avmønstret5 Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Stavern havn har et renome blandt båfolk som de de lokale bør ta tak i. Å bli et problem og en skam for seg selv og Larvik kommune er vel ikke ønskelig for den lokale båtforeningen og lokalbefolkningen. Eieren Larvik havn bør få beina av bordet og rydde opp i uvesenet, sørge for at slikt og lignende ikke gjjentar seg. Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Godt en skarve hageslange ikke vil klare å senke Amalie. Til det har hun for mye pumpekapasitet og batterier. Men det er for jævlig at folk gjør sånt... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
quantumduck Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Mouche har vist avskaffet slikt Like greit, det er jo bare tomt prat.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Og hvis det ikke er tomt prat så er det å anse som selvtekt og straffbart i henhold til norsk lov. Minner meg litt om en "plakat" vi har hengende på kjøleskapet hvor det står: NOTICE! "The beatings will continue until attitudes improve" Tror enkelte her ikke skjønner denne. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
finnmarken Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Det er nok av tilfeller der folk tar saken i egne hender og til en viss grad kan man vel det. Man kan f eks holde igjen en tyv til politiet kommer, men alt avhenger vel av om man holder seg innenfor en forsvarlig grense. Nøyaktig hva som regnes som forsvarlig vil jo avhenge av situasjon og alvorlighetsgrad på forbrytelsen. Når noen her snakker om grisejuling og at de vil ty til det fordi politiet ikke kommer til å ta saken osv.... Da er vi inne på en meget farlig vei, fordi mange av de som "tar saken i egne hender" forstår jo faktisk ikke at de da selv gjør en verre forbrytelse enn "fyllikken" med slangen. Også forstår de heller ikke dette grunleggende demokratiske prinsippet at det er samfunnet gjennom domstolene som har rett til å straffe. Egentlig ganske alvorlig når enkeltmennesker mener at de har rett til å påta seg domstolenes oppgaver. Sitér dette innlegget Link to post
Utenbaat Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Skal det bli noe skikk paa detta landet saa maa snart folk begynne aa ta litt annsvar, de tafatte politikkerne bevilger ikke nok penger og uansett saa gidder ikke politiet aa gjoere noe uansett Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Det grunnleggende spørsmål er hvilke "bås" politiet putter denne hendelsen i. Er en vannslange i båt en uskyldig skøyerstrek på linje med epleslang eller er det et mordforsøk på linje med mordbrann ? Er det evnen eller viljen som mangler for å finne de skyldige ? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Vi er ingen politistat, folk må selv ta ansvar og ha system i sysakene. Da viser jeg til det ansvaret havneier har når en ligger i en betalt havn. Her burde en ta en alvorsprat med havneeier som ikke sørger for vakthold som gjør at slike ting kan skje. Man betaler vel ikke havneavgift som veiledighet ? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 (redigert) Tja, den gangen havnevaktene i Stavern klarer å utrette noe som helst foruten å kreve inn havneleie tror jeg det er lenge til man opplever. Dette er skoleungdom som står å selger is og hamburgere. Bryggeleia selges i hamburger-sjappa og ved at de går en runde mellom kl 21.00 og 22.00 rett før gatekjøkkenet stenger. Når det stenger er de ferdige med vakta si...... Første bud for ei velfungerende havn er dedikerte havnevakter. Det er helt greit med skoleungdom, men de må ha EN myndig sjef som kan steppe inn om behov og de må ha fokus på havna, ikke frityr-kokeren ! Jeg har sagt det før, her har mange mye å lære av Grimstad...... Redigert 5.September.