Jump to content

Ny Marex 320 aktercabinbåt


Los Endos

Recommended Posts

Får vi endelig en skikkelig erstatter til den gamle Balticen? Samme konsept i Ny, flott innpakning.

 

Se første sjøsetting av prototypen. Motorisert med D4 300 og strak aksel. Ca 25 knop på maks.

 

Ser flott ut denne!

 

 

 

 

Prisen ca 2 mill +

 

Tror den kommer til å selge veldig bra!

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vi solgte vår Marex 280 Holiday når vi hørt at denne båten kom. Jeg har fulgt utviklingen av båten siden starten. Har fått masse bilder fra hele utviklingsprossesen som du finner her http://www.tranby365.net/marex320/, pluss lagt ut egen bilder etter våre besøk i mai og juli på fabrikken. Youtube videoene som står ovenfor har jeg lagt ut, da jeg var så heldig å få være med på den første sjøsettingen av båten. Alt med tillatelse fra Marex selvfølgelig. PS På den første videoen får dui set Scand Baltic 29 rett bak Marex 320 Aft Cabin når båten sjøsettes, da ser man at utviklingen har gått fremover:)

 

Jeg var også nede i juli og fikk testet den rød prototypen med den nye Yanmar V8 på 320 hk. Kan bare fortelle at båten går utrolig fint i sjøen med tilnærmet null planingsterskel. Du fåt en toppfart på over 25 knop. Ellers har den en helt fantastisk walkaroundløsning. Jeg kunne gå rundt hele båten å filme uten å holde meg en enest gang, så god plass:)

Dessuten har du den geniale og ekstremt store takluken som gjør båten helt åpen når det er fint vær, men som du kan lukke på sekunder dersom det kommer regn., På 32 foteren ser du og dine passasjerer lett ut når du kjører. Jeg er 1,80 m og hadde veldig god sikt ut, bedre en på 37 foteren. Min samboer som er 20 cm lavere så også fint ut fra passasjerplassen når hun stod.

 

Ellers må jeg trekke frem badet også. Det er stor med hyller og skap, og du har eget dushjørne med høyde på ca 1,90, så ekstremt bra for størrelsen. Begge cabinene har god ståhøyde selv for de litt over snittet. I forcabinen har du hele 2,1m ståhøyde. Bavaria 31 Sport og Bavaria 34 Sport/HT (som nå blir Bavaria 32 sport og 35 sport) har fått mye skryt for sin plass om bord, men etter min mening kan ikke de måle seg med den nye Marex'en. På Marex har du den folk flest ønsker, bysse ute i det fri og egen dusj, pluss at du slipper å turne for å komme ned i køya i midtkabinen:)

 

Som dere leser er vi storfornøyd med båten og kontrakten er signert, så i april neste år er vi på vannet med den. Erfaringer fra den vil komme på hjemmesiden, pluss bilder fra byggingen og ferdig båt mm http://www.tranby365.net/marex320/

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Takk,

Når det gjelder salg av 370 tror jeg de fleste har gått til utlandet, men har ikke noe antall. Når det gjelder Marex 320 så blir vår nr 7 eller 8 i serien når den blir produsert i slutten av 2012. Pr juli var det produsert 2 stk pr juli, en hvit og en rød, Båten blir først lansert under Båter i Sjøen i Sandvika i september, så derfor ikke noe stort antall ennå. Vi var første som bestilte i Norge og da var knapt prislisten klar, men vet det er solgt båter til utlandet allerede som skal produseres før vår båt.

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Utrolig stilig at de har fokus på lyse vinduer og mange vinduer i nytt design. Det er jo lys som gir romfølelse. Den var lekker inni, og kul i forhold til båttypen den faktisk er utvendig. Bavaria har dette på nyere enn 2007 seilbåter, og Windy har større vinduer på sine nye båter.

 

Jeg har ikke sans for denne båttypen i utgangspunktet (halvplaner bo/campingbåt), men dette var jo en veldig god løsning på konseptet.

 

De moderne sidevinduene bør de prøve ut på et daycruiserkonsept videreutviklet på 270 Estremo også - etter min mening :-)

 

En annen fin båt med slike vinduer er nye Fipper 760 DC.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ny video på plass:)

Her kan du se bilder av Marex 320 Aft Cabin Cruiser i farta:

 

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/3JmSUFnRQ54?list=UUvgNtbyOsJBVn4WGFzLoalA&hl=nb_NO" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Var ombord i denne båten for et par dager siden.

