Jump to content

Ny Marex 320 aktercabinbåt


Los Endos

Recommended Posts

Los Endos jeg skal prøve og ikke se ned på deg fra båten min. Men jeg tror nok at din flotte Nimbus vil nå godt opp på ripa:)

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Marex 320 ACC ble kåret til Boat of the year 2013 på båtutstillingen i London. Den prestisjetunge prisen er vunnet i skarp konkurranse med en lang rekke aktuelle båtprodusenter. Det er tekniske team fra de to store båtbladene Motorboat and Yachting og Motor Boats Monthly som etter grundige tester har kommet frem til resultatet.

 

Les mer her: http://www.batmagasinet.no/artikkel/marex-til-topps-i-london

 

Dette viser hvor bra denne båten er som blir produsert i NORGE, Fantastisk!! :lol:

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har nevnt det tidligere i denne tråden, men i høst snakka jeg med produksjonssjefen på Marex. Han kunne da fortelle at alt var solgt av denne modellen av det de klarte å produsere. Tror det da var snakk om frem til august 2013.

 

Så ja, gratulerer Marex. Godt jobba! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Flott at Marex blir verdsatt av publikum. Jeg hadde en gang en Marex 23DC fra 1977, men den bar preg av lavbudsjett-produksjon. Mye respatex og spon, men et godt skrog.

Tror for øvrig ikke jeg vil kjøpe abonnement på Fævennen for å lese artikkelen :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tror for øvrig ikke jeg vil kjøpe abonnement på Fævennen for å lese artikkelen :giggle:

 

Det er bare for å irritere jeg legger ut slike linker :giggle:(var ikke klar over artikkelen var låst....)

Nei, det er noe dritt med slike betaltjenester på nettaviser, selv om det følger med i "papir" abonnementet... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Flotte båter som virkelig har gjenoppfunnet akterkabinbåten på nytt, men vil de selge noe særlig?

370 ble også lovpriset og vant noen titler, men kan ikke se at det har blitt solgt noe særlig av den.

Er folk ikke villige til og betale prisen? Er det mer fristende og gå for annen type båt når man først skal legge såpass med penger i ny båt?

 

Balticens suksess var/ er vel at den var billig "campingvogn" på sjøen med sengeplasser til en voksen familie. Trange, med lite plass og bevege seg på, men båtene inneholder mye sengeplasser. Marexene kan vel ikke sies og være spessielt billige...

Flotte båter, men i forhold til prisen hadde jeg valgt noe annet tror jeg.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Marex 320 er for øvrig den eneste Marex som produseres i Norge, 370 og de andre produseres i Litauen(samme sted som Skorgenes).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Må nok litt opp på 2 tallet.

 

Fantastisk fin båt jeg kunne tenkt meg. Men i dagens marked spiller nok prisen for mye inn.

Ingen kan tilby samme konsept. Men om en nøyer seg med en Bavaria kan en jo kjøpe ny bil til familien med det samme...

For tilsvarende en Marex 370 kan en få en Bavaria Virtess, sågar også en med fly som er kåret til årets båt 2013 i sitt segment, om en legger på litt.

 

Så selv om jeg kommer til å sikle på, og sikkert prøve en, den dag båten skal byttes. Ender jeg nok opp med Bavaria, eller tilsvarende, pga økonomien. Og slik tenker nok de fleste. Selv om Marex treffer hjertet, treffer den dessverre ikke lommeboken. Derfor vil den kun bli en båt de fleste vil ha, men kun få kjøper.

Og det blir positivt for de som faktisk kjøper en, for vil tro verditapet blir langt bedre en for Bavaria.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

En av de største fordelene med Marexen er vedlikeholds og driftskostnadene. En motor og aksling ! Det tiltaler mange mye mer enn to maskiner med to drev. Verdiap tatt i betraktning også, så ser jeg ikke at man får så mye mer for pengene ved å gå for Bavariaen. Måttet være om man heller ønsket to motorer og to drev, da.. mange liker jo det best.

Link to post
Share on other sites

Klart fordel med akslinger og en motor når man tenker på vedlikehold, men jeg greier ikke og fri meg fra tanken om at både 320 og 370 er trange med lite plass og bevege seg på kontra tilsvarende størelse båt i stil med F.eks bavaria og Sealine SC 35.

