Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Jeg er ihuga motstander av unødvendig tilrettelegging i utmarka. Derfor benytter jeg av prinsipp ikke de blå bøyene. Bortsett fra den gangen jeg hadde trøbbel og måtte vente på RS på Missinghavna. Men da kom det jammen straks en seilbåt med vimpel som prøvde å jage meg. Må innrømme at da nøt jeg situasjonen til tross for problemene ellers . . :rolleyes:

 

Men når det er sagt: Jeg setter pris på brygger (noen), utedasser, søppelhåndtering og fjellbolter som jeg mener er god kystkultur. Der går stort sett grensen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå syntes jeg at det er på tide og slutte med den surmulingen angående blåe bøyer. Betal den usle 5hundrelappen så slipper dere å måtte krangle eller i ytterste konsekvens bli rent i senk. Jeg har betalt i over 10 år kanskje benyttet bøyene 5-6 ganger døgnprisen blir litt høy men da slipper jeg å bli herset med. Har heller aldri eller  ingen problem med å få plassen hvis det ligger en uten flagget verken i indre oslo fjorden eller lenger sørover. Hvis man møter folk på en hyggelig måte blir du mottatt på samme måte. det virker som at mange av dere bare er ute etter å lage kvalm. Mange av dere oppfører dere som  skrivebøller er det rart det blir krig. Ja vell så er kanskje bøyene litt i grenseland rent juridisk men dere støtter en god sak Det er mange hytter i vår skjærgård som også blir finansiert av  OF.  

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

BOBO II skrev 16 minutter siden:

det virker som at mange av dere bare er ute etter å lage kvalm. 

 

Og hvorfor mener du at ditt innlegg gjør noe annet? Er det ikke lov å ha andre meninger enn din?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 23 timer siden:

 

Oslofjordens Friluftsråd (OF), er ikke en forening, men............

 

Tja, de anser seg åpenbart selv som en forening for i et svar fra Miljødirektoratet til OF datert 20.07.2020 sier MD:

 

Ditt spørsmål gjelder foreninger som har utplassert fortøyningsbøyer og om de har rett til å nekte
andre å bruke bøyene.

 

Jeg skal sitere hele brevet i et neste innlegg her.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, BOBO II said:

Nå syntes jeg at det er på tide og slutte med den surmulingen angående blåe bøyer. Betal den usle 5hundrelappen så slipper dere å måtte krangle eller i ytterste konsekvens bli rent i senk. Jeg har betalt i over 10 år kanskje benyttet bøyene 5-6 ganger døgnprisen blir litt høy men da slipper jeg å bli herset med. Har heller aldri eller  ingen problem med å få plassen hvis det ligger en uten flagget verken i indre oslo fjorden eller lenger sørover. Hvis man møter folk på en hyggelig måte blir du mottatt på samme måte. det virker som at mange av dere bare er ute etter å lage kvalm. Mange av dere oppfører dere som  skrivebøller er det rart det blir krig. Ja vell så er kanskje bøyene litt i grenseland rent juridisk men dere støtter en god sak Det er mange hytter i vår skjærgård som også blir finansiert av  OF.  

Feil! Dette er som mange andre har påpekt snikprivatisering av skjærgården iklusive mange av de beste ankringsplassene. Hvorfor i huleste skal man både måtte betale medlemskontigent, samt bli påtvunget å ligge i en bøye der man ellers kunne ligge gratis på anker uten å mikke? Det samme skjer i Adriaterhavet og Middelhavet, og jeg mener det helt klart er en uting og forsøpling av både havbunn og det estetiske. Hva blir det neste? At OF og andre lignende foreninger skal bygge brygger på de beste plassene i skjærgåden som er reservert for flaggmafiaen? 

Link to post
Share on other sites

index skrev 14 minutter siden:

 

Og hvorfor mener du at ditt innlegg gjør noe annet? Er det ikke lov å ha andre meninger enn din?

vet du hva Index... har ikke påberopt meg noe rett. bare oppfordrer folk til og oppføre seg som folk.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Trondheim, 20.07.2020

Deres ref.:
[Deres ref.]