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Det er iallall lett å få følelsen av hvorfor vårt land flyter over av dop til unge, snusposer spyttet på veggene i klasserommet, og verre ting som voldtekter. Det er ikkje de unge som er på styr, men de voksne som har gitt slipp. I eldre tider var det rang og respekt i vårt samfunn. Så mistet de som er voksne i dag, respekt. Mange unge har fått en god dytt av foreldre og samfunn på sin vei til helvette. Og det politisk riktige er å la alle velge sjølv, og så har dagens godt voksne laget eit samfun som fanger opp alle som faller. Det var bedre før, når en heller brukt hard hånd til å bygge solide veier. Det var fleire som gikk stødig då. At hverken lærere eller foreldre har lov å holde igjenn sit eget barn, som ønsker å stikke fra en kjedelig diskusjon, er trist. Men som foreldre må vi bare la de stikke som de vil. Så slipper vi å få kjeft av stortinget. Det var kriminelle og fanter før også, men de fikk sin straff. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
egilwh Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 @Sæbø, kanskje du drar kjensel på det følgende: "Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere." Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Lovart låring Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Dette kommer fra både antikkens hellas og blir også gjentatt i ett av brevene fra paulus i det nye testamentet a gitt Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
egilwh Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Sokrates, ca 2450 år siden.... :-) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
avmønstret5 Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Tja, den gangen havnevaktene i Stavern klarer å utrette noe som helst foruten å kreve inn havneleie tror jeg det er lenge til man opplever. Dette er skoleungdom som står å selger is og hamburgere. Bryggeleia selges i hamburger-sjappa og ved at de går en runde mellom kl 21.00 og 22.00 rett før gatekjøkkenet stenger. Når det stenger er de ferdige med vakta si...... Første bud for ei velfungerende havn er dedikerte havnevakter. Det er helt greit med skoleungdom, men de må ha EN myndig sjef som kan steppe inn om behov og de må ha fokus på havna, ikke frityr-kokeren ! Jeg har sagt det før, her har mange mye å lære av Grimstad...... Det er Havnevesenet v/ Larvik havn som har ansvaret og de har både har en havnesjef og en avdelingsjef for småbåthavner. Det er disse det må snakkes til når noe ikke fungerer. Og det har faktisk å jobb å gjøre som skulle ha vært gjort for lenge siden, for å bedre renommert for Stavern småbåthavn. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Har fått den teksten før her på BP. Uten at det dokumenterte noko oprinnelse den gang heller. Men...eg måtte berre bli påmint den igjenn. Så eg innser at eg overreagerer. Selvsagt skal den som ønsker det, få tulle litt. En båt fra eller til. Det er jo ikkje mitt ansvar. Og når samfunnets ordensmakt ikkje får strukket den lange armen ut i tide, så gir jo det ein form for legalitet over det tullebukkene bedriver ser eg. At de skal få utsette familier for den livsfarlige lek det er, det som tråden handlet om, uten konsekvenser, er likegyldig for meg nå, siden ungdommen alltid har vert ramp. At mange BP'ere ikkje ser at lista har flytta seg får eg heller la bli. Lykke til med øsing og vakthold på østlandet. Eg vil avslutte med eit anna fint lite ord: Du skal ikkje tåle så inderlig vel, den urett som ikkje rammer deg selv. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
finnmarken Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Må bare beklage, men er det noe jeg har gått glipp av her? Hvem i denne tråden har sagt at dette ikke er ille og at "pøblene" ikke skal straffes? Sitér dette innlegget Link to post
Luke Svart 5.September.2012 Link til dette innlegget Svart 5.September.2012 Som mange andre BPmedlemmer her går jeg også vakt i min båthavn. Jeg reagerer på at enkelte står for en holdning der man passivt skal bevitne at pøbler driver skadeverk på annens eiendom. Sånn sett støtter jeg Sæbø sin holdning. Noe helt annet er det å drive med organisert borgervern eller å ta loven i egne hender ved å straffe kjeltringene. Det er motbydelig. For min egen del vil jeg heller se meg selv i speilet og være fornøyd ved å gripe inn enn å passivt bivåne skadeverk og ringe et politi som ikke har ressurser til å komme. I hvert fall ikke tidsnok til å pågripe de skyldige. Sånn sett vil jeg be slikt avskum om å bli på stedet til politiet kommer, og hvis skader oppstår kalles det selvforsvar! Politifolk er stort sett fornuftige og støtter adekvat sivil handlekraft. Det er i hvert fall min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 I vanlig BP-stil går nå diskusjonen ut på bruk av politi og benytte vold og eller ikke i stedet for hvordan en skal forhindre at slike episoder oppstår. Ikke overdrevet løsningorientert må en ha lov å mene. