Så vaiere ryker mekanisk også :-)

 

Jeg merker ekstremt stor forskjell økonomisk på utenbordsmotoriserte båter og innenbordsmotorer for å si det slik. Sleng med drev i tillegg så...

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Mine IPS 600 har til nå ikke kostet meg noe i oppgradering/utbedringer. De er 2008 modeller. For første gang i år sjekket vi en sil på hydraulikkoljen på ene drevet. 2 timers jobb.

 

På garanti er det byttet eksos slanger, sjøvannsfilter lokk, ladetryks sensor og fikset et vacuum spjell som styrer luft mellom kompressor og turbo.

 

Jeg er kanskje litt nøye. Har en egen sjekkliste der jeg regelmessig sjekker olje, kjølevæskenivå, sjøvannsfilter veivhusfilter og vann i dieselen ved at forfilter tappes av. I tillegg grundig visuell/fysisk sjekk av reimer og om motoren er tett og hel. Impeller og reimer bytte årlig uavhengig av timetall/service intervaller. Olje holdes konsekvent godt under midten på peilepinnen. Bruker Statoil forbrennngsforbedrer ved hver tank. En gang i året kjøres BioProtect II kur mot dieseldyr.

 

Har hatt lekkasje i sjøvannsfilter da båten var ny. Fikk sjøvann på en dynamo og et par motorfester. Den følges opp ekstra for å unngå rust. Dynamoen er lakket. Ingen tegn på funksjons reduksjon. Setter motorfester inn med spray fett så holder de seg pene. Det er jo saltholdig luft i motorrommet.

 

I sommer hørte vi her om brudd på et diesel rør på en D4. Så jeg skrudde av lokkene og sjekket dette hos meg.

 

Jeg savner ikke hekkagregat, bortsett fra at vi ikke kan gå inn på grunna med våre forovervendte propeller. Det tar bort noen muligheter til å ligge i enkelte uthavner.

 

Min største bekymring på motorene er at de går for lite.

 

Hadde irriterende mye reimstøv i år. Vanskelig å få bort. Fant ut her om dagen at aceton fjerner det enkelt :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

På garanti er det byttet eksos slanger, sjøvannsfilter lokk, ladetryks sensor og fikset et vacuum spjell som styrer luft mellom kompressor og turbo.

 

 

 

Tja, er ikke dette nok et eksempel på at VP ikke holder mål? Hører jo så mange skremmende historier om D-serie, spesielt de med drev, at det nesten ikke er til å tro. Og det også fra folk som har fulgt alle servicer og oppgraderinger.

 

Til sammenlikning så har jeg siden 2004 kjørt 750 timer med min Ford 2728T (1984 mod) Har vel bytta et rellè til starteren til kr 600,- på disse åra. (Har selvsagt gjort vanlig oljeskift og filter)

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt borti et miljø som håndterer mye motorer til profesjoenelt, krevende miljø. Jeg har ennå ikke hørt om installasjon som ikke har garantisaker. Men motorer fra 1984 er nok ikke i det miljøet lenger, så sammenligningen din med Forden vet jeg ikke, men du vet sikkert hvordan den var i garanti tiden også så sammenligningen kan bli reell :smiley:

 

De fleste feil med motorer blir jo oppdaget innenfor 2 års garanti tid som VP har.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke denne forkjærligheten til vp-d, dette dårlige rykte som denne serien motorer har fått kan umulig bare skyldes det faktum at det er solgt mange motorer i forhold til resten av markedet.

 

Personelig så mener jeg at man må være passe bra ute å kjøre om man velger vp-d om man har andre muligheter,da i sær mtp potensielle utgifter og videresalg,jeg antar mange glatt klikker videre på en annonse om en motor fra nevnte serie er installert.

Link to post
Share on other sites

Generelt tror jeg man bør ha en viss skepsis til at forum som feks Baatplassen.no er representativt for hvordan et marked faktisk er. Her får alle negative nyheter enorm oppmerksomhet, og alt er VPs feil. De positive nyhetene nevnes sjelden, og de som bare har et produkt og er fornøyd eller ikke bryr seg sier ingenting. Slik er de fleste slike forum.

 

Det er faktisk ikke VPs feil at Lingefan har kjøpt en vannskjøtt motor og at han ikke fant ut av disse tingene før kjøp og at han kanskje har valgt et dyrt verksted Det er bare forrige eier og Lingefans egen feil.

