tobixen Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 2. De har skapt flere utrivelige situasjoner ved at enkelte av deres medlemmer "misbruker" regelverket og jager, truer og skremmer vimpelløse (som i følge jurister trolig har full anledning til å gjøre det de gjør). Moralsk sett ser jeg betenkeligheten i at betalingsbøyer lagt ut i idylliske naturhavner med begrenset kapasitet innebærer en viss form for "privatisering" av noe som bør tilhøre allmennheten. OF er i det minste åpen for alle, og drives som en idéell organisasjon. Jeg er ikke på helt stødig grunn når det gjelder lover og regler her, men så vidt jeg har skjønt det ... * juridisk sett er det ikke store forskjellen på fortøyningsbøyer utenfor private eiendomsgrenser - noen ligger i idylliske uthavner, andre ligger like ved bolighuset til bøyeeieren (og brukes til eierens båt), atter andre ligger i tilknytning til kommersielle marinaer eller båtforeningshavner, og leies ut. Det er vel ingen som påberoper seg allemannsretten og beslaglegger en utleid fortøyningsbøye? * hvem som helst kan anlegge en moring hvor som helst, så lenge det er utenfor private eiendomsgrenser og ikke strider mot havnereglement eller kommunale reguleringsplaner - http://www.baatwiki.no/wiki/Fort%C3%B8yningsb%C3%B8ye#Juridiske_forhold * den som legger ut en moring eier moringen. * moringer utenfor private eiendomsgrenser kan benyttes av hvem som helst så lenge det ikke er eksplisitt forbudt av eieren. Eier må kunne grunngi et slikt forbud. http://www.baatwiki.no/wiki/Fort%C3%B8yningsb%C3%B8ye#L.C3.A5n_av_tilfeldig.2C_ubrukt_fort.C3.B8yningsb.C3.B8ye * "Jeg skal bruke bøya selv" er en meget god grunn til å vise bort en annen båt. En bøyeeier er i sin fulle rett til å vise bort andre båter. Dette gjelder vel også OF-vimpeleiere. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
GeirFrode Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Of sier hel tklart at alle kan bruke bøyene - men kommer det et medlem som vil ligge der så må du flytte deg. Står ikke det lenger på OF sine sider nå. De har tydeligvis omformulert seg, og samtidig fjernet den fæle vimpelen med samme tekst. Nå står det dette: Hvem kan bruke bøyene? Alle som ønsker det kan benytte seg bøyene, men har du kjøpt vimpel har du førsterett. Flere kan ligge i samme bøye samtidig, men det er førstemann som bestemmer om det er greit med flere. Muligens en liten selvmotsigelse her? Det står ingenting om at førstemann må ha vimpel.... Link to post
Stormwatch Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) Når du nevner selvmotsigelse så skriver OF: "Først og fremst er du med på å hjelpe oss i arbeidet med å sikre fjorden mot nedbygging og privatisering av strandsonen". Illustrert med dette bildet: (Svaberg med "Privat" påmalt. I tilfelle bildet forsvinner.) Redigert 8.Mai.2014 av Stormwatch (see edit history) Link to post
Astor Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Moralsk sett ser jeg betenkeligheten i at betalingsbøyer lagt ut i idylliske naturhavner med begrenset kapasitet innebærer en viss form for "privatisering" av noe som bør tilhøre allmennheten. OF er i det minste åpen for alle, og drives som en idéell organisasjon.Jeg er ikke på helt stødig grunn når det gjelder lover og regler her, men så vidt jeg har skjønt det ...* juridisk sett er det ikke store forskjellen på fortøyningsbøyer utenfor private eiendomsgrenser - noen ligger i idylliske uthavner, andre ligger like ved bolighuset til bøyeeieren (og brukes til eierens båt), atter andre ligger i tilknytning til kommersielle marinaer eller båtforeningshavner, og leies ut. Det er vel ingen som påberoper seg allemannsretten og beslaglegger en utleid fortøyningsbøye?