Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden

McFog

Recommended Posts

For meg så er ikke dette ett problem enda. For jeg pleier å ta andre retninger enn Oslo når jeg skal ut med båten min. Men jeg er prinsipielt i mot all privatisering av felles goder som utmark osv. 

Men bare lurer, har noen spurt båtadvokaten om dette? Rett eller ikke? Dette måtte jo være ett tema som er interessant for ham.

Tenker for min egen del at om jeg anså en slik blå bøye som ett problem så ville jeg bare sluppet anker rett ved siden av. Da bruker jeg ikke bøyen og benytter meg av allemannsretten. Ergo ingen som kan jage meg uansett vimpel. For slik jeg ser det så er det bøya / fortøyningen som eies av OF, ikke sjøen / området.

6 hours ago, The Saint said:

Tenker for min egen del at om jeg anså en slik blå bøye som ett problem så ville jeg bare sluppet anker rett ved siden av. Da bruker jeg ikke bøyen og benytter meg av allemannsretten. Ergo ingen som kan jage meg uansett vimpel. For slik jeg ser det så er det bøya / fortøyningen som eies av OF, ikke sjøen / området.

Jeg ble på sett og vis jaget da jeg gjorde dette i Sverige.  Båten med bøyeflagg mente åpenbart at båter med bøyeflagg hadde fortrinnsrett på å ligge i området hvor bøyene var plassert ut.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Samme tenker jeg. I Sverige er vi gjester uansett hvordan vi vender og vrir på det. Som gjest tilpasser man seg. Men i eget land, så er situasjonen en helt annen. Kommer nok aldri til å bruke en blå bøye. Men ville heller ikke hatt noen betenkeligheter med å slippe anker ved siden av en og benytte med av allemannsretten som Norsk statsborger.

Norske regler og lover gjelder ikke i Båhuslen, men "allemannskonseptet" er så vidt meg forstått også en del av svensk lovverk og kultur, og vi må ha rett til å mene at privatisering av idylliske uthavner der er en uting.

Da jeg mer eller mindre ble "jaget" fra en oppankring litt for nært en svensk bøye tok jeg det med et smil, som hør og bør.  Selv om enkelte av oss har en hemmelig plan om å innvadere området og forsøke å ta det tilbake ved hjelp av oppkjøp og turisme, så bør vi i det minste late som at vi er vennligsinnede gjester i området. ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nå må jeg bare fålov å påpeke at jeg så langt ikke har funnet mer enn en bøye lagt ut av SXK som hindrer ankring. Og der var det uansett ren kamikaze å ankre. Nå er jeg et stolt medlem av SXK, der jeg med glede betaler inn min årlige kontigent. Uten å få en drixx tilbake. Hulda er 8 tonn for feit for bøyene. Egentlig 9 tonn. Denne tråden gjelder Norge.

The Saint skrev for 18 timer siden:

For meg så er ikke dette ett problem enda. For jeg pleier å ta andre retninger enn Oslo når jeg skal ut med båten min. Men jeg er prinsipielt i mot all privatisering av felles goder som utmark osv. 

Men bare lurer, har noen spurt båtadvokaten om dette? Rett eller ikke? Dette måtte jo være ett tema som er interessant for ham.

I utgangspunktet enig, men hvis det ikke er veldig stabil vindretning kan du jo ende opp med å snurre deg rundt tauet til bøya. 

Da her jeg spurt advokaten. Et annet litt rar side ved praksisen til OF er at der de legger ut flere bøyer, legger de det med stor avstand, de kunne lagt bøyene med 20 m avstand, og dermed frigitt mer plass til de som ønsker å ankre. Jeg tror dette egentlig skyldes ren uforstand, de vet ikke hvordan ankring på svai fungerer? 

Hulda skrev for 14 timer siden:

Nå må jeg bare fålov å påpeke at jeg så langt ikke har funnet mer enn en bøye lagt ut av SXK som hindrer ankring.

Min erfaring her er en helt annen. Sverige og SXK er egentlig utenom OF- diskusjonen, men det er relevant i forhold til hvordan man fortrenger ankrende båter. La meg få ta Tjuvsund, hvor vi var i sommer, som eksempel. Vedlagt kart. SXK har lagt sine 2 bøyer der hvor man kan ankre uten å bekymre seg for å komme utenom 3-meteren. Utenfor 3-meteren er det ikke så greit å vite hvordan dybdeforholdene er, det er stedvis veldig grunt. I tillegg har de lagt sine 2 bøyer akkurat så tett at ingen båt kan ankre i mellom. Dette kunne vært unngått. Men SXK, som OF, reserverer indrefileten på de gamle  ankerplassene til seg og sine. Og dette gjelder mange steder for SXK sin del også. De skaper ikke nye muligheter, de tar de bestående.130861359_TjuvsundSXK.JPG.53d6760bfe2836d3558384e355937679.JPG

Lucky Strike skrev for 3 timer siden:

de lagt sine 2 bøyer akkurat så tett at ingen båt kan ankre i mellom

Ja gjett om jeg ble forbannet, her har jeg ankret siden 82 og dette møtte meg, ble forbannet og la meg i den innerste 

bøya.

image.png.ed79ebf4390d550b299e2e70add39d5c.png

Det kom mange seilbåter men det var bare motorbåter son turde å ankre på sidene.

Hadde de lagt bøyene på linje Nord / Syd  enten inne  eller ute  hadde bukta hvert for alle. 

SXK er verre enn OF.

image.png.bcf75daf7ff4bd1b71f528caf040b1fa.png

PS; har endt forslag til SXK.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...