Jump to content

D6-310 med DPH drev fra 2008, anbefalte/nødvendige oppgraderinger


Ally

Recommended Posts

Da er vi inne på en interssant diskusjon. Og hvordan definerer du kvalitet gentron, og hva ligger til grunn for svaret ditt?

 

Jeg er helt enig i at VP har fått berettiget kritikk på D serien, og en del tror jeg skyldes for liten fokus på kvalitet og forståelse av kundens situasjon. Nå er det ny ledelse i VP, og jeg har i hvertfall blitt fortalt at fokuset på kvalitet er høynet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oljen på drevet mitt var trolig bittelitt for tykk.

 

En annen viktig D-motor-erfaring (veldig ekkel):

Med helt nye gass og styringvaiere skulle jeg første tur ut fra båtplassen. Båten hadde stått 20-30 minutter på tomgang før vi la den i bakk. Til min store fortvilelse fikk jeg den ikke ut av bakk, hverken i fri eller forover. Måtte skru av motoren og ta i mot med bena mot båtene bak. Det gikk heldigvis bra.

Selv når strømmen var skrudd av og på startet den rett i bakke-gir. Utrolig ekkelt når båten gjør 4,2 knop på tomgang - svært hurtig bakk også.

 

Det viste seg å være vaieren som hadde hoppet av i innfestningen. Reklamasjon på de nye vaierne

 

Var det brukt annen olje enn VP's drevolje?

 

Etter at jeg hadde problemer/skiftet girvaier funksjonstester jeg alltid giret når drevet er montert før jeg sjøsetter. Når jeg fikk feilmelding stoppet motoren momentant.

 

Ellers er det drevene. Dyrt å reparere på de også, og hvis man ikke bytter shims eller har mekaniker som bruker feil oljetype eller lignende kan det få følger. Jeg tror det er mange som slurver med alt sånt. En kamerat fortalte om en D6 350 dph drev som var skiftet shims på hos et dyrt og anerkjent verksted, men når den ble overgått av en mekaniker til å stole på så man at det manglet en del og var dårlig satt sammen. Jeg tror VP sitt dårlige rykte er halvparten dårlige mekanikere. Folk som gjør det selv kan enten være veldig nøye, eller slurvete. Jeg gjør aldri slikt selv og er derfor avhengig av en som er til å stole på.

 

Det er vel ikke VP's feil at verksted ikke gjør jobben sin? Jeg har hatt drev i seks-sju år og hatt vann i oljen to ganger ellers har jeg bare utført vanlig service. Oljen i drevet skyldtes sjøgress og teine eller dårlig pakning i drevet.

 

Tja, er ikke dette nok et eksempel på at VP ikke holder mål? Hører jo så mange skremmende historier om D-serie, spesielt de med drev, at det nesten ikke er til å tro. Og det også fra folk som har fulgt alle servicer og oppgraderinger.

 

Jeg her ikke denne erfaringen men drev er dyrere mht. oppfølging og service enn fast aksling det er jeg enig i. Men det er jo en del fordeler med drev, bla. fart, forbruk, støy/komfort, akselerasjon etc.

Link to post
Share on other sites

Da er vi inne på en interssant diskusjon. Og hvordan definerer du kvalitet gentron, og hva ligger til grunn for svaret ditt?

 

Jeg er helt enig i at VP har fått berettiget kritikk på D serien, og en del tror jeg skyldes for liten fokus på kvalitet og forståelse av kundens situasjon. Nå er det ny ledelse i VP, og jeg har i hvertfall blitt fortalt at fokuset på kvalitet er høynet.

For at et produkt skal holde en høy faktisk kvalitet så er man nødvendigvis avhengi av at produktet gjennomtestes i alle tenkelige situasjoner for at det faktisk skal holde mål,her virker det som om vp har sove i timen.

 

Et enkelt eksempel på opplevd og faktisk kvalitet kan man jo hente fra bilverden, en Mercedes til 1mill er nødvendigvis en drøm å kjøre og oppleves som tvers igjennom kvalitet men er en potensiell utgiftsbombe,en landcruiser til 1mill oppleves ikke på samme måte men er garantert av betydelig høyere faktisk kvalitet.

