Jump to content

Batterilader


Sagablott

Recommended Posts

Skal den brukes fast i båt ville jeg valgt en trafo-basert dobbeltisolert lader. Switchmode gir normalt ingen fordeler her, kun ulemper.

<{POST_SNAPBACK}>

Har selv 30A Ladac trafo-basert lader, men at switchmode normalt ikke gir fordeler, kun ulemper, er ikke 100% sant. Switchmode-ladere er lettere, og de fungerer med lav nettspenning. Mange trafo-baserte ladere får fort redusert ladestrøm ved lav nettspenning (som det er i mange gjestehavner). Men ellers er jeg enig med deg Ingar, og støtter din anbefaling.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Heisan , har en 20amp Sleipner vedlikeholdslader . Enkelte sier at denne ikke klarer og toppe batteriene mine , har 2 stk 110 amp batterier på forbrukside . Jeg mener at denne laderen er topp kvalitet jeg da men begynner og tvile da enkelte sier dette . Trur jeg roer meg godt ned med svar fra dere her som har erfaringer i bøtter og spann :wink:

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Heisan , har en 20amp Sleipner vedlikeholdslader . Enkelte sier at denne ikke klarer og toppe batteriene mine , har 2 stk 110 amp batterier på forbrukside . Jeg mener at denne laderen er topp kvalitet jeg da men begynner og tvile da enkelte sier dette . Trur jeg roer meg godt ned med svar fra dere her som har erfaringer i bøtter og spann  :wink:

 

  Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde en prat med Ladac i dag om det samme. Fikk til svar at det er laderens strømstyrke som er dimensjonerende. Jeg har selv en 15A lader og denne skal teoretisk være tilstrekkelig til 2x105Ah batterier. Forstod det mellom linjene at jeg er innenfor god margin. Av det slutter jeg at din 20A lader skal være tilstrekkelig til ditt formål. For å toppe batteriene skikkelig ville jeg la laderen stå en 2-3 døgn på vedlikeholdslading.

 

En annen ting er at jeg ikke liker min Mobitronic med switch mode. Har mistanke om at jeg har et lite tæringsproblem. Kanskje ikke pga. laderen alene, men heller at den ikke er av trafotypen. Mister sinken på propellmutteren litt vel fort. Har nå utlignet alle tenkelige spenningsforkjeller med diverse kabling. Laderen blir nok byttet temmelig snart med en LADAC 1512 Marine trafolader, med galvanisk skille mellom nettjord og batteriet. Trekker ikke størm fra batteriene når avslått heller, bl.a. Må nok om opp med skuten også for å skifte sink for og være på den sikre siden.

 

Anbefaler sterkt å gå for traforladere i båt, enda om spenninga kan være lav i visse havner med utfall av ladestrøm som resultat.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Laderen min står altid på i hjemmehavna . Er ikke noe valg på den , alt går automatisk . Laderen står nok på både 3 og 4 dager i strekk den.Vært litt sløv i det siste , hakke vært mye utpå . Ok var da et godt svar så da går jeg ut i fra at denne er mer enn bra nok til mine batterier . Takker for svaret .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En annen ting er at jeg ikke liker min Mobitronic med switch mode.  Har mistanke om at jeg har et lite tæringsproblem. Kanskje ikke pga. laderen alene, men heller at den ikke er av trafotypen. 

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde jeg hatt mistanke om at dette var et problem hadde jeg kappet jordings ledningen i støpselet til laderen. Eller kanskje enda bedre, satt inn topolt hovedbryter for motoren.

Lokalt jordplan (Dynaplate) er jo også blitt lovlig, ettersom jeg har forstått.

Den dyreste varianten må vel bli å bytte lader ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt mistanke om at dette var et problem hadde jeg kappet jordings ledningen i støpselet til laderen. Eller kanskje enda bedre, satt inn topolt hovedbryter for motoren.

Lokalt jordplan (Dynaplate) er jo også blitt lovlig, ettersom jeg har forstått.

Den dyreste varianten må vel bli å bytte lader ?