* hvem som helst kan anlegge en moring hvor som helst, så lenge det er utenfor private eiendomsgrenser og ikke strider mot havnereglement eller kommunale reguleringsplaner - http://www.baatwiki.no/wiki/Fortøyningsbøye#Juridiske_forhold* den som legger ut en moring eier moringen.* moringer utenfor private eiendomsgrenser kan benyttes av hvem som helst så lenge det ikke er eksplisitt forbudt av eieren. Eier må kunne grunngi et slikt forbud. http://www.baatwiki.no/wiki/Fortøyningsbøye#L.C3.A5n_av_tilfeldig.2C_ubrukt_fort.C3.B8yningsb.C3.B8ye* "Jeg skal bruke bøya selv" er en meget god grunn til å vise bort en annen båt. En bøyeeier er i sin fulle rett til å vise bort andre båter. Dette gjelder vel også OF-vimpeleiere. Hvem som helst kan ikke legge ut moringer uten å konferere havneloven/ havnevesenet. Flere steder er dette regulert inn i lokale lover. Leangbukta i Asker f.eks. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
MB Sofie Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Jeg liker ikke OF. De har lagt en bøye så til de grader i veien på en fast ankerplass vi har brukt i flere år. Der er det plass til 3 båter, men etter bøyen kom er det kun plass til båten i bøyen. Jeg kan dessverre ikke se noe positivt med OF sine bøyer overhodet, med mindre de blir lagt på ellers utilgjengelige steder. De skriver så fint at om bøyen deres er i veien å skaper problemer; så vil de flytte denne eller de.... Nei! Det gjør dem ikke, de svarer ikke på henvendelser engang. OF = Område Fiendtlig. Jeg heiser piratflagg og legger meg i bøya uten å vike. Beklager, men jeg betaler ikke for naturopplevelser i mitt eget land. Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
sjagen Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 (redigert) OF bøyene er lagt ut lovlig gjennom kommunale vedtak ihht gjeldene lover og forskrifter der allemannsretten er vurdert i saksbehandlingen. DNT hytter, friområder, statshavner, nasjonalparker etc. er regulert i samme system også. Alle OF bøyer som legges ut er saksbehandlet i gjeldende kommune med de klagemuligheter som byggesaker gir. OF har en helt åpen prosess på hvor de ønsker å legge ut bøyer før de søker. Har man innsigelser kan man sende disse til aktuell kommune når søknaden er under behandling. Det som omtales som 'juridisk gråsone' gjelder bøyer som ikke behandles av gjeldende kommune før tillatelse blir gitt. Når tillatelse er gitt er det vel god "folkeskikk" å forholde seg til det vedtaket som er lovlig fattet uansett om man er enig eller ikke? Det er greit å ha et politisk mål om å endre de lovene/systemene man er uenige i, men fakta er at rettstilstanden rundt OF bøyene er helt grei og hva noen måtte mene om endring av dette hører hjemme i politiske fora og endrer ikke på hva 'lovlydige' har å forholde seg til. Alternativt kan man melde seg inn i OF og fremme forslag om å fjerne bøyene. De som er interessert i et case studie i lovligheten kan jo lese denne artikkelen: http://www.sb.no/nyheter/her-kan-vi-fortoye-kystverket-avslar-ulrichsens-klage-1.7530941 Redigert 8.Mai.2014 av sjagen (see edit history) RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
sjagen Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Når det gjelder diskusjon om betaling på OF bøyene synes jeg de begrunner dette bra selv: "Det har ikke vært mulig for OF å få nok støtte til finansieringen av planlegging, innkjøp av, utlegging og ettersyn av bøyene. Saksbehandlingen er krevende, hele 7 instanser må søkes for å få tillatelse til utlegging. Bøyene er faktisk subsidiert, men skulle det ha vært gratis, ville det vært nødvendig med større bevilgninger til småbåtliv. Sammenlikner man med tilsvarende bøyeordning i Sverige, koster det der NOK 600 pr. år. Tar man med at bøyene er tilrettelegging for en ressurssterk gruppe, altså for båter opp til 8 tonns deplasement, syntes OF det er greit å gi førsterett til de som betaler noen hundrelapper for en vimpel. " RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