 

Grunnen til at jeg svarte lingefan slik er at hans beskrivelse av motoren kun er følt kvalitet "Den går stille er kraftfull osv"

Redigert av gentron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Overskriften på denne tråden var praktiske råd til anbefalte/ nødvendige oppgraderinger. Det kunne vert greit om folk som har volvo D serie motorer eller folk med ekspertise på motoren hadde delt tekniske erfaringer. Har inntrykk av folk som ikke har peiling på moderne motorer og heller ikke er eier av volvo D serie liker veldig godt å rakke ned på disse fantastiske gode motorene. Ha ein god kveld!

Link to post
Share on other sites

Alt går i stykker om det ikke holdes skikkelig. Og lite bruk er døden for enhver marinemotor

Jeg tror, Bitteliten, at du må hekte på en kategori her:

"Noe går i stykker på tross av at det vedlikeholdes og er mye i bruk"!

Jeg har hatt mine D6-350 siden 20.6.2007 og det har ikke mangla på utfordringer på tross av alle serviser er fulgt og motorene ruller ca 150 timer i året. Men det må sies at VP har tatt det meste av kostnaden og jeg har tatt mindre bruk. Jeg er bruker av båt mer eller mindre hele året, men selvfølgelig blir det mest bruk i perioden april-november. I løpet av 6 år så har 3 "sesonger" blitt "forstyrret" av ting som jeg gjerne skulle ha vært foruten.

Siste forstyrrelse var 30.6.13 da 2 injektorer røk. Jeg kunne observere at forbruket på ene motoren ble 50% høyere enn den andre og jeg kunne også merke en økning i vibrasjonene ombord. Dette ga utslag, naturlig nok, i redusert effekt.

Det hører med til historien at disse injektorene bare hadde 50 driftstimer bak seg. *Det hører også med til historien at VP tar kostnaden selv om motoren som sådan er 6 år. Ja, det skulle nå egentlig bare mangle, for f..!

Jeg stiller spørsmål til mekaniker: "Hvorfor ryker injektorer etter 50 timer"? "Og hvorfor skjer det ikke et havari"? Svaret på nr 1 er: "Dårlig kvalitet på injektor", og på nr 2 er: "innvendig kollaps i injektor"! sier mekaniker.

Har kollaps av en injektor skjedd utvendig(vet ikke hva det innebærer), så er det stor sannsynlighet for at injektoren har løfta seg fra setet og sylindertrykket har blåst inn i kjølesystemet med det resultat at frostpluggene har blåst ut! Akk ja sann!

 

Så er det også noen som sier at det er "relativt normalt at injektorer ryker i stort monn"! Det burde ikke være relativt normalt at diesel motorer havarerer fordi en injektorer kollapser.

 

Også uttalt av mekaniker: Når en injektorer er havarert, så kan en ved stille sjø, se oljehinne på sjøen. Det som i mange tilfeller skjer er at injektoren står helt åpen og sylinderen klarer ikke å forbrenne dieselen slik at denne følger med eksosen uforbrent.

Link to post
Share on other sites

Først kan du jo svare på spørsmålet mitt, for man må faktisk sammenligne epler og epler. Hvilke Yanmar motor passer på drevbåter i perioden 2005-2010?

 

 

6LP med Bravo 2X. Har ikke hørt om problemer med den kombinasjonen. Samme motor med B2 raste utover 2000 tallet i haugevis. Det var bare et spørsmål om når. Det er nok dette du har hørt om.

Jeg kjørte førstnevnte kombinasjon i 6 år i en 6 tonn tung båt uten problemer. Selv om motoren var i grenselandet liten for båten.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at en medvirkende årsag til de mange, mange dumme små og store fejl på D-serien skyldes den større brug af underleverandører - især i Østen.

 

I "gamle dage" er det mit indtryk at fabrikkerne i højere grad kontrollerede deres værdikæde selv. Strategien med outsourcing af ikke-essentielle komponenter og med at fokusere på de helt centrale og værdiskabende ting voksede jo frem for alvor for 10 år siden.

 

Volvo har brugt underleverandører til flere og flere ting. Og disse underleverandører har igen i stigende grad brugt underleverandører, der igen har brugt .... osv.

