Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Ser nå at det står på nettsiden til OF at man må vike fra bøye om man ikke har vimpel ombord UANSETT TID PÅ DØGNET! De som har bestemt dette opplegget kan umulig noen gang ha vært i en båt.

 

Jeg garanterer en svært ubehagelig opplevelse for den som forsøker å fordrive oss fra bøye på ukurant tid eller under ukurante forhold.

 

Link to post
Share on other sites

Dersom radien med bøye er mindre enn på eget anker, taler vel det FOR utlegging av bøyer og ikke MOT?

Problemet oppstår jo med kombinasjonen av ankring og bøyer. Dersom alle ligger på bøyer eller alle på anker er det ikke noe problem. Ligger man på svai i samme bukta, så vil vel båtene dreie ganske likt? Selvsagt er noen mer følsom for vind enn andre, mens andre er mer følsom for strøm....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Fortsett bøyekrigen uten å gjøre fysisk skade! Høyreklikk og last ned denne merkelappen. Forstørr den opp til 150-200 % I et enkelt fotoredigeringsprogram. Print ut i en fargeprinter og støp det hele inn i plast med et billig og enkelt utstyr du får fra Biltema eller Claes Olsson. Lag hull til strips eller tau og fest til bøya du skal ligge i! Kommer det noen og lager bråk? Henvis til merkingen på bøya og ingen kan jage deg! Har du ikke mulighet til å lage dette selv er vi i forening "bøya for alle" villig til å hjelpe deg! Ta gjerne kontakt! Vi har også mange andre flotte produkter som kommer utover mor våren: Fks.esklusivt" bøyeinspektørkort" (med bilde) i plast, og i bankkortformat. Ved å vise dette er du alltid "bøyesjef" og kan bestemme at ingen skal jages fra bøya. Bøyevimpler som til en forveksling likner på originalene til OF og havseilerklubben og kan henges opp er alt tilgjengelig. Alt er fult lovlig. Ingen forfalskninger.. Her er alt gratis og tilgjengelig for virkelige entusiaster.. Vi har også egen hjemmeside som dessverre ikke enda er offentlig tilgjengelig grunnet innsigelser. Facebook er også en mulig slagmark for oss.

 

gratisboeya.jpg

 

 

 

 

Hilsen formannen i "bøya for alle

 

Link to post
Share on other sites

Problemet oppstår jo med kombinasjonen av ankring og bøyer. Dersom alle ligger på bøyer eller alle på anker er det ikke noe problem. Ligger man på svai i samme bukta, så vil vel båtene dreie ganske likt? Selvsagt er noen mer følsom for vind enn andre, mens andre er mer følsom for strøm....

Hvordan vil du forklar det? Jeg har ligget utallige ganger både for bøye og anker hvor begge fortøyningsmåter var aktuelle. Fordelen med bøye er at den opptar ubetydelig svaiplass i forhold til oppankring hvor det kreves 4x dybden eller mer med kjetting mens bøyefestet er dybden + litt over max tidevann.

Bøyer er ikke et problem, men å påberope seg eksklusiv rett til bøyer er et problem. Så bør selvfølgelig ikke bøyer legge i områder med båttrafikk/led.

Link to post
Share on other sites

Det var også mitt poeng, men ble litt usikker når det hevdes med tyngde at det kreves større plass ved bruk av bøyer enn oppankring noe jeg ikke helt kan skjønne kan være riktig.

 

En bøye blir en fast installasjon til hinder for de som eventuelt ønsker å ankre i på svai nærheten. ligger alle på anker og svaier kan man ligge relativt tett fordi man svaier i takt, alle snur seg med vinden. men en bøye ligger stille og flytter seg ikke. Men hvis man legger bøye der det f.eks er for trangt eller dypt til å ankre er drt gretit med bøyer.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med bøye er at den opptar ubetydelig svaiplass i forhold til oppankring hvor det kreves 4x dybden eller mer med kjetting mens bøyefestet er dybden + litt over max tidevann.

Bøyer er ikke et problem

 

En bøye blir en fast installasjon til hinder for de som eventuelt ønsker å ankre i på svai nærheten. ligger alle på anker og svaier kan man ligge relativt tett fordi man svaier i takt, alle snur seg med vinden. men en bøye ligger stille og flytter seg ikke.

