ashfirelate Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Slå av alt av elektroniske hjelpemiddel, sett den farta du mener er trygg ut fra det du nå har å hjelpe deg med. Etterpå kan du skru på hjelpemiddlene, for i en båt som du har, er det bare hjelpemiddel (og ikke et påskudd til å kjøre fortere.) Amen! Selv vært med en bekjent på fisketur i båt med alt for stor fart i forhold til sikten. Etter endt fiske og alle garnene var satt, begynte turen mot land hvor vi skulle campe i båten til morgenen etter. Det var sensommer og midt på natten, Kartplotteren hadde i tilegg ikke nattmodus, noe som gjorde at vi ble noe blendet og sikten ble enormt dårlig. På tross av flat sjø og fullmåne holdt vi på å gå rett i en jolle, Muligens noen som var ute å lyst krabbe eller noe, og som skulle krysse for å komme seg hjem. Jolla hadde ikke lanterne, men slik er det jo desvære veldig ofte om sommeren, at om de har lys eller ei så er de på fjorden. Hadde aldri holdt den farten selv, men følte meg alikevell ikke komfortabel med å gi båtfører beskjed om å sakke av, før etter episoden. Han er jo både eldre og mer erfaren enn meg. Men hadde på tross av det mindre evne til å vurdere risiko en det jeg har. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Jeg argumenterte for at en moderne firehjulsdrevet bil hadde et annet bruksområde en en eldre trohjulsdrevet bil. (båt med radar og kartplotter har et annet bruksområde en en båt med stoppeklokke, kart og kompass. Enig med alder og bruksområdet, men om det er tojuldrevet eller firjulsdrevet så bremser en bil alltid på alle fire hjul. Så å stoppe vil ta like lang tid. Om firhjulstrekkeren i tilegg er en SUV bruker den lengre tid på å stoppe en personbil med tohjulstrekk, da det er mer vekt som skal stanses. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Det er utallige kollisjoner i historien før radaren kom for fullt i dårlig sikt som sannsynligvis ville fått et annet utfall med radar ombord. Eg syns en her trekker frem kartplotter unødig. Er en kjent i farvannet er en godt hjulpet av en god radar.. Det er den som hjelper deg "visuelt" og blir dine ekstra øyne. Det er ikke kartplotteren. Ref post 175: så er det helt klart uforsvarlig i mine øyne å foreta en seilas lik TS sin uten Radar. Det mener jeg blir som å kjøre bil med bind for øynene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boffeloff Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Jeg har ikke lest hele tråden, men i stedet for å mene noe som helst, stiller jeg simelthen bare et spm: Hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 17.Juli.2012 Del på Facebook Svart 17.Juli.2012 Jeg argumenterte for at en moderne firehjulsdrevet bil hadde et annet bruksområde en en eldre trohjulsdrevet bil. (båt med radar og kartplotter har et annet bruksområde en en båt med stoppeklokke, kart og kompass. Personlig mener jeg dette er argumenter som det er hold i. [...] At du er uenig i dette, er helt i orden for meg. Jeg er ikke uenig. Jfr annet innlegg, en redningsskøyte har «bremselengde» vi andre bare kan drømme om, mannskapet sitter fastspent. Denne har et helt annet bruksområde enn din båt. Spørsmålet her er om radarduppedingsen din kan redusere risiko *tilstrekkelig*, og sålenge det koker ned til at den lett kan hoppe over f.eks. en kajakpadler, så er det ikke forsvarlig å kjøre i hastigheter som medfører større «bremselengde» enn det er sikt. Ideelt sett. Jo mer penger du har investert i instrumenter, jo mindre tid investerer du i å holde utkikk ... jeg syns det er veldig ubehagelig å seile i tett tåke i trafikkert farvann, etter denne tråden; even more so ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Det er utallige kollisjoner i historien før radaren kom for fullt i dårlig sikt som sannsynligvis ville fått et annet utfall