Jump to content

Lage moring selv


Dagjoh233

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har lest en del på forumet her om moringer, og fått mye gode tips ut av denne lesningen, men savner litt info om gode fremgangsmåter for fremgangsmåter for å lage en moring selv.

 

Etter tips her på forumet tenker jeg å kjøpe et 8kg skålanker på Biltema og sette denne i en 80 liters rektangulært murebøtte, fylle den med stein/stål og fylle igjen med betong, før den lempes i en robåt, ros til riktig plass og "dumpes" på plass. Etter utregning med betongens egenvekt under vann på 1,5kg per liter, blir vekta av denne moringen rundt 120kg.

 

Til båten på 20 fot og rundt 1 tonns vekt, ønsker jeg å gjøre dette to ganger (forkatting), evt. bikke litt på vekta, og la andremoringa være en 40 liters murebøtte med anker oppi (til sammen vekt under vann = 60kg), samme fremgangsmåte for å støpe og dumpe, legge den i nærheten av den første moringen, koble sammen nedstøpt anker og kjetting med 12mm syrefast sjakkel og igjen koble sammen kjettingene fra de to moringene til ett tau (forene moringene) med nok en 12mm syrefast sjakkel, der tauet får på seg en passende moringskause, og tauet nå går opp til en passende blåse, og med en daumann koblet til sjakkelen som forener kjettingene og tauet.

 

På grunn av prinsippet rundt forkatting, og at effekten dermed firedobbles, vil effektiv vekt bli 60+120x4= 540kg, godt over anbefalt vekt for båter på 1 tonn.

 

En grei oppskrift på å lage en solid, rimelig moring, som verken krever kran, dedikert båt eller regning fra ryggdoktoren?

 

Det eneste jeg lurer på er hvorvidt det er dumt å støpe i murebøtter, siden disse er av plast og kanskje vil ha lettere for å gli på sandbunn enn andre materialer? Går det evt. an å skjære ut plasten etter moringa er ferdigstøpt, eller finnes det bedre ting å støpe i enn murebøtte?

 

Andre tips og erfaringer mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Salt - JanP: Godt tips med plastfolien! Aner ikke om den uansett vil løsne fra bøtta, men surt å bli sittende med en moring med plast under ... :P Så jeg kommer nok til å kjøre på med plastfolie for sikkerhetsskyld :)

 

Fjordland: Har lest flere steder her på forumet at bettongen skal være rundt 1,5kg per liter under vann. Men jeg er langt fra noen ekspert på temaet.

Og at det holder med en runde med kjettingen kan vel igrunn fungere vel så greit, men føler meg tryggere med ankeret støpt inni. Kanskje en øyebolt er et greit kompromiss som med hell kan erstatte ankeret økonomisk, og som også er (og føles) like trygg som ankeret?

Link to post
Share on other sites

Hvordan feste tau i moring

http://www.batmagasi...-lage-en-moring

Morings vekt

http://www.maritimst...no/moring.shtml

 

En kan låne ei jolle som en kan kantre for å få ut moringen.

Fylle et traktordekk med betong er bra.

Egenvekten på betong er ca. 2,5 så 1,5 under vann er ikke så galt,

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en annen løsning som jeg brukte.

 

Formet sand på stranda til en konkav flate med diameter ca 1meter.

La plast oppå og la i en del armeringsjern som ble bøyd til ringer som passet i formen. Kjøpte en bit 50 mm vannrør av sort type og satt den som en bue i formen med begge endene opp. Mot vannet rett på nedsiden la jeg inn et buet armeringsjern som stakk ut i sanden, slik at ca 10 cm av buen ikke ble støpt inne. Fylte på med betong og formet den til en gjevn bue med ca 30-40 cm på toppen. Dagen etter monterte jeg kraftig polyestersilke tau og bøye med riktig lengde for vanndybden hvor bøyen skulle ligge. ca 2 meter ut fra moringen festet jeg en tung daumann på tauet.

Tredde et 10 mm tau igjennom løkken som ikke ble innstøpt ved bunnen av moringen og festet begge tampene i båten. Så var det bare å gi gass, og trekke moringen ut i vannet og på rett plass.

Konkav underside suger seg fast i bunnen og er ekstremt vanskelig å få løs!

 

Denne moringen holdt en Biam 800 ca 2,5 tonn på plass i stiv kuling på utsatt ankringsplass

Redigert av Vidar B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg laget meg moring brukte jeg en halv blåtønne fylt med jernskrammel og stein og betong, til feste brukte jeg et 32 mm tau med noen knuter som hadde armeringsjern tredd igjennom seg som da ble nedstøpt med en passende løkke i toppen. Jeg støpte den mens den sto oppi trillebåren (heldigvis), trillet den nedpå kaiet festet tauet til den og lempet den på havet. Festet den fremme i båten som ble dratt så langt ned jeg greide. Når jeg så gikk bak ble den lettet såpass at jeg greide å dra den til dypere vann o kunne da kjøre pent og rolig til der den skulle ligge

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Lag en flatest mulig moring for sandbunn/mudder og støp nermest mulig sjøen slik at den er enkel å flytte.