 

Jeg har litt erfaring med å være på produsentsiden av slike forum. Forum som har langt større produktinteresse enn vi har for båtmotorer. Det er ganske interessant å se hvor mye som skrives som åpenbart er feil og hvor stor støtte folk med feil får mot produsenten, uansett hva de har gjort :smiley:

 

Jeg tenker at det positive med Baatplassen er at vi vet mye om produktene. Det er både på godt og vondt. På ene siden kan man bli redd for alt som man vet har skjedd andre. På andre siden vet man antakelig ganske fort hva som har gått feil om oe skjer :smiley: når de aller fleste nordmenn er svært trygghetsorienterte kan man jo få diagnosen motorparanoid av mindre enn å lese dette forumet..

 

Også er jeg litt enig med forrige poster:mange som er kritiske vet kanskje ikke så mye fra egen erfaring :smiley:

 

Genteon: en av utfordringene er at det ikke finnes så mange alternativer å velge mellom. Hvilke andre motorer kunne man feks sette i drevbåt mellom 2004 og 2010? Vi ha vel alle hørt om Yanmar motorer og Mercruiser drev? Jeg vet om noen som byttet et drev i sesongen der... De hadde alltid ett i garasjen. Jeg kjenner til andre eksempler også på MAN, Cummins og Yanmar.

 

D motorer settes inn i noen RSer nå. Det blir interessant å høre erfaringene fra slik bruk. Ambulansebåtene til RS har forøvrig IPS

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Generelt tror jeg man bør ha en viss skepsis til at forum som feks Baatplassen.no er representativt for hvordan et marked faktisk er. Her får alle negative nyheter enorm oppmerksomhet, og alt er VPs feil. De positive nyhetene nevnes sjelden, og de som bare har et produkt og er fornøyd eller ikke bryr seg sier ingenting. Slik er de fleste slike forum.

 

Det er faktisk ikke VPs feil at Lingefan har kjøpt en vannskjøtt motor og at han ikke fant ut av disse tingene før kjøp og at han kanskje har valgt et dyrt verksted Det er bare forrige eier og Lingefans egen feil.

 

Jeg har litt erfaring med å være på produsentsiden av slike forum. Forum som har langt større produktinteresse enn vi har for båtmotorer. Det er ganske interessant å se hvor mye som skrives som åpenbart er feil og hvor stor støtte folk med feil får mot produsenten, uansett hva de har gjort :smiley:

 

Jeg tenker at det positive med Baatplassen er at vi vet mye om produktene. Det er både på godt og vondt. På ene siden kan man bli redd for alt som man vet har skjedd andre. På andre siden vet man antakelig ganske fort hva som har gått feil om oe skjer :smiley: når de aller fleste nordmenn er svært trygghetsorienterte kan man jo få diagnosen motorparanoid av mindre enn å lese dette forumet..

 

Også er jeg litt enig med forrige poster:mange som er kritiske vet kanskje ikke så mye fra egen erfaring :smiley:

 

Genteon: en av utfordringene er at det ikke finnes så mange alternativer å velge mellom. Hvilke andre motorer kunne man feks sette i drevbåt mellom 2004 og 2010? Vi ha vel alle hørt om Yanmar motorer og Mercruiser drev? Jeg vet om noen som byttet et drev i sesongen der... De hadde alltid ett i garasjen. Jeg kjenner til andre eksempler også på MAN, Cummins og Yanmar.

 

D motorer settes inn i noen RSer nå. Det blir interessant å høre erfaringene fra slik bruk. Ambulansebåtene til RS har forøvrig IPS

 

Det snedige er at man svært sjelden hører negativ omtale av for eksempel Yanmar men veldig ofte om vp,hvorfor er det slik?

Link to post
Share on other sites

Først kan du jo svare på spørsmålet mitt, for man må faktisk sammenligne epler og epler. Hvilke Yanmar motor passer på drevbåter i perioden 2005-2010?

 

Så handler det tror jeg om antall motorer installert. Se på salgstallene. Også har alle motor serier sine feil og mangler. Den feilen jeg tenker er virkelig slvorlig med D serien er injektorhavarier i Norge. Den er nok konkludert på produsentnivå for lenge siden, og antall havarier er betydelig redusert.

