Jump to content

D6-310 med DPH drev fra 2008, anbefalte/nødvendige oppgraderinger


Ally

Recommended Posts

ChiefEngineer: det er mitt inntrykk at VP følger forbrukerkjøpsloven. Kunnskapsdeling er viktig, men all negativitet basert på kunnskapsløshet kan ære et hinder for å dele kunnskap her.

 

Jeg tenkte meg om mange ganger før jeg skrev om feil på ladetrykksgivere som jeg var førstemann her som efarte.

 

 

Vanntro: jeg har tilgode å høre om havari på D6 435 og D4300. Nyere motorer er jo også oppgradert med tilsvarende komponenter

 

Jeg er ganske så sikker på at VP vet meget godt hva som skjer med sine motorer. MajorAndy skrev noe om ulemper med å være svensk. Fordelen er at de jobber betydelig mer systematisk enn mange andre. Forøvrig tror jeg MAs analyse delvis er feil. Det strategiske ar arbeidet skjer på Volvo VD nivå, ikke VP VD nivå.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når Chiefengineer bare prater positivt så er det kun på egen basis, han har jo 435.

 

Ser desverre litt for ofte mange av de andre forannevnte svakheter..

 

Driftsmessig har jeg ikke hatt negative erfaringer men det betyr ikke at jeg ser kun positive ting med motorene. Jeg deler bekymringen over rimelige underkomponenter av suspekt kvalitet der man har gått over til løsninger av plast etc. som jeg ikke liker. Dette er en trend man burde holdt seg for gode til og som påvirker produktkvaliteten i negativ retning.

 

En har sett sviktende kvalitet på bl.a. sjøvannsfiltere, reimstrammere etc. som er helt unødvendige og som ikke burde forekommet. Bare for å nyansere mitt syn litt. Jeg oppfatter ikke motorenes gjennomførte konstruksjon som rosenrøde men den totale funksjonen har vært bra for min del. Heldigvis. Jeg var nøktern optimist i utgangspunktet og følger nøye med problemstillingene som erfares og drøftes. Ytelse og kraft er svært gode. Drivstofforbruket ligger vel også greit an sammenliknet med andre sammenliknbare motorer.

 

Jeg er noe skeptisk til den generelle kvaliteten på en del av forhandlernes verkstedstjenester og foretrekker de verkstedene som jobber med VP til yrkesbruk, hurtigbåter etc. Ser at en del andre deler den samme bekymringen. Men alt er ikke perfekt på andre motormerker heller.

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfa med 1x 2004 D6 310, 2x2006 D4 260 og 2x2008 D6 435. At jeg er positiv skyldes nok manglende erfaring eller kanskje flaks. Eller kanskje fordi de feil vi har hatt har blitt rettet opp?

 

At jeg også har noen hundres timers erfa med to sett Yanmar LY6 er også irrelevant tenker jeg

 

Fordi motorene mine ikke har gått tusenvis av timer...

 

Men Yanmarene har passert 5500 nå tenker jeg

 

Til sammenligning har jeg kjørt en hel del Volvo biler de siste ti årene. Jeg har lovet meg selv at det skal svært mye til før jeg kjøper Volvo igjen, pga masse feil og dårlig verksted/forhandler :smiley: jeg går faltisk så langt til fraråde de som spør å kjøpe Volvo bil

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt off topic i forhold til tråden men jeg kjenner godt til Yanmar-serien (6LY) som er gode motorer men som har vært beheftet med sotproblemer jeg ikke ville hatt i min båt (340 hk varianten). En del Viknes eiere har måttet vaske båten mellom hver tur og det er så absolutt ikke bra helsemessig.

369 hk varianten har tatt en god den problemer med hendelstyringen/kommunikasjon mellom hendler og motor. Kjenner 3 eiere med båter av denne typen og alle sammen har hatt instrument og kommunikasjonsproblemer som ikke enkelt har latt seg løse. Så alt er på ingen måte rosenrødt her heller.

 

Andre typer problemer enn VP-D men dog er det irriterende nok for de det gjelder. Det er litt av prisen forbrukere må betale for å være forsøkskaniner for de ulike merkenes prøvinger og feilinger. Myndighetene er også pådrivere bl.a. gjennom stadig stadig strengere miljøkrav.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Feil hos alle produsenter ja, men graden er vesentlig, selv med antall solgte. Regner med at Volvo her vært rimelig svett til tider..

 

Bitteliten, kjører Subaru Turbo bensin i dag, og neste bilmerke blir BMW. Subaruen har vært suveren, med unntak av dårlig lydisolering..

Link to post
Share on other sites

Vi havnet på fjellet igår med 2 meget hyggelige Svenske herremenn, med hver sin D4 260 ( han ene hadde 2 stk). De kom inn på D seriens utfordringer, og nevnte bla eksoskrøken. På begge disse båtene var det blitt byttet til rustfrie eksoskrøker (Volvo bytter alle på garanti). Byttes det til rustfritt i Norge også? Lurer fælt på dette siden noen av disse eksoskrøkene blir byttet flere ganger på samme båt..

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Resultatet blev dårlig materialekvalitet i dårlige komponenter i dårlige enheder. Det virker jo helt sindssygt inkompetent at Volvo, der har SÅ mange års erfaring med drev, ikke magter at lave styrecylindere der holder. Eller propeller, der tærer op. Eller varmevekslere, der er tætte. Eller søvandsfiltre, der ikke bader motoren i saltvand.

MajorAndy, har det vært problem med tette varmevekslere på D-motorene?

 

Kjørte lørdag båten opp i full fart i et par minutter da den var god og varm, for første gang opplevde eg at temperaturen steg fra 85-91 grader. Da turtallet ble redusert fra 3460 til 3000 var den igjen på 85 grader. Kan det være varmeveksleren? Kan også være grodd undervannsskrog, manglet ca 2 knop på toppfart.