MB Sofie Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Ser en stor feil med dette du sier Sjagen. For selv om det gir klagemuligheter så ferdes båtfolk i flere kommuner, samt at det er da ingen av fritidsbåteierne som får et varsel i postkassen om at et slikt forslag er blitt satt. Så om man da ikke vanker rundt i lokalene til kommunen så får man aldri vite om dette før bøyene er en realitet. Derav syntes jeg de rett å slett tramper på friheten til å ferdes, å friheten til å ankre på ankringsplasser i norsk skjærgård uten å betale et beløp uansett hvor stort, til en eller annen form for instans eller organisasjon. Som jeg poengterte tidligere, jeg betaler ikke for å sette meg på en benk i et friluftsområde på land og jeg betaler ikke får å ligge på svai i skjærgården. Dette ser jeg på som min rett. Fri mann som jeg er, i et fritt land? Jeg vil oppfordre til IKKE å støtte OF med å monopolisere Oslofjorden. Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
sjagen Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Morten83: Når det gjelder OF kan du kontakte de og spørre hvor de planlegger bøyer. Har du relevante innsigelser kan du fremme disse til kommunen. Dette er som alle andre byggesaker. Jeg forstår at det kan være vanskelig å følge med på alt, men det blir ikke ulovlig av den grunn. OF følger alt vi har av lover og regler. Det blir jo det samme om noen setter ut en mære elle bygger en brygge på en av 'dine plasser'. Når du påberoper deg allemannsretten støtter du deg på samme legale system som bøyene legges ut etter. Vil du endre dette må du engasjere deg politisk. Det beste hadde vært om bøyene kunne fullfinansieres av bevilgninger og vært gratis for alle, men det vil ikke politikerne. Dermed må noen bidra med det som mangler. At du ikke vil bidra er helt greit. Hva tenker du om kystledhyttene, skulle disse også vært gratis? RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
VannTro Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 (redigert) Hva tenker du om kystledhyttene, skulle disse også vært gratis? Hvis man ser for seg et sted hvor mange pleier å sette opp telt for å overnatte og det pluttselig står en hytte og okkuperer samme plassen så kan man si at, ja, da burde den være gratis. Om man fortrenger publikum på offentlig sted og tar seg betalt for at stedet skal kunne benyttes så blir det feil. Den tror jeg du også ser "sjagen". (uff, jeg klarer ikke å holde meg unna denne tråden ) Redigert 9.Mai.2014 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Roger jo Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 (redigert) Den lista kunne blitt ganske lang, og poengene har stort sett vært oppe i denne tråden. Men det relevante i forhold til artikkelen i Båtmagasinet er at de trolig bryter loven, og i beste fall opererer på kanten av den: "Organisasjoner og foreninger opererer dermed i gråsona ved å legge ut bøyer kun for medlemmer." Dette var bare enda mer synsing, Sakset fra OF sine sider "" Det er også viktig å merke seg at alle kan kjøpe vimpel, ingen begrensninger medlemskap i bestemte organisasjoner, båttype eller andre krav. Allemannsretten: Bøyene er en tilrettelegging, på samme måte som en brygge ,toalett eller hytte. Ved bruk av sist nevnte har det vært lang tradisjon for betaling, både gjennom kystled og DNTs hytter i fjellet. OF vil også minne om at det går fint an å ligge flere båter i en bøye; inviter en båteier uten vimpel til å overnatte ved siden av deg i bøya, og du får en ny båtvenn. OF