baatsman Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Tror ikke man skal skrive for mye positivt om D serien. Da snakker man fort om prisforhøyelse på båtene. Og det er ikke bra :) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 (redigert) ChiefEngineer: det er mitt inntrykk at VP følger forbrukerkjøpsloven. Kunnskapsdeling er viktig, men all negativitet basert på kunnskapsløshet kan ære et hinder for å dele kunnskap her. Jeg tenkte meg om mange ganger før jeg skrev om feil på ladetrykksgivere som jeg var førstemann her som efarte. Vanntro: jeg har tilgode å høre om havari på D6 435 og D4300. Nyere motorer er jo også oppgradert med tilsvarende komponenter Jeg er ganske så sikker på at VP vet meget godt hva som skjer med sine motorer. MajorAndy skrev noe om ulemper med å være svensk. Fordelen er at de jobber betydelig mer systematisk enn mange andre. Forøvrig tror jeg MAs analyse delvis er feil. Det strategiske ar arbeidet skjer på Volvo VD nivå, ikke VP VD nivå. Redigert 29.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Når Chiefengineer bare prater positivt så er det kun på egen basis, han har jo 435. Ser desverre litt for ofte mange av de andre forannevnte svakheter.. Driftsmessig har jeg ikke hatt negative erfaringer men det betyr ikke at jeg ser kun positive ting med motorene. Jeg deler bekymringen over rimelige underkomponenter av suspekt kvalitet der man har gått over til løsninger av plast etc. som jeg ikke liker. Dette er en trend man burde holdt seg for gode til og som påvirker produktkvaliteten i negativ retning. En har sett sviktende kvalitet på bl.a. sjøvannsfiltere, reimstrammere etc. som er helt unødvendige og som ikke burde forekommet. Bare for å nyansere mitt syn litt. Jeg oppfatter ikke motorenes gjennomførte konstruksjon som rosenrøde men den totale funksjonen har vært bra for min del. Heldigvis. Jeg var nøktern optimist i utgangspunktet og følger nøye med problemstillingene som erfares og drøftes. Ytelse og kraft er svært gode. Drivstofforbruket ligger vel også greit an sammenliknet med andre sammenliknbare motorer. Jeg er noe skeptisk til den generelle kvaliteten på en del av forhandlernes verkstedstjenester og foretrekker de verkstedene som jobber med VP til yrkesbruk, hurtigbåter etc. Ser at en del andre deler den samme bekymringen. Men alt er ikke perfekt på andre motormerker heller. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Jeg er faktisk enig i alt du skriver, Chiefingineer, så vi prater vel litt rundt hverandre. Tråden er viktig, og Baatplassen likeså, slik at folk kan lese og gjøre seg opp sin egen mening.. Og selv måtte stå for evt utgifter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 (redigert) Jeg har erfa med 1x 2004 D6 310, 2x2006 D4 260 og 2x2008 D6 435. At jeg er positiv skyldes nok manglende erfaring eller kanskje flaks. Eller kanskje fordi de feil vi har hatt har blitt rettet opp? At jeg også har noen hundres timers erfa med to sett Yanmar LY6 er også irrelevant tenker jeg Fordi motorene mine ikke har gått tusenvis av timer... Men Yanmarene har passert 5500 nå tenker jeg Til sammenligning har jeg kjørt en hel del Volvo biler de siste ti årene. Jeg har lovet meg selv at det skal svært mye til før jeg kjøper Volvo igjen, pga masse feil og dårlig verksted/forhandler jeg går faltisk så langt til fraråde de som spør å kjøpe Volvo bil Redigert 29.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 (redigert) Litt off topic i forhold til tråden men jeg kjenner godt til Yanmar-serien (6LY) som er gode motorer men som har vært beheftet med sotproblemer jeg ikke ville hatt i min båt (340 hk varianten). En del Viknes eiere har måttet vaske båten mellom hver tur og det er så absolutt ikke bra helsemessig. 369 hk varianten har tatt en god den problemer med hendelstyringen/kommunikasjon mellom hendler og motor. Kjenner 3 eiere med båter av denne typen og alle sammen har hatt instrument og kommunikasjonsproblemer som ikke enkelt har latt seg løse. Så alt er på ingen måte rosenrødt her heller. Andre typer problemer enn VP-D men dog er det irriterende nok for de det gjelder. Det er litt av prisen forbrukere må betale for å være forsøkskaniner for de ulike merkenes prøvinger og feilinger. Myndighetene er også pådrivere bl.a. gjennom stadig stadig strengere miljøkrav. Redigert 29.Juli.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Feil hos alle produsenter ja, men graden er vesentlig, selv med antall solgte. Regner med at Volvo her vært rimelig svett til tider.. Bitteliten, kjører Subaru Turbo bensin i dag, og neste bilmerke blir BMW. Subaruen har vært suveren, med unntak av dårlig lydisolering.. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Vi havnet på fjellet igår med 2 meget hyggelige Svenske herremenn, med hver sin D4 260 ( han ene hadde 2 stk). De kom inn på D seriens utfordringer, og nevnte bla eksoskrøken. På begge disse båtene var det blitt byttet til rustfrie eksoskrøker (Volvo bytter alle på garanti). Byttes det til rustfritt i Norge også? Lurer fælt på dette siden noen av disse eksoskrøkene blir byttet flere ganger på samme båt.. Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Targa 23.1 Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 (redigert) Resultatet blev dårlig materialekvalitet i dårlige komponenter i dårlige enheder. Det virker jo helt sindssygt inkompetent at Volvo, der har SÅ mange års erfaring med drev, ikke magter at lave styrecylindere der holder. Eller propeller, der tærer op. Eller varmevekslere, der er tætte. Eller søvandsfiltre, der ikke bader motoren i saltvand. MajorAndy, har det vært problem med tette varmevekslere på D-motorene? Kjørte lørdag båten opp i full fart i et par minutter da den var god og varm, for første gang opplevde eg at temperaturen steg fra 85-91 grader. Da turtallet ble redusert fra 3460 til 3000 var den igjen på 85 grader. Kan det være varmeveksleren? Kan også være grodd undervannsskrog, manglet ca 2 knop på toppfart. Samtidig fikk eg for høyt nivå på styresystemet slik at det lekket ut rundt lokket og dryppet litt olje fra plasttanken i maskinrommet. Kom også litt olje ut da eg skrudde opp pluggen på styresnekka. Ingen tegn til lekkasje eller olje bak båten. Noen som har opplevd det samme? En annen sak: Motoroljenivået på min D4 var nederst på tuppen av peilepinnen etter at motoren hadde vært stoppet i 48 tim. Hadde sist den var brukt 4,8 bar oljetrykk ved 3000 rpm. Etterfylte ca. 0,5 l, da var nivået litt over min. Når skal/bør oljen peiles? Redigert 30.Juli.2013 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Targa, jeg kan se, at min formulering kan misforstås. Jeg mener, at Volvo har et problem, når de ikke kan lave en varmeveksler der er tæt. Alså, at der har været problemer med at den lækkede ned på motoren. Jeg har ikke hørt om at D-serien skulle have problemer med at de gik tætte i veksleren. Jeg har selv oplevet det kortvarigt, men der var der tale om ruer og skidt i indsugningen på drevet. Her er der vigtigt at der er god gennemstrømning. Det med olien i styresystemet har jeg ikke noget bud på. Men du er sikker på at olien er fin og rød, ikke? For har du en læk i styrecylinderen vil der jo komme vand i olien og den bliver lidt mælket. Hvornår pejler man olien? Beats me! Jeg oplever store forskelle på niveauet afhængig af hvornår jeg pejler den. Det har været diskuteret mange gange her, men jeg pejler med kold motor. Lader lige pejlepinden være ude et par minutter så eventuelt tryk i motoren udligner sig (tips fra min mekaniker. Ved meget lidt om motorer selv!) ligger niveauet på mellem min. og halv fuld her, så er jeg tilfreds. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Oljen er fin og rød. Kan det være den unormalt høye lufttemperaturen på Vestlandet som fører til at oljen på lavtrykksiden utvider seg? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2013 Del på Facebook Svart 30.Juli.2013 Det er store veivhus på disse motorene, så det tar tid før all olje renner ned. Jeg er blitt anbefalt å peile på kald motor og holde nivået under midt på pinnen. Mine er stort sett rundt min merket. Forhøyet temp: sjekk inntak på drevet først. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 Byttet i går ut løpe og strammehjulene i plast med dei nye av stål på men 2008 mod D4-225, fikk også samtidig den nye typen belt montert Plasthjulene var ikke defekte, men akter ikke å vente på at dei havarerer. Husk å montere medfølgende distanseskive og nye lengre bolter når strammehjulet monteres, ellers tar det borti svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 betalte du gildet selv eller spanderte VP dette på deg? :) som du sikkert forstår, ka de kosta? :) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 Må betale det selv, blir ca. 2-3000 inkl arbeid. Bare strammehjulet koster rundt 1000 lappen... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 Denne motoren er ikke i garantiperioden og strengt tatt heller ikke lengre innenfor reklamasjonsperioden vel? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 Motoren blir 5 år i slutten av november, men da det ikke var merbar slitasje på plashjulene blir det nok vanskelig å få noe fra VP. Forsøkte også å reklamere på salting rundt intercooler og varmeveksler lokkene, men får ingen ting så lenge det ikke lekker..... Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 8.November.2013 Del på Facebook Svart 8.November.2013 Løpe og strammehjul er en frivillig oppgradering, så det er nok intet å hente på dette fra VP. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 9.November.2013 Del på Facebook Svart 9.November.2013 Ja så lenge dei ikke har lagerslitasje/havari. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 10.November.2013 Del på Facebook Svart 10.November.2013 Jeg trur vi må se litt på bruken av utstyret. Klart drev ryker hvis du gir full pedadal tvert når du skal i plan, ta det rolig og ting holder. La motor få arbeidstemp før du klemmer til. Ta med deg en wd40 ned i motorommet et par ganger i året og smør på bevegelige deler. Pass på og ha det tørt og rent ved maskinisten. Selv har alle mine kollegaer som driver med rib event, tilnærmet problemfritt båt hold. Den mest ekstreme motoren hadde gått 35000 nm uten feilslag. Ellers så er det 2 turbohavarier, dette er jo ikke noe problem spør du meg:)) Alle har D-6 370. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Bonus Svart 10.November.2013 Del på Facebook Svart 10.November.2013 (redigert) ... Pass på og ha det tørt og rent ved maskinisten ... Veldig viktig. Maskinisten hos oss er forøvrig meg Redigert 10.November.2013 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.November.2013 Del på Facebook Svart 10.November.2013 [quote name="MajorAndy" post="1474637" timestamp="1375175637" Hvornår pejler man olien? Beats me! Jeg oplever store forskelle på niveauet afhængig af hvornår jeg pejler den. Det har været diskuteret mange gange her, men jeg pejler med kold motor. Lader lige pejlepinden være ude et par minutter så eventuelt tryk i motoren udligner sig (tips fra min mekaniker. Ved meget lidt om motorer selv!) ligger niveauet på mellem min. og halv fuld her, så er jeg tilfreds. :-) Det er visst noen forskjellige meninger om peiling av motoroljen. Det er ikke slik at man skal la peilepinnen være ute noen tid før man peiler olje, det er plenty ventilasjon av veivhuset så dette har ingen som helst virkning. Størrelsen på veivhuset har heller ingen betydning for hvor fort oljen renner ned. Men dette er en motor med doble overliggende kamaksler og det er endel olje igjen i toppen etter man har stoppet motoren. Det er digre kanaler som drenerer olje fra topplokket så det er ikke noe problemer med dette. Oljefilterhuset med oljekjøler blir også drenert etter stopp slik at å peile en motor med kald olje som akkurat har blitt kjørt oljetrykk på vil gi feil nivå på pinnen. Peil oljenivået før start, ikke etter stopp. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.November.2013 Del på Facebook Svart 10.November.2013 Jeg trur vi må se litt på bruken av utstyret. Klart drev ryker hvis du gir full pedadal tvert når du skal i plan, ta det rolig og ting holder. La motor få arbeidstemp før du klemmer til. Ta med deg en wd40 ned i motorommet et par ganger i året og smør på bevegelige deler. Pass på og ha det tørt og rent ved maskinisten. Selv har alle mine kollegaer som driver med rib event, tilnærmet problemfritt båt hold. Den mest ekstreme motoren hadde gått 35000 nm uten feilslag. Ellers så er det 2 turbohavarier, dette er jo ikke noe problem spør du meg:)) Alle har D-6 370. Fornuftige ord, det er faktisk dette det meste handler om. Å knuse drev eller motor er ingen problem med uforstand. Jevnlig og fornutig bruk kombinert med godt ettersyn danner det sikreste grunnlaget for et problemfritt liv for motor og framdrift i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Evita IV Svart 10.November.2013 Del på Facebook Svart 10.November.2013 Fornuftige ord, det er faktisk dette det meste handler om. Å knuse drev eller motor er ingen problem med uforstand. Jevnlig og fornutig bruk kombinert med godt ettersyn danner det sikreste grunnlaget for et problemfritt liv for motor og framdrift i mange år. Enig i dette og er opplagt for de fleste. Men så var det tingenes iboende faenskap da! Hvordan gardere seg mot dette? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.November.2013 Del på Facebook Svart 10.November.2013 Nei den er en smule verre. Noen er heldige mens andre er født under en sort sky...:-( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.