 

Resultatet blev dårlig materialekvalitet i dårlige komponenter i dårlige enheder. Det virker jo helt sindssygt inkompetent at Volvo, der har SÅ mange års erfaring med drev, ikke magter at lave styrecylindere der holder. Eller propeller, der tærer op. Eller varmevekslere, der er tætte. Eller søvandsfiltre, der ikke bader motoren i saltvand.

 

Normalt ville man forvente, at en producent i takt med sine erfaringer er i stand til at levere stigende kvalitet. Men det har ikke været tilfældet med Volvo - tværtimod. Dette underbygger mit argument om at der er truffet en række executive beslutninger i VP om at bruge underleverandører og om at presse disses priser så meget som muligt. Med kvalitetesfald til følge.

 

En ting, jeg ofte har observeret i Svenske virksomheder er, at ledelsen er MEGET fjernt fra virkeligheden og produktionen "på gulvet". Svensk ledelse er ofte meget strategisk og oppe i helikopteren. Det har mange fordele: Se på hvor gode svenske virksomheder er til at komme udenfor landets grænser og skabe alliancer mm. Men ulempen er, at topledelsen ofte ikke har føling med selve produktet. Det bliver lidt underordnet og uddelegeret til mellemledere. På den måde kommer der en Berlin-mur mellem topledelse og mellemledere - mellem det strategiske og operationelle niveau. Jeg er HELT sikker på at der på lavere niveauer i VP bliver sagt "HVAD SAGDE JEG!!!!" om en række ad de beslutninger, som ledelsen har truffet og som har medført disse kvalitetsproblemer.

Link to post
Share on other sites

Nei, Bravo 3 og 3X er duoprop. Bravo 2 og 2X er med enkle propellere. X er forsterkede drev beregnet for diesel med høyt dreiemoment og kom i 2001 etter at Yanmar hadde tatt knekken på det som var av MC drev (inkl ett som jeg hadde).

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Har vel snart 2 x 350 timer på mine to D6/435. Er nå på tredje båtsesongen med dette oppsettet. Eneste som er byttet er 2 stk. ladetrykkssensorer (garantisak) i tillegg til at vanlige servicer tas iht. instruksjonsmanualen med de bytter/kontroller av deler dette fordrer som for alle andre motorer.

 

Hvorfor skulle man da velge noe annet ved neste anledning?

Link to post
Share on other sites

Har vel snart 2 x 350 timer på mine to D6/435. Er nå på tredje båtsesongen med dette oppsettet. Eneste som er byttet er 2 stk. ladetrykkssensorer (garantisak) i tillegg til at vanlige servicer tas iht. instruksjonsmanualen med de bytter/kontroller av deler dette fordrer som for alle andre motorer.

 

Hvorfor skulle man da velge noe annet ved neste anledning?

At motorene dine har gått mer eller mindre problemfritt i 350timer skulle da for pokker bare mangle,hadde det vært 2000 problemfrie timer hedde jeg skjønt argumentasjonen.

Redigert av gentron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at en medvirkende årsag til de mange, mange dumme små og store fejl på D-serien skyldes den større brug af underleverandører - især i Østen.

 

Jeg siterte kun en liten del av innlegget for å vise til det, men du treffer "spikeren på hodet" i alt du sier.

 

Det har vært tilfeller av dette på motorer før også selvfølgelig og jeg har et eksempel på dyser. Produksjon av CAV-dyser i England ble flyttet til Brasil en gang på 80-tallet(tror jeg det var). Dette var dyser som også den Norske Marinen benyttet på noen motorer. Her ble det avdekket dårlig materialkvalitet på dysene produsert i Brasil.

Grunnen til at jeg vet det er en kjenning i båtforeningen som var i Marinen på den tiden, involvert i akkurat dette. Når jeg skulle skifte en dyse på min tidligere Ford 2728 så var han til stede. Han la merke til at det var CAV-dyser jeg hadde og fortalte derfor denne historien. Det er jo åpenbart hvorfor produksjonen av disse dysene ble lagt til Brasil(rimeligere produksjon) og slik er det med mange av underlevrandørene til VP også. Hvis VP dernest slurver med kvalitetskontrollen samt sporbarheten i alle ledd og fokuserer mest på økonomi i første ledd kommer de opp i slike problemer de har nå. De er jo som de fleste andre varemerker for motor bare en montasjebedrift, produksjon av de fleste delene skjer på fabrikker som spesialiserer seg på et lite område.

