Jump to content

D6-310 med DPH drev fra 2008, anbefalte/nødvendige oppgraderinger


Ally

Recommended Posts

  • 4 måneder senere...

Tilten på mitt DPH drev går bare til 0 når det er kjørt helt inn. Tror det viste -4 før. Kan dette være feil med tiltsensor? Noen som vet.

 

Jeg kjøpte brukt båt i Sverige i fjor, Targa 31. Fikk beskjed om eksosraiserproblemet etter kjøpet og tenkte mitt. Gå beskjed til megleren, og han sa at dette ble byttet på VPs regning. Alt OK når eg hentet båten. Lurer derfor på om VP håndterer slike saker forskjelliigt i Norge og Sverige. Noen erfaringer?

Link to post
  • 2 uker senere...

Så var det min tur... rett før årets båtsesong oppdaget jeg at hydraulikkslangene på drevet DPH var så morkne at jeg ikke hadde lyst å sette båten på vannet uten å bytte. De holdt i seks år før de måtte byttes.

bilde

 

bilde

 

Ringte Vallø Motor og fikk beskjed om at dette var lagerførte deler..., men de spurte om jeg kunne bytte disse selv da de hadde mye å gjøre. Jeg sitter til daglig foran en PC så jeg er ingen skrukyndig person men har ikke ti tommeltotter heller. Så med lovnad om lynkurs i bytte av hydraulikkslanger reiste jeg ned og handlet det som trengtes.

bilde

 

Hydraulikkslangene for styresylinderne og powertrimmen, samt noe de kalte "pucken" kom på 4700,- Normal pris ligge muligens noe høyere da var det 15% på lagerførte deler.

Med lynkurs innabords og en pille med arbeidslyst satte jeg i gang.

bilde

 

Eneste spesialverktøyet som trengtes var en avkappet 27 mm fastnøkkel, begynte på ca. 20 cm, men kappet den etter hvert ned til ca. 14 cm.

bilde

 

På Riviera 925 (båten) er det heldigvis god plass på siden av motoren, jeg slipper å ligge under en dørk eller lignende.

Begynte å demontere slangene innvendig til powertrimmen først. De slangene som jeg trodde var enkles å bytte går igjennom transomen og til oljepumpen på innsiden.

 

bilde

 

Disse var festet med en bråte buntebånd og patentbånd.

bilde

 

Deretter valgte jeg å demontere riser, gummimuffe til eksosbend og veivhusfilter med brakketten for å få bedre adgang til gjennomføringen på innsiden. Det satt også et støttestag bak riseren som jeg fjernet.

bilde

 

Da fikk jeg tilgang til mutterne på innsiden av gjennomføring av powertrimslangene.

bilde

 

Når jeg nå hadde full oversikt over hvor slangene gikk merket jeg slangene, føringsvei og gjennomføringer slik at jeg ikke skulle bytte om på slangene.

bilde

 

Så var det å begynne demontering på utsiden, tok flere bilder av slangene slik at jeg kunne gå tilbake å sjekke stillingen de var montert med, dette er viktig slik at slangene ikke ligger å gnisser.

bilde

 

bilde

 

Demonterte så slangene til styringen, de sitter i pucken som løsnes med to umbrakoskruer, da løsnes alle samtidig. Nipler løsnes på sylinderne. Det må også løsnes noen vaiere til anoder.

bilde

 

Så var det å gå i gang med å løsne powertrimslangene, på utsiden var det litt vanskelig å komme til den øverste nippelen men det gikk etter at jeg fjerne eksosbelgen. Merket så slangene utvendig.

bilde

 

Det vanskeligste med hele arbeidet var å få ut de gamle powertrimslangene av gjennomføringene. Disse satt godt, men med hammer og meisel på innsiden og en som dro på utsiden gikk det greit. Får å få skikkelig tilgang valgte jeg å demontere luftfilter og slangen til dette. Gjennomføringen er ikke skrudd den sitter med en mutter på innsiden og er dyttet inn fra utsiden, det sitter en o-ring som tetting mot sjøvann.

bilde

 

Etter litt jobbing var begge to ute.

bilde

 

