Jump to content

VP KAMD 44EDC og turbotrykk


fernanda

Recommended Posts

Har hatt noen problemer med mine 2 grønnmalte i kjelleren.

De oppfører seg eksemplarisk i lavere hastigheter, reagerer kjap og fint, men når jeg skal ha båten opp i fart, skjer det lite...

 

Det virker som om turboene ikke kommer med, eller at jeg ikke får økt turtallet. Turtallet stiger som normalt opp mot 2200/2300 men så vil den ikke høyere. Jeg lå da på denne farten i 5-6 minutter, før motorene forandret lyd, ble litt grovere i målet, og farten og turtallet økte som normalt opp til maks. La båten etter en stund ned i fart igjen, for så å øke igjen, med samme resultat, men denne gangen kom den raskere.

 

Motorene er fra 2000, og har gått ca. 1100 timer.

 

Har dere noen tips til hvor jeg skal lete og hva jeg skal lette etter?

 

Starter ferie neste uke, og da vil jeg gjerne ha den klar, så nå er jeg meget takknemlig for svar..

 

Fernanda

 

 

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Veldig enkelt å sjekke denne. Ta bort luftfilteret så skal du se denne "tilbakeslagsventilen". Den skal henge fritt og du skal kunne bruke en fing for å åpne den.

 

Men som Bitteliten sa: Hvis denne henger får du ikke mye guff i turboen fordi den rett og slett ikke får nok luft.

Link to post
Share on other sites

Første bud er vel å måle om trykket er der? KJøp et manometer på Tess og koble til innsugs manifolden. Jeg har en slik hvis du vil låne, ser du bor på Nøtterøy. Tønsberg her :-)

Den ventilen du nevner er en wastegate, dine turboer har ikke dette.

 

mvh

Bavaria32sport

tidligere eier av KAD44EDC

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Siste mulighet for å låne manometer imorgen, fredag er det tur og det blir med i båten :-)

jeg fant feil på en pakning på trykksiden på mnin KAD32 idag. Byttte pakning=fullt trykk igjen. Steg fra 1.1 -> 1.5 til der det skal

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

 

Da har jeg sjekket spjeldet som Bitteliten viste til, men det virket til å gå greit på begge motorene. Jeg smurte det litt, og beveget det med fingrene lett, så tror ikke dte var her dessverre..

 

Kanskje du har rett Erik, er det ikke deg da??? Bavaria 32sport?

Tror kanskje vi kjenner litt til hverandre, jeg jobbet hos Elektroskandia i tønsberg, og tror du var kunde der...?

 

Takk uansett for hjelpen, vi reiser nedover på Svenskekysten i helgen, så nå får det bare være..., farten kommer jo, det tar bare litt tid, igår før jeg sjekket spjeld og byttet luftfilter gikk det nok 3-4minutter før turtallet steg til maks. Jeg prøvde ikke etterpå... Det bør vel være turboene som slår inn tregt eller...?

 

Takk for tilbudet om lån, men jeg bør kanskje kjøpe et manometer selv også, er det kjekt å ha med slike motorer...?

 

God sommer, og takk for hjelpen både Bitteliten og Bavaria32Sport

 

Fernanda

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Joda, det er meg :-)

Når du har varm motor, så ta motoren ned til tomgang. Hold hånda over det tverr røret som går fra turboutløp og til intercooler, hold på intercooler siden. Dra den opp til 1700-1800 rpm slik at kompressoren slår til. Her skal det være dønn tett og ikke lekke luft. Hade lekkasje her selv, trykket datt ganske mye :-)

 

 

Good luck

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Supert, det skal jeg forsøke en dag. Ligger nå i Strømstad, og det virket som om turboene kom raskere nå, men ikke raskt nok..., så jeg har en jobb å gjøre. Takk for tipset, skal prøve det, så får vi se...

 

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Supert, det skal jeg forsøke en dag. Ligger nå i Strømstad, og det virket som om turboene kom raskere nå, men ikke raskt nok..., så jeg har en jobb å gjøre. Takk for tipset, skal prøve det, så får vi se...