forutsetter også at alle viser normal folkeskikk - både de med og uten vimpel. Oslofjorden Friluftsråd har tillatelse fra bl.a kommuner og Kystverket til å legge ut bøyer i enkelte naturhavner. Formålet er å skaffe sikre fortøyningsplasser for båtfolket. For å sette ut og vedlikeholde bøyene er vi avhengig at brukerne betaler en avgift igjennom kjøp av bøyevimpel. Det er stor pågang etter bøyeplass i sesongen. Vi ber derfor båtfolket å være fleksible slik at flere kan overnatte ved en bøye når dette er mulig. ""' (Sjekk værmeldingen.) Vi trenger flere bøyer. spesielt på steder med Ålegress som er truet enkelte steder PGA all ankerringen som river opp den skjøre sjøbunnen, her burde kommunene lagt ut mange gratisbøyer, men det kommer sikkert heller et ankring forbrutt skilt., Ålegress koster. http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Flytting-av-alegress-koster-30-millioner-3126410.html#.U2xvMoF_ut8 Redigert 9.Mai.2014 av roger-jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
aileenll Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 ... hvem som helst kan anlegge en moring hvor som helst, så lenge det er utenfor private eiendomsgrenser og ikke strider mot havnereglement eller kommunale reguleringsplaner - http://www.baatwiki.no/wiki/Fortøyningsbøye#Juridiske_forhold* den som legger ut en moring eier moringen.* moringer utenfor private eiendomsgrenser kan benyttes av hvem som helst så lenge det ikke er eksplisitt forbudt av eieren. Eier må kunne grunngi et slikt forbud. http://www.baatwiki.no/wiki/Fortøyningsbøye#L.C3.A5n_av_tilfeldig.2C_ubrukt_fort.C3.B8yningsb.C3.B8ye* "Jeg skal bruke bøya selv" er en meget god grunn til å vise bort en annen båt. En bøyeeier er i sin fulle rett til å vise bort andre båter. Dette gjelder vel også OF-vimpeleiere. Her henvises det til baatwiki. Baatwikien er en samling velmente subjektive synspunkter, og så vidt jeg kunne lese i den så viser ikke hverken til juridisk praksis eller lov/forskriftshjemmel. Henvisningen har derfor liten annen verdi, en å vise at diskusjonen er tema på andre nettfora. Aileen ll Link to post
GeirFrode Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 De som er interessert i et case studie i lovligheten kan jo lese denne artikkelen: http://www.sb.no/nyheter/her-kan-vi-fortoye-kystverket-avslar-ulrichsens-klage-1.7530941 Den saken der handler kun om utplasseringen av bøyene. Ikke om lovligheten med tanke på betaling eller hvem som har "retten" til å bruke de. (uff, jeg klarer ikke å holde meg unna denne tråden ) He he. Da er vi to. Link to post
finnmarken Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Disse bøyene er jo et skoleeksempel på hvordan man skal skape krangel og bråk. Veldig merkelig at OF ikke ser dette. Greit nok med noen slike bøyer, men så lenge det ikke blir gjort klinkende klart at ingen har lov til å be andre flytte seg, så vil dette alltid skape bråk. Må bare si at jeg er svært så lykkelig over at vi ikke har dette probemet på Sørlandet. Den eneste bøya jeg vet om på Sørlandet ligger i Hestholmbukta i Lillesand. Denne er nå tilgjengelig for alle. Link to post
Erik Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Den eneste bøya jeg vet om på Sørlandet ligger i Hestholmbukta i Lillesand. Denne er nå tilgjengelig for alle. Den var tydelig merket i fjor sommer da vi lå der, tror det var en lokal seilklubb ? Det lå ingen på bøya da vi var der, og bøya var litt i veien da vi ankret opp, fikk ikke lagt ut så mye ankertau som jeg ville for jeg var redd for å pendle borti den. Bra den er åpen nå da, men det er da likegreit å ankre opp selv på plasser som er egnet for det (hilsen en som hentet sitt nye 15 Kg Rockna anker i går ) Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Dette med å ligge på svai, gjør jeg aldri, men artig å lese denne tråden, god underholdning. Du skriver Det lå ingen på bøya da vi var der, og bøya var litt i veien da vi ankret opp, men hadde det ikke vært noen bøye der og du hadde lagt deg der bøyen er nå, ville ikke du da vært litt i veien for andre som ville ankre opp? Men som sagt, dette har jeg ikke greie på, jeg har aldri ligget på svai siden jeg kjøpte båt i -87. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