 

Fikk studert den ganske godt. Det er blitt en skikkelig flott båt. Det merkes at den er laget av båtfolk for båtfolk. Veldig mange gjennomtenkte, praktiske løsninger. Og kvaliteten virker som vanlig på Marex, bunnsolid. Ikke så mye show-off, men rett og slett bare en skikkelig solid, velbygd og praktisk båt for en familie på tur!

 

Jeg har lyst på en. Og jeg har aldri hatt noe spes lyst på akselbåt før...

Link to post
Share on other sites

Jeg har lyst på en. Og jeg har aldri hatt noe spes lyst på akselbåt før...

 

Skjønner va du mener. Selv er jeg en svoren tilhenger av vestlandsbåter med bakvekk, men må innrømme at jeg synes Marex'en frister veeeeeldig. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Dette lover virkelig godt for Marex og det er virkelig en verdig arvtager til Baltic! Utfordringen blir at du får to stk ganske nye og velutrustede Balticer til denne prisen. Det er store kostnader ved utvikling av båter så prisen er nok "riktig".

Utfordringen blir nok å få slike som oss med en Baltic til en verdi i dag på 800 000 til å legge på 1 200 000 +++ Det blir mye penger ekstra som skal forsvares....

For all del, ønsker Marex all mulig lykke og det samme slevfølgelig til du som kjøpte nå. Det står stor respekt av å støtte norsk båt-industri på denne måten!

Link to post
Share on other sites

Trenden er å bygge mer og mer i høyden nå ja. Norske båtbyggere tar etter Bavaria og andre utenlandske båtkonstruktører. Gir mye plass, og god romfølelse, men om det er pent eller ikke er nok mer omdiskutert.

Synes største-broren av Marex er penere, men 32`n er en spennende båt. Om den vil selge mye gjenstår og se Tar markedet seg litt opp igjen ser jeg ikke bort fra det.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir vel ikke helt riktig å sammenlig denne båten med Bavaria 31-32 fot som prismessig starter på 1,2 mil (nesten 1 mill under i pris). Men jeg gleder meg til å se denne båten på messa i morgen.

 

Var inne i 37 foteren på messa i fjor på Båter i Sjøen og hadde det ikke vært fordi den kostet over en mill mer en den Bavaria 37 hl jeg kjøpte der så kan det være jeg hadde eid marex 37 i stedet.

Link to post
Share on other sites

Kryr nok ikke med alternativer i dette segmentet.

 

:confused: For 2,XX mill kroner finnes masse alternativer.

Joda, det er ikke alle som har AC, men det er heller ikke must for alle. Fri utgang til badeplattform er også noen setter pris på...... og flybridge.... Men spennende satsing på AC, ikke mange av de i nyutviklede båter i dag.

 

Marex'en virker som en fantastisk båt, og håper de får betalt for satsingen. Særdeles innholdsrik, fine løsninger og Marex har flott finish i båtene sine. 320'en er forholdsvis kort, bred og høy. Bredt forskip har normalt negativ innvirkning på sjøegenskapene. Men jeg regner med Marex'en er fullt på høyde med lignende konkurrenter på sjøegenskapene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Konkurrenter til Marex er det selvfølgelig mange av hvis du ikke har helt bestemte meninger. Det blir håpløst å sammenligne gamle Baltic'er med denne. Det er heller ikke samme kjøper gruppe.

 

Prisen må sammenlignes med andre nye båter og her kommer ikke Marex dårlig ut. Hvis du sammenligner tilsvarende båter med samme plass, motor og utstyr kommer alle på rundt 2 mill og oppover.Vi har vurdert Bavaria med HT, Viksund 335, Viknes 1030, Skilsø pluss diverse franske båter. Men det blir ikke billigere med disse hvis du skal ha på «norsk» utstyr.

 

En annen ting folk glemmer når de kjøper båt er hva som skjer etter båten er kjøpt. Båtbransjen er full av døgnfluer som kommer og går. Marex er en solid og særdeles seriøs aktør som jeg kan varmt anbefale andre. Vi har nå kjøpt båt nr 2 fra dem mye pga av dette og at den nye båten er særdeles bra:)

 

Dessuten synes jeg det er viktig å støtte norske arbeidsplasser og båtbyggerkunst. Marex fortjener å kunne beholde produksjonen sin i Norge. Det er noe unikt ved å kunne dra til verftet å se båten bli produsert og kunne påvirke sluttproduktet ditt.

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...