 

Oppholder du deg i cockpit har du valget mellom å sitte rundt bordet eller stå i den trange gangen mellom bord og førerplass. Blir trangt om et par-tre stykker velger og ikke sitte. Selv 370 synes jeg er trang i cockpit.

Men linjelekre og praktiske båter er det helt klart. En moderne Baltic, men til en pris hvor det er så mye annet med mer plass som frister.

 

Skulle ønske flere båter ala Bav, Sealine osv kunne leveres med aklser på V-gir da jeg personlig synes drev er noe herk og en enorm potensiell utgiftskilde hvor kun o-ringer, simmeringer og belger hindrer havariet i 50-100k klassen, spolerte ferier etc.

 

Mange flotte nyere sportscruiesere med og uten HT som frister, har bare så fryktelig lite lyst på drev.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg er lit enig i sap_2000 sine betraktninger. Jeg har ikke erfaring med aktercabin, men jeg kommer aldrig til å kjøpe meg båt med det. Nå er vi bare tre så behovet er jo lite. Det jeg verdsetter på en båt med moderne konstruksjon og design er et fint plant akterdekk med port til en stor nok badeplattform. Synes også store bevegelsesareal gir bedre følelser. Har veldig lite sansen for båter som skal ha "alt" ombord! Nå synes jeg forøverig Marex er en flott båt, men det er en klatrebåt selv om det jo er lit mer ergonomisk enn 80talls traverne. Heldigvis har dem ikke gått for gimmikken med to bad, noe jeg synes er helt merkelig i en lystbåt under 60-70 fot. Jeg forstår jo de med stor familie eller dem som ofte har med gjester synes det er greit. For min del synes jeg ikke AC taket er særlig nyttig, og synes vel en uteplass er mer å foretrekke! Her er vi forskjellige, men når sant skal sies, så er det vel kansje ikke noen bedre på markedet! Holandske stålbåter er jo på nivå men da snakker vi jo om en helt annen båt type

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg er lit enig i sap_2000 sine betraktninger. Jeg har ikke erfaring med aktercabin......For min del synes jeg ikke AC taket er særlig nyttig, og synes vel en uteplass er mer å foretrekke! ?...

 

Det er et viktig poeng, at vi bruker båtene forskjellig. Jeg for min del tilbringer mest tid i løpet av sommeren på solsengen oppå aktrecabinen. Sol eller ei. :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært opp i alle Bavaria modellene fra 29 fot til den nye 42 fly og plassen er god, men den har kun ståhøyde i en cabin. Det gjelder også den største nye med FLY.

 

Startprisen er også veldig billig, men.........

Hvis du sammenligner Bavaria sin pris skiller det ikke mye mot Marex når du velger HT og utstyr. Du må legge på masse kroner bare i frakt som ikke er inkl i prisen...

 

Det er null standard på Bavaria. Marex har mye mer som std, dessuten har du en god dusjløsning som du må helt opp på 38 fot for å få noe tilsvarende. Plassmessig synes jeg også Marex er bedre disponert enn i Bavaria og du slipper billig IKEA innredning. Bavaria har bedre sitteplass nede under tak hvor du ikke har noe utsikt, men der sitter ikke jeg når jeg er på båttur,

 

Drivstoff økonomien skiller det ikke stort på i løpet av en normal sesong. Den blir mer enn spist opp av vedlikehold på drev kontra aksling..

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Du har forøvrig også suveren uteplass foran hvor du kan velge stor solseng eller bruk forcabin taket som benk. På taket av akterkabinen har du en mega solseng meg fantastisk utsikt. Eller du kan sette deg på benken bak med uhindret utsikt til vannet. Manglende uteplass, trangt? Ikke etter min mening. De som ikke har vært i båten i fint vær bør prøve det.

Du sitter også i Sola i sofaen i cockpiten omtrent som i en åpen båt, kan nok bli litt varmt på de varmeste dagen men de har vi dessverre ikke mange av i vårt land:) Derimot er det perfekt i når vinden står på og vi har mer normal norsk sommer på rundt 20 grader som maks.

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...