Bruk mest mulig jernskrap i betongen for å få opp tyngden og støp ned en buet rør med tau (trosse) tredd igjennom

Få tak i en gammel trosse eller kraftig tau og bruk den fra moring og opp i blåsa så har du en fortøyning som varer "evig".

Bildekk kan være en grei "forskaling" som gir glatte kanter og en moring du flytte ved å rulle.

Link to post
Share on other sites

Har litt erfaring med bruk av kjetting på moring. Brukte 25 mm galvanisert kjetting . Beregnet vekten på bøyen slik at den holdt de to siste meterene av kjettingen hengende over bunn. derfra og opp brukte jeg tauverk. Tanken var at kjettingen skulle være daumann. Trodde den hadde god holdbarhet. Der tok jeg feil! Mekanisk slitasje mellom lenkene som ligger på bunn der hvor kjettingen blir dratt rundt av båten i vind og vær, kombinert med rust gjorde at kjettingen ble tynn i koblingspunktene over en del år. Tok vel omtrent 5 år . Etter at tauverk ble tatt i bruk sov jeg vesentlig bedre når det blåste om natten.

Link to post
Share on other sites

Laget for en del år siden en slik moring ved å fylle en stor murerbøtte med betong og en masse krimkrans vi hadde liggende og en stor galvanisert øyebolt forankret i krimskramses. Bøtta ble satt i en gammel pionerjolle som vi veltet rundt i sjøen slik at moringen forsvant til bunns og jolla fløt opp! Brukte 22 mm tau og kauser og sjakler av galvanisert metall. Bunnen var søle og moringen satte/sugde seg godt fast og hadde ikke problem med å holde en seilbåt på to tonn. Har prøvd å rikke på denne moringen senere, men dønn umulig så den sitter! Bunnforholdene samt hvor værutsatt plassen er er nok svært avgjørende for hvor stor/tung moringen skal være. Kjetting har jeg brukt for siste gang for denne røyk ca to meter fra overflaten helt rustet opp og ikke antydning til tæring lenger opp.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Laget for en del år siden en slik moring ved å fylle en stor murerbøtte med betong og en masse krimkrans vi hadde liggende og en stor galvanisert øyebolt forankret i krimskramses. Bøtta ble satt i en gammel pionerjolle som vi veltet rundt i sjøen slik at moringen forsvant til bunns og jolla fløt opp!

Mouche: Rent praktisk: Hvordan greier du å flytte en tung moring opp i pionerjolla? Omtrent hvor mye veide den? Støpte du oppi selve jolla?

Link to post
Share on other sites

Jeg satte bøtta oppi jolla før jeg fyllte bøtta! Aner ikke hva den veide. Som sagt var jolla gammel og slitt og brukt mest som badebåt så var ikke så bekymret for om noe kunne gå helt galt, men den overlevde denne behandlingen også.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Endte opp med å fylle en billig oppblåsbar lekejolle med betong,stein og jern, som nå ligger og flyter mens den herder. Gummijolla var forresten et artig tips fra noen her på forumet, i en annen tråd. Valgte å lage et u-feste, ved å tre en gummislange inn i et støvsugerslange og sette denne godt nede i støpet... Et tau trues gjennom "u-tunnellen" og festes med nylonkause og wireklemmer, og så opp til en bøye med daumann på.

 

Men hvor lenge bør støpinga få herde før jeg stikker hull på jolla og lar moringa synke på plass? (skal så dykke ned og fjerne gummi og plast) Bør jeg forresten være bekymret for at det er noe bevegelse i vannet og gummijolla for kvaliteten av betongen, mens betongen nå ligger og herder over vann?

Link to post
Share on other sites

Betongen herder fint og med edre kvalitet under vann så bare den er blitt så hard at den ikke ødelegges under senkingen er det bare å stikke hull

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Laget moring på følgende måte:

Delte et gammelt oljefat og borret noen hull tvers gjennom.

Stakk gjennom biter av tykt armeringsjern og fyllte fatet med jernskrammel og betong.

Tok en traktor og fraktet dette ned til stranda på fjære sjø.

Surret sammen 4 tomme, tette oljefat tog festet denne "flåten" til ankeret.

Festet ca 8 meter tykk ankerkjetting til ankeret samt tykt taug (til båt).

På flo sjø rodde vi hele stasen ut til riktig sted og kappet tauget.

Den tykke kjettingen funker fint som daumann!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...