 

:confused: Ikke rart en blir forvirret når ekspertisen kommer til ulike konklusjoner. Vil ikke svairadiusen også avhenge av dybdeforhold/ hvor mye kjetting en har lagt ut?

 

Synes det er flott at det blir tilrettelagt for oss folk i båt, bl.a. ved at slike bøyer blir lagt ut. At noen ikke vil innrette seg og følge regelverket er de sitt problem, de kan ikke forvente at barnslige trass-aksjoner skal få noe slags form for sympati. Dersom de vil ha endringer kan de sørge for at regelverket blir endret slik de ønsker.

 

SXK- bøyer i den svenske skjærgården har vel eksistert over lengre tid, er det mye støy her? Har de norske aktivistene avdeling i Sverige også? :giggle:

 

Joda, jeg skulle ønske det var fritt frem for alle i bøyene. Men jeg betaler de få hundrelappene dersom jeg ønsker å bruke bøyene, men på sjøen er jeg for å slappe av så noen konflikter ønsker jeg ikke, i motsetning til andre som oppsøker problemene. :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

:confused: Ikke rart en blir forvirret når ekspertisen kommer til ulike konklusjoner. Vil ikke svairadiusen også avhenge av dybdeforhold/ hvor mye kjetting en har lagt ut?

SXK- bøyer i den svenske skjærgården har vel eksistert over lengre tid, er det mye støy her? Har de norske aktivistene avdeling i Sverige også? :giggle:

 

Joda, jeg skulle ønske det var fritt frem for alle i bøyene. Men jeg betaler de få hundrelappene dersom jeg ønsker å bruke bøyene, men på sjøen er jeg for å slappe av så noen konflikter ønsker jeg ikke, i motsetning til andre som oppsøker problemene. :thumbsdown:

Oteren, hva om du leste det jeg skrev før ? Jeg vet ikke hvor mye du har seil på svenskkysten, men der har også vært støy. Jeg har selv opplevd å bli jaget fra en ledig bøye av bøye-oppsynsmenn som stod på land å fulgte med i kikkert og kom rasende ut i en hurtigbåt for å ta han "jævla nordbaggen" som la seg på deres hellige bøye.

Link to post
Share on other sites

gratisboeya.jpg

 

Hilsen formannen i "bøya for alle

 

Flott at noen tar tak i dette bøyemedlems tullet !

Fortsett det gode arbeidet.

Dette er snikprivatisering av skjærgården !

Kommer en fra andre landsdeler på ferie til Oslofjorden risikerer man jo å bli jaget av lokale vimpeleiere, og det

midt på natten !

Utvikler dette seg, trenger man vel snart å bekle hele båten med vimpler hvis man farter litt rundt i ferien.

Bøyene må være tilgjengelig for alle, hvis ikke kapp vekk skiten !

 

 

Link to post
Share on other sites

Pettersand, hadde du betalt da? :wink: Ja, tåpelig med folk som oppsøker konflikter, det være seg oppsynsmenn eller aktivister.

 

Og jeg setter veldig pris på at jeg har en aldeles herlig skjærgård rett på utsiden av stuedøra mi, med allverdens uthavnmuligheter.

Det er totalt uaktuelt for meg å feriere i krigssonen Oslofjorden. Har hørt det er så mange sinte båtfolk der, ikke noe for folk i båt som oss. :sweat:

Link to post
Share on other sites

SXK- bøyer i den svenske skjærgården har vel eksistert over lengre tid, er det mye støy her? Har de norske aktivistene avdeling i Sverige også? :giggle:

 

Joda, jeg skulle ønske det var fritt frem for alle i bøyene. Men jeg betaler de få hundrelappene dersom jeg ønsker å bruke bøyene, men på sjøen er jeg for å slappe av så noen konflikter ønsker jeg ikke, i motsetning til andre som oppsøker problemene. :thumbsdown:

Tror ikke de oppdaget at de var uenige , før den saken var over.

 

Fant denne fra 2008 snart 5 åra jubileum.

https://baatplassen.no/i/topic/37931-blaa-boeyer-i-indre-skagerrakoslofjorden-med-en-

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...