Jump to content

En liten advarsel, som skjedde i Stavern


Sømanden

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Står litt om borgerarrest i paragraf 176 i straffeprosessloven.

http://www.lovdata.n...22-025-021.html

 

Oppfordrer alle til å tenke seg om mer enn 2 ganger før de griper inn. Det er slett ikke sikkert DU er så sprek som du tror. Man skal heller ikke se bort fra at den som er i ferd med å begå et lovbrudd er temmelig desperat og for alt man vet bevæpnet med kniv eller lignende. Vi snakker om å sikre verdier i en båthavn. Ikke risiker varige men eller enda verre livet for døde ting !

 

+1

Link to post
Share on other sites

Å kalle vekterkurs for "utdannelse" er å ta hardt i. Har selv vekterkurs og har jobbet som vekter. Innstruksen ligner til forveksling veldig på de innstruksene for vakthold som er vist til i denne tråden. Om det oppstår "trøbbel" så trekker man seg tilbake og tilkaller politi. Kurset inneholdt også en del om hvilke middler man kunne ta i bruk i selvforsvar, da med sterk fokus på å unngå å skade den/de man forsvarer seg mot. Også en del om sivil arrestasjon og når det evt. kunne tas i bruk. Vil tro vekterkursene i dag har endret innhold siden det er over 20 år siden jeg tok det.

 

I en av jobbene jeg hadde så var det en vekter som var usedvanlig "triggerhappy" og helt på tuppa etter å få delje løs på noen, kan love deg at han ikke var særlig populær å komme på vakt sammen med, får håpe karrieren som vekter ble kort... Han oppfylte forøvrig alle fordommer folk hadde om vektere siden han ikke hadde klart opptaket til befalskolen og ei heller politiskolen, altså en ekte "tyttebærpoliti".

 

Hovedhensikten med vakthold, også for vektere, er ikke å ta noen men å hindre at noe skjer. Jobben er prevantiv og det meste er gjort ved at man er synlig og på den måten hindrer at noen prøver seg. Men selvsagt vil man kunne brått på noen som ikke har fått med seg at det er vakthold eller som av en eller annen grunn ikke bryr seg.

Hehe, tok det i 1999 selv. Tror det avhenger litt av hvem som holder kurset, han vi hadde var litt cowboy.

Det preventive er nok det viktigste, men man har lov til å gripe inn. Men det er viktig å poengtere at en vekter i utgangspunktet ikke har rettigheter ut over vanlige borgere.

 

Så kan vi begynne å diskutere voldsbruken til t-banevektere og lignende ;)

Link to post
Share on other sites

Nå er jo det en norsk folkesykdom så man føler seg vel litt trygg i det "gode" fellesskapet i så måte! I tillegg er det pussig å legge merke til hvordan de som aller mest roper mere politi, strengere straffer og respekt for loven samtidig er de som tar til orde for; hiv dem på sjøen, grisebank dem og bind et bilbatteri til beina på dem før de "faller" i vannet. Dårlig med gangsyn hos en del rundt omkring.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

En sann historie: En bensinstasjonseier ca 4 mil utenfor Kristiansand var mye plaget av innbrudd og diverse. En natt tok han en tyv på fersken. Han lada geværet sitt og truet tyven inn i baksetet på bilen sin og rygget de 4 milene til politistasjonen i Kristiansand med geværet rettet mot tyven. Der overleverte han tyven til politiet. Tyven slapp ut dagen etter.

 

Bensinstasjonseieren fikk senere en bot. Dette er omtrent 20 år siden, så jeg husker ikke hvor mye den var på. Noen forretningsfolk i Grimstad synes det var for galt at tyven slapp fri, mens bensinstasjonseieren fikk bot for å ha fakket tyven. Disse forretningsfolka spleiset dermed på denne boten i sympati med bensinstasjonseieren.

 

For noen idioter...........

Link to post
Share on other sites

...- å sette seg inn i en slik situasjon er vanskelig, det er andre instinkter som tar over.

Det er vel dét som er pointet her. En langtur i buret for drapsforsøk vil liksom ikke hjelpe, mens grisebank derimot, dét virker, liksom. Det fins jo ingen logiske holdepunkter eller annet som kan underbygge en slik påstand, så dermed er det når vettet har veket plassen for annet, at en tyr til slike løsninger. At der skjer når man er i situasjonen er fullt forståelig, litt mer fascinerende er det med alle sofa-rovdyrene her som er over på banke-instinkter allerede før de har reist seg fra pc-stolen ... imponerende.

