Jump to content

Mener dere 30 knop i tett tåke er uforsvarlig?


2xDiesel

Recommended Posts

Hei folkens!

Lørdag lå tåka tjukk mellom gamle Hellesund og Grimstad. På strekningen la jeg meg ut i leia og dro av gårde i ca: 30 knop. Gjennom flere år har både radaren og kartplotteren fungert supert så jeg hadde ingen grunn til å tvile på at informasjonen de gav ikke var korrekt. Hvor lang sikt jeg hadde visuellt er ikke godt å si men kanskje 50 meter.

Spørsmålene mine er enkle:

 

1. Mener dere på et personlig plan at slik kjøring er uforsvarlig?

 

2. Hvis der hadde ligget en 8 fots jolle kantret, som såvidt var over havflaten og 2 mennesker klamret

seg til denne, hva da? Fengselsopphold og uforsettelig drap?

 

3. I tilfellet tømmerstokk i vannet og jeg klipper av begge drevene, ville forsikringsseslkapet hevde

uforsvarlig kjøring og null oppgjør?

 

Vi var 2 båter i følge med identisk navigasjonsutstyr i tillfelle en av oss fikk problemer med utstyret.

Siden dette var første gang jeg kjørte under denne type forhold, føltes det ganske uforsvarlig,

men det er sannsynligvis fordi det var første gangen. Hadde det vært gang nr.100 ville kanskje følelsen

vært en annen.

 

PS: Artig erfaring uansett......for å holde korrekt kurs på plotteren følte jeg hele tiden at jeg styrte båten godt mot høyre

så her er jeg glad jeg ikke måtte klare meg med kart og kompass.

Link to post
Share on other sites

Slik kjører jeg bare om jeg må, dvs liv om å gjøre og blålys og sirener, og heller ikke da tar jeg sjangser som setter mannskapets helse i risiko. Radaren fanger ikke opp alt. Kan feks være kajakkpadlere eller seilbåt som kommer rett i mot som ikke synes. På RS har vi 48 rpm 6 kw 4 fots radar som er meget god i rette hender. Og alltid to erfarne navigatører i forsetene, gjerne også FLIR kamera på.

Kjøringa deres er etter min mening ikke i tråd med Sjøveisreglene om sikker fart.

 

Brukte dere tåkelur slik reglene krever?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra en som har klokketro på plotter og radar, så synes jeg at dette er uforsvarlig... Jeg ville aldri ha kjørt i den farten med så dårlig sikt. Hadde du observert noe i vannet, hadde du trolig ikke hatt mulighet til hverken stans eller unnamanøver...

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvor mange meter hadde du til å stoppe helt opp?

Det kreves mye rutine til å lese radar, kart/plotter og samtidig holde visuell utkikk. Du klarer ikke 100% konsentrasjon til alt dette alene. Uforsvarlig er min mening.

12 -15 knops fart ville vært forsvarlig etter min mening.

 

 


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Helt uforsvarlig, med mindre det var tvingende nødvendig for å berge liv og helse. Stort sett vil det gå bra, men den ene gangen det ikke går bra, og man holdt slik fart under slike forhold bare for moro skyld, så er det ikke gøy lenger. Tenk behov i forhold til konsekvens ved worst case scenario.

Link to post
Share on other sites

Jeg leser innlegget ditt slik at du selv besvarer spørsmålene du stiller; dersom du ikke selv ser det uforsvarlige i denne kjøringen vil jeg stille spørsmål ved din dømmekraft. Klart uforsvarlig er min opplevelse.

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

I tåke blir jeg dritredd... Kan jo møte en desperado som ikke kan lese radar - og i den hastigheten har kanskje ikke co-pilot engang.... Blir gjerne i havn... :thumbsup:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

2X, du skulle nok fått slite med både overøvrighetsmakten og forsikringsselskapet hvis det hadde skjedd noe. Det er ikke lett å forsvare slik navigasjon hvis det skjer noe negativt. Var det "bare" mørke, så var det nok en annen sak.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

På landeveien, skal en ved heltrukken kantlinje og midtlinje kunne stoppe på synlig strekning. Ved smalere vei, og ingen midtlinje og stiplet sidelinje, skal en kunne stoppe på 1/3 av synlig strekning...

 

Grunnen, jo, om en kommer kjørende i 50 km/t, og en kommer i møte, og det ikke er plass til å møte, skal en kunne stoppe, med 1/3 sikkerhetsmargin.

 

50km/t = 30 knop = 15m/s, og gitt reaksjonstid på 1sekund, så vil en allerede ha brukt opp 1/3 av den synlige strekningen...så kommer stopplengden...eller å svinge unna, som er lettere på sjøen enn på land...

 

Er nok enig i at 12-15 knop høres fornuftig ut, det er 6-8m/s, og gir 6-8 sekunder å reagere og stoppe på.

 

TA

Link to post
Share on other sites

Blir også nysgjerrig på om det er andre ting du "lurer på" om er forsvarlig eller ikke.

Er noen av alternativene under OK, "2XDiesel"?

1. Kjøre i plan innenfor badebøyene

2. Passere en kano/kajakk i plan på 2 meters avstand

3. Ta lunsjen under dekk mens autopiloten ordner styringen i 30 knop innaskjærs

 

Hvis svaret er ja på noen av alternativene tror jeg det er en god ide å varsle oss andre på Båtplassen om hvor du skal når i sommer.... :diving:

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...