<{POST_SNAPBACK}>

Du sier noe, det må jeg faktisk sjekke om ikke laderen er dobbeltisolert :blush:. Er den det, kommer det i hvertfall ikke noe via jord i min båt. Jolo, du har muligens spart meg for kr 2900 og takker så mye for det.

 

Har du noen eksempler på topolte brytere. Alle billige metoder for eliminimering av tæring skal brukes.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Har du noen eksempler på topolte brytere.  Alle billige metoder for eliminimering av tæring skal brukes.

<{POST_SNAPBACK}>

Sleipner har topolt hovedstrømsbryter (ED252), tåler 250 Amp kontinuerlig. Koster vel ca. 650.- spenn riktignok, men er en skikkelig solid sak. Virker som den er verdt pengene.

Har du en bra bryter på pluss siden fra før. Kan du jo sette inn en egen enkel bryter på minus siden i tillegg. Det blir jo en bryter til å holde rede på, men det blir en billigere løsning.

 

 

Link to post
Share on other sites

Sleipner har topolt hovedstrømsbryter (ED252), tåler 250 Amp kontinuerlig. Koster vel ca. 650.- spenn riktignok, men er en skikkelig solid sak. Virker som den er verdt pengene.

Har du en bra bryter på pluss siden fra før. Kan du jo sette inn en egen enkel bryter på minus siden i tillegg. Det blir jo en bryter til å holde rede på, men det blir en billigere løsning.

<{POST_SNAPBACK}>

Takker for svar. Blir nok en liten befaring i skutens indre i aften. Dobbelt opp med brytere tar litt mye plass på skottene kanskje.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.  Blir nok en liten befaring i skutens indre i aften.  Dobbelt opp med brytere tar litt mye plass på skottene kanskje.

<{POST_SNAPBACK}>

Befaring utført. Laderen har jordet kontakt. Blir nok ikke brukt med jordledningen koplet heretter. Målte 0,3V på jord/sjø. Har heldigvis ikke ligget på kontinuerlig lading, men har vært tilkoplet landstrøm på en frostvakt i cabinen. Håper at landjord har vært isolert fra 12V jord når laderen er avslått enda om nettkabelen til laderen har vært tilkoplet.

 

Leste i tråden om Ingars test av Biltema-laderen, forvøring en switch-mode lader, at den koplet nettjord til 12V jord og at dette var forventet isolert i PSUen. Forstod på Ladac at det var kun trafoladerne som hadde galvanisk skille, altså isolerer landjord fra 12V jord?

 

Jeg påstod litt for skråsikkert lenger oppe i strengen at det var kun via laderen at nettjord kunne forårsake tæring i min båt. Dette stemmer nok ikke. Har fortsatt varmtvannsberederen der dette vil oppstå når den er tilkoplet. Er det fortsatt frakopling av nettjord tili tanken som er trikset, eller er det kun en 30 kgs skilletrafo til kr 7-8000 tusen som er saliggjørende?

 

Lærerikt, men trassige greier dette her. :sad:

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg påstod litt for skråsikkert lenger oppe i strengen at det var kun via laderen at nettjord kunne forårsake tæring i min båt.  Dette stemmer nok ikke.  Har fortsatt varmtvannsberederen der dette vil oppstå når den er tilkoplet.  Er det fortsatt frakopling av nettjord tili tanken som er trikset, eller er det kun en 30 kgs skilletrafo til kr 7-8000 tusen som er saliggjørende? 

 

Lærerikt, men trassige greier dette her. :sad:

<{POST_SNAPBACK}>

Hva med denne galvaniske isolatoren fra Jørg Becker ? Noen som har fått prøvd denne , eller om noen veit om dette er en grei løsning ? Leser på nettsiden til J.Becker , der er det godt forklart med bilder og sjema hvordan dette skal gjøres ,høres flott ut i vært fall og ok pris også . Tenkte og bestille meg en slik vis det ikke er andre som har bedre og kansje billigere forslag mot tæring og lovlig :yesnod:

PS : Eller er det noe her jeg har missforstått / gått glipp av ?

