2xDiesel Startet 9.Juli.2012 Del på Facebook Startet 9.Juli.2012 Hei folkens! Lørdag lå tåka tjukk mellom gamle Hellesund og Grimstad. På strekningen la jeg meg ut i leia og dro av gårde i ca: 30 knop. Gjennom flere år har både radaren og kartplotteren fungert supert så jeg hadde ingen grunn til å tvile på at informasjonen de gav ikke var korrekt. Hvor lang sikt jeg hadde visuellt er ikke godt å si men kanskje 50 meter. Spørsmålene mine er enkle: 1. Mener dere på et personlig plan at slik kjøring er uforsvarlig? 2. Hvis der hadde ligget en 8 fots jolle kantret, som såvidt var over havflaten og 2 mennesker klamret seg til denne, hva da? Fengselsopphold og uforsettelig drap? 3. I tilfellet tømmerstokk i vannet og jeg klipper av begge drevene, ville forsikringsseslkapet hevde uforsvarlig kjøring og null oppgjør? Vi var 2 båter i følge med identisk navigasjonsutstyr i tillfelle en av oss fikk problemer med utstyret. Siden dette var første gang jeg kjørte under denne type forhold, føltes det ganske uforsvarlig, men det er sannsynligvis fordi det var første gangen. Hadde det vært gang nr.100 ville kanskje følelsen vært en annen. PS: Artig erfaring uansett......for å holde korrekt kurs på plotteren følte jeg hele tiden at jeg styrte båten godt mot høyre så her er jeg glad jeg ikke måtte klare meg med kart og kompass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 (redigert) Slik kjører jeg bare om jeg må, dvs liv om å gjøre og blålys og sirener, og heller ikke da tar jeg sjangser som setter mannskapets helse i risiko. Radaren fanger ikke opp alt. Kan feks være kajakkpadlere eller seilbåt som kommer rett i mot som ikke synes. På RS har vi 48 rpm 6 kw 4 fots radar som er meget god i rette hender. Og alltid to erfarne navigatører i forsetene, gjerne også FLIR kamera på. Kjøringa deres er etter min mening ikke i tråd med Sjøveisreglene om sikker fart. Brukte dere tåkelur slik reglene krever? Redigert 9.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Neros Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Fra en som har klokketro på plotter og radar, så synes jeg at dette er uforsvarlig... Jeg ville aldri ha kjørt i den farten med så dårlig sikt. Hadde du observert noe i vannet, hadde du trolig ikke hatt mulighet til hverken stans eller unnamanøver... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 WTF? Du må jo tilpasse farten til forholdene, så et himmelropende ja på på både 1 og 2. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Blålys og sirener? Letner tåka da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Hvor mange meter hadde du til å stoppe helt opp? Det kreves mye rutine til å lese radar, kart/plotter og samtidig holde visuell utkikk. Du klarer ikke 100% konsentrasjon til alt dette alene. Uforsvarlig er min mening. 12 -15 knops fart ville vært forsvarlig etter min mening. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 (redigert) Blålys og sirener? Letner tåka da? Nei, men det er en beskrivelse på at vi er på utrykning der liv er i fare. Båten med blålys er en RS. stopplengden er ca ti meter fra tretti knop. Vi sitter fastspent Redigert 9.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Helt uforsvarlig, med mindre det var tvingende nødvendig for å berge liv og helse. Stort sett vil det gå bra, men den ene gangen det ikke går bra, og man holdt slik fart under slike forhold bare for moro skyld, så er det ikke gøy lenger. Tenk behov i forhold til konsekvens ved worst case scenario. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stella Polaris Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Jeg leser innlegget ditt slik at du selv besvarer spørsmålene du stiller; dersom du ikke selv ser det uforsvarlige i denne kjøringen vil jeg stille spørsmål ved din dømmekraft. Klart uforsvarlig er min opplevelse. Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Helt uforsvarlig og meget farlig ferdsel på sjøen. Trodde båtfolk hadde mere vett!? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dennrick Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 I tåke blir jeg dritredd... Kan jo møte en desperado som ikke kan lese radar - og i den hastigheten har kanskje ikke co-pilot engang.... Blir gjerne i havn... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Føyer meg inn i rekken over innlegg som finner beskrivelsen i første innlegg uforsvarlig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 2X, du skulle nok fått slite med både overøvrighetsmakten og forsikringsselskapet hvis det hadde skjedd noe. Det er ikke lett å forsvare slik navigasjon hvis det skjer noe negativt. Var det "bare" mørke, så var det nok en annen sak. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 På landeveien, skal en ved heltrukken kantlinje og midtlinje kunne stoppe på synlig strekning. Ved smalere vei, og ingen midtlinje og stiplet sidelinje, skal en kunne stoppe på 1/3 av synlig strekning... Grunnen, jo, om en kommer kjørende i 50 km/t, og en kommer i møte, og det ikke er plass til å møte, skal en kunne stoppe, med 1/3 sikkerhetsmargin. 50km/t = 30 knop = 15m/s, og gitt reaksjonstid på 1sekund, så vil en allerede ha brukt opp 1/3 av den synlige strekningen...så kommer stopplengden...eller å svinge unna, som er lettere på sjøen enn på land... Er nok enig i at 12-15 knop høres fornuftig ut, det er 6-8m/s, og gir 6-8 sekunder å reagere og stoppe på. TA Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Indy Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Galskap! Radar, plotter og alskens elektronikk er flotte hjelpemidler, men hvis dette utstyret tar fra båtføreren sunn fornuft er det farlig redskap som i hvert fall ikke bidrar til sikkerhet! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mrtiger Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Galskap sier nå jeg. Personlig mener jeg ikke du burde hatt en båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Ser ut som samtlige av svarene som er avgitt her syntes at slik ferdsel på sjøen er totalt uakseptabel. Båteiere som har sånn en oppførsel burde heller kvitte seg med båten, før de utsetter andre båteiere for farer eller det som verre er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2xDiesel Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Takk for inspill, da vet jeg at farten bør være max 15 knop under slike forhold. "Trulsant" takk for konstruktivt innlegg! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Bare nysjerrig, hvilken rekkevidde hadde du radaren din på i dette tilfellet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2xDiesel Svart 9.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Den stod på laveste "range" 0 til 250 meter da "ser" den de minste objektene. Har testet under normale forhold og trenger 40 % av dette for å stoppe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kire Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 unnskyld meg, men???? dette er det dummeste jeg har lest her inne til nå! Kjøp deg campingbil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stjerneglimt Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Blir også nysgjerrig på om det er andre ting du "lurer på" om er forsvarlig eller ikke. Er noen av alternativene under OK, "2XDiesel"? 1. Kjøre i plan innenfor badebøyene 2. Passere en kano/kajakk i plan på 2 meters avstand 3. Ta lunsjen under dekk mens autopiloten ordner styringen i 30 knop innaskjærs Hvis svaret er ja på noen av alternativene tror jeg det er en god ide å varsle oss andre på Båtplassen om hvor du skal når i sommer.... Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 At du tenker på hvilken straff du kunne fått ved å kjøre over personer som klamret seg til en kantret jolle, er jo helt utrolig. Hvordan det gikk med de du kjørte over er vel det viktigste? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ChrisX Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 For alt jeg vet så så du vell ikke på den hele tiden ?? :P men etter min mening er det uforsvarlig åstole hundre prosent på gps og hva en det måtte være ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ChrisX Svart 9.Juli.2012 Del på Facebook Svart 9.Juli.2012 Ps: glemte at det var en side til + bruker ipad så litt vrient :/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.