Jump to content

En liten advarsel, som skjedde i Stavern


Sømanden

Recommended Posts

Jeg er også til en viss grad enig, JRK. Men jeg har nå mest sansen for at hunder (og mennesker) skal være lydige fordi de ser fordeler av det, og ikke av frykt. Kan være vanskelig i praksis når det gjelder pøbel, men uansett.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Men Loki79: Joda, man kan, i noen tilfeller, anholde et menneske til politiet kommer. Det er imidlertid helt klare begrensninger i hvor mye makt man har lov til å bruke. En vekter eller en "vanlig borger" har imidlertid ingen rett til å anholde en annen person. Det er det kun politiet som har. Og heldigvis for det. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

I diskusjonen om elghunder, vekter-rettigheter, politi og hans oldemor syne jeg fremdeles å huske at trådstarteren ble utsatt for pøbelstreker noe som tyder på at det ikke vakthold i havna. Er ikke det et poeng dersom en betaler for å ligge i havn? Man betaler ikke for å utsettes for pøbelstreker, eller er det helt greit på disse kanter av landet? Dersom det er slik da skjønner jeg at en må ha lov å forsvare seg med nødvendig midler.

Link to post
Share on other sites

Men Loki79: Joda, man kan, i noen tilfeller, anholde et menneske til politiet kommer. Det er imidlertid helt klare begrensninger i hvor mye makt man har lov til å bruke. En vekter eller en "vanlig borger" har imidlertid ingen rett til å anholde en annen person. Det er det kun politiet som har. Og heldigvis for det. :yesnod:

Det blir poteito potato om hva som er "rett", "lov", "nødverge" etc.

Om noen slenger en slange i båten min og slår på vannet, så har jeg rett til å anholde han, og jeg er rimelig sikker på at jeg også vil bli frikjent om jeg gir han en runde juling for det ;)

Link to post
Share on other sites

Da regner jeg med at også den havnen har en vaktinstruks og blir litt nysgjerrig på hva som står i denne med hensyn til hvordan man skal/ikke skal gripe inn? Har du teksten

Jeg husker ikke ordlyden, men vaktene skal ikke benytte fysisk makt. Sunn fornuft tilsier at instruksen må utformes slik, og den ligner også på instruksene i andre båthavner jeg kjenner til. Dog mener jeg at den enkelte vakt får vurdere sine egenskaper opp mot det trusselbildet som kan oppstå.

Link to post
Share on other sites

Hvis noen forsøker å søkke båten din, og i verste fall med deg inni, så gi vedkommende grisejuling hvis du har mulighet!

Det som er vanskelig for noen mennesker å forstå, er at ikke alle mennesker oppfatter "det å bli snakket til". Selv er jeg ikke noen tilhenger av vold, og det er ikke løsningen i de fleste tilfeller. Prøver uansett noen å ta livet av noen, voldta noen eller tilsvarende så er det meg likegyldig hva som blir meg fortalt av politiet etterpå.

Omtrent som noen sa tidligere, retsvesnet er mer for å beskytte de kriminelle en de som blir utsatt for kriminelle handlinger.

 

Det hadde vært greit med en "liker" / "liker ikke" knapp nå :smiley:

 

Skjer dette på en brygge og du befinner deg mellom vedkommende og veien til land, så ser jeg for meg at situasjonen fort er på det statidet hvor du kan hevde "selvforsvar" uansett.

Link to post
Share on other sites

Man betaler ikke for å utsettes for pøbelstreker, eller er det helt greit på disse kanter av landet? Dersom det er slik da skjønner jeg at en må ha lov å forsvare seg med nødvendig midler.

 

Å hive folk til sjøs eller gi dem grisebank (begge deler foreslås jo her) når man ikke selv er utsatt for dirkete fare for liv og helse i lovens forstand vil være et klart overtramp i forhold til norske lover selv om enkelte her ikke synes å skjønne det eller er villige til å respektere det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå skuffer du meg Loki79. Leste jeg feil i stad at du hadde vekterutdannelse? Nei, gir du han en runde juling, så har du gått altfor langt. Dersom "slangegutten" anmelder deg for "juling", så slipper du neppe unna dette. Du som har vekterutdanning bør vite bedre.

Det var for å statuere et poeng, ikke fordi jeg hadde gjort det. Men hvordan jeg ville reagert om noen forsøkte å drepe meg - vel, det er det vanskelig å svare på. Å sette seg inn i en slik situasjon er umulig.

Og ja, jeg har vekterbevis, men jeg jobber ikke som vekter. Og nei, jeg er ikke et voldelig menneske, men igjen - å sette seg inn i en slik situasjon er vanskelig, det er andre instinkter som tar over.