finnmarken Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 (redigert) Den var tydelig merket i fjor sommer da vi lå der, tror det var en lokal seilklubb ? Ja, den er faktisk merket ennå. Jeg var der i påska, da sa en lokal fyr til meg at denne nå var tilgjengelig for alle. Merking burde selvsagt vært endret. Ellers er jeg vel enig i at den egentlig er litt i veien og inne i Hestholmbukta er det heller ikke behov for en slik bøye. Der er masse steder å fortøye til land, også for seilbåter. Redigert 9.Mai.2014 av finnmarken (see edit history) Link to post
tobixen Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Her henvises det til baatwiki. Baatwikien er en samling velmente subjektive synspunkter, og så vidt jeg kunne lese i den så viser ikke hverken til juridisk praksis eller lov/forskriftshjemmel. Det ble litt feil; jeg trodde jeg hadde lovreferanser der, men beklageligvis ikke. Sidene vil imidlertid bli oppdatert dersom noen kan peke meg i riktig retning. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Erik Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 (redigert) Det var ikke noe stort problem Lars, vi var alene på svai da vi lå i bukta der, men hadde det vært 2-3-4 båter som ville svaiet i bukta der og ingen hadde rett på bøya, så ville det blitt trangere, for mens båtene pendler med vind og strøm, så gjør ikke bøya det, ergo må man svaie slik at ytre diameter rundt eget anker ikke passerer bøya, for da vil anker tauet ditt hekte i bøyefortøyningen. Flere båter i samme område kan derimot svaie innenfor hverandres diameter, for de svinger normalt tilnærmet samme vei, så tauene krysser ikke selv om de har overlappende lengde (kronglere fortalt, men du skjønner sikkert).. Jeg svaiet veldig sjelden selv da jeg hadde snekke, da var det akterdregg og baugfortøyning til land som gjaldt, men med Seilbåt er det ett litt annet liv, da tibringer man ofte hele dagene langt ute til sjøs, og går bare mot land for å hvile/spise/sove og har ikke behov for å stige på land. Dette kombinert med dyptgåpende gjør at svai er en meget grei måte å ankre på når man er underveis. Hadde ikke bilder av selve bøya, men på bildet er bøya 2 meter bak båten, og svingradius rundt eget anker slik at det er grei klaring mot land selv om vinden snur. Det hadde sikkert gått en båt til med kort ankertau foran oss mot land, men ikke en til bak, da hadde han krysset bøya. Redigert 9.Mai.2014 av Erik (see edit history) Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tobixen Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 (redigert) Det var ikke noe stort problem Lars, vi var alene på svai da vi lå i bukta der, men hadde det vært 2-3-4 båter som ville svaiet i bukta der og ingen hadde rett på bøya, så ville det blitt trangere, for mens båtene pendler med vind og strøm, så gjør ikke bøya det, ergo må man svaie slik at ytre diameter rundt eget anker ikke passerer bøya, for da vil anker tauet ditt hekte i bøyefortøyningen. Flere båter i samme område kan derimot svaie innenfor hverandres diameter, for de svinger normalt tilnærmet samme vei, så tauene krysser ikke selv om de har overlappende lengde (kronglere fortalt, men du skjønner sikkert).. Jeg tror det ble skrevet tidligere i denne tråden