 

Også er det nok litt øya som leser også. Hørt om gruppesøksmål mot Yanmar i USA pga dårlig kvalitet på motorserie? Hørt om gjensota turbo på LY6 ettersom veivhusventilasjonen går rett i luftfilteret? Hørt om sotproblemer på Viknes båter med Yanmar motor?

Jeg har kjørt LY6 motorer noen år, og de er definitivt ikke feilfrie, selv om de følger absolutt alle serviceintervaller og stelles godt. Og en del av disse motorene har tålt langt mindre timetall enn forventet ved installasjon derfor har Yanmar bedt om at dieseltilsetning testes ut...

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og skuffende nok for enkelte har de fleste av disse en lei tendens til å fungere svært godt :wink:

Og det er vel å bra!

 

Men kan du svare meg på det enkle spm,hvorfor så mange tråder om problemer på vp-d her på bp og hvorfor svært få ang for eksempel yanmar i samme segment?

 

For en del så betyr det kansje ikke så mye med verditap og store verkstedkostnader,men for de fleste normaltlønna så vil et havari på en slik motor bety slutten på båtlivet,så hvorfor ta sjansen om det er bedre alternativer?

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke denne forkjærligheten til vp-d, dette dårlige rykte som denne serien motorer har fått kan umulig bare skyldes det faktum at det er solgt mange motorer i forhold til resten av markedet.

 

Personelig så mener jeg at man må være passe bra ute å kjøre om man velger vp-d om man har andre muligheter,da i sær mtp potensielle utgifter og videresalg,jeg antar mange glatt klikker videre på en annonse om en motor fra nevnte serie er installert.

 

En Volvo Penta D6 er en ekstremt bra motor å kjøre, meget stillegående, og bruker svært lite drivstoff. En nytelse på vannet. Bjørnsterk. Jeg hadde 10 personer i båten (= 900 kg?) og båten gikk lekende lett opp i plan med sine 858 NM.

 

Andre motorer har også feil og mangler. Innenbordsmotor er generelt lite driftsikkert og koster mye å holde uansett merke. Tror ikke det er spesielt for Volvo Penta D-serie. Yanmar motorer lekker olje og sprekker topplokk. Mercruiser kjenner jeg ikke til, men en bensinmotor vi prøvekjørte fusket hele tiden i forgasseren.

 

Om jeg skulle ha en innenbords diesel i båten min på nytt hadde jeg nok valgt D6 igjen. Kanskje en 400 ville vært perfekt :-)

 

Men jeg hadde kanskje også vurdert en bensin-V8. Billigere servicer og mindre som går galt, men dyrere å kjøre med.

Skal du ha billig båthold og forutsigbare kostnader, kjøp en utenbordsmotor. Da helst en Suzuki eller kanskje Yamaha.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Først kan du jo svare på spørsmålet mitt, for man må faktisk sammenligne epler og epler. Hvilke Yanmar motor passer på drevbåter i perioden 2005-2010?

 

Så handler det tror jeg om antall motorer installert. Se på salgstallene. Også har alle motor serier sine feil og mangler. Den feilen jeg tenker er virkelig slvorlig med D serien er injektorhavarier i Norge. Den er nok konkludert på produsentnivå for lenge siden, og antall havarier er betydelig redusert.

 

Også er det nok litt øya som leser også. Hørt om gruppesøksmål mot Yanmar i USA pga dårlig kvalitet på motorserie? Hørt om gjensota turbo på LY6 ettersom veivhusventilasjonen går rett i luftfilteret? Hørt om sotproblemer på Viknes båter med Yanmar motor?

Jeg har kjørt LY6 motorer noen år, og de er definitivt ikke feilfrie, selv om de følger absolutt alle serviceintervaller og stelles godt. Og en del av disse motorene har tålt langt mindre timetall enn forventet ved installasjon derfor har Yanmar bedt om at dieseltilsetning testes ut...

Det stemmer sikkert at alternativene ikke er all verden,jeg har ikke satt meg godt nok inn i den problematikken rundt dette da det ikke er et alternativ for oss.

 

Jeg vil ha fast aksling da utgiftene er marginale i forhold til drevbåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg leser ikke trådensom heter alt om Yanmar, så jeg vet ikke hva som skrives der.