 

Samtidig fikk eg for høyt nivå på styresystemet slik at det lekket ut rundt lokket og dryppet litt olje fra plasttanken i maskinrommet. Kom også litt olje ut da eg skrudde opp pluggen på styresnekka. Ingen tegn til lekkasje eller olje bak båten. Noen som har opplevd det samme?

En annen sak: Motoroljenivået på min D4 var nederst på tuppen av peilepinnen etter at motoren hadde vært stoppet i 48 tim. Hadde sist den var brukt 4,8 bar oljetrykk ved 3000 rpm. Etterfylte ca. 0,5 l, da var nivået litt over min. Når skal/bør oljen peiles?

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Targa, jeg kan se, at min formulering kan misforstås. Jeg mener, at Volvo har et problem, når de ikke kan lave en varmeveksler der er tæt. Alså, at der har været problemer med at den lækkede ned på motoren.

 

Jeg har ikke hørt om at D-serien skulle have problemer med at de gik tætte i veksleren. Jeg har selv oplevet det kortvarigt, men der var der tale om ruer og skidt i indsugningen på drevet. Her er der vigtigt at der er god gennemstrømning.

 

Det med olien i styresystemet har jeg ikke noget bud på. Men du er sikker på at olien er fin og rød, ikke? For har du en læk i styrecylinderen vil der jo komme vand i olien og den bliver lidt mælket.

 

Hvornår pejler man olien? Beats me! Jeg oplever store forskelle på niveauet afhængig af hvornår jeg pejler den. Det har været diskuteret mange gange her, men jeg pejler med kold motor. Lader lige pejlepinden være ude et par minutter så eventuelt tryk i motoren udligner sig (tips fra min mekaniker. Ved meget lidt om motorer selv!) ligger niveauet på mellem min. og halv fuld her, så er jeg tilfreds. :-)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Byttet i går ut løpe og strammehjulene i plast med dei nye av stål på men 2008 mod D4-225, fikk også samtidig den nye typen belt montert :smiley:

Plasthjulene var ikke defekte, men akter ikke å vente på at dei havarerer.

Husk å montere medfølgende distanseskive og nye lengre bolter når strammehjulet monteres, ellers tar det borti svinghjulet.

Link to post
Share on other sites

Jeg trur vi må se litt på bruken av utstyret. Klart drev ryker hvis du gir full pedadal tvert når du skal i plan, ta det rolig og ting holder.

La motor få arbeidstemp før du klemmer til.

Ta med deg en wd40 ned i motorommet et par ganger i året og smør på bevegelige deler.

Pass på og ha det tørt og rent ved maskinisten.

Selv har alle mine kollegaer som driver med rib event, tilnærmet problemfritt båt hold.

Den mest ekstreme motoren hadde gått 35000 nm uten feilslag.

Ellers så er det 2 turbohavarier, dette er jo ikke noe problem spør du meg:))

Alle har D-6 370.

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

[quote name="MajorAndy" post="1474637" timestamp="1375175637"

Hvornår pejler man olien? Beats me! Jeg oplever store forskelle på niveauet afhængig af hvornår jeg pejler den. Det har været diskuteret mange gange her, men jeg pejler med kold motor. Lader lige pejlepinden være ude et par minutter så eventuelt tryk i motoren udligner sig (tips fra min mekaniker. Ved meget lidt om motorer selv!) ligger niveauet på mellem min. og halv fuld her, så er jeg tilfreds. :-)

Det er visst noen forskjellige meninger om peiling av motoroljen. Det er ikke slik at man skal la peilepinnen være ute noen tid før man peiler olje, det er plenty ventilasjon av veivhuset så dette har ingen som helst virkning. Størrelsen på veivhuset har heller ingen betydning for hvor fort oljen renner ned. Men dette er en motor med doble overliggende kamaksler og det er endel olje igjen i toppen etter man har stoppet motoren. Det er digre kanaler som drenerer olje fra topplokket så det er ikke noe problemer med dette. Oljefilterhuset med oljekjøler blir også drenert etter stopp slik at å peile en motor med kald olje som akkurat har blitt kjørt oljetrykk på vil gi feil nivå på pinnen. Peil oljenivået før start, ikke etter stopp.

Link to post
Share on other sites

Jeg trur vi må se litt på bruken av utstyret. Klart drev ryker hvis du gir full pedadal tvert når du skal i plan, ta det rolig og ting holder.

La motor få arbeidstemp før du klemmer til.

Ta med deg en wd40 ned i motorommet et par ganger i året og smør på bevegelige deler.

Pass på og ha det tørt og rent ved maskinisten.

Selv har alle mine kollegaer som driver med rib event, tilnærmet problemfritt båt hold.

Den mest ekstreme motoren hadde gått 35000 nm uten feilslag.

Ellers så er det 2 turbohavarier, dette er jo ikke noe problem spør du meg:))

Alle har D-6 370.

Fornuftige ord, det er faktisk dette det meste handler om.

 

Å knuse drev eller motor er ingen problem med uforstand. Jevnlig og fornutig bruk kombinert med godt ettersyn danner det sikreste grunnlaget for et problemfritt liv for motor og framdrift i mange år.

Link to post
Share on other sites

Fornuftige ord, det er faktisk dette det meste handler om.

 

Å knuse drev eller motor er ingen problem med uforstand. Jevnlig og fornutig bruk kombinert med godt ettersyn danner det sikreste grunnlaget for et problemfritt liv for motor og framdrift i mange år.

Enig i dette og er opplagt for de fleste. Men så var det tingenes iboende faenskap da! Hvordan gardere seg mot dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...