 

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Etter 4 uker med rolig gange, har problemet bare blitt værre...

 

På Gula Humpen (4uker siden) gikk det ca. 15 minutter før turtallet økte over 2200r/min, mens det på veien fra Lysekil til Smøgen (1,5uke siden) gikk det nærmere 30minutter. På turen fra Grebbestad til Færder sist torsdag fikk jeg ikke over 2200 noen gang. 4 timers kjøring.

 

Jeg har fått tips om Wastegate ventilen, men den har jeg lett etter uten å finne den, både fysisk på motor og på delelister/splitt tegninger, så den tror jeg ikke er der.

 

Reimene til kompressoren er hele og slurer ikke, begge kompressorene har olje som foreskrevet og alt virker til å være som det skal.

 

Det er EDC system på motorene, med turtalls synkronisering, som gjør at turtallet skal være likt uansett pådrag.

Denne har jeg koblet ut, (liten knapp på dashen), uten noen forandring. Det virker derfor som at dette gjelder begge motorene, noe jeg synes er rart.

 

Begge motorene får diesel fra hver sin tank, som er helt adskilt fra hverandre, så det er rart om det er noe med dieselen eller filtrene også...?

 

Er det noen som har et godt tips, eller må jeg krype til korset å bestille en fagmann?

 

Takk for svar.

 

Fernanda

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Jeg har fått et tips om at kompressorene ikke kobler ut, og at det kan være årsaken, eller kondens i slangen til ladetrykksgiveren, event. lavt trykk fra dieselpumpen...

 

men..., er det ikke rart at det skjer med begge samtidig?

 

jeg begynner å mistenke at det er noe elektrisk feil på EDC systemet...

 

Hva tror dere?

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest litt i denne tråden uten å skrive noe men det som slo meg også er det du nevner nå, hvorfor skjer dette samtidig på begge motorer.

 

Waste Gate er nevnt - etter mitt hode er disse turboene ikke regulerte, dvs det finnes ingen waste gate.

Turboene kan selvsagt ha blitt nedsotet grunnet mye kjøring i lav hastighet, men da skulle de ha kommet seg etter litt hardkjøring.

 

Jeg tipper dette er en elektronisk feil på motorstyring evt kontrollboks, jeg ville kontaktet et VP verksted og fått de til å gjøre en diagnose av motorene.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ingen wastegate på KAMD44..

Forsøkt å kjøre med motoromsluka åpen? Turboene slår ikke inn, det er en funksjon av mengden eksos maskinen produserer som gjør at turbinen trykker ekstra luft igjennom.

Om kompressoren ikke slipper hører du det veldig godt med luka åpen og en kompis som kjører.

På 2200 rpm er vel kompressoren koblet inn? Kjører du med denne innkoblet hele tiden?

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg må inrømme at jeg har lite peil på turbo, kompressorer o.l.

Så om jeg kjører med kompressorene innkoblet hele tiden vet jeg ikke, styres ikke dette automatisk? Jeg har ingen knapper for dette??

 

Vet om endel som har koblet inn en bryter for å kunne slå av kompressoren, men det er ikke gjort her, så vidt jeg vet...

 

Skal forsøke å lytte litt i dag, når vi skal utpå, så får vi se...

 

Kommer tilbake med oppdatering når jeg har kommet noe lenger...

 

Er nok i den tro at dette nok mest sansynlig er en elektrisk feil på EDC systemet.

 

Takk for svar

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Ta en video med telefonen din etter at motorene er varme. Forsøk så å dra den i plan med motoromsluka åpen og film sekvensen. Post her etterpå

Da hører vi lett om kompressoren slår til og faller ut etterpå slik den skal

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Feilen er funnet!!!

 

men ikke årsaken eller løsningen...

 

Jeg måtte til slutt bite i det sure eplet og bestille en mekaniker med måle instrumenter...

 

Han koblet seg opp mot EDC systemet ombord og fant en feilkode på begge motorer.