Vår ref. (bes oppgitt ved svar):
2020/264

Saksbehandler:
Mari Sørholt

 

Svar på spørsmål knyttet til allemannsretten til sjøs
Vi viser til e-post av 18. juni 2020 med spørsmål om allemannsretten til sjøs.
Din henvendelse har utspring i flere konkrete saker. Vi vil svare på spørsmålene dine ved å gi en
orientering om hva friluftsloven generelt sier om retten til bruk av fortøyningsbøyer.
Allemannsretten gir alle rett til å ferdes på sjøen i Norge – når ferdselen "skjer hensynsfullt og med
tilbørlig varsomhet". Allemannsretten er lovfestet i friluftsloven.
Ditt spørsmål gjelder retten til å bruke fortøyningsbøyer. Friluftsloven § 7 sier at
"Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i
utmark. Det er ikke tillatt å nytte kai eller brygge uten eierens eller brukerens samtykke.
Andre fortøyningsgreier (ringer, bolter o.l.) i utmark kan ikke nyttes dersom eieren eller
brukeren har forbudt det. Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike
fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier
eller bruker."
Fortøyningsbøyer er å anse som "andre fortøyningsgreier". Det betyr at du kan benytte deg av
fortøyningsbøyer i utmark for en kortere tidsperiode så lenge det ikke er til vesentlig ulempe for
eieren eller brukeren, jf. friluftsloven § 7.
Utplassering av fortøyningsbøyer er ikke en del av allemannsretten. Plassering av permanente
innretninger innenfor sjøgrunn som er underlagt privat eiendomsrett vil alltid kreve tillatelse fra
eieren av sjøgrunnen. Utgangspunktet er at den private eiendomsretten fortsetter fra strandkanten
og følger sjøbunnen ut til marbakken (der sjøbunnen faller brått mot dypet), eller til to meters dyp
i tilfeller der marbakken ikke kan påvises.
I mange tilfeller vil ikke tillatelse fra grunneier til å etablere en fortøyningsbøye være tilstrekkelig,
det vil også være søknadspliktig etter plan- og bygningsloven. Det kan også være nødvendig med
tillatelse etter annet lovverk (f.eks. havneloven og forurensningsloven).

Ditt spørsmål gjelder foreninger som har utplassert fortøyningsbøyer og om de har rett til å nekte
andre å bruke bøyene. For at noen rettmessig skal kunne vise bort en som bruker en
fortøyningsbøye for en kortere tid, må vedkommende som viser bort vært å anse som "eieren eller
brukeren" og den som ligger fortøyd må være til "utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker", jf.
friluftsloven § 7. Om medlemmene av de ulike foreningene som eier fortøyningsbøyen er å anse som
"bruker" etter friluftsloven § 7, er en konkret vurdering. Det er uklart for oss om medlemmene av de
ulike foreningene er å anse som "bruker", og rettmessig kan vise bort andre båter hvis de er til
"utilbørlig fortrengsel" når de ønsker å bruke fortøyningsbøyen. Det skal mye til for at slik bruk
eventuelt skal kunne være til utilbørlig fortrengsel for en kortere tid, så lenge eier eller bruker ikke
samtidig har et særlig behov for en spesiell fortøyningsplass i utmark, se rundskriv om lov om
friluftslivet punkt 5.3 "Landsetting og fortøyning av båt".
Allemannsretten og friluftsloven gjelder med de begrensingene som følger av annen lovgivning eller
av forskrift gitt i medhold av lov, jf. friluftsloven § 19. Vurderingen av om det er lovlig å forbeholde
en konkret fortøyningsbøye til enkelte brukere, vil først og fremst avhenge av hjemmelsgrunnlaget
for etableringen av fortøyningsbøyen, primært den kommunale tillatelsen som gir rett til å etablere
bøyen. Vi anbefaler derfor at du tar kontakt med kommunen.
Dersom det ikke er andre lover/forskrifter som gir grunnlag for å begrense den retten allmennheten
har til å bruke fortøyningsbøyer etter friluftsloven § 7 (f.eks. plan- og bygningsloven eller
havneloven), må betalingsordninger eller andre forbud være forankret i friluftsloven § 14 eller § 15.