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 En god elghund vet hva den ikke har lov til etter tredje gangs juling. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Mouche Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Som mange andre BPmedlemmer her går jeg også vakt i min båthavn. Da regner jeg med at også den havnen har en vaktinstruks og blir litt nysgjerrig på hva som står i denne med hensyn til hvordan man skal/ikke skal gripe inn? Har du teksten? I vår havn, LBA i Asker står det følgende; 5) Personer som observeres i havna eller på P-plassene skal kontaktes for å avklare deres ærend. Dersom truende situasjoner oppstår, trekk dere unna og tilkall politi. Ser frem til å lese instruksen fra din, og eventuelle andre havner (?), på dette punktet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Dalton Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 En god elghund vet hva den ikke har lov til etter tredje gangs juling. ...og en god hundeeier vet at juling ikke er nødvendig for å oppdra en hund. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Problemet for flere her er at de ikke skjønner hvorfor de blir vist bort eller hentet av politiet når de stiller som vakt i havna med finnlandshette og balltre. En veldig snål gjeng selvutnevnte småsherriffer med umettet voldsbehov. Det rareste er at de tror de er ønsket fordi de har møtt mer enn ti stykker på nett som er minst like bredbeinte. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Ser frem til å lese instruksen fra din, og eventuelle andre havner (?), på dette punktet! Utdrag fra vår instruks: - Vaktens oppgave er å være ”nysgjerrig” og gi seg tilkjenne som vakt - Vakten må ikke ved fysisk vold eller annen maktbruk utsette seg selv eller andre for fare eller skade .Ring øyeblikkelig til politiet tlf 112 (02800) om bistand trengs Mitt intrykk etter å ha holdt på med organisering av vakthold i mange år er at de aller fleste klarer å forholde seg til dette. Politiet har også vært raskt ute når de har blitt oppringt av vaktene Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 (redigert) ...og en god hundeeier vet at juling ikke er nødvendig for å oppdra en hund. Her er jeg i utgangspunktet enig, men jeg tror dere begge har rett. Oppdrar du en hund med lav stemme. så slipper du å bruke høy stemme for at hunden skal respondere riktig. Men så er det også sånn at noen raser (f.eks. elgbikkjer) enkelte steder er drevet frem for at de skal være aggresive og da er en dominerende leder den beste sjef. Da holder det ikke med lavt stemmebruk. Jeg ønsker her å trekke en klar paralell mellom vanlige folk og pøbel og vanlige bikjer og elgbikjer. Vanlige folk går det som regel bra og snakke normalt med. Er ikke så sikker at du kommer like langt med pøpelen. Du kan gjerne begynne med prat her, men kanskje er det slik at de må smake sin egen medisin for å forstå hvilken lidelse de utsetter andre for Redigert 6.September.2012 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LoKi79 Svart 6.September.2012 Link til dette innlegget Svart 6.September.2012 Legg ut lokkebåter med skjult vakthold. Når pøblene tas på fersk gjerning, må dere ikke anholde dem, for det er utenfor privatpersoners (også vekteres...) myndighet og direkte straffbart. I henhold til min vekterutdannelse er det tillatt for en hver privatperson å anholde et menneske til offentligheten ankommer. Om dette ikke var tillatt, ville en vekter vært bortkastet til vakthold, og det hadde vært spesielt rart at han har lov til å gå med batong (jepp, det har han) og håndjern. Så jo, en vekter OG en privatperson har lov til å anholde et annet menneske inntil Politiet ankommer. Hvis det ikke var tilfelle, hvordan ville det da fungert på trikken.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.