Så kommer "copy-cat" og lager: same, same, but diffelent......(trenger ikke være Kina heller)

 

Stor avstand mellom toppledelse og mellomledere/teknikere kan da få fatale følger.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

At motorene dine har gått mer eller mindre problemfritt i 350timer skulle da for pokker bare mangle,hadde det vært 2000 problemfrie timer hedde jeg skjønt argumentasjonen.

 

Tullprat. Enhver som kjenner til fritidsbåtmotorer og de utfordringer disse har med kort driftstid i løpet av året, høy grad av bruk av elektroniske løsninger, lang stillstandstid sammenholdt med en rekke ulike brukere med mildt sagt varierende kunnskaper om systemene vet at feilfrekvensen her ligger skyhøyt over en yrkesmotor. Det er helt naturlig.

 

At NSSR nå tar i bruk disse motorene i sine fartøyer er interessant da man på langt nær har hatt feilfrie motorer gjennom tidene på de hurtiggående skøytene.

 

D-serien brukes på en rekke yrkesbåter i næring bl.a. Targa's i passasjertrafikk og en rekke enheter har gjennomført 4-5000 problemfrie timer som seg hør og bør.

Link to post
Share on other sites

Så du mener altså at disse 350 timene fordelt på 3år er et kvalitetstempel?

 

Nå er det side opp og ned her på båtplassen med store og små feil som er beheftet denne serien motorer,om du mener det er slik det er med alle moderne marinemotorer i fritidsbåter så er du rimelig bra ute å kjøre .

 

Å kjøpe en slik instalasjon utenfor reklamasjonsperioden må være som å spille russisk rullet med lommeboka .

Redigert av gentron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke D6/435 belastet med samme feil som 370 ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det som er synd er at trådstarters intensjon om å oppsummere erfaringer knyttet til svakheter og fornuftige oppgraderinger på disse motorene ødelegges med enda en nyttesløs diskusjon rundt hvor håpløse disse motorene er. For oss som faktisk eier en eller flere av disse motorene ville erfaringene som trådstarter forsøkte å få frem være nyttig informasjon.

 

Og de som nå føler for å kalle meg idiot fordi jeg er en fornøyd eier av en D6 kan spare seg. Det har jeg allerede hørt utallige ganger tidligere i tilsvarende diskusjoner som denne.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvorfor så mange produsenter bruker Volvo D motorer i båtene sine hvis de er så dårlige. Tror heller at moderne maskiner trenger litt annet vedlikehold enn tidligere prod. motorer. Og når det settes krav til mer miljøvennlige motorer, blir det mer elektronikk enn tidligere. Og det setter også høyere krav til serviceverkstedene. Og her skorter det mye. Og det bør bransjen selv lage utdanningregler for.

 

Forøvrig en flott kveld i Hunnebostrand :)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det interessante med diskusjonene rundt VP-D serie og ofte også i tilsvarende diskusjoner om andre ting ser ut til å være at de sterkeste meningene MOT produktene ser ut til å komme fra personer som selv ikke har erfaringer med disse.

 

Sum summarium skal man nok ved produktproblemer være glad om man har valgt en solid og velrennomert leverandør som har økonomisk ryggrad til å ordne opp i det som evt. måtte komme av uforutsette ting. Og det er vel også et faktum at de problemene som VP har hatt med D-serien ikke i særlig stor grad har blitt belastet kundene med kostnader.?

Link to post
Share on other sites

Har ikke sett en Volvotråd du ikke har tid til Bitteliten...:) men det er mange meninger og erfaringer, så selv om en tråd sklir litt ut, så bør det være rom for det i denne sammenheng.

D4300 og 435 har vel vært forskånet for endel trøbbel, og forbedret i forhold til andre versjoner.

 

Men jeg har rimelig god oversikt, da vi har mange båter med D serie oppe i havna vår, og jeg er venn med flere som kjører, både proff og fritid.

Når Chiefengineer bare prater positivt så er det kun på egen basis, han har jo 435.

 

Ser desverre litt for ofte mange av de andre forannevnte svakheter..

 

Men jeg har og kjørt Targa med dobble 310, og det er en sann nytelse når det funker.. Og på denne båten har det vært rimelig stabilt.

Men det er mange skjær i sjøen totalt sett!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...