med radar ombord. Jo, men antallet grunnstøtinger går ikke ned. I fritidsflåten er tendensen økende. Eg syns en her trekker frem kartplotter unødig. Er en kjent i farvannet er en godt hjulpet av en god radar.. Det er den som hjelper deg "visuelt" og blir dine ekstra øyne. Det er ikke kartplotteren. Forsåvidt enig med det. Men det hersker en utbredt oppfatning av at der plotteren viser at du er, der er du. Det er ikke nødvendigvis riktig. En god bekjent har som en av sine oppgaver å hente folk som har gjort seg bort på sjøen. Uttalelse fra den kanten; " Samma gamle greia. Unga griner, mor hyler og far står med nesa i plotteren og lurer på hvor vannet blei av". Ref post 175: så er det helt klart uforsvarlig i mine øyne å foreta en seilas lik TS sin uten Radar. Det mener jeg blir som å kjøre bil med bind for øynene. Greit det, men man fant fram før radaren også. Nå har jeg ikke radar sjøl, og en av grunnene til det er at jeg ikke har funnet en eneste småbåtradar jeg synes er verdt pengene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 (redigert) Enig med alder og bruksområdet, men om det er tojuldrevet eller firjulsdrevet så bremser en bil alltid på alle fire hjul. Så å stoppe vil ta like lang tid. Om firhjulstrekkeren i tilegg er en SUV bruker den lengre tid på å stoppe en personbil med tohjulstrekk, da det er mer vekt som skal stanses. Kommer an på flere ting som dekk, bremser, oppheng, dempere og elektronikk ABS, BAS, ESP osv. Prøv å panikkbrems en 2012 BMW X6 mot en 1980 Ford granada (i dag i 2012) fra 100 km/t. Jeg vet hvilken jeg ville valgt å stå 45 meter foran om jeg måtte, selv om den ene er 1 tonn tyngre ;) Redigert 18.Juli.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Jeg vet hvilken jeg ville valgt å stå 45 meter foran om jeg måtte, selv om den ene er 1 tonn tyngre ;) En som kan kunsten med riktig bremsing overgår all elektronikk selv i biler så den hadde jeg ikke tatt for gitt Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Greier han også å pumpe 50-100 ganger i sekundet? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 (redigert) En som kan kunsten med riktig bremsing overgår all elektronikk selv i biler så den hadde jeg ikke tatt for gitt Selvsagt, men noen tror blindt på elektronikken... elektronikken feiler jo aldri Redigert 18.Juli.2012 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 http://tb.no/nyheter/grunnstoter-mens-de-glor-pa-gps-en-1.7448332 Blind tro er tingen., Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Carnic 2265 Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Når du kjører i 30 knop, forflytter du deg 15.4 meter pr. sekund over grunnen. Radaren din bruker normalt 22-25 sekund på et sveip. dvs. fra utsendelse til ekko retur. Så kan du regne ut selv hvor langt du har kjørt på den tiden. Nemlig 330-375 meter. 1. Dersom du hadde kunnet sjøveisreglene, hadde du kunnet referert tuil regel 19 nedsatt sikt, og hvilke forholdsregler man skal ta. En annen ting er at det desverre er altfor mange mennesker med båt som ikke har peiling på hva de får ut av en kartplotter. Dersom din GPS har en HDOP på opp mot 3 i tiden du kjørte, vil du kunne ha en feilmargin på plotteren din på opp mot 250 meter. Men desverre er det en del med båt som tror det de ser, og ikke bryr seg om feil kilder. Du buerde ikke hatt båt, i lag med en rekke andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Carnic 2265 Svart 18.Juli.2012 Del på Facebook Svart 18.Juli.2012 Beklager men det gikk litt fort i svingene på forrige innlegg. Det skal selvfølgelig være at radaren sveiper 22 til 25 ganger pr. minutt. Dvs 1 gang pr 2.4 til 2.7 sekund. Da har båten forflyttet seg 37 til 42 meter. Uansett mener jeg du burde gått med 5 knop og aller helst lagt deg i ro.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.