KarstenSM Startet 15.Juli.2012 Del på Facebook Startet 15.Juli.2012 Hei! Noen som vet hvordan det vil være å bo i en båt ala denne hele året? Er det noen problemer med det vs f.eks en seilbåt? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Fiskerne har jo bodd i trebåter i alle år, så det kan ikke være værre enn noe annet. Ser forøvrig ikke hva slags båt du har. Sitér dette innlegget Link to post
KarstenSM Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Kanskje greit å huske linken.... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35554924 Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Ville ihvertfall montert en varmer på gass/diesel blir det 15 minus så er det veldig kaldt uten en varmekilde.. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Alternes. Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 (redigert) har selv bodd i båten min en stund nå, men hadde jeg vært deg ville jeg vurdert å anskaffe en seilbåt for dette formålet. en snekke er ikke særlig egnet for å bo i hele året da mesteparten av båten kan anses å være utendørs, med kun en tynn kalesje som hinder mot elementene vil du få store problemer med med både å holde varmen og kondens i styrhuset vinterstid. ellers er sikkert en trebåt like fin å bo i som en hvilkensomhelst plastbåt. men den bør også være isolert Redigert 15.Juli.2012 av Alternes (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
Bearded Beast Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Ja en kalesjebåt som denne blir som å bo i telt ved sjøen. Ikkje noe sukess. Og med så lite ståhøgdeplass blir du nok meget fort lei. Samt mugg og denslags skal ikkje undervurderes som helsefare Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Velger du heller en (tett) seilskøyte eller lignende får du en båt som er bedre isolert. Er du flink med lufting og fyrer om vinteren vil en skøyte kunne oppleves som tørr og lun. Kravellbygde båter er bygget med tykkere plank som isolerer bedre. Flere skøyter har også garnering, altså en innerhud på innsiden av spantene. Denne isolerer også godt og sørger for at eventuell sur luft fra kjølen luftes bort, hvis arbeidet er riktig utført. I tillegg puster tre på en helt annen måte enn f.eks. glassfiber som lettere får plager med kondens. Det forutsettes selvsagt at skøyta er rimelig tett for lekkasjer, i alle fall ovenfra og at den ikke har for mye råte. Råte samler på fuktighet og er ikke gunstig med tanke på soppsporer. Mange tenker gjerne at treskøyter lukter kraftig olje og mugg, men da er ikke båten riktig vedlikeholdt. En trebåt som er skikkelig vedlikeholdt, har skikkelig lufting og der man bruker vedovn/dieselbrenner om vinteren vil ikke lukte mer enn i en glassfiberbåt, etter min erfaring helst litt mindre. Har oppholdt meg i godt vedlikeholdte treskøyter over lengre perioder, både sommer og vinter. Aldri noe problem med verken lukt, luftkvalitet eller temperatur. Selvsagt, ligger man å lukter nedi kjølrenna under motoren vil det lukte litt, men det gjør det i de fleste båter. Bakdelen med trebåt, spesielt større båter, er jo at det krever litt jevnt vedlikehold. Men en godt vedlikeholdt trebåt krever ikke mye mer i vedlikehold enn en glassfiberbåt. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Bakdelen med trebåt, spesielt større båter, er jo at det krever litt jevnt vedlikehold. Men en godt vedlikeholdt trebåt krever ikke mye mer i vedlikehold enn en glassfiberbåt. Et lite apropos; leste i seilas/seilmagasinet/??? om en fyr som hadde en fin treskøyte som så ganske strøken ut. Forrige gang den fikk et strøk (eller fire, for å være nøyaktig) lakk var i '94, bortsett fra at han var nøye med å utbedre småskrammer. Sånn halvveis etter hukommelsen og halvveis etter fri fantasi var historien som følger: Eieren kjente til et bra lakkprodukt som var gått ut av produksjon. Fordi han mente at produktet var såpass overlegent alt annet hadde han kontaktet sjefskjemikerproduktguru-dude'n som hadde utviklet produktet og nå var sluttet ved fabrikken, og fått ham til å sette igang produksjon på egenhånd, noe han tydeligvis hadde fått lov til siden fabrikken hadde latt produktet utgå. Snake-oil-bjellenen ringte selvsagt på full guffe da jeg leste dette, men utfra artikkelen virket det hele passe genialt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Det var nok Colean båtbelegg han brukte En slags gummilakk, fortreffelig for bruk på dekk på båter når det ikke tas bevaringsmessige hensyn (med tanke på tradisjonell behandling). Det eneste er at den blir noe glatt når det regner, men kjenner til båter der det er brukt antisklipulver (en slags sand, fåes i flerne farger) i siste strøket. Lakken finnes enda, men kommer nå under annet navn, husker dessverre ikke hva det nye navnet er, men det går sikkert an å finne med litt søking på nettet. Et godt alternativ for å få et lekk dekk tett! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Det var nok Colean båtbelegg han brukte Det navnet høres kjent ut, finner man det ikke på google så vil nok en tur på narvesen hjelpe :-) Antar det er noen ulemper også med dette produktet, men de kom ikke fram i artikkelen. kunne du utdypet hva du mener med «bevaringsmessige henyn»? Jeg har jo null erfaring med trebåter, men vet at det ikke er noen innertier å plaste inn treverket om man noensinne har planer om å pakke ut herligheten igjen. Kan Colean f.eks. ha en tilsvarende uheldig effekt (uttørking, råte? Beklager at jeg har sporet av tråden her nå ... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Antar det er noen ulemper også med dette produktet, men de kom ikke fram i artikkelen. kunne du utdypet hva du mener med «bevaringsmessige henyn»? Jeg har jo null erfaring med trebåter, men vet at det ikke er noen innertier å plaste inn treverket om man noensinne har planer om å pakke ut herligheten igjen. Kan Colean f.eks. ha en tilsvarende uheldig effekt (uttørking, råte? Det var mer med tanke på bevaring av trebåter etter tradisjonell tankegang, med tanke på bevaringsverdige fartøy. Disse skal/bør restaureres, ikke bare settes i stand. Med restaurering mener riksantikvaren og fartøyvernsenterene at fatøyet skal settes tilbake i original stand, altså bruke de opprinnelige produktene som ble brukt den tiden båten ble bygd eller på den tiden båten restaureres til (ulike former for olje som linolje, lyse, tjære, osv.). For eksempel brukes firkantede roer til saumen på klinkerbygde båter fra 1800-tallet i restaureringsøyemed, ikke runde, maskinproduserte roer som brukes i dag, dette for å beholde båtens autentiske utseende. Firkantede roer er ikke bedre enn de runde galvaniserte i holdbarhet, men mer autentiske og tro mot det originale. Hvis ikke fartøyet er særlig bevaringsverdig i antikvarisk forstand og man vil bevare treet og ønsker enkelt vedlikehold framover er Colean et godt alternativ. Ikke minst med tanke på å få tette dekk. Krever litt forbehandling før at dekket er klart til Colean, men når det er gjort er det bare å gi gass Colean brukes best på slike ting som dekk og fenderlist/plank. Da får eventuell fuktighet luftet seg ut under dekk hvis det ikke er lakkert eller malt under. På rundholdt som bom, mast og lignende er det vanskelig å få det tett nok, vann kan trenge inn i sprekker og slipper ikke skikkelig ut igjen, med råte som følge. Det kan gå bra, men over tid viser det seg at flere har erfaring andre veien dessverre (etter hva jeg har hørt av de som har brukt det har erfart). Skal Colean og lignende produkter brukes bør i så fall rundholtet være uten særlige sprekker som er vanskelige å dekke. Brukes "tette" stoff som Colean på utsiden av skroget er det viktig at det brukes en diffusjonsåpen behandling på innsiden, f.eks. olje av ulike slag. En lakk eller maling blir fort for tett med resultatet at eventuell fuktighet blir låst inne i trevirket og får godgjøre seg med sopp og andre ulumskheter der inne.. Så fordelene med Colean (og tilsvarende produkter) er slik jeg ser det at man forlenger vedlikeholdsintervallene betraktelig, så lenge arbeidet er skikkelig utført og det blir gjort på allerede OK tre. Altså ikke gjennområtnet fuktig trevirke, da bør det foretas utskiftninger før behandling. Skulle jeg bodd i en trebåt/skøyte i dag hadde behandling med Colean på dekk stått langt framme på listen over ting som burde bli gjort Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Bare for å fullføre avsporingen, så hette produktet Coelan, og heter nå XtremeCoat (sånn ca.) Mange tråder om dette her og du finner dette lett på google. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
egilwh Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Er forøvrig enig i at båten dette er linket til ikke vil egne seg, men at f.eks. en skøyte er utmerket. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Hakkannen Svart 15.Juli.2012 Del på Facebook Svart 15.Juli.2012 Bare for å fullføre avsporingen, så hette produktet Coelan, og heter nå XtremeCoat (sånn ca.).. Slik er det å vokse opp med Stavanger-dialekt, uttalen kan bli litt feil Takk for riktig navn og ikke minst det nye navnet! For å gå mer on topic her, ja, en treskøyte (gjerne med XtremeCoat på dekk for tørre køyer) kan fort bli en hyggelig opplevelse å bo i Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.