Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Og en del av de du kaller idiotene snylter på en ordning og gidder ikke å være med å betale for å holde bøyene i orden. Gratispassasjerer. Desverre finnes slike over alt. Selv om det her er snakk om småpenger for å være med å bidra. 

 

Er man uenig i at bøyer legges opp må dette tas opp med respektive kommune. OF har selvfølgelig søkt kommunene å legge ut disse og fått tillatelse. 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sahara skrev 27 minutes ago:

 

Dette er jo et av problemene med bøyene. De kan bli en kilde til konflikt på sjøen. Det har vel vært noen her inne som har fortalt om stygge episoder med vimpelbærere som opprører seg som bøller i den tro de er politi fordi de har blå vimpel.

Og selvsagt kan ingen, med blå vimpel eller ikke, jage bort noen fra en slik bøye. Det er sånn sett bare å nekte å flytte seg. Man får jo selvsagt ikke politimyndighet av å bli medlem i OF. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bitteliten skrev 25 minutes ago:

Og en del av de du kaller idiotene snylter på en ordning og gidder ikke å være med å betale for å holde bøyene i orden. Gratispassasjerer. Desverre finnes slike over alt. Selv om det her er snakk om småpenger for å være med å bidra. 

 

 

 

 

Her tuller du. Organisasjonene nekter å legge opp til en universell betalingsordning for alle fordi det ville undergrave eksklusiviteten i å være medlem. 

 

Det tar OF 3 timer å ordne en vippskonto på mandag og fastsette pris pr. natt på ei bøye om de vil åpne for betalt bruk for almenheten. De kommer ikke til å gjøre det i morgen, eller neste uke, eller i år, eller neste år. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bitteliten skrev 31 minutes ago:

 

Er man uenig i at bøyer legges opp må dette tas opp med respektive kommune. OF har selvfølgelig søkt kommunene å legge ut disse og fått tillatelse. 

 

 

Er da mye mer riktig å ta de med organisasjonen først! 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

 

Riktig, og det burde Friluftsrådet kunne gjøre over hele landet syns nå jeg..

Å drifte bøyer er jo småpenger 

Ja en sånn type organisasjon opererer helt feil om de tar betalt. Og enda mer feil om de i tillegg nekter allmennheten å bruke de. 

 

Som sagt trodde eg, med bakgrunn i oppførselen, at dette var en slag båtforening eller seilforening e.l....vet ikke helt hvorfor. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 12 timer siden:

 

Det tar OF 3 timer å ordne en vippskonto på mandag og fastsette pris pr. natt på ei bøye om de vil åpne for betalt bruk for almenheten. De kommer ikke til å gjøre det i morgen, eller neste uke, eller i år, eller neste år. 

Det tar deg få sekunder å bestille Vimplen  så får du den i postkassa,  så ser en at du  i det gode selskap og støtter en god sak.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Fatter ikke at det er mulig å hisse seg opp over dette. OF har mange godw tilbud, bøyene er ett av dem. Harvært medlem siden 2007, benytta bøe en gang men unner andre å benytte dem. Har aldri jagd noen, uansett om jeg ser vimpel eller ikke. Koster småpenger å være medlem. Har du båt er dette ikke et kostnadsspm med tanke på alle andre kostnader. At de opptar gode svaiplasser er jo også en ikke-sak da det vel er ett fett om noen ligger i en bøye eller for anker der? Å ligge 30m unna akkurat det stedet er jo ikke et problem det heller. Vannvittig diskusjon???

Link to post
Share on other sites

TICORA skrev 29 minutes ago:

Fatter ikke at det er mulig å hisse seg opp over dette. OF har mange godw tilbud, bøyene er ett av dem. Harvært medlem siden 2007, benytta bøe en gang men unner andre å benytte dem. Har aldri jagd noen, uansett om jeg ser vimpel eller ikke. Koster småpenger å være medlem. Har du båt er dette ikke et kostnadsspm med tanke på alle andre kostnader. At de opptar gode svaiplasser er jo også en ikke-sak da det vel er ett fett om noen ligger i en bøye eller for anker der? Å ligge 30m unna akkurat det stedet er jo ikke et problem det heller. Vannvittig diskusjon???

 

Hysj, ikke ødelegg en god BP-diskusjon nå da :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

TICORA skrev 34 minutes ago:

Fatter ikke at det er mulig å hisse seg opp over dette. OF har mange godw tilbud, bøyene er ett av dem. Harvært medlem siden 2007, benytta bøe en gang men unner andre å benytte dem. Har aldri jagd noen, uansett om jeg ser vimpel eller ikke. Koster småpenger å være medlem. Har du båt er dette ikke et kostnadsspm med tanke på alle andre kostnader. At de opptar gode svaiplasser er jo også en ikke-sak da det vel er ett fett om noen ligger i en bøye eller for anker der? Å ligge 30m unna akkurat det stedet er jo ikke et problem det heller. Vannvittig diskusjon???

