Targa 23.1 Svart 17.November.2013 Del på Facebook Svart 17.November.2013 betalte du gildet selv eller spanderte VP dette på deg? :) som du sikkert forstår, ka de kosta? :) Betalte kr 2501,- inkl mva for 1 stk reimhjul og 1 stk reimstrammer ferdig montert. Sitér dette innlegget Link to post
Puffin Svart 22.Mars.2014 Del på Facebook Svart 22.Mars.2014 Tilten på mitt DPH drev går bare til 0 når det er kjørt helt inn. Tror det viste -4 før. Kan dette være feil med tiltsensor? Noen som vet. Jeg kjøpte brukt båt i Sverige i fjor, Targa 31. Fikk beskjed om eksosraiserproblemet etter kjøpet og tenkte mitt. Gå beskjed til megleren, og han sa at dette ble byttet på VPs regning. Alt OK når eg hentet båten. Lurer derfor på om VP håndterer slike saker forskjelliigt i Norge og Sverige. Noen erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 5.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2014 (redigert) Så var det min tur... rett før årets båtsesong oppdaget jeg at hydraulikkslangene på drevet DPH var så morkne at jeg ikke hadde lyst å sette båten på vannet uten å bytte. De holdt i seks år før de måtte byttes. Ringte Vallø Motor og fikk beskjed om at dette var lagerførte deler..., men de spurte om jeg kunne bytte disse selv da de hadde mye å gjøre. Jeg sitter til daglig foran en PC så jeg er ingen skrukyndig person men har ikke ti tommeltotter heller. Så med lovnad om lynkurs i bytte av hydraulikkslanger reiste jeg ned og handlet det som trengtes. Hydraulikkslangene for styresylinderne og powertrimmen, samt noe de kalte "pucken" kom på 4700,- Normal pris ligge muligens noe høyere da var det 15% på lagerførte deler. Med lynkurs innabords og en pille med arbeidslyst satte jeg i gang. Eneste spesialverktøyet som trengtes var en avkappet 27 mm fastnøkkel, begynte på ca. 20 cm, men kappet den etter hvert ned til ca. 14 cm. På Riviera 925 (båten) er det heldigvis god plass på siden av motoren, jeg slipper å ligge under en dørk eller lignende. Begynte å demontere slangene innvendig til powertrimmen først. De slangene som jeg trodde var enkles å bytte går igjennom transomen og til oljepumpen på innsiden. Disse var festet med en bråte buntebånd og patentbånd. Deretter valgte jeg å demontere riser, gummimuffe til eksosbend og veivhusfilter med brakketten for å få bedre adgang til gjennomføringen på innsiden. Det satt også et støttestag bak riseren som jeg fjernet. Da fikk jeg tilgang til mutterne på innsiden av gjennomføring av powertrimslangene. Når jeg nå hadde full oversikt over hvor slangene gikk merket jeg slangene, føringsvei og gjennomføringer slik at jeg ikke skulle bytte om på slangene. Så var det å begynne demontering på utsiden, tok flere bilder av slangene slik at jeg kunne gå tilbake å sjekke stillingen de var montert med, dette er viktig slik at slangene ikke ligger å gnisser. Demonterte så slangene til styringen, de sitter i pucken som løsnes med to umbrakoskruer, da løsnes alle samtidig. Nipler løsnes på sylinderne. Det må også løsnes noen vaiere til anoder. Så var det å gå i gang med å løsne powertrimslangene, på utsiden var det litt vanskelig å komme til den øverste nippelen men det gikk etter at jeg fjerne eksosbelgen. Merket så slangene utvendig. Det vanskeligste med hele arbeidet var å få ut de gamle powertrimslangene av gjennomføringene. Disse satt godt, men med hammer og meisel på innsiden og en som dro på utsiden gikk det greit. Får å få skikkelig tilgang valgte jeg å demontere luftfilter og slangen til dette. Gjennomføringen er ikke skrudd den sitter med en mutter på innsiden og er dyttet inn fra utsiden, det sitter en o-ring som tetting mot sjøvann. Etter litt jobbing var begge to ute. Remontering av nye powertrimslanger var mye enklere. Smurte litt propellakselfett i gjennomføringen og på langen. En drar innvendig mens en annen banker med meisel på mutteren på utsiden. De gule merkene på mutteren skal vende bakover. Dette er viktig slik at slangene kommer i riktig posisjon. Så monterte jeg styreslangene, her fulgte det med en grei beskrivelse. Monterte slangene i den nye "pucken" først, obs husk riktig stilling. De skal vinkles litt bakover. Festet pakningene på andre siden med litt fett og skrudde "pucken" på plass. Arbeidet tok ca. en dag i rolig tempo. Det meste kan gjøres alene men man trenger hjelp til å få ut de gamle powertrimslangene av gjennomføringen samt montere de nye. Redigert 5.April.2014 av Ally (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Flot arbejde og glimrende instruktion! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 5.April.2014 Del på Facebook Svart 5.April.2014 Knallfin instruksjon! mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