Link to post
Share on other sites

Mitt poeng er at det er ille nok om vi båtfolk selv er ansvarlig for å sitte natterstid å passe på våre materielle verdier....,men enda mer håpløst om konklusjonen på denne tråd og statens vurdering blir at det ikke er statens oppgave å passe på båtfolks liv og helse.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du mener at staten skulle forholde seg til sånt som dette? Forklar.

Link to post
Share on other sites

Hvis det var fare for liv og helse er det jo åpenbart (som jeg har sagt tidligere i tråden) at politiet burde starte omfattende etterforskning.

 

Da må saken først anmeldes.

Om Politiet hadde kommet til å prioritere saken, er jeg vel heller noget usikker på.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

.... er ikke meldt til polisen dette......

; hvorfor ikke? :confused:

rygget de 4 milene til politistasjonen i Kristiansand med geværet rettet mot tyven. Der overleverte han tyven til politiet. Tyven slapp ut dagen etter.

 

 

 

Derfor.

De kriminelle og andre fanter , har mange beskyttende hender over seg. Ikkje bare på BP

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det er vel dét som er pointet her. En langtur i buret for drapsforsøk vil liksom ikke hjelpe, mens grisebank derimot, dét virker, liksom. Det fins jo ingen logiske holdepunkter eller annet som kan underbygge en slik påstand, så dermed er det når vettet har veket plassen for annet, at en tyr til slike løsninger. At der skjer når man er i situasjonen er fullt forståelig, litt mer fascinerende er det med alle sofa-rovdyrene her som er over på banke-instinkter allerede før de har reist seg fra pc-stolen ... imponerende.

"sofa-rovdyrene"! Tusen takk for et nytt og meget treffende uttrykk. Det blir på en måte som luftgitar og liksompuling. Bedre å kunne gjøre det på årntli, mener nå jeg.

Link to post
Share on other sites

Bensinstasjonseieren fikk senere en bot. Dette er omtrent 20 år siden, så jeg husker ikke hvor mye den var på. Noen forretningsfolk i Grimstad synes det var for galt at tyven slapp fri, mens bensinstasjonseieren fikk bot for å ha fakket tyven. Disse forretningsfolka spleiset dermed på denne boten i sympati med bensinstasjonseieren.

Nå var det helt sikkert det faktum at han dro frem våpen og truet med det han fikk bot for, ikke det at han fakket tyven.

 

Så er det også sånn at folk slipper ut dersom det ikke er fare for bevisforspillelse (og diverse andre ting) frem til en rettsak. Han ble ikke frikjent dagen etter, det er jeg rimelig sikker på.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Det er ingen dommer her på BP som står over hverken de anonyme eller andre. Så vi må nok infinne oss med å konkludere at vi er uenige om kva som er tillat normal reaksjon ved tilfeller der en står overfor lovbrytere. Men det er da forskjell på å gi nokon ein dukkert og så fiske de stygt opp med båtshaken :saint: , som var nevnt, og det å knytte bilbatteri rundt beina på de. :diving:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

 

 

Da regner jeg med at også den havnen har en vaktinstruks og blir litt nysgjerrig på hva som står i denne med hensyn til hvordan man skal/ikke skal gripe inn? Har du teksten?

 

I vår havn, LBA i Asker står det følgende;

 

5) Personer som observeres i havna eller på P-plassene skal kontaktes for å avklare deres ærend. Dersom truende situasjoner oppstår, trekk dere unna og tilkall politi.

 

 

 

Det er jo helt naturlig, klart ingen båtplasser har i instruksen at man skal pågripe kriminelle.

Hadde ikke blitt god stemning i havnen når folk føler seg presset til å gjøre ting man ikke rår med.

Har man ikke egenskapene er observering best, i situasjoner hvor folk har tatt sivil arrestasjon har politiet roset vedkommende i media men samtidig advart andre mot å gjøre det samme da det er forbundet med en viss fare hvis man ikke takler situasjonen.

 

Dersom "slangegutten" anmelder deg for "juling", så slipper du neppe unna dette. Du som har vekterutdanning bør vite bedre.

 

Der tar du nok feil, kriminelle vet at en liten anmeldelse fører aldri frem, blir gjerne henlagt innen noen uker hvor du i verstefall må i et avhør først...

 

Anmeldelse er bare en trussel mot de lovlydige da de kriminelle vet det faktisk er en helt tom trussel såsant man spiller kortene riktig.

 

I tillegg er det pussig å legge merke til hvordan de som aller mest roper mere politi, strengere straffer og respekt for loven samtidig er de som tar til orde for; hiv dem på sjøen, grisebank dem

 

Ikke så rart egentlig...

 

Personlig er jeg i denne saken imot å skade noen ungdommer for å få det av banen da de mest sannsynlig er lovlydige og redde for som nevn over anmeldelse og politi.