 

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sagablott , veit ikke om du har sett på ladere hos J.Becker ? Han holder jo til i Larvik så det er jo nesten billigere og kjøre til han en og evt sende på posten . Du kan jo gå inn på nettsia hans og sjekke litt , har jo litt og velge der .www.tbbecker.de/formstn/sterling_alle.htm . Men som du skjønner så er det viktig og ha en god lader og dem er som regel litt dyre da , men trur det lønner seg i lengden .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Befaring utført.  Laderen har jordet kontakt.  Blir nok ikke brukt med jordledningen koplet heretter. Målte 0,3V på jord/sjø. Har heldigvis ikke ligget på kontinuerlig lading, men har vært tilkoplet landstrøm på en frostvakt i cabinen.  Håper at landjord har vært isolert fra 12V jord når laderen er avslått enda om nettkabelen til laderen har vært tilkoplet.

 

Leste i tråden om Ingars test av Biltema-laderen, forvøring en switch-mode lader, at den koplet nettjord til 12V jord og at dette var forventet isolert i PSUen.  Forstod på Ladac at det var kun trafoladerne som hadde galvanisk skille, altså isolerer landjord fra 12V jord?

 

Jeg påstod litt for skråsikkert lenger oppe i strengen at det var kun via laderen at nettjord kunne forårsake tæring i min båt.  Dette stemmer nok ikke.  Har fortsatt varmtvannsberederen der dette vil oppstå når den er tilkoplet.  Er det fortsatt frakopling av nettjord tili tanken som er trikset, eller er det kun en 30 kgs skilletrafo til kr 7-8000 tusen som er saliggjørende? 

 

Lærerikt, men trassige greier dette her. :sad:

<{POST_SNAPBACK}>

Er landstrøm jord koplet direkte i blokka eller direkte på batteri minus en eller annen plass i båten din ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Håper at landjord har vært isolert fra 12V jord når laderen er avslått enda om nettkabelen til laderen har vært tilkoplet.

Sorry, det er nok gjennomgang for jord uansett om laderen er påslått eller ikke.

 

Er det fortsatt frakopling av nettjord tili tanken som er trikset, eller er det kun en 30 kgs skilletrafo til kr 7-8000 tusen som er saliggjørende? 

Med de nye reglene er dette blitt "enkelt", man monterer en plate for å etablere lokal jord, altså slik som i huset hjemme.

Se denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Er landstrøm jord koplet direkte i blokka eller direkte på batteri minus en eller annen plass i båten din ?

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen av stedene. Dvs. landjord går direkte i kontaktene ombord, to doble i cabin og to separate i landstrømsentral. Ikke forkriftsmessig med andre ord. Fikk en liten skrape fra Ladac på dette (Ladac er ikke leverandør av mitt anlegg). Er ikke så redd for dette så lenge jeg bruker dobbeltisolerte apparater, men så var det laderen og varmtvannsberederen som ikke er dobbeltisolert. Bortsett fra ladereren vil jeg tro berederen har det største potensialet for et mulig elektrosjokk, siden denne har ledere gjennom vannet til motor og tre blandebatterier ombord.

 

Så lenge regelen er heller stående jordfeil i strømforsyninga, er det vanskelig å ha 230 V i båten iht. forskriften. Om man jorder på batteri minus med stående jordfeil eller anvender jordede ladere og varmtvannsberedere uten jording til batteri minus, er vel resultatet tæring i begge tilfellene bare med den forskjell at man unngår elektrosjokk ved å følge forskriften.

 

Etter min forståelse sitter jeg igjen med følgende alternativer:

 

- Jorde etter forskriften og få tæring

- Jorde etter forskrften og installere skilletrafo, alt vel

- Jorde etter forskriften og kutte jordledning i lader og bereder med fare for elektrosjokk

- Ikke bruke landstrøm

 

Eller finns det enda en løsning for 230V på berederen?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Sorry, det er nok gjennomgang for jord uansett om laderen er påslått eller ikke.