Hilsen
Miljødirektoratet

Dette dokumentet er elektronisk godkjent
Morten Thaulow Mari Sørholt
fungerende seksjonsleder rådgiver

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

BOBO II skrev 1 time siden:

Nå syntes jeg at det er på tide og slutte med den surmulingen angående blåe bøyer. Betal den usle 5hundrelappen så slipper dere å måtte krangle eller i ytterste konsekvens bli rent i senk. 

 

Det er ikke snakk om hundrelapper eller ikke, men at bøyene fortrenger de som ønsker å ankre på tradisjonelt vis, og effektivt minsker antallet som kan ankre på svai i flere bukter. Hvis noen renner meg i senk fordi jeg ligger i en bøye, uansett om det er en privat eller OF-bøye som de påstår er for allmennheten (men vimpel har en udefinert "førsterett") er det et voldelig angrep som er straffbart. 

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BOBO II skrev 57 minutter siden:

Betal den usle 5hundrelappen så slipper dere å måtte krangle eller i ytterste konsekvens bli rent i senk.

Hvorfor det? Jeg har eget anker som fungerer utmerket der det ligger blå bøyer i mitt nærområde.

Bøyene ligger i veien for meg så jeg ikke kan slippe ankeret mitt akkurat der jeg vil.

Legger jeg meg i nærheten av en tom bøye må jeg ta høyde for at det kan komme noen legge seg her.

Få vekk bøyene er min mening, ser bare ut til å være for de som er for late til å bruke eget anker!

I tillegg er de opphav til konflikter, noe de færreste av oss ønsker når vi har ankret opp!

 

PS! Er indirekte medlem i OF via skatteseddel. Min hjem-kommune er en av de som finansierer driften av OF.

OF har gjort og gjør veldig mye bra, men bøyene med medlemsfordel er skivebom i forhold til formålsparagraf!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

53 minutes ago, Mouche said:

fortøyningsbøyer i utmark (...)

Men svaret her begrenser seg vel til "utmark" hvor eiendomsretten gjelder.

 

Grunneier kan teppebombe egen eiendom med bøyer, brygger, bygninger, hager og whatnot dersom kommunen synes det er greit. Da er ikke "snikprivatisering" helt rette ordvalg, grunnen er allerede privat eid.

 

De fleste bøyene er vel på over to meters dyp, hvor eiendomsretten ikke gjelder. Friluftsloven har som formål å balansere rettighetene til grunneier og rettighetene til allmennheten. Den kommer så vidt jeg vet ikke til anvendelse når det ikke finnes en grunneier.

Link to post
Share on other sites

Siden MD har anbefalt OF å kontakte kommunen har jeg stilt spørsmålet tilbake til OF hvilken, eller hvilke, kommuner de har kontakte og deres svar. 

 

Uansett; min tolkning/forståelse er at OF i utgangspunktet IKKE har rett i at deres betalende medlemmer kan forvise noen fra sine bøyer. Noen som er uenige?

 

Og hvor lenger, hvor ofte, har OF <ikke tatt kontakt med den enkelte kommune der de har lagt ut bøyer uten forespørsel eller søknad? Ikke vet jeg, kanskje OF heller ikke vet det?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 1 time siden:

Litt redigert, men det er slik jeg leser deg :)

Det blir opp til deg. å lese akurat som du vil.

Men for å presisere. Jeg sa unødvendig tilrettelegging.

 

Og:

Skjærgårdstjenesten gjør en etter min mening fin og nødvendig jobb. Da må vi finne oss i at de trenger små og enkle brygger i uthavnene. Fjellbolter til fortøyning er faktisk en gammel tradisjon og en del av vår kystkultur. Utedasser og søppelkontainere er desverre blitt en nødvendighet som jeg ikke vil la gå under betegnelsen tilrettelegging.

 

Derfra er det et laaaangt sprang til unødvendigheter som bøyer på ankerplassene mot betaling.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

Jens_P skrev for 2 timer siden:

PS! Er indirekte medlem i OF via skatteseddel. Min hjem-kommune er en av de som finansierer driften av OF.

OF har gjort og gjør veldig mye bra, men bøyene med medlemsfordel er skivebom i forhold til formålsparagraf!