Alle har vært unge en gang og gjort noe mindre smart, har man blitt tatt har man og oftest fattet poenget.

 

Ting kan eskalere, for oss eskalerte litt andejakt i båthavn med revolver og gevær til at kompis skjøt av topplanternen 50cm over hodet på de inni båten... Politiet opprettet etterforskning men det stoppet der da ingen anmeldelse forelå da gjerningsmann gjorde opp for seg ovenfor de fornærmede og fattet at dette ikke var videre smart...

 

Mye bedre å prøve få tak i de og ta en prat her for å se ann hva slags personer de er og om det stopper...Gjør det ikke det får man heller vurdere alternativ to.

 

Ellers er jeg helt åpen for å ta loven i egne hender når kriminelt pakk tar seg til rette i mine omgivelser da rettsvesenet slik det er nå gir de en klapp på skulderen og lar de fortsette å terrorisere mannen i gaten med blind vold, vinningskriminalitet osv.

 

Siden samfunnet har blitt slik har man to valg, enten agere voldeligt så pakket flytter beiteområde eller ringe politi og få oppleve at intet skjer og at de kriminelle sitter og ler av deg mens de tar seg tilrette.

Hadde straffene vært avskrekkende og politiet vært mer opptatt av å ta ekte kriminelle enn noen trafikksyndere så hadde man heller ikke trengt å tenke tanken på å forsvare sitt "revir"

 

Siden jeg er en enkel sjel så er valget helt enkelt for meg, jeg sitter iallefall ikke igjen som en "taper" hvis noen tar seg tilrette på mitt.

 

Uansett for topic i denne tråden hadde disse hendelsene mest sannsynlig vært unngått ned bra vakthold i havnen...

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ingen dommer her på BP som står over hverken de anonyme eller andre. Så vi må nok infinne oss med å konkludere at vi er uenige om kva som er tillat normal reaksjon ved tilfeller der en står overfor lovbrytere. Men det er da forskjell på å gi nokon ein dukkert og så fiske de stygt opp med båtshaken :saint: , som var nevnt, og det å knytte bilbatteri rundt beina på de. :diving:

 

Forskjellen på deg og meg er at jeg forholder meg til loven mens du, og mange andre her, forbeholder dere retten til å tolke loven slik at dere i egne øyne kan bryte denne uten at dere dermed har gjort noe galt hverken juridisk eller moralsk.

Denne holdningen vil da rimeligvis alle andre (kunne) benytte i enhver annen sammenheng hvor de måtte ønske å flytte "grensene" , og det er vel nesten opplagt at dette vil undergrave rettsstaten og folks generelle oppfatning av denne.

Påskudd og unnskyldninger som at politiet gjør ikke "ditt" og dommerne gjør ikke "datt" er intet annet enn påskudd og unnskyldninger og vil ikke medføre at vi får hverken et bedre eller tryggere samfunn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror vi neppe får se at alle gjestehavner selv med godt besøk, får døgnvakthold som fungerer. Her må vi nok se etter hverandre og havnene selv ta tekniske grep som eksempelvis kraner med spesialnøkler.

 

Ellers kan man la seg fascinere av ulike historier man har hørt av en bror som kjenner en vaktmester som har en svigerfar som opplevde at en pistoldesperado fikk blomster og middag av politiet etter å ha vært slem... Selvfølgelig artig med debatter på BP, men mange av disse mangler fundamentalt alle fakta.

 

Link to post
Share on other sites

 

 

Der tar du nok feil, kriminelle vet at en liten anmeldelse fører aldri frem, blir gjerne henlagt innen noen uker hvor du i verstefall må i et avhør først...

 

Anmeldelse er bare en trussel mot de lovlydige da de kriminelle vet det faktisk er en helt tom trussel såsant man spiller kortene riktig.

 

Alle vet jo at mange anmeldelser blir henlagt. Mange anmeldelser blir til og med henlagt selv om bevisene som foreligger er helt klare. Så hvorvidt en sak på å ha gitt tyven "en omgang juling" blir henlagt, vil jo avhenge av hvor "voldsom juling" det er snakk om.

 

Kan godt hende at du slipper unna med å gi "slangegutten" en på trynet. Dersom du har skada "slangegutten" i alvorlig grad, så vil vel spørsmålet bli om det var nødvendig i forhold til å beskytte deg selv og dine/ditt. Dersom man skader en tyv eller en "slangegutt" fordi man mener at vedkommende fortjener det, så er du på svært tynn is. Ja, det kan til og med stilles spørsmål ved om du ønsker et demokratisk samfunn.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...