 

Når en ligger til anker på svai, trenger en god plass og pendle på, skiftende vind må vite..

da vil for mange bøyer, som er forbeholdt noen få, ødelegge den ankringsplassen...

Mulig du må ankre selv på et slikt sted for å forstå problemstillingen...

Vi har ikke disse problemstillingene her vest, men jeg har ikke noe problem med å forstå de...

Link to post
Share on other sites

Det er et par av de etterhvert.

 

Noen av de kan virke greie nok - skape nye muligheter der det er dårlig ankringsforhold. Langøyene, Steilene (tja?), Bjørnebukta (bratt skråning et stykke ut). Men bøyen ligger kanskje litt vel langt inn...

 

Hjelp er for eksempel mer til "fortrengning" - på en fin ankringsplass i utgangspunktet. Da skaper man ikke flere og bedre muligheter, men man endrer mulighetene som eksisterer og fortrenger til fordel for noen (alle, men med kostnader, fortrinnsretter, "liggetid" regler etc.)

 

http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/boyer_og_naturhavner/artikkel_boyer_og_naturhavner?displaypage=TRUE&element_id=26198

 

676010.JPG

 

676001.JPG

 

676006.JPG

 

 

1248001.JPG

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I mitt nærområde finnes det heldigvis bare en av disse bøyene, og den ligger midt i bukta på Sør i Ommane hvor det har vært trygg ankringsplass under nær sagt alle forhold til alle tider. Fullstendig bortkastet med noe bøye her. Den ødelegge dessuten for svingplass til de som ligger for eget anker.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel IKKE ment som et tilbud for oss som har ei 22 fot  sjømann  snekke?  Det er for de med de aller største båtene som vil slippe å pese  for å finne plass. De heiser vimpelen.  Når de skal i gjestehavn  reserverer de longsideplasser  på Dockspot.  1 prioritet 

 

Skulle inn å handle forleden og la til på en av disse plassene . Kom en gal havnevert med et flakkende blikk å ropte reservert..reservert..reservert...

 

Lurer på om det snart tar helt av...

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er såpass provosert, at dersom jeg ser en av disse som fører 'kjøpe seg fortrinnsrett i Oslofjorden' vimpel fortøyd på en av våre frie friluftsråd brygger her i distriktet, så skal jeg sporenstreks jage vedkommende og be dem pælle seg hjem til sitt eget friflfuftsråd distrikt.

Dere kan evt legge dere på eget anker andre steder, men på våre brygger skal de lokale ha fortrinnsrett !

 

For det er jo i praksis det vi fra andre steder enn Oslofjorden vil oppleve dersom hvis vi kommer på besøk hos dere.

Likt skal være likt... Skal det ikke :rolleyes: :saint:

 

PS : Dette var ironisk ment, dere er selvfølgelig hjertelig velkommen til å ligge på våre brygger så mye dere vil :cheers:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Bare så det er klart, er helt enig I at det er en god ide med OF bøyer og deres vilkår.

Allikevel så kunne det vært interresant og se den juridiske siden av det I forhold til allemannsretten. Leste et sted at I Sverige er det tilsvarende diskusjoner rundt SYX bøyene. Her står det at en jurist har jobbet med saken I 5 år uten at han har klart å samle nok dokumentasjon til å føre noen sak for SYX. Der er jo bøyene avgrenset kun for medlemmer, og da er  det jo et annet spørsmål man også kan stille. Kan man forvente at alle andre skal sette seg inn I deres  regelverk?

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 2 timer siden:

Dette er vel IKKE ment som et tilbud for oss som har ei 22 fot  sjømann  snekke?  Det er for de med de aller største båtene som vil slippe å pese  for å finne plass. De heiser vimpelen.  Når de skal i gjestehavn  reserverer de longsideplasser  på Dockspot.  1 prioritet 

 

Skulle inn å handle forleden og la til på en av disse plassene . Kom en gal havnevert med et flakkende blikk å ropte reservert..reservert..reservert...

 

Lurer på om det snart tar helt av...

 

 

 

 

 

Forhalte du Ugle ??

 

Private havner som holder av plass til kunder er vel til å leve med...

 

Men bøyer i friområder for de med rette vimpelen, i områder folk har ankret siden "tidenes morgen"  nope... 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
TICORA skrev for 5 timer siden:

Ida Marie, dette kan jeg lalt om med en 46fots seilbåt. Disse bøyene som diskuteres er mitt lokale farvann og det er masse plass. Bare tull fra ende til annen??

 

Lei båt i Middelhavet, det er fantastisk selv om stadig flere bukter er peppra med bøyer, der får du faktisk ikke plass til å ankre. Legg deg i en bøye og se hva som skjer. 

 

Jeg var ikke i middelhavet for 15-20 år siden og aner ikke hvordan det var med bøyer der da, men har vært der på ferie i båt i  ulike områder i Hellas, Tyrkia og Kroatia fra ca 2008 og frem til i dag. Mao sånn ca de siste 10 årene. Jeg er ikke eneste som har sett at dette har blitt langt verre flere plasser i løpet av relativt kort tid. Og ut fra hva andre skriver her og andre plasser er det samme i områder i Karibien. 

---

Her i Norge har vi, takk og pris, hatt folkevett og tradisjon nok til å ikke starte privatisering av selve sjøen i bukter og plasser langs kysten ved å legge ut bøyer. Noen sølvrever med uante mange sjømil i loggen inne i Oslo har riktignok prøvd seg sånn i det små (krysserklubben med umulige krav for å kunne bli medlem for folk flest). Men stort sett har vi gått fri. Oppdrettsanlegg har vel også tatt en del fine plasser langs kysten, og forsåvidt også store anlegg for båtplasser. Men ute i selve skjærgården har vi gått fri, frem til nå. 

---

Friluftsrådene har faktisk en mulighet til å gjøre dette riktig. Å sette en standard for hvordan bøyer skal brukes. Ved å gjøre det riktig kan de også fungere som en mal for hva kommuner vil godkjenne av annen bøyeutlegging. 

 

Å legge bøyer på svaiplasser, å gi medlemmer førsterett osv er ikke riktig måte å gjøre det på. 

 

Og det er kun ett tidspunkt en kan stoppe eller korrigere dette i riktig retning, det er akkurat nå. Uten styring så vil dette toget spore av kjapt som juling og om 15 år, når du glir inn i favorittbukta di og skjønner at du ikke har riktig vimpel eller plass til å ligge på svai, ja da er det for seint. 

 

Alternativt så kan en allerede nå kjøpe vimpel i Oslo Friluftsråd, Knbf, søke medlemskap i krysserklubben (skjema på hjemmesiden deres, lykke til på ferden) og svenske krysserklubben hvis en vil benytte bøyer som ligger i Oslofjorden og nedover svenskekysten, hvis det er de områdene en pleier i å feriere i. Er visstnok bøyer fra andre organisasjoner og lag med ulike vilkår i skjærgården langsetter, men det får være grenser for hva en har oversikt over.

 

Dette kommer ikke til å bli bedre og bli et gode for båtfolk flest, det sier seg selv. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hva hvis rastebordet eller benken langs veien, i byen, skogen og parken var forbeholdt de som spesifikt hadde betalt for det og andre som ikke hadde betalt kunne låne, men ble kalt snyltere og kjeppjagd hvis andre med emblem ville bruke plassen?

 

I virkeligheten er det nok helt sikkert utenkelig for alle. Jeg tipper de aller fleste ville nok synes det var en rent av latterlig idé. Men her er det altså innført på sjøen og forsvart av flere. Det er så merkelig.

 

Blir mitt siste ord om dette.

Link to post
Share on other sites

49 minutes ago, Pinkvin said:

 

Lei båt i Middelhavet, det er fantastisk selv om stadig flere bukter er peppra med bøyer, der får du faktisk ikke plass til å ankre. Legg deg i en bøye og se hva som skjer.

 

leide båt i Hellas, fra Paros, for to år siden og var rundt p en del øyer, men opplevde ikke noe av det problemet du her beskriver. Kostet heller nesten ingenting å ligge i de havnene vi var.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Veldig bra innlegg Pinkvin, kunne ikke vært mere enig:thumbsup:

 

Dette er en snikprivatisering av kysten!! Det er ikke de 400-500 i året som er problemet, men at de allerede i dag opptar flere fine ankringsplasser med forrang for medlemer. Jeg er sterkt i mot det prinsipielle i det. Og skjønner ikke at kommuner i det hele tatt kan ha myndighet til å godkjenne dette med gjeldende vilkår.

Og hvorfor i alle dager skal jeg melde meg inn i en organisasjon som legger ut bøyer som jeg er sterkt i mot at de skal gjøre!!

 

Ligger disse i veien for min svai radius i framtiden vil jeg fortsette med å slippe mitt anker og "okkupere" bøya med en tamp eller noe.. Og jeg vil ikke flytte meg før et eventuelt pålegg fra politiet. Firkanta/barnslig,  ja kanskje, men jeg mener at noen prinsipper er vært å sloss for og allemannsretten er et av dem!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...