 

Poenget er uansett det samme, Nødverge og nødrett beskytter deg i stor grad i slike saker, og det er ingen tvil om at du har lov til å anholde personen frem til Politiet ankommer.

Om du forsøker å anholde noen som forsøker å drepe deg, så kan jeg garantere at du kommer til å få deg en på kjeften. Og allerede når han hever hånda si og du føler deg truet, så har du lov til å ta til motmæle i henhold til nødrett/nødverge.

Link to post
Share on other sites

Poenget her var bare å opplyse at det er noen minker som legger inn vannslanger i båtene ennå.

Hva slags "straff" vedkommede hadde fått DERSOM vi hadde fakket dem kan diskuteres idet vide og breie.

Om det hadde vært en pingle eller kampsportutøver måtte jo vurderes der og da.

Hadde jo ringt snuten uansett for det kan vel gå under mordforsøk?

 

Hva om kompisen var dødrukken og ikke hadde våknet idet akterkabinen ble fylt m vann?

Klart han hadde prøvd å holde igjen vedkommede til politi eller hjelp hadde kommet.

Og krevd erstattning for inverter og tepper.

 

Men skjedd er skjedd, han våknet men en gang og begrenset skadene, så ingen på utsiden.

Hva mer kan en gjøre en å advare andre? Og hindre flere tilfeller?

Link to post
Share on other sites

I diskusjonen om elghunder, vekter-rettigheter, politi og hans oldemor syne jeg fremdeles å huske at trådstarteren ble utsatt for pøbelstreker noe som tyder på at det ikke vakthold i havna. Er ikke det et poeng dersom en betaler for å ligge i havn?

 

Er det noen gjesthavner i Norge hvor det er regelmessig vakthold på nattestid?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hva mer kan en gjøre en å advare andre? Og hindre flere tilfeller?

 

Er det noen gjesthavner i Norge hvor det er regelmessig vakthold på nattestid?

 

At offeret har seg selv å takke og at man selv har ansvar for å ungå kriminelles påfunn er en klassisk tilnærming som er helt meningsløs.

 

Når noen legger en vannslange inn i en båt med sovende mannskap kan man ikke konstatere at slikt skjer og at båtieiere og båtvakter i gjestehavn bør passe på båten hele natten i tilfelle noen kommer med en slange.

 

Den konkrete saken i trådstart kan og må oppklares hvis etterforskning av saken prioriteres.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Under forutsettning at jeg forstår ditt innlegg rett.

 

Hvordan i all verden tolker du mitt innlegg til at jeg mener det er båteiers feil, at noen hodeløse rasshøl putter en vannslange inn i en båt og setter på vannet?

 

Mitt innlegg var ment som en kommentar/spørsmål til Pettersand, derfor noe av hans innlegg sitert.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Under forutsettning at jeg forstår ditt innlegg rett.

 

Hvordan i all verden tolker du mitt innlegg til at jeg mener det er båteiers feil, at noen hodeløse rasshøl putter en vannslange inn i en båt og setter på vannet?

 

Mitt innlegg var ment som en kommentar/spørsmål til Pettersand, derfor noe av hans innlegg sitert.

 

Forstår.

 

Mitt poeng er at det er ille nok om vi båtfolk selv er ansvarlig for å sitte natterstid å passe på våre materielle verdier....,men enda mer håpløst om konklusjonen på denne tråd og statens vurdering blir at det ikke er statens oppgave å passe på båtfolks liv og helse.

 

Så gjentar spøsmålet: Hvilke etterforskninngresurser er satt inn på å løse denne konkrete saken ?

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen gjesthavner i Norge hvor det er regelmessig vakthold på nattestid?

Ja, det er mange. Om de har det i Stavern vet jeg ikke. Jeg vet bare at noe lignende har aldri hendt meg i de 30-40 årene jeg har brukt fritidsbåt, inklusiv langtur på 6 år rundt mange land i Europa og Middelhavet. Dersom dette hadde skjedd meg i en betalt havn kan jeg garantere noe månelys over de som har ansvar/eier havna. Dersom havnen var friområde vil det selvfølgelig være en opplagt politisak og de vil nok ha kommet tenker jeg.

Ett tips: Får en ikke tilfredsstillende respons, bruk lokal presse i slike saker.

Link to post
Share on other sites

Ok, da er de veldig anonyme.

Ytterst få, om noen vakter jeg har sett på nattestid i de havnene jeg har besøkt de siste 28 årene.

Snakker da om Norske, Svenske og Danske havner.

Etter at de har tatt inn havneleie for natta sånn ved 19-20 tiden, er det ikke en vakt å se før 07-08 på morgenen. Når de kommer for å innkreve avgiften fra de som har kommet inn i løpet av natta, eller ikke var ombord på foregående kvelds runde.