 

Med de nye reglene er dette blitt "enkelt", man monterer en plate for å etablere lokal jord, altså slik som i huset hjemme.

Se denne tråden.

<{POST_SNAPBACK}>

Takker for det Ingar. Jeg har nok ikke fulgt godt nok med i timen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nok kutta jordledningen i støpselet til laderen i første omgang.

Har SwitchMode Mobitronic 45 Amp lader selv, men ikke landstrøm jord. Har også topolt hovedstrømsbryter for motoren.

Jeg planlegger å montere lokalt jordplan (Dynaplate) ved neste slipping.

 

Ps. propellsinken forsvinner fort også hos meg, og har alltid gjordt det på de båtene jeg har hatt. Sjelden det er stort igjen av den etter et år i sjøen.

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nok kutta jordledningen i  støpselet  til laderen i første omgang.

Har SwitchMode Mobitronic 45 Amp lader selv, men ikke landstrøm jord. Har også topolt hovedstrømsbryter for motoren.

Jeg planlegger å montere lokalt jordplan (Dynaplate) ved neste slipping.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har komt til samme konklusjon. Jeg tittet litt i Martim 2004-katalogen etter topolet hovedstrømsbrytere. Etter min forstand gikk det ikke helt klart frem hva som var topolte hovedstrømsbrytere. Har selv to gasstette brytere (de med metallnøkkel), men vet ikke om disse er topolte.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om jeg også bør vurdere enten en dynaplate eller en større kobberplate. Noen spørsmål så også jeg skjønner dette:

 

- Er det sannsynlig at Dynaplate er godt nok selv om den er langt fra 0,25m2?

- Hvordan er det sannsynlig at dette vil påvirke tæring både av Dynaplaten og anoder?

- Er det da meningen å forankre denne via en solid kabel i feks motoren?

- Vi litt saktgående seilere med lang stang har jo altid en bekymring for lyn. Er det fornuft i å forankre feks akterstaget i samme plate for å jorde masten?

 

På forhånd takk for svar

Link to post
Share on other sites

Nå må man ta det litt rolig her.

Jeg har en Sleipner 20A lader. Det er en switch mode lader. Den har jordet støpsel. Hvorfor har den jordet støpsel? Fordi den ikke er dobbeltisolert. Da er det fint med jordet støpsel, siden hele kassa er av metall. Laderen er altså ikke dobbeltisolert. Og hva så? Det betyr ikke at den er uisolert. Det betyr at jord i støpselet henger sammen med metallkjøleribba som omslutter laderen. Så fint da. Skulle det oppstå en feil, slipper jeg å få meg en karamell når jeg tar på laderen og samtidig er jordet. Og skulle det oppstå en jordfeil, løser jordfeilbryteren ut. Jeg vinner altså uansett.

 

Hva da med galvanisk tæring? Ja hva med den? Selv om jord er forbundet med kassa, er jo ikke jord forbundet med noe annet. Mellom fase og jord er det mange megaohm. Mellom jord og 12V minus er det mange megaohm. Mellom jord og 12V pluss er det mange megaohm. Mellom fase og 12V er det mangemange megaohm.

 

Javel. Hva betyr dette da? Det betyr at min jordede lader også er noe i nærheten av en skilletrafo og kan umulig generere tæring hvis jeg da ikke skulle finne på noe så teit som å forbinde 12V minus med landstrømsjord. I så fall har jeg tæringsmulighet selv etter å ha fjernet hele laderen.

 

Med andre ord skal min lader få et meget alvorlig tilfelle av hikke før det i det hele tatt er mulig å beskylde den for å være en tæringssynder. Og selv med dette alvorlige tilfellet av hikke, er det fortsatt liten sjanse for at den faktisk lager tætinsproblemer. Sjansen er mye større for at laderen ikke virker lenger eller at jordfeilbryteren løser ut.

 

Å la være å kjøpe en bestemt landstrømslader fordi den har jordet støpsel, må være å begynne i helt feil ende.