Styrbord motor viste at en sikring var gått pga. kortslutning i tilførselen til kompressoren. Sikringen hadde jeg byttet tidligere, men så ingen feilkode og fikk følgelig ikke resatt den...

babord motor var utløst pga. overbelastning av kompressoren. Dette regner jeg med at skyldes at den styrbord kompressoren ikke var med og at den babord da jobbet tyngre...

 

Men hvorfor får ikke jeg denne feilmeldingen inn på diagnosesystemet på pulten, den skulle da vært der???

Hva er årsaken til kortslutningen? Jeg har byttet sikring, og målt kabel, og sjekket fysisk etter skader, men ikke funnet noen feil. Kan det være spolen i reimskiva?

 

Når jeg starter motorene er nå begge kompressorene inne de første 3-4 minuttene, for så å legge seg ut, og inn som normalt. Inn ved ca 1500r/min og ut ved ca. 2400r/min. Er det riktig at de skal være inne i starten pga. forvarming eller noe?

 

Kan jeg montere en bryter for å slå av kompressorene? Trenger de vel egentlig ikke i min kosefart som er 6-8 knop?

 

og nå har jeg lært meg hvordan kompressorer høres ut, de har ikke fungert så lenge jeg har hatt den...!

Årsaken til lengre og lengre tid på å få opp fart i båten, er nok mest sannsynlig at den var tom når jeg hentet den i Kristiansand, så fyllte jeg inn litt, og litt hele tiden, til den var så tung at det ikke var mulighet til å få den opp i fart i det hele tatt..

 

Nå er den mye sprekere enn noen gang!

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Er det riktig at de skal være inne i starten pga. forvarming eller noe?

 

Yepp, det er korrekt :-)

 

Kan jeg montere en bryter for å slå av kompressorene? Trenger de vel egentlig ikke i min kosefart som er 6-8 knop?

Da vil EDC'en tro noe er galt når trykket ikke kommer når EDC kikker inn kompressor. Anbefales ikke på KAD44. Og i 6-8 knop har du vel ikke 1500 rpm?

 

og nå har jeg lært meg hvordan kompressorer høres ut, de har ikke fungert så lenge jeg har hatt den...!

Årsaken til lengre og lengre tid på å få opp fart i båten, er nok mest sannsynlig at den var tom når jeg hentet den i Kristiansand, så fyllte jeg inn litt, og litt hele tiden, til den var så tung at det ikke var mulighet til å få den opp i fart i det hele tatt..

 

Nå er den mye sprekere enn noen gang!

Grattis!! Moror når man får det til.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jepp, det er morro.

 

Liker spesiellt at jeg begynner å bli mer og mer kjent med motorene...

 

Ser jo at jeg har endel jobb i vintrene fremover, både med motorene, men mest med resten av båten.

Det er imidlertid noe jeg gleder meg til, og blir inspirert av tråden til Nimbus.

 

Men er det riktig at kompressorene kan bli overbelastet ved kjøring over tid med de innkoblet, eller skal de tåle det?

 

 

Takk for alle svar!

 

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Kompressoren er beregnet for å dra båten i plan (egentlig øke momentet på lavt turtall), for derretter å ikke gjøre noe mer. :-)

Nå skal jeg komme med setningen jeg misliker mest på baatplassen.no: "Jeg har hørt at.... "

 

Jeg har hørt at den ikke har godt av kontinuerlig drift. Derfor en del setter bryter på styrekabelen (funker på kad43,42 og 32) samt for å slippe støyen.

 

Ring Morten på Vallø, eller ta det samtidigi med at du kjøper alt stæsjet du trenger i høst.

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett Bavaria 32 Sport, kompressoren skal ligge inne de første minuttene, frem til den får opp en liten temperatur...

 

Ifølge Kim på Vallø Motor, er det ikke noe problem å koble ut kompressoren om en ønsker å ligge på noen spesielle hastigheter eller om kompressoren lager lyd en vil bli kvitt, når det ikke trengs.

 

Jeg kommer derfor til å sette bryter på dashen, med lys, og et dobelt rele for å kunne koble ut kompressorene, ved behov.

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...