Remontering av nye powertrimslanger var mye enklere. Smurte litt propellakselfett i gjennomføringen og på langen. En drar innvendig mens en annen banker med meisel på mutteren på utsiden. De gule merkene på mutteren skal vende bakover. Dette er viktig slik at slangene kommer i riktig posisjon.

bilde

 

Så monterte jeg styreslangene, her fulgte det med en grei beskrivelse. Monterte slangene i den nye "pucken" først, obs husk riktig stilling. De skal vinkles litt bakover. Festet pakningene på andre siden med litt fett og skrudde "pucken" på plass.

bilde

 

Arbeidet tok ca. en dag i rolig tempo. Det meste kan gjøres alene men man trenger hjelp til å få ut de gamle powertrimslangene av gjennomføringen samt montere de nye.

bilde

Redigert av Ally (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei

 

Tenkte å bruke denne tråden for info, har D6 med DPH. Vann i belgen pga dårlig slangeklemme, gikk opp i loddingen, var ny og montert av Volvo Penta mekaniker.

Når jeg monterte ny belg så sjekket jeg og da var faktisk den ene av loddingene borte på ny klemme.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22907/1403335226.jpg

 

Svinghjulskåpe er tæret kraftig og må skiftes.

 

Løse bolter på startmotor, den ene var falt helt ut.

 

Girolje med vann, eller en smule vann.

 

Dette så langt.

 

Hilsen Nils

Redigert av UVÆR-II (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Ladelufttemperatursensor. Denne har vært omtalt tidligere men bare nevner det om andre har samme symptomer. Jeg merket det hele med at generatoren ladet mindre en normalt. (Til sammenligning løftet en 70 Amperes landstrømlader spenningen 0,5 volt mer en generatoren). Etterhvert merket jeg også at motoren brukte lang akselrasjonstid fra 15-1800 omdreininger før den kom som normalt. Det som var litt merkelig var at dette var ikke konsekvent, feilene kom og gikk. Uansett med ny sensor virket alt som det skulle. Det betyr at det må være en kobling mellom Motorelektronikk og generator for å redusere ladestrøm. Så en takk til vallø motor som stilte opp på dagen. Godt å ha en motor med godt utbygd servicenettverk.

Mange klager på denne elektronikken som skaper bekymring. Jeg synes det er helt topp og ha en motor som har tidligvarsling om at noe er unormalt.

Link to post
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Vi hadde et drev oppe for lekkasje leting (VP   DPE). Det var vann i oljen, men ellers OK. Flere samtaler med verkstedet (vi fikk lov å gå inn i lunsjen) og noen av mekanikerne mente det var tilfeldigheter og anbefalte bare å fylle ny olje. Trykk og vakuum test var OK.  Ikke tegn til drypping eller no etter å ha stått i en kjeller hele vinteren.  En av gutta sto steinhardt på sitt og sa: "er det vann MÅ dere pelle det fra hverandre, noe er feil". Som sagt så gjort,  og feilen ble funnet. Det var grass som hadde lagt seg immellom simringeen på propellakselen.  Nok bånngrass til å rulle seg en liten joint :-)

 

Vi så ingenting på utsiden, trykk og vakuum OK, men vann i oljen. 

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Enig. Det er helt utrolig. Og drevet koster jo nesten som en båtmotor, over 100.000kr. Og det er laget for å gå i sjø og være under vann. Så tåler det ikke sjøgress.

 

Mitt DPH drev skar seg på fiskesnøre. Må ha kjørt lenge med det uten å merke noe. Det var nesten ikke olje igjen da de heiste opp båten og tappet oljen, kun saltvann. Merket det på at girvelgeren hoppet ut og motoren skrudde seg av når den var varm. Konene i drevet ble varme og da har motoren et sikkerhetssystem som skrur den av.

Resultat: nytt drev på kaskoforsikring. Det gikk som plutselig inntruffet skade, som om jeg hadde kjørt på hva som helst annet. Fiskesnøre er ille nok, sjøgress høres jo helt villt ut...

 

Det er også merkelig at de ikke har installert en oljekvalitetsalarm i drevet. De skjærer seg helt i fred og uten forvarsel.

Lingefan

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...