Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden

McFog

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Framtia skrev for 1 time siden:

komodo, skulle man bruke det resonnementet burde man forby også at båter ligger på sjøen (kanskje med unntak av vakre trebåter samt seilbåter uansett skrogmateriale):giggle:

Alt starter ett sted, som regel med en eller annen "fast installasjon" som skal gjøre det bare ørlite enklere. Noen bolter hist og pist, noen bøyer, noen brygger, så kommer dassene, så kommer søppeldunkene. 

Små steg, gjerne mange år i mellom. Men du har endret en uberørt bukt/natur til noe helt annet, og i sommermånedene har det gått fra en bukt hvor de få som ønsket det kunne finne seg en fredelig plass til ett fugleberg med masse trafikk med lukta av mannskit og rekeskall, alt etter vindretningen. 

Og resten av året står det tomt og som et grelt eksempel på misforstått tilrettelegging ved at man ødelegger det folk kommer ut i skjærgården for å oppsøke, mest mulig uberørt natur. 

-----------

Men ja, jeg er positiv til tiltak i skjærgården for tilrettelegging, der hvor stedet/området allerede er vesentlig preget av nyere menneskelig aktivitet og bruken er preget av helårsbruk, ikke er begrenset til kort sesong. 

Ønsker en tilrettelegging syns jeg en bør støtte businessen, arbeidsplassene og alt det positive gjestehavner gir, ikke flytte tilrettelegging ut i uberørt natur. 

2 hours ago, Pinkvin said:

Alt starter ett sted, som regel med en eller annen "fast installasjon" som skal gjøre det bare ørlite enklere. Noen bolter hist og pist, noen bøyer, noen brygger, så kommer dassene, så kommer søppeldunkene. 

..langbordene, og plutselig arkitekttegnede sovebrakker. Bramskjæra, Nevlunghavn. I dag.

Bjolbre skrev for 5 timer siden:

Du misforstår her. Den «berettigede interesse» det er snakk om, er eier eller brukers interesse i å bruke egne fortøyningsgreier, i vårt tilfelle bøyen. «Ulempen» vil være at den som har rett til bruk, ikke får anledning til dette. Når man bruker annen manns ting utover det eier tillater eller loven gir hjemmel for, vil jeg anta dette regelmessig vil måtte anses som «hensynsløst» eller «utilbørlig».

Nei jeg klarer ikke se den men samme kan det være. Man bør vel da i det minste kunne kreve at vimpelbåten dokumenterer sitt "eierskap" til bøya. En vimpel sier ingenting

Guest Avmønstret#
SamH skrev 28 minutter siden:

..langbordene, og plutselig arkitekttegnede sovebrakker. Bramskjæra, Nevlunghavn. I dag.

Der var jeg med småbåter noen ganger i ungdommen, da var det kun "guds frie natur" der ute. Eneste skjærgården en kan nå med småbåter fra Nevlunghavn, og der har de altså klart å "bygge ut" i offentlig regi..... 

For det var ikke fint nok der fra før da kanskje?

Uff, blir litt fortvila når jeg hører sånt. 

Som det ble sagt, "Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner".  Og de fleste "tilrettelagte uthavner" var jo en gang "guds frie natur". 

---

Er også umulig å si noe mot når alt blir gjort med gode intensjoner. Samtidig er det veldig naivt å tenke at alt som er gjort med gode intensjoner er ett gode, men det kan virke som om det er "gjengs forståelse". 

Det faktiske "godet" i skjærgården er og blir urørt natur.