noe slikt som "så lenge alle legger ut 3 x dybde, vil alle båtene svaie likt, og man kan omtrent ligge så tett man ønsker", men teori og praksis er jo to forskjellige ting da. Folk legger ut ulike lengder, enkelte har tung kjetting mens andre bruker tau, vinden påvirker båtene ulikt - i det hele tatt, båtene svaier sjeldent likt. Vi måtte flytte på båten sent på kvelden på et sted hvor det i utgangspunktet burde være god nok plass for å unngå sammenstøt med en annen båt. Den andre båten hadde ankommet etter oss og besetningen hadde tilsynelatende gått til sengs. Da vinden spaknet av svaiet fortsatt vår båt (tau) langt, mens nabobåten (kjetting) lå kloss inntil ankeret. Hensyn til bunnvegetasjon - som det ble nevnt av roger-jo her oppe - er en vektig grunn til at folk bør velge bøyer fremfor anker, selv om man ikke har betalt for vimpel - men nå er det vel antageligvis lite bunnvegetasjon igjen på de mer populære ankringsstedene. Jeg liker å gå i land, men det blir allikevel mest ankring på svai. Jeg har lite erfaring med å ankre opp med en tamp i land eller longside mot land, er redd for å skade båten, og når det er blitt sent på kvelden, mørkt og man er trøtt og vil sove snarest mulig, er det så langt mye lettere å bare slippe ut bauganker. Man slipper jo som regel å plages med mygg også :-) Ellers innbiller jeg meg at svai stort sett er langt tryggere enn ankring mot land dersom det skulle blåse opp og bli pålandsvind eller sidevind i løpet av natta. Redigert 9.Mai.2014 av tobixen (see edit history) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Skhuds Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Når det gjelder diskusjon om betaling på OF bøyene synes jeg de begrunner dette bra selv: "Det har ikke vært mulig for OF å få nok støtte til finansieringen av planlegging, innkjøp av, utlegging og ettersyn av bøyene. Saksbehandlingen er krevende, hele 7 instanser må søkes for å få tillatelse til utlegging. Bøyene er faktisk subsidiert, men skulle det ha vært gratis, ville det vært nødvendig med større bevilgninger til småbåtliv. Sammenlikner man med tilsvarende bøyeordning i Sverige, koster det der NOK 600 pr. år. Tar man med at bøyene er tilrettelegging for en ressurssterk gruppe, altså for båter opp til 8 tonns deplasement, syntes OF det er greit å gi førsterett til de som betaler noen hundrelapper for en vimpel. " Når OF ikke klarer å finansiere og klager på at de ikke får nok støtte, så får de skylde seg selv. De har, som eneste friluftsråd i landet, meldt seg ut av Friluftsrådenes Landsforbund fordi de er uenige med de andre friluftsrådene rundt en del saker. Resultatet av det er at de ikke lenger er berettiget å søke tippemidler/spillemidler. Mange av OFs gode tiltak er spillemiddelberettiget, men de har selv diskvalifisert seg fra denne finansieringsmuligheten. Så da går de til brukerfinansiering, stikk i strid med egne vedtekter. Kystledhyttene bestiller og reserverer man. Tror de fleste er komfortable med at det er betaling for slikt. Hadde hyttene ligget åpne for å stikke innom og bruke, ville parallellen vært bedre. Sammenlign heller med OFs tilrettelegging på strand og kystområder. Skal bruk av OFs dasser forbeholdes de medlemmene som har kjøpt dass-cap? Dassene er til fri bruk for alle, men må raskt forlates når en med riktig cap kommer løpende? OF ville, heldigvis, ikke drømme om å innføre et slikt regime. Men de har gjort det på vannspeilet. Sammenligningen med SXKs bøyer i Sverige blir skjev. SXK er en privat forening man frivillig blir medlem av, og de legger ut medlemsbøyer. Det plager meg ikke. Jeg er heller ikke plaget av havseilerklubbens og andre private båtforeningers medlemsbøyer. Jeg synes det er greit, selv om mange er uenig med meg i det. Men OF har en annen eierstruktur, formål og vedtekter. De er nærmest samfunnets forlengede arm for tilrettelegging av allmen ferdsel i Oslofjorden. Da blir fordelskjøp feil. En annen feil i sammenligningen med SXK: Det koster ikke 600,-.