Siden jeg normalt sover på natta, kan det selvfølgelig være at en eller annen vakt har passert min båt, men jeg tviler.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

.

..Ett tips: Får en ikke tilfredsstillende respons, bruk lokal presse i slike saker.

Får håpe ikke pøblene tenner på å bli nevnt i pressa slik det var tilfelle med noen lokale helter som leflet med KuKluxKlan for noen år siden. Det begynte som en liten spøk, men ble nevnt i både Stavanger Aftenblad og Rogalands Avis, noe som førte til at det tok mer og mer av. Flere år senere kom jeg i snakk med bror til en kamerat, og det viste seg at han var en av gjengen som drev og skremte folk på kirkegårdene nattestid. Ifølge han hadde de aldri fortsatt såpass lenge om det ikke var for kicket de fikk av å bli omtalt og diskutert i pressen. Heldigvis vokste ungdommene opp og ble senere kjekke karer.

 

Politiet burde absolutt tatt mer tak i slike saker og fått stoppet slangepøblene før de går for langt. Selv om det nok alltid vil være pøbler rundt om kring, løsne fortøyninger på båter i havner er visstnok også ganske "kjekt".. Så tar ikke politiet tak er gjerne omtale i pressen et greit pressmiddel, som siste utvei.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå skuffer du meg Loki79. Leste jeg feil i stad at du hadde vekterutdannelse? Nei, gir du han en runde juling, så har du gått altfor langt. Dersom "slangegutten" anmelder deg for "juling", så slipper du neppe unna dette. Du som har vekterutdanning bør vite bedre.

 

Å kalle vekterkurs for "utdannelse" er å ta hardt i. Har selv vekterkurs og har jobbet som vekter. Innstruksen ligner til forveksling veldig på de innstruksene for vakthold som er vist til i denne tråden. Om det oppstår "trøbbel" så trekker man seg tilbake og tilkaller politi. Kurset inneholdt også en del om hvilke middler man kunne ta i bruk i selvforsvar, da med sterk fokus på å unngå å skade den/de man forsvarer seg mot. Også en del om sivil arrestasjon og når det evt. kunne tas i bruk. Vil tro vekterkursene i dag har endret innhold siden det er over 20 år siden jeg tok det.

 

I en av jobbene jeg hadde så var det en vekter som var usedvanlig "triggerhappy" og helt på tuppa etter å få delje løs på noen, kan love deg at han ikke var særlig populær å komme på vakt sammen med, får håpe karrieren som vekter ble kort... Han oppfylte forøvrig alle fordommer folk hadde om vektere siden han ikke hadde klart opptaket til befalskolen og ei heller politiskolen, altså en ekte "tyttebærpoliti".

 

Hovedhensikten med vakthold, også for vektere, er ikke å ta noen men å hindre at noe skjer. Jobben er prevantiv og det meste er gjort ved at man er synlig og på den måten hindrer at noen prøver seg. Men selvsagt vil man kunne brått på noen som ikke har fått med seg at det er vakthold eller som av en eller annen grunn ikke bryr seg.

Link to post
Share on other sites

Men Loki79: Joda, man kan, i noen tilfeller, anholde et menneske til politiet kommer. Det er imidlertid helt klare begrensninger i hvor mye makt man har lov til å bruke.

 

....Og ikke nok med deeeet!! :thumbsup: Du har også, som vekter og sivil borger rett til å bruke adekvate maktmidler for å holde personen til politiet kommer.

Du kan:

1. stå fysisk i veien for vedkommende

2. om personen bruker makt for å komme seg vekk, kan den som foretar borgerarresten svare med proposjonal grad av maktmidler. Dvs, gir den jeg evt foretar en borger arrestasjon meg en lusing, kan ikke jeg svare med å knekke nese og kjeve på personen. jeg regner med at lover og regler her ikke er bevneverdig forandret siden midtveis til slutten av 90 på dette feltet.

 

:yesnod:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

 

Så gjentar spøsmålet: Hvilke etterforskninngresurser er satt inn på å løse denne konkrete saken ?

 

Såvidt jeg forstår er dette ikke anmeldt til politiet, så jeg tror ingen.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Står litt om borgerarrest i paragraf 176 i straffeprosessloven.

http://www.lovdata.no/all/tl-19810522-025-021.html

 

Oppfordrer alle til å tenke seg om mer enn 2 ganger før de griper inn. Det er slett ikke sikkert DU er så sprek som du tror. Man skal heller ikke se bort fra at den som er i ferd med å begå et lovbrudd er temmelig desperat og for alt man vet bevæpnet med kniv eller lignende. Vi snakker om å sikre verdier i en båthavn. Ikke risiker varige men eller enda verre livet for døde ting !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...