Jump to content

Ny Marex 320 aktercabinbåt


Los Endos

Recommended Posts

Du må komme med flere bilder/video når du får båten din. Det at man velger båt av samme merke på nytt kan betyr flere ting. At man selv er bra fornøyd med merke, type båt er nok sikkert. Prisklasse mm betyr nok også en del. Man er subkjektiv. Selv har jeg hatt 3 x NB. Både Bavaria-eiere, Windy-eiere, Saga-eiere, Viknes-eiere m-fl. velger ofte samme merke på nytt. Det samme gjelder f.eks bileiere som velger samme merke igjen om de har hatt Kia, Volvo, MB, BMW eller annet merke. Det viser jo at man nok mest har en subjektiv mening om hva som er best for en selv og det bør ikke nødvendigvis vise at kvaliteten er veldig god, uansett. Prisklasse, serviceapparat mm betyr også veldig mye. Utseende og utstyr betyr også litt. Noen går mest etter det praktiske, andre mest etter utseende, finish betyr mye for en del, servicevennlighet, fart, bruksområde, annenhåndsverdi/popularitet, mm. Som oftest må man lenpe på noen av kravene og det gjør at man velger ulikt.

Ellers er jeg enig at det er fint om norske produsenter gjør det bra, men ikke for enhver pris. De må også levere varene til en ok pris.

Link to post
Share on other sites

Er vel helt enig i det du skriver. Ikke norsk for en hver pris. Men som jeg skrev synes jeg ikke det skiller noe særlig i pris når utstyr og plass skal hensyntas :yesnod:

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Flott omtale av Marex 320 Aft Cabin Cruiser:

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/5EYTYSsYcNo" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

 

Redigert av mrmotorboat (see edit history)

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Jeg sammenligner ikke Baltic med denne flotte Marex`n men det må vel være lov til å reflektere over pris/utfordringer....? Jeg gjentar, vi har en Baltic 03 (som vi ikke synes kan kalles "gammel") til en antatt verdi på ca 800 000,- Er det verdt å bruke 1,2+++ på å kjøpe en omtrent like stor båt, som selvfølgelig er mye flottere? Jeg synes ikke det, med det betyr selvfølgelig ingen ting for de som velger denne. Jeg tror utfordringen blir å få slike som oss til å bytte seg "opp" med dette mellomlegget. Dette er vel noe av problemet for båt-bransjen... Sikkert noen som ikke liker min måte å regne/argumentere på, men faktum er at du nå får TO stk Scand Baltic ca 08 mod for denne prisen!

Jeg håper selvfølgelig at Marex lykkes med denne båten som virkelig ser flott ut!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg fikk vært med på sjøtest av vår båt. Det var -12 grader, men inne hadde vi det fint:)

Det var en fantastisk første tur, med utrolig bra støydemping i båten. Og veldig lite hekksjø fra båten som dere kan se av bildene og det er ikke vanlig for en aksling båt. Alt fungerte også som det skulle. Må bare skryte av hvor utrolig bra båten er og det samme gjelder også den støysvake og sterke Yanmar motoren.

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Yes, Marex 320 ACC produseres i Fevik.

 

Marex sjøtestet båten vår og da fikk jeg vært med. Det var grisekaldt ute, men kalasjen isolerte utrolig godt. Jeg hadde lagt ut link til til Youtube video av sjøtesten, men ser ikke ut som det gikk så prøver igjen Link.

 

Med på sjøtesten var forøvrig en representat for Yanamar Norge som gjorde støy, fart og forbruksmålinger av båten vår som, har en Yanmar 8 LV 370 . Det ble rekordlav støymåling på maks turtall med kun 75 dbA som må være soleklar rekord for motorbåt i 30 - 40 fot klassen :smiley:

 

Video av støy og fart med resultater:

Link:

 

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Ja men det var artige filmer og se av en flott kvalitetsbåt ! Men ser vi har samme maskineri og lurte på hvordan dine motorinstrumenter oppfører seg ! Tenker da på forbruksindikator liter pr time ? Når motoren min går så er hopper forbruksmåler med stor variasjon på mange liter i differanse uten at gass er rørt !

Link to post
Share on other sites

Det er første tur med båten, så har ikke fått sett mye på dette. Men kan ikke se at det skjedd under vår test. Men jeg kan se når jeg bruker den til våren om jeg får samme feil som deg.

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg testet 3 stk Marex med denne motoren og er sikker på at jeg ikke har opplevd så store avvik, men at det kan skille 0,5-1,0 når du forbruker 40-70 liter i timen.

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe at den selger godt og gjør sitt til at Marex klarer seg gjennom disse harde tider ! Her er det tydelig at Marex vil ha unga i aktercabinen (for oss som har det). Det blir liksom den eneste avlastningsplassen, siden det kun er mega-seng foran. Man har ikke noe sittegruppe annet enn oppe ute. Det er greit nok det, for plassen bak der kan ta over som TV/spill-stue når været ikke er bra, men sittekomforten blir dårlig da det ikke er rygg. Må bare tenke alternativt. Ellers så skjønner jeg innvendinger om klappbordet, som blir litt knot når det ikke er slått ut.. men det kan jo benyttes allikevel.

Jeg er nok en fremtidig eier av en slik 320, må bare la den bli noen år først, så jeg får råd til en brukt.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Konge test, her har vi en tester som har skjønt hvordan båten fungerer og skal brukes :clap:

Akterkabinen er ikke bare bra for barn, fungerer også ypperlig når du har med et vennepar eller kompisgjengen.

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Båten ser kanon ut! Med ekte Marex kvalitet og praktiske løsninger så er dette en vinner. Ganske fornuftig priset også.

 

Men jeg lurer på hvor høy den egentlig er i skroget? Klarer jeg å klatre opp på båten din når vi ligger side om side!!??

 

Imponerende video du har laget btw. Ingen planingsterskel, ingen hekksjø nesten, grei fart. Spent på hvor mykt den går i sjø!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...