å bli bøyebruker. Medlemsavgiften koster ca det (husker ikke nøyaktig), og deretter må man registere båten og det koster en hundrelapp eller to. Deretter kan man bruke bøyene. Den parallellen er som i OF: Du kan være støttemedlem for 400,- men får rett til å bruke bøyer for 500. I det ligger støttemedlemskap på 400,- og bøyrerett for 100. Men i SXK er du medlem med rettigheter, i OF er støttemedlemskap uten medlemsrettigheter, kun et økonomisk bidrag. Argumentet om at brukerne er en ressurssterk gruppe er nok korrekt, men prinsippielt og i forhold til OFs offentlige finansiering, målsetninger om allmenhetens interesser og øvrige tiltak blir det dundrende feil. Folk med litt mer penger er faktisk også en del av allmenheten. OF lever av offentlige midler. Skal andre offentlig finansierte instanser tillate seg å innføre et avgiftssystem ut fra hvor god råd man REGNER MED en innbyggergruppe har? Fra en annen post fra deg: Du har selvfølgelig rett i at når bøyer blir lagt ut, er de godt hjemlet i vedtak på riktig forvaltningsnivå. Du har også rett i at man da skal kjenne sin besøkelsestid og forsøke å påvirke vedtaket lokalt når prosessen går. Men det er ikke kommunene som utfordrer noe lovverk her, men OF som bryter egne vedtekter og formål, og det er de som bør få kritikken. Du ber oss engasjere oss politisk, på en måte jeg tolker underforstått at vi ikke gjør det. Hva vet du om båtplassmedlemmenes politiske engasjement og påvirkningsmuligheter utenom innlegg på et båtforum? Og ja,som politisk aktiv kan man påvirke OFs handlinger gjennom egen kommunes representanter. Men ikke som medlem av OF, som du også foreslår. De opererer nemlig kun med private STØTTEmedlemskap, helt uten rettigheter i forhold til årsmøter osv. Også det i motsetning til private foreninger (les SXK) som legger ut bøyer. Der har har medlemmene påvirkningsmuligheter. Beklager at dette ble litt langt. Lunsj nå. Link to post
sjagen Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Skhuds: Jeg har ikke noe i mot at man er uenig med OF og argumenterer for dette. Det er fint at dette tema diskuteres her på Båtplassen og det er selvsagt lov å være "rykende uenig" i hva OF driver med og argumentere for dette her. Mitt anliggende er å påpeke at det de gjør er helt lovlig (og det er ikke opptil hver enkelt borger å bedømme lovligheten i dette). Alt de gjør mht legging av bøyer gjør de i samsvar med spilleregler vi har i samfunnet. Det er også disse spillereglene som gjør at vi har allemannsrett. Ønsker man å endre disse må man engasjere seg politisk, noe jeg er sikker på at mange gjør. Vinner man flertall kan man endre reglene. Man kan selvsagt slå seg til ro med diskusjonen her på båtforumet, men da endres ikke noe. Fakta nå er: OF bøyer legges ut helt lovlig etter de ordinære regler det er i saksbehandlingen og i den prosessen er det helt klart at man også prioriterer medlemmer. Jeg forstår at du ikke liker at kommuner og fylker er medlemmer av OF og stemmer for dagens vedtekter og bruk av penger, men dette er også lovlige demokratiske vedtak som kun kan endres politisk. Jeg er (selvsagt som båtentusiast) for at det offentlige skulle kunne finansiere bøyene fullt ut og at de dermed kunne benyttes fritt, men slik er det ikke. Nest best er da å bli med å finasiere litt selv. At noen tidligere i debatten her (dette gjelder ikke ditt innlegg Skhuds!) velger å være "ufine" med de som måtte forholde seg til lovlige tiltak synes jeg ikke noe om. Når noen benytter OF bøya