 

spørsmålet ditt har vært reist mange ganger, og som vanlig blir diskusjonen gående i sirkel. Om man mellom 2005 og 2010 skulle velge Yanmar måtte man ha Mercruiser drev. For meg var ihvertfall det et utenkelig valg. Skulle man ha poder fantes ikke alternativ.

 

I så fall måtte man velge båt med rett aksel eller vannjet og der har Yanmar god markedsandel. Men det er forbaska få normalstore båter med rett aksel :smiley: og der har jo du svart selv på hva du valgte. Jeg vilikke ha drevbåt pga mindre plassmord og ikke minst faren ved grunnstøting bed at flyndra slås inn. Poenget er jo at konkurransen er for liten, eller VP gjør en for god jobb. For hadde det vært en konkurranseulempe å selge båt med VP motor hadde vel produsentene sluttet med det?

 

Det interessante er at akkurat den samme diskusjonen fant sted før D serien også. Da var det KAD 44/300 motorene som var ille. Nå er visst de bra :smiley: bortsett fra KAD42 da som er tragisk, bortsett fra alle de som fungerer svært godt for de aller fleste eierne :smiley:

 

Noen sm vet hvor mange motorer til fritidsbåter selger VP per år i Norge mot Yanmar? Hvor mange BY har Yanmar solgt i Norge feks? Hvor mange av den nye V8eren er solgt?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

En Volvo Penta D6 er en ekstremt bra motor å kjøre, meget stillegående, og bruker svært lite drivstoff. En nytelse på vannet. Bjørnsterk. Jeg hadde 10 personer i båten (= 900 kg?) og båten gikk lekende lett opp i plan med sine 858 NM.

 

Andre motorer har også feil og mangler. Innenbordsmotor er generelt lite driftsikkert og koster mye å holde uansett merke. Tror ikke det er spesielt for Volvo Penta D-serie. Yanmar motorer lekker olje og sprekker topplokk. Mercruiser kjenner jeg ikke til, men en bensinmotor vi prøvekjørte fusket hele tiden i forgasseren.

 

Om jeg skulle ha en innenbords diesel i båten min på nytt hadde jeg nok valgt D6 igjen. Kanskje en 400 ville vært perfekt :-)

 

Men jeg hadde kanskje også vurdert en bensin-V8. Billigere servicer og mindre som går galt, men dyrere å kjøre med.

Skal du ha billig båthold og forutsigbare kostnader, kjøp en utenbordsmotor. Da helst en Suzuki eller kanskje Yamaha.

Som sagt jeg betviler ikke at den opplevde kvaliteten er bra,men det er en stor forskjell på opplevd kvalitet og reel kvalitet=)

Link to post
Share on other sites

Jeg leser ikke trådensom heter alt om Yanmar, så jeg vet ikke hva som skrives der.

 

spørsmålet ditt har vært reist mange ganger, og som vanlig blir diskusjonen gående i sirkel. Om man mellom 2005 og 2010 skulle velge Yanmar måtte man ha Mercruiser drev. For meg var ihvertfall det et utenkelig valg. Skulle man ha poder fantes ikke alternativ.

 

I så fall måtte man velge båt med rett aksel eller vannjet og der har Yanmar god markedsandel. Men det er forbaska få normalstore båter med rett aksel :smiley: og der har jo du svart selv på hva du valgte. Poenget er jo at konkurransen er for liten, eller VP gjør en for god jobb. For hadde det vært en konkurranseulempe å selge båt med VÅ motor hadde vel produsentene sluttet med det?

 

Det interessante er at akkurat den samme diskusjonen fant sted før D serien også. Da var det KAD 44/300 motorene som var ille. Nå er visst de bra :smiley: bortsett fra KAD42 da som er tragisk, bortsett fra alle de som fungerer svært godt for de aller fleste eierne :smiley:

 

Noen sm vet hvor mange motorer til fritidsbåter selger VP per år i Norge mot Yanmar? Hvor mange BY har Yanmar solgt i Norge feks? Hvor mange av den nye V8eren er solgt?

Jeg ser problemstillingen med antall solgte enheter,det er jo dette som går i favør av vp og bildet kan bli skjevt.

 

Men det endrer ikke inntrykket jeg og sikkert mange med meg sitter med etter negativ omtale i magasiner,nyheter og her.

 

For øvrig raste gammlingen sin kad 42 sist sommer,men det sikkert en god motor :wink:

Redigert av gentron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...