Jump to content

Batterilader


Sagablott

Recommended Posts

Hei,

Var i båten idag og sjekket/målte min 45Amp Mobitronic lader av Switchmode type.

Det var INGEN gjennomgang mellom nettjord og batterijord (-12V).

Som Lotus nevnte ang. Sleipner laderen sin var det også på min gjennomgang til chassis-kjøleribber, naturlig nok. Konkluderer derfor med at laderen har galvanisk skille.  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Ok da er Ladacs påstand om at det kun er trafoladere som har galvanisk skille feil?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ok da er Ladacs påstand om at det kun er trafoladere som har galvanisk skille feil?

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke nødvendigvis, det kan være at Ladac's egne switch-mode ladere har problemer.

Går nesten ut ifra at de ikke rakker feilaktig ned på konkurent produkter ?

Isåfall får de virkelig problemer, slikt vil bare slå tilbake på dem selv.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har et enkelt og billig vedlikeholdslade-system i båten som fungerer bra - i forhold til tidl. erfaringer med sporadiske ladinger når det begynte å butte for batteriene....!

 

Bruker nå den automatiske 6A elektroniske vedlikeholdsladeren fra C. Ohlson (Tilsvarende den fra Biltema) til rundt 400,- kroner, og de er montert fast og kobles enkelt på landstrøm ved landligge.

De har ikke jordet støpsel, og har ikke merket noe negativt med tæring eller andre problemer.

Batteriene holder vannet, d.v.s. antagelig at de aldri koker. (bruser og bobler i syrevæsken?)

 

Batteriene er toppladet til enhver tid og alt fungerer etter mine behov.

 

Liker å teste ut og skaffe meg kunnskap, når jeg holder på med ting som jeg er blank på fra før.....!

 

DERFOR:

 

Tok med den gamle vanlige Bosch 8 A laderen jeg brukte før - batteriene mine er toppladede og den autom. C.Ohlson laderen har kuttet ut ladingen.

 

Så bare av ren NYSKJERRIGHET koblet jeg på den gamle - og riktig nok - ladestrøminstrumentet viste bare så vidt utslag på ladestrøm i Ampere, men når jeg målte spenningen over polene var den på 16,34 V?

 

Regner da med at også dette batteriet ville blitt ødelagt ganske fort på en eller annen måte hvis denne laderen ble stående på koblet litt for mange timer / døgn?

 

Tror dette er en delvis forklaring på hvorfor de gamle 180 Ah batteriene tok kvelden så altfor tidlig!

 

Hva tror dere med mere erfaring?

 

:sailing: Ship 'O'hoi :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har nettopp fastmontert en 25 amp ctek batterilader i motorrommet på båten min, så det jeg er litt usikker på er om jeg kan la batteriklemmene være på batteriet mens båtmotoren går....og laderen er frakoblet......?Slik at jeg slipper å frakoble desse hver gang jeg er ferigladet med landstrøm.....

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjort slik "index" beskriver det, men laderen min trekker strøm fra batteriene når landstrøm ikke er koblet til. Jeg måtte koble +kabelen over en 220v kontaktor slik at når jeg satte i landstrøm slår kontaktoren inn og lager forbindelse mellom lader og batteri. Noen ladere har innebygd sperredioder, dette må du sjekke først.

Link to post
Share on other sites

Har samme laderen som deg. Sendte CTEK en mail med samme spørsmål og fikk som svar at det ikke var noe problem å la den stå permanent innkoblet. Men du bør som index skriver presse på kabelsko og koble direkte på batteriet, slik at du ikke risikerer at kontaktene hopper av og kommer i kontakt med noe de ikke skal.

Link to post
Share on other sites

Henger meg på denne tråden!

 

Jeg hadde en batterilader, husker ikke type, men det var en 3 stegs 10 amp lader "made in Norway".

 

Etter å ha tømt forbruksbanken i uthavn grunnet fotball VM, satt jeg laderen på da jeg kom hjem. Batteriladeren lyste grønt, som skulle indikere at den var i vedlikeholds modus, dvs at batteriene var fulle. Oppdaget da jeg kom til Strømstad at batteriene ikke var fulle i det hele tatt. Åpnet så laderen, og så at sikringen var gått :crazy: Jeg synes det da var rart at den lyste grønt?

 

Byttet sikring og laderen virket. Men etter en times tid var den blitt så varm at jeg ikke kunne ta på den. Åpnet den igjen, og oppdaget at den ikke hadde innmontert noe som helst slag av vifte, skal ikke disse laderene ha det da?

 

Endte opp med å handle en ny 15 amp. lader i Strømstad (1995 SEK), elektronisk 3 stegs lader med vifte. Kjøpte også 2 nye 110 amp batterier da de jeg hadde sannsynligvis var tappet så langt ned at de var ødelagte. Så nå virker alt som det skal.

 

Men den norske laderen må jo være en brannfelle, sikringen jeg satt i var en 10 amp. glass sikring som også sto i fra før av!

 

Noen andre som har erfart noe av det samme?

Link to post
Share on other sites

At den viser grønt ved gått sikring - mot batteriet går jeg ut fra - er jo ikke særlig intelligent. I det hele tatt er det vel ikke særlig avansert å ha en smeltesikring der. De aller fleste noenlunde gode ladere idag regulerer vel overstrøm og til og med kortslutning og feilkobling elektronisk.

 

At den ikke har vifte ville jeg i utgangspunkt betrakte som en fordel så lenge den er konstruert til å klare seg uten vifte. En vifte kan svikte! Ikke engang at du ikke kan ta på den (over 70grd - kunne jo prøvd med en vanndråpe om den var over 100 grd)) kan jo være normalt i korte perioder og det mangler nok en del grader før det blir brannfarlig. Men kanskje du hadde montert laderen et sted med dårlig lufting?