 

Helt enig...

At skattepenger brukes til å finansiere bøyer med medlemsfordeler er hinsides all fornuft... 

 

Og lovligheten av å privatisere

" villmarken" med slike bøyer ...

har det egentlig noen gang vært testet ut mot lovverket..?

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, BOBO II said:

Betal den usle 5hundrelappen så slipper dere å måtte krangle eller i ytterste konsekvens bli rent i senk.

Dersom man ikke ønsker blå bøyer i uthavn, så skal man absolutt ikke betale noe. Jo flere som betaler, jo flere bøyer blir det. En annen ting er at man trenger å betale til ganske mange foreninger og ha en hel garderobe med bøyeflagg dersom man reiser litt rundtomkring.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 3 timer siden:

De fleste bøyene er vel på over to meters dyp, hvor eiendomsretten ikke gjelder.

Les svaret Mouche har lagt ut fra Dep. en gang til. Grunneier har eiendomsrett til der marbakken begynner. Det kan være på en meters dyp eller fire meters dyp. Der marbakken IKKE kan påvises (f.eks i en vestlandsfjord hvor det er 300m dypt en meter fra land) der gjelder 2m regelen. Som hytteeier ligger våre bøyer dypere enn to meter, men på grei avstand fra marbakken. Den kommer først 20-30 meter fra vannkanten. 

Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 14 minutter siden:

Les svaret Mouche har lagt ut fra Dep. en gang til. 

 

Bare sånn for ordens skyld så er brevet fra Miljødirektoratet som igjen er underlagt Klima -og miljødepartementet.  MD har jo også bedt/anbefalt OF å kontakte den enkelte kommune der bøyer er lagt ut, men hva de har gjort, om de har gjort osv i så måte vet jeg ikke. 

 

Min konklusjon (så langt) er uansett at ingen har rett til å bortvise noen som ikke har det "rette" flagget!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

59 minutes ago, Honduras said:

Les svaret Mouche har lagt ut fra Dep. en gang til. Grunneier har eiendomsrett til der marbakken begynner. Det kan være på en meters dyp eller fire meters dyp.

Marbakkeregelen er ikke alltid enkel å forholde seg til, og jeg vet det har vært saker i høyesterett på dette uten at jeg husker utfallet. Uansett vil jeg hevde at mange av de blå bøyene er plassert på steder hvor det ikke finnes noen grunneier.

 

Minnes også valgt at det har vært noe sak i høyesterett om hvorvidt friluftsloven og allemannsrettens begrensinger var gjeldende for noen små øyer uten noen klare grunneiere, og svaret var visst "nei" - men dessverre har jeg ingen referanser.

 

Friluftsloven er som sagt skrevet for å balansere retten til allmennheten og grunneier, ikke for å balansere rettighetene mellom ulike deler av allmennheten. For at tredagersregelen skal gjelde, kreves det så vidt jeg har forstått at grunneier klager. Hvis det er greit for grunneier at noen slår seg ned i ukevis for anker eller telt, så er det greit - selv om man fortrenger andre som skulle gå lyst til å ankre opp eller telte på samme sted. Dersom det ikke finnes noe grunneier, kan man så vidt jeg har forstått ankre opp så lenge man ønsker.

 

Ved Torvøya utenfor Fornebu har det vært noen som bodde mer eller mindre permanent siden i fjor, men de har forsvunnet nå.

 

 

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, nomen said:

En slik blå bøye er da ikke ble problem, borr ett par hull, og vips så er den borte😎😎 

 

Hadde jo vært morro å sett trynet på en slik flaggeeneral når han ankommer ankringsplassen sin, og leter rundt etter bøyen sin😂

En besnærende tanke, men det blir jo liggende mye ræl på bunn som ikke nødvendig vis er så kult å hekte ankeret i... Derfor er jeg av den oppfatning at det er bedre å legge seg på bøya om man har lyst, og totalt ignorere eventuelle flaggmafiamedlemmer om de kommer å hevder sin "rett". Det kan umulig medføre noe som helst risiko for bot eller anmeldelse fra politiets sin side, og da er vel saken grei? 

Men del løser fortsatt ikke bøyeforsøplingen av uthavner......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...