UVÆR-II Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 (redigert) Hei Tenkte å bruke denne tråden for info, har D6 med DPH. Vann i belgen pga dårlig slangeklemme, gikk opp i loddingen, var ny og montert av Volvo Penta mekaniker. Når jeg monterte ny belg så sjekket jeg og da var faktisk den ene av loddingene borte på ny klemme. https://baatplassen.no/bildearkiv/22/22907/1403335226.jpg Svinghjulskåpe er tæret kraftig og må skiftes. Løse bolter på startmotor, den ene var falt helt ut. Girolje med vann, eller en smule vann. Dette så langt. Hilsen Nils Redigert 21.Juni.2014 av UVÆR-II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Ladelufttemperatursensor. Denne har vært omtalt tidligere men bare nevner det om andre har samme symptomer. Jeg merket det hele med at generatoren ladet mindre en normalt. (Til sammenligning løftet en 70 Amperes landstrømlader spenningen 0,5 volt mer en generatoren). Etterhvert merket jeg også at motoren brukte lang akselrasjonstid fra 15-1800 omdreininger før den kom som normalt. Det som var litt merkelig var at dette var ikke konsekvent, feilene kom og gikk. Uansett med ny sensor virket alt som det skulle. Det betyr at det må være en kobling mellom Motorelektronikk og generator for å redusere ladestrøm. Så en takk til vallø motor som stilte opp på dagen. Godt å ha en motor med godt utbygd servicenettverk. Mange klager på denne elektronikken som skaper bekymring. Jeg synes det er helt topp og ha en motor som har tidligvarsling om at noe er unormalt. Sitér dette innlegget Link to post
Gusbat Svart 21.Mars.2016 Del på Facebook Svart 21.Mars.2016 En stor takk til Ally for en utrolig flott illustrasjon om bytte av trimslanger. Jeg så mørkt på denne jobben, men så langt har det gått som en drøm.... bare å følge oppskriften :-) Jeg har to motorer så litt trangere er det jo, men prinsippene er de samme. Snart ferdig med SB motor :-) Sitér dette innlegget Link to post
svmoha Svart 30.April.2016 Del på Facebook Svart 30.April.2016 Det her er vel vann i olja? Ca 70t etter skifte av aksling med påfølgende trykktest utført på verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 Ja det er vann i olja kan være flere muligheter. Første gangen jeg hadde vann i olja var det ålegress, andre gangen pakning mellom øvre/nedre vekselhus og tredje gangen biltemateine surret 1,5 ganger rundt propellen....... Sitér dette innlegget Link to post
svmoha Svart 1.Mai.2016 Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 Sist var det nylon. I tillegg så jeg at det lekket fra aksel. Denne gang var det hverken gress eller nylon på aksling. Ingen lekkasje synlig. Etter å ha stått på land i noen måneder så var "olje" nivået fortsatt på topp. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.Mai.2016 Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 (redigert) Vi hadde et drev oppe for lekkasje leting (VP DPE). Det var vann i oljen, men ellers OK. Flere samtaler med verkstedet (vi fikk lov å gå inn i lunsjen) og noen av mekanikerne mente det var tilfeldigheter og anbefalte bare å fylle ny olje. Trykk og vakuum test var OK. Ikke tegn til drypping eller no etter å ha stått i en kjeller hele vinteren. En av gutta sto steinhardt på sitt og sa: "er det vann MÅ dere pelle det fra hverandre, noe er feil". Som sagt så gjort, og feilen ble funnet. Det var grass som hadde lagt seg immellom simringeen på propellakselen. Nok bånngrass til å rulle seg en liten joint :-) Vi så ingenting på utsiden, trykk og vakuum OK, men vann i oljen. Redigert 1.Mai.2016 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Ally Svart 1.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 På DPH drevet er det kommet en svart plastkåpe som monteres på akselen før propellene, den skal gi en viss beskyttelse mot ålegress m.m. Sitér dette innlegget Link to post
svmoha Svart 1.Mai.2016 Del på Facebook Svart 1.Mai.2016 Har nå demontert drevet så får vi se om det er noen som har tid til å feilsøke. Bra at det er kommet en kåpe - når ble den lansert? Merkelig at det skal gå an lage noe som er så sårbart mot gress? Er det kun DPH drev som sliter med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 7.Mai.2016 Del på Facebook Svart 7.Mai.2016 Enig. Det er helt utrolig. Og drevet koster jo nesten som en båtmotor, over 100.000kr. Og det er laget for å gå i sjø og være under vann. Så tåler det ikke sjøgress. Mitt DPH drev skar seg på fiskesnøre. Må ha kjørt lenge med det uten å merke noe. Det var nesten ikke olje igjen da de heiste opp båten og tappet oljen, kun saltvann. Merket det på at girvelgeren hoppet ut og motoren skrudde seg av når den var varm. Konene i drevet ble varme og da har motoren et sikkerhetssystem som skrur den av. Resultat: nytt drev på kaskoforsikring. Det gikk som plutselig inntruffet skade, som om jeg hadde kjørt på hva som helst annet. Fiskesnøre er ille nok, sjøgress høres jo helt villt ut... Det er også merkelig at de ikke har installert en oljekvalitetsalarm i drevet. De skjærer seg helt i fred og uten forvarsel. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
svmoha Svart 14.Mai.2016 Del på Facebook Svart 14.Mai.2016 Lekkasjen stammet denne gang fra gearoverføringen. Så obs obs. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2016 Del på Facebook Svart 15.Mai.2016 Så neppe en konstruksjonsfeil med andre ord... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.