Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden

McFog

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

Mye negativt å les om noe som er gjort i god mening. OF gjør et flott arbeid for oss som liker båtliv og kysten, og jeg støtter de gledelig med rund kr 500 hver år selv når jeg ikke hadde båt i fjor. Bøyene er plassbesparende også, for du trenger ikke mye svaiplass på disse, så flere båter på samme sted. Dessuten veldig trygge.

Ellers enig i at ved ankomst bøye hvor det ligger en uten vimpel skal man være høflig. Det kan være at vedkommende har fått motorhavaria eller annet som gjør at han trenger bøyen mer enn deg. Dette opplevde vi en gang og da var jeg glad jeg ikke begynte høylytt:)

På vår første tur med ny båt i juli 2010 ble vi utsatt for et skikkelig uvær i nærheten. Det var en kraftig todenbyge med heftig vind og regn på kort tid. Vi lå på svai sammen med mange andre seilbåter. I løpet av kort tid mistet nesten halvparten av båtene feste og i mørket ble det kaos. Men takket være SXK bøyer fikk disse lagt seg sammen med andre å lå trygt gjennom uværet.

Så vær med å betal så vi får flere slike bøye. Det er frivillig, så vil du ikke være med legg deg for eget anker.

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Meldte meg ut i sommer. Liker ikke at vi skal ha bøyer for en spesiell kategori båteiere. Kommunene rundt fjorden legger penger i OF. Våre skattepenger.

Var med i flere år å støttet de. Nå er det slutt. At KNBF støtter tiltaket liker jeg dårlig.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Betyr dette at når jeg som ikke har denne vimpelen får "besøk" av deg med vimpel kl 02.00 på natten i regn og vind, for mye vind til å ligge i bøya begge to, så må jeg vekke kjerring og unger, starte motoren og finne meg en annen plass?

Ja, satt på spissen, men dog allikevel!

makan....

Er klar over det, men når KNBF går inn i fellesskapet med OF på bøyene og når du er KNBF-medlem og må betale. Det liker jeg dårlig.

Da hiver jeg heller dreggen der jeg finner det for godt. Dessuten anbefaler de inntil 8 tonn. Min veier det dobbelte.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Skal det ha noe mening i å legge ut bøyer må de være tilgjengelig for alle, så for en heller legge hodet i bløtt for hvordan det kan finansieres. Forslag: 100 kr døgnet kreves opp av skoleungdom om morgen som har medbrakt ferske rundstykker og litt annet snadder for salg. Men jeg er fremdeles i tvil dersom de tar opp gode ankringsplasser. Glem i alle fall flagg, vimpler og fortrinnsrett, det fungerer kun i Sverige og Tyskland. Og siden både vi selv (nordmenn m/madam) og våre båter er blitt så fete, må de tåle minst 20 tonn.

Skal det ha noe mening i å legge ut bøyer må de være tilgjengelig for alle, så for en heller legge hodet i bløtt for hvordan det kan finansieres. Forslag: 100 kr døgnet kreves opp av skoleungdom om morgen som har medbrakt ferske rundstykker og litt annet snadder for salg.

Forskjellen er vel bare at du må betale forskudd i dag?

For min del er jeg meget positiv til ethvert tiltak som legger forholdene tilrette for oss vanlige folk i båt. Da blir det underordnet hvilke finansieringsordning som velges. Selvfølgelig er det ønskelig at alle har gratis tilgang. :thumbsup:

Når man "legger forholdene til rette" der ALLE ferdes pr. i dag, så kan man ikke legge en frivillig avgift på det hvor de som betaler favoriseres.

Feil finansieringsmåte som skaper misnøye og situasjoner ingen er tjent med.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er vel ikke underordnet når det er dette som er problemet, nemlig at medlemmer av en forening har eksklusivt førsterett til bøya? Da må finansieringen løses på en annen måte dersom bøya skal være allemannsrett. Og at noen foreninger kan strø fritt om seg med bøyer er neppe særlig juridisk holdbart. Jeg prøvde bare derfor i all beskjedenhet å foreslå en løsning som også kom de "bøyeglade" eller ankerløse til gode.

Her vest har det dukket opp noen blå bøyer, lagt ut av " Bergen og omland friluftsråd " Har så langt bare sett de to steder. Alle kan legge seg der, men fortrinnsvis bare et døgn står det på de. Maks 8 tonn. Måtte jo gå an å få til sånt østpå også..

Men er ikke noe i veien med ankeret mitt, så for meg er det et fett..

Om folk i båt og båtfolk klarer å kose seg på sjøen burde ikke bøyene være ett problem.