er det ikke god timing å ta en diskusjon om hvordan man skulle ønske reglene var. Jeg synes det blir litt merkelig når du synes at alle andre bøyer enn OF er OK. Disse er som oftest ikke lagt ut etter samme prosedyre med klagemuligheter og åpner ofte ikke for at alle kan legge seg på dem siden man ikke får lov å melde seg inn i "klubben". Hva er bedre med dette? Her er det jo ingen som vurderer ulempene for andre og om innskrenkingen av allemannsretten etc. er utenfor reglene. Her tenker jeg at de beste må være at ALLE som legger ut bøyer må gjøre dette på en åpen måte gjennom kommunale vedtak og søknadsprosesser. På denne måten vil kommunen (så godt de kan) kunne ivareta friluftsinteresser og andre relevante som blir berørt. Nå skal jeg pakke båten og dra på helgetur, så det må bli en annen regnværsdag jeg (kanskje) skriver noe på denne tråden:) RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
tobixen Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Mitt anliggende er å påpeke at det de gjør er helt lovlig (og det er ikke opptil hver enkelt borger å bedømme lovligheten i dette). Alt de gjør mht legging av bøyer gjør de i samsvar med spilleregler vi har i samfunnet. Jeg tror også at bøyene er meget lovlige, og at praksisen med fortrinnsrett er meget lovlig. Det er blitt hevdet at de befinner seg i "juridisk gråsone", men jeg har ikke sett noen lovreferanser på dette. Angående lover og regler - det er flere nivåer her, når det kommer til bøyene føler jeg at vi foreløbig er på laveste nivå - synsing og gjetning. Neste nivå er å faktisk kunne vise til konkrete lovhjemler (mulig jeg har oversett noe - fort gjort i en diskusjonstråd som så langt har rast over 48 sider). Øverste nivå er når ting er avklart i høyesterett (helt til politikerene er uenig i avgjørelsen og vedtar å endre lovene). Jeg har så langt hørt mye rart, men funnet få konkrete lover og regler. Ryktene her på Båtplassen vil ha det til at det i én kommune i Oslofjorden er tillatt å legge ut egne bøyer uten noen som helst tillatelser - er det sant eller ikke? Det som nesten uten tvil er lovlig (og som også har vært oppe i rettsystemet - uten at jeg helt har referansen) er å legge seg for anker nær sagt hvor som helst (såfremt man ikke er til utilbørlig hinder for normal trafikk, eller i strid med gjeldende havnereglement) og for så lenge man ønsker. Dette burde antageligvis ikke være lov; det er i allefall dårlig folkeskikk å okkupere fine steder gjennom en hel sesong, til fortrengsel for andre som også gjerne ønsker å benytte samme sted. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Klovn1 Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 (redigert) Det er jo lov å legge seg i bøyen for alle dersom den er ledig. Min praksis blir da å heise piratflagget og ta meg to øl, da kan jeg med loven i hånd nekte å flytte meg, all den tid jeg har drukket alkohol. Det er faktisk sånn at loven da forbyr meg å flytte meg. Redigert 9.Mai.2014 av Klovn1 (see edit history) Link to post
Euklid Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Jeg tror også at bøyene er meget lovlige, og at praksisen med fortrinnsrett er meget lovlig. Det er blitt hevdet at de befinner seg i "juridisk gråsone", men jeg har ikke sett noen lovreferanser på dette.Utsagnet om at dette er en gråsone kommer fra en som har skrevet doktorgradsavhandling om allemannsretten, så helt ubegrunnet er det ikke. Samme person nevnte to betingelser for at bøyene skulle være kosher: utplassert av kommunen, med avgift kun for å dekke egne utgifter. OF er ingen kommune, men det kan jo godt tenkes at de som nesten-offentlig foretak kan komme inn under samme regelverk på et eller annet vis. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn