Jump to content

Vedlikehold av batterier gjennom vinteren.


Møkkalasset

Recommended Posts

Jeg investerte i Calix landstrømanlegg før årets sesong. Med intellegent lader , Dette har fungert utmerket gjennom sesongen. Meget behagelig å kunne la kjøleskapet stå på mellom hver tur og samtidig ha full batteribank før hver tur. Men nå har jeg begynt å tenke på at det måtte være en god idé å ha anlegget tilkoblet gjennom vinteren. Vil ikke det være det beste for batteribanken? Jeg lagrer båten på land hjemme, og har 3 frostvakter og avvfukter konstant tilkoblet.Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Ikke bare det må laderen også være passe til hvilespenningen som batteriene du har trenger.

Et bra eksempel er AGM, som trenger meget reduserte spenninger når den er full ladet.

Så bør du i hvert fall dobbeltsjekke databladet, forresten ikke bare for vinterlagring.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har syrebatterier. 3x110 Ah. Laderen skal også takle AMG, forutsatt at alle batteriene er av samme type. Jeg ligger jo i lange perioder ved brygga med systemet tilkoblet, så da tenkte jeg at det burde gå fint med båten på land også. Vil lave temperaturer være et problem? Ifølge databladet så skal den virke fra minus 40... :smiley:http://www.calix.se/consumer/files/TD_08-006-_S1_BC1217.pdf

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare som info betyr innstilling med betegnelse AGM ikke nødvendigvis at det passer til batteriene.

Tidligere gikk man ut i fra andre spenninger, per dags dato er det svært forandret.

Det eneste som er riktig er å dobbeltsjekke hva batteriprodusenten sier om produktene sine.

Deretter velger man laderen etter tekniske data, ikke etter et begrep.

 

F.eks. har AGM flest behov for lave floatspenninger (gjerne så lite som 13,2V), noe som de fleste eldre ladere ikke tilbyr.

Det er desto mer viktig hvis laderen skal stå tilkoblet/aktiv over mange måneder uten at batteriene er i syklisk drift.

Med for høy spenning etter topplading uttørkes AGM og det er for ingen nytte unntatt for å drepe batteriene.

 

Du med bly-syre har en annen problemstilling.

I motsetning til mange AGM strever bly-syre med selvutlading, og sulfatering i følge av det når spenningen har passert 12,4V.

Dette går forholdsvis kjapt, derfor er det ikke veldig dum hvis slike batterier får regelmessig mellomlading (automatisk "timer"?) eller kontinuerlig floatlading pluss periodisk topplading alle noen uker.

Står batteriene frakoblet da bør den være toppladet og oppbevares helst i fryseboksen. (som sagt, toppladet, ellers fryser den i stykker).

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i alle år latt blybatteriene bli stående i båten, men sørger for å toppe opp med vann og strøm før jeg kobler de helt fra utpå høsten en gang. Når vårsolen titter frem setter jeg på en enkel liten billig lader en dag. Med denne enkle "metode" har batteriene vart i min eiertid, opptil ti år, og da er jeg fornøyd. Sikkert fornuftig å bruke noen titusener på et avansert og top of the line utstyr, men er det egentlig nødvendig eller verdt pengene? Ikke i min ringe erfaring!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og begge to hadde dere batterier som ble produsert for lengre enn 5 år siden, kanskje en grunn for at det gikk bra så lenge?

 

Bortsett av det er det jo spørs hva som er riktig, ikke hva som gikk bra.

Sulfatering av platene går rask, men kan enkelt stanses -før- det begynner å gnage og hjelper å spare bly for senere.

 

Det er som å pusse tennene i mot karies.

Dette får heller ikke alle som la være, men de fleste i så fall. :wink:

 

:seeya:

 

 

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er som Mouche.

 

Jeg passer på at batteriene er på topp når båtsesongen er over. Bruker ikke vedlikeholdslader, men setter på lading en til to ganger i løpet av vinteren og da kun ett par dager av gangen.

10 år med åpne blybatterier, 10 år med delfi freedom og nå på 4.sesongen med agm.

Leser i databladene for agm at de uten problemer takler å stå uten lading om vinteren.

Min personlige mening er at mange ødelegger sine batterier med overdreven vedlikeholdslading!

Link to post
Share on other sites

Og begge to hadde dere batterier som ble produsert for lengre enn 5 år siden, kanskje en grunn for at det gikk bra så lenge?

 

Vel, de fleste batterier som har hatt en levetid på opp mot ti år er normalt produsert for mere en fem år siden så svaret på ditt spørsmål er et ubetinget JA!

 

Hva skjedde forresten for fem år siden?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det var den logiske bakgrunn av spørsmålstegnet, takk.

For nå ca. 5 - 6 år siden begynte batteriprodusentene å beregne tydelig mer slik at batteriene har blitt billiger i produksjonen.

Blyprisene eksploderte på den tida også.

 

Unntatt av det (synes jeg) ble bare HD- og andre batterier som også koster en del mer av naturlige grunn.

Så ble det først mindre materiell (si bly) og deretter økte priser, verken det ene eller det andre gjorde dette bedre.

Senere prøvde man å kompensere med legeringer og forandret oppbygging,

mens jeg personlig ikke ser noe særlig forbedring i forhold til gamle batterier som brukte mer bly.

Tvert imot, man burde jo minst kunne forvente større RC.

 

Vel, regner man med terskel da kan dette diskuteres minst i løpet av første 3 årene etter kjøp.

Likevel ser jeg som resultat at batterier svekkes mer med allerede litt sulfatering i dag enn tidligere

og at batteriene tålte mer juling uten at den fikk knekk hver gang man ikke var obs.

 

Bare min ringe erfaring, eller si bedre min mening, men kan enkelt testes ved å måle riktig.

Dessuten også en grunn for at mange sier "mine batterier tåler det" fordi mange sier det uten grunnlag som kan sammenliknes med tilstandene fra før.

Måling etter DIN "...når lyset slukner" holder da forresten ikke så riktig. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er en enkel novise på området og fullt ut klar over at du er eksperten på området så jeg har alltid lagt merke til hva du skriver og råder til i dine innlegg. La meg legge til at mitt bruk er enkelt; et batteri som brukes til el-vinsj på hengeren og et batteri i båten som er til dagsturer og slikt. Holder ikke batteriet mere enn fem år (de to batteriene jeg har, et i båten og et til hengeren har nå vart i fem sesonger) så kjøper jeg nye og ferdig med saken. Til dette bruket ser jeg ikke noe poeng i hverken dyre(re) batterier eller fancy utstyr til målinger, vedlikehold og alt mulig annet. Også gull kan kjøpes for dyrt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Du er enkel novise, ja ja. :smiley:

Ellers er jeg enig, Mouche, ved slik bruk får dine batterier trolig ikke noe stor påkjenning, selv om spørsmålet om sulfatering og å unngå det blir det samme.

Men akkurat derfor får jeg jo så lyst på å løfte fingeren, bare litt-tt-t og hver gang når noe synes litt for alminnelig for meg.

 

Poenget er som på første dagen.

Det kommer hver dag også fremtidige "eksperter" på forumsidene og kopierer også feil bruk av batterier når det bare synes enklere for dem.

Se f.eks. dette her med sulfatering og AGM-spørsmålet, jeg får forespørsel "om det går ann at..." på hvert eneste dag

selv om dette imidlertid skulle være så klar som å ikke bruke diesel på bensinmotor.

Enklere er greit, men sansene bør også skjerpes litt, slik at andre i det hele tatt kan få forståelse.

Ikke nødvendigvis detaljert, men for at det finnes forskjell og at man må sjekke hvis noe skal bli riktig.

 

Vi bør jo ta vare på alle våre barn, iiikke sant? :saint:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Synes dette utvikler seg til å bli en ganske interessant tråd rent batterifaglig. Men jeg kan ikke se at noen direkte har frarådet meg å la min "intellegente" lader stå tilkoblet gjennom vinteren. Tror jeg tester det jeg, etter først å ha sjekket at det er riktig vannmengde på batteriene. Klarer ikke å se hva som kan gå galt, så lenge det fungerer fint når båten ligger på vannet. Fordelen med å ha batteriene tilkoblet er jo f.eks. at jeg da har lys ombord, samt muligheter for å kjøre dieselvarmeren hvis jeg skal gjøre en jobb ombord. Eller kommer det noen pekefingre likevel??? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, du fikk med god grunn anbefaling av Bjørn at du bør sjekke nøye om du kan stole på laderen du har.