 

Riktig ende? Har laderen ikke jordet støpsel? Glem problematikken. Har den jordet støpsel men er galvanisk adskilt fra 12V? Glem problematikken da også.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har den jordet støpsel men er galvanisk adskilt fra 12V? Glem problematikken da også.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Hva med min Mobitronic da, med plastkasse aluminiumskasse, med jordet støpsel stukket inn i en kontkakt med jordledning med forindelse kun til kontakten i naustet. Måler motstand mellom jordpinnen i kontakten i båten (landstrømkabel frakoplet landkontakt) og motor. Måler motstand lik uendelig. Setter i landstrømsledning og måler potensialet mellom jordpinnen og sjø, resultat 0,3V. Så er spørsmålet, hvor har strømmen i denne stående jordfeilen tatt veien? Er jeg galvanisk adskilt eller ikke? Blir litt forvirret nå. Trodde jeg hadde snøringa på det :crazy: Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Nå må man ta det litt rolig her.

Jeg har en Sleipner 20A lader. Det er en switch mode lader.  Den har jordet støpsel. Hvorfor har den jordet støpsel? Fordi den ikke er dobbeltisolert. Da er det fint med jordet støpsel, siden hele kassa er av metall. Laderen er altså ikke dobbeltisolert. Og hva så? Det betyr ikke at den er uisolert.  Det betyr at jord i støpselet henger sammen med metallkjøleribba som omslutter laderen.  Så fint da. Skulle det oppstå en feil, slipper jeg å få meg en karamell når jeg tar på laderen og samtidig er jordet. Og skulle det oppstå en jordfeil, løser jordfeilbryteren ut. Jeg vinner altså uansett.

 

Hva da med galvanisk tæring? Ja hva med den? Selv om jord er forbundet med kassa, er jo ikke jord forbundet med noe annet.  Mellom fase og jord er det mange megaohm.  Mellom jord og 12V minus er det mange megaohm. Mellom jord og 12V pluss er det mange megaohm.  Mellom fase og 12V er det mangemange megaohm.

 

Javel. Hva betyr dette da? Det betyr at min jordede lader også er noe i nærheten av en skilletrafo og kan umulig generere tæring hvis jeg da ikke skulle finne på noe så teit som å forbinde 12V minus med landstrømsjord. I så fall har jeg tæringsmulighet selv etter å ha fjernet hele laderen.

 

Med andre ord skal min lader få et meget alvorlig tilfelle av hikke før det i det hele tatt er mulig å beskylde den for å være en tæringssynder. Og selv med dette alvorlige tilfellet av hikke, er det fortsatt liten sjanse for at den faktisk lager tætinsproblemer. Sjansen er mye større for at laderen ikke virker lenger eller at jordfeilbryteren løser ut.

 

Å la være å kjøpe en bestemt landstrømslader fordi den har jordet støpsel, må være å begynne i helt feil ende.

 

Riktig ende? Har laderen ikke jordet støpsel? Glem problematikken. Har den jordet støpsel men er galvanisk adskilt fra 12V? Glem problematikken da også.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Mener du da at man skal ta landjorden rett fra bryggen, inn i båten til sikringer/jordfeilbryter og rett til 230V forbrukerene uten å jorde til jord i båten?

 

Det er iallfall slik eg hadde tenkt å gjøre det. Det var også slik det stod i innstruksjonen fra landstrømsentralen eg kjøpte fra maritim! Og når støpselene står isolert plassert fra jord i båten er det som du sier umulig å få tæring....

 

Men er det tryggere med tanken på personsikkerhet og montere f.eks. denne:

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8183 i tillegg?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Var i båten idag og sjekket/målte min 45Amp Mobitronic lader av Switchmode type.

Det var INGEN gjennomgang mellom nettjord og batterijord (-12V).

Som Lotus nevnte ang. Sleipner laderen sin var det også på min gjennomgang til chassis-kjøleribber, naturlig nok. Konkluderer derfor med at laderen har galvanisk skille. :cheers:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...