Alternativet er å ta bort disse meningsløse bøyene om de blir til besvær for kranglefantene samt resten av båtfolket. :yesnod:

Har maling jeg også så ikke bli forundret om det står CB på noen av disse bøyene :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Det er ikke noen kategori båteiere Astor. Alle typer kan ligge på OF bøyer. Du må ikke blande inn den bøya i Sandspollen :smiley:

Vi vestlendinger må jo ihvertfall holde oss unna , for vi er ikke medlem. Kommer den veien nordover svenskekysten til sommeren. Hvis vi holder oss utenfor Færder fyr, er vi trygt utenfor krigssonen da, eller bør vi krysse over enda tidligere?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Mye negativt å les om noe som er gjort i god mening. OF gjør et flott arbeid for oss som liker båtliv og kysten, og jeg støtter de gledelig med rund kr 500 hver år selv når jeg ikke hadde båt i fjor. Bøyene er plassbesparende også, for du trenger ikke mye svaiplass på disse, så flere båter på samme sted. Dessuten veldig trygge.

Så vær med å betal så vi får flere slike bøye. Det er frivillig, så vil du ikke være med legg deg for eget anker.

OF gjør sikkert mye fint for båtfolket, men dette er jo friarealer som blir privatisert. Dette er det jo ikke akkurat overskudd på i Oslofjorden. Hvis man i det hele tatt skal ha disse bøyene må de jo være for alle, så lenge de er på et friareal.

Men hvor aktuelt er det for oss som kommer fra Sørlandet å melde oss inn i denne foreningen?

Vi vestlendinger må jo ihvertfall holde oss unna , for vi er ikke medlem.

Tror ikke det er noe krav at man må være bosatt på østlandet for å kjøpe vimpel. Medlemskap med vimpel koster kr 450 pr år og gir også en del andre fordeler. Spares fort inn da man slipper havneavgift.

dsc_2195-edit-1.jpg

Er klar over det, men når KNBF går inn i fellesskapet med OF på bøyene og når du er KNBF-medlem og må betale. Det liker jeg dårlig.

Dessuten anbefaler de inntil 8 tonn. Min veier det dobbelte.

"Flere kan ligge i samme bøye samtidig, men det er førstemann som bestemmer om det er greit med flere."

Sier OF

Jeg testet en av de i fjord i 18 ms + og lå trykt og godt.

Jeg støtter KNBF via båtforeningen og jeg sparer penger ved å støtte OF direkte og det blir det flere bøyer av.

Det er mulig at havnemyndighetene i den enkelte kommune har godkjent utlegging av bøyer, de kan i alle fall godkjenne private bøyer. Men etter mine begrep er dette ikke godt nok og bør også behandle på fylkeskommunalt nivå, muligens på nasjonalt nivå.

Ser her at KNBF søker til Kystverket.

http://knbf.no/boye.php

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Tror ikke det er noe krav at man må være bosatt på østlandet for å kjøpe vimpel. Medlemskap med vimpel koster kr 450 pr år og gir også en del andre fordeler. Spares fort inn da man slipper havneavgift.

Tviler på at slike regulerte farvann med merke/klubb krav er noe for oss. Er det så trangt at det ikke er plass fra før og mann må drive å jage hverandre, så er alle tjent med at vi holder oss unna. Det er noe med det å føle seg velkommen også.

Men er det nok å holde seg utfor ferder for å ungå å trampe i OF medlemmenes blomster bed ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

. Kommer den veien nordover svenskekysten til sommeren. Hvis vi holder oss utenfor Færder fyr, er vi trygt utenfor krigssonen da, eller bør vi krysse over enda tidligere?

Det er smart å hoppe av svenskekysten lenge før Ferder og besøke mange av Telemarks perler.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Eg er glad eg bor på Vestlandet, har vert både i Sverige og Danmark med båt og synest der er en del østlendinger du møter der, "gjør" mye ut av seg i havnene. Dersom du prøver og legge deg på siden av dei vil de som regel ikke ha deg der, eller så hjelper de motvillig til med og fortøye.

Dette ser en ikke så mye av på Vestlandet og nordover.

Og dersom en oppfører seg slik her får en høre det så "håret passer".

Tviler på at slike regulerte farvann med merke/klubb krav er noe for oss. Er det så trangt at det ikke er plass fra før og mann må drive å jage hverandre, så er alle tjent med at vi holder oss unna. Det er noe med det å føle seg velkommen også.

Men er det nok å holde seg utfor ferder for å ungå å trampe i OF medlemmenes blomster bed ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...