Det dreier seg om både bulkspenning og floatspenning.

 

Ellers finnes det lite imot at laderen står på.

 

Ellers, ved minste tvil, burde du ikke la den gå ukontrollert.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, du fikk med god grunn anbefaling av Bjørn at du bør sjekke nøye om du kan stole på laderen du har.

Det dreier seg om både bulkspenning og floatspenning.

Man må jo ta det utgangspunktet at det man har kjøpt nytt, og som også er anerkjent kvalitet, fungerer som det skal - forutsatt at man har montert det riktig. Laderen har tre lademoduser, og jeg vet at de fungerer. Utover dette så er det innebygd sikring i laderen, automatsikring i landstrømsentralen samt sikring knyttet til utekontakten på huset. Og ja, jordfeilbryter også. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Joda, samt egen lommebok så er listen komplett.

Det er bra at du gjør, jeg har godt igjen.

Bortsett av det trodde jeg egentlig at vi bidrar med å ta vare på trådstarterens lommebok.

En lader har han allerede, spørsmålet dreier seg om å verne batteriene som han har,

og svaret forteller hvordan han kan spare seg unødvendig bråk.

 

Hvorfor at du nå skriver en sånn kommentar er litt rart, synes jeg.

Men ha en fin dag.

 

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Man må jo ta det utgangspunktet at det man har kjøpt nytt, og som også er anerkjent kvalitet, anerkjent av hvem? fungerer som det skal Ville du spørre hvis du virkelig vet?. Laderen har tre lademoduser, Hvilke og hvilke spenninger? Utover dette så er det innebygd sikring i laderen, automatsikring i landstrømsentralen samt sikring knyttet til utekontakten på huset. Og ja, jordfeilbryter også. :smiley:Bra. Ved hvilken spenning løser sikringene ut? Les nedenfor.

 

Anbefalingen av Bjørn er ment mht. pålitelighet, og min anbefaling på å dobbeltsjekke gjelder alminnelig overvåkning.

Du kan aldri stole på a) menneskelig teknikk og b) at alt går som ønsket bare fordi det står et navn klistret på et apparat.

 

Akkurat det som Bjørn skrev er eksemplet som vi snakker om:

"Bjørns" 17V ville også koke dine batterier i hel, uansett om du har sikringer eller ikke fordi sikringer reagerer på strøm men ikke på spenning.

 

Om det står Calix på laderen, eller "Møller", spiller da ingen rolle.

Og det er akkurat den blinde troen, som også du beskriver her, som jeg gjerne ønsker at du og alle andre glemmer.

Dette er poenget.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er da ikke helt blind tro. Jeg har jo hatt anlegget i drift i flere måneder og opptil en uke uten tilsyn. Det har fungert utmerket. Sånn sett kan jeg vel si at jeg har en viss erfaring. Mitt poeng er at vi må vel ta det utgangspunktet at nye ting fungerer som det skal, ihvertfall hvis det tilsynelatende gjør det etter en tids bruk. Når man kjøper ny TV, nytt kjøleskap eller varmtvannsbereder til huset sitt så tar man jo samme forutsetning. Jeg kjenner ingen som slår av hovedstrømmen i huset før de gå og legger seg. Det er sikkert en og annen husbrann som kunne vært avverget med å gjøre det, men det er nå en annen sak. :smiley:

 

Når det gjelder min laders virkemåte så viser jeg til bruksanvisningen: http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/BC1217.pdf Les spesielt det som står om ladeforløp. Virker ikke dette fornuftig da?

Link to post
Share on other sites

Jeg var nesten daglig å sjekket min c tek lader. Likavel kostet det meg 5500. Irriterende..men feil kan oppstå.. Er ikke laderen i hele tiden, vet du hvertfall at det ikke er feil på laderen som skader batteriet når den er frakoblet.. Men på nord westen hender det rett som det er at jeg lar landstrøm være tilkoblet.. Selv om feil kan oppstå...:-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...