Link to post
Share on other sites

At den ikke har vifte ville jeg i utgangspunkt betrakte som en fordel så lenge den er konstruert til å klare seg uten vifte. En vifte kan svikte! Ikke engang at du ikke kan ta på den (over 70grd - kunne jo prøvd med en vanndråpe om den var over 100 grd)) kan jo være normalt i korte perioder og det mangler nok en del grader før det blir brannfarlig. Men kanskje du hadde montert laderen et sted med dårlig lufting?

Laderen er montert mot et tre-skott, og kan nok hende at det ikke var noe farlig, men jeg likte ikke å forlate båten med den hengene på skottet når den ble såpass varm. Og det er ikke dårlig lufting. Men jeg har den fremdeles, skal prøve å sette den på ute i friluft over natta, vil da kanskje se om den overlever natta eller om noe smelter!

Link to post
Share on other sites

At den viser grønt ved gått sikring - mot batteriet går jeg ut fra - er jo ikke særlig intelligent. I det hele tatt er det vel ikke særlig avansert å ha en smeltesikring der. De aller fleste noenlunde gode ladere idag regulerer vel overstrøm og til og med kortslutning og feilkobling elektronisk.

 

At den ikke har vifte ville jeg i utgangspunkt betrakte som en fordel så lenge den er konstruert til å klare seg uten vifte. En vifte kan svikte! Ikke engang at du ikke kan ta på den (over 70grd - kunne jo prøvd med en vanndråpe om den var over 100 grd)) kan jo være normalt i korte perioder og det mangler nok en del grader før det blir brannfarlig. Men kanskje du hadde montert laderen et sted med dårlig lufting?

Da er sikringen vel plassert i utgåene krets og så viser laderen kun at laderen selv er o.k.

Det er både helt normalt med en smeltesikring i ladningskrets og til å anbefales.

En sikring på minusside holder også ved flere uttak.

 

Når en lader ha vifte så er det ikke noe fare når vifteren svikter, så sant laderen også ha

beskyttelse mot overtemperatur.

Å ha en lader med vifte er av fordel likevel, fordi hvert eneste grad over referansetemperatur av laderen

nedsetter laderens effekt ganske betydelig.

 

Hos eksemplen her er det nesten uforsvarlig allerede, fordi den laderen er sikkert ikke beregnet

på "70°C" , men sikkert med noe vanlig om 18° til 20°C.

 

Selv CED-ladere fra Sterling har en angitt temperatur for 100%-effekt ved "bare" 40°C.

Og dette er allerede utmerket !

 

Hvis laderen ikke slå av ved en slik temperatur som du sa, så er det antakeligvis noe helt galt med den

og bør undersøkes.

 

Nøtterøy, les i hvert fall bruksanvisningen, men ikke stol på egne forsøk som "om den smelter".

Spesiellt mht. at testen gjøres utesidig av båten er urealistisk, fordi der finnes andre forhold mht. kjøling.

 

Husk alltid "Murphy`s law":

hvis der skjer noe med laderen, så skjer det antakeligvis ikke mens du observerer den.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Husk alltid "Murphy`s law":

hvis der skjer noe med laderen, så skjer det antakeligvis ikke mens du observerer den.

 

Ser at dette argumentet går igjen.

Hvor mange tilfeller er det pr år der landstrømsladere er årsaken til båtbrann ?

1 ? 100 ? Ingen ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dette argumentet hører man også framtidelig, ikke bare fra meg.

Jeg har tendensen til å varsle om mulige farer før det skjer noe,

men forteller ikke til noen at "det kanskje går bra", hvis ikke jeg hadde mulighet til å sjekke det selv.

Heller er det helt uforsvarlig for meg til å tipse motsatt , spesiellt når det kommer spørsmål som allerede tyder på at den som spørr ikke har tilstrekkelig kunnskap om problemet.

Men om det finnes kunnskap eller ikke:

så snart det bare finnes fare for noe kan man jo unngå det per forhånds hvis man overhodet si i fra

at det finnes en fare.

 

Varm lader.

Det skjer vel ikke hver dag at båter brenner pga. skadet ladere, riktig.

Men det skjer ofte nok.

Jeg har lest om mange båter som har brennt helt ned, også mange som "bare" ble skadet

og om mange tillfeldigheter der det bare ble oppdaget at laderen har brennt etterpå.

 

Forresten, jeg har ikke sjekkt videre for jeg har dårlig tid,

men det finnes også noen få her på båtplassen som har fortalt om slike oppdagelser.

Bare søk selv.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er i hvertfall skeptisk til elektriske apparater som blir "varme". Jeg er klar over at om laderen bare blir rundt 70 grader tar det sannsynligvis ikke fyr, men jeg (uten å være ekspert) tror ikke denne laderen var helt frisk i og med at den ble såpass varm, og da tok jeg ikke sjansen på å ha den gående rett ved siden av der vi sover i akterlugaren!

 

Kan hende den hadde automatisk avstenging om den ble for varm, men som sagt, så lenge lot jeg den ikke stå på.

 

Men den jeg kjøpte i Sverige virker veldig bra :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Jeg er i hvertfall skeptisk...

Bra.

Det er først både det viktigste og beste som man skulle.

Og andre trinns, kjøp av ny lader, er også riktig.

Det er ikke så mye penge at det er verdi til å prøve seg med risken,

selv om det forholdvis skjelden skjer noe alvorlig pga. laderen.

Men risk er risk.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...