Bearded Beast Svart 13.Januar.2013 Del på Facebook Svart 13.Januar.2013 Ja men det er greit det Teerex. Gå å kjøp en spill ny Verado 135 og trim den opp 100 hk så skal eg kjøpe en 250 hk Yamaha elr Honda så snakkes vi om 5 år og ser hva det har kostet for å holde liv i og hvem som har hatt mest trøbbel samt hva markedet er villig til å betale for motorere. Eg er skråsikker på du vil ha brukt hundretusener og eg 0.- elr i værste fall vært innom for å få en garantisak utført. Og som et ekstra strøssel på kaken så har jo du ikkje garanti i det heile tatt siden du har trimmet din. Nei dette ser eg fram til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 13.Januar.2013 Del på Facebook Svart 13.Januar.2013 Ja det skulle jo gå greit det. Det er jo en relativt stor prisforskjell på de to motorkategoriene i utgangspunktet, særlig her til lands pga. den festlige hk-avgiften. Verado 135 er egentlig en nedtrimmet Verado 200, så de ekstra hestene utgjør ikke mer enn ca 15-20 % økning ut over max. fabrikkytelse sånn sett. Har forøvrig en kjenning som har gjort nettopp dette og det funker som bare det. Lundins Marin i Sverige selger forøvrig nye ferdig omprogammerte Mercurymotorer i ønsket ytelse (riktignok ikke den ytelsen jeg nevnte som er et racingprogram). Men om en Honda eller Yamaha 250 har lengre levetid evt. vil ha færre problemer det kan jeg ikke si så mye om. Nå stiller jo de også i en litt tyngre vektklasse. I teorien skal de vel ha lengre levetid pga. dobbelt så stort sylindervolum bl.a. men teori og praksis stemmer ikke alltid når det gjelder fritidsbåtbruk. Noe annet om det gjelder kommersiell drift naturlig nok. Yamaha kommer forøvrig nå med en 200 hk-utgave av sin 150-hester. Det blir spennende for den får jo da lavest vekt i klassen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 13.Januar.2013 Del på Facebook Svart 13.Januar.2013 (redigert) der fikk båtplassen hikke igjen (dobbelt posting). Redigert 13.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 13.Januar.2013 Del på Facebook Svart 13.Januar.2013 Plutonium er temmelig skråsikker om mangt og mye fortiden, alle motormerker har sine gode og dårlige sider, og i dag er det ikke mye som skiller de forskjellige merkene hverken på kvalitet eller ytelser. Jeg har selv en 07 Verado og denne motoren har vært en nytelse å eie,det eneste jeg har byttet på denne motoren var en bensin flottør(en svakhet) ellers har den ruslet og gått som et Sveitsisk urverk. Hvor har Plutonium fått opplysningene i fra om Merc Verado`s sine tillsynelatende ENORME service utgifter og sitt store behov for stadige reprasjoner.?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 13.Januar.2013 Del på Facebook Svart 13.Januar.2013 (redigert) Om du drar hodet ut av rassen et lite øyeblikk så ser du hva det faktisk står. Ellers har det aldri noen gang fra min side vært nevnt et einaste ord om hverken ytelse, design, utforming eller betjening, kun kvalitet. Og det gjelder ikkje bare påhengsmotorer, det gjelder alle tekniske dingser. Det har til dags dato ikkje kommet en bil ut av amerika med kvalitet i nærheten av japanske biler. Det einaste bra kvalitetsmessig fra den kanten er steingamle tungbygde greier. Redigert 13.Januar.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 13.Januar.2013 Del på Facebook Svart 13.Januar.2013 (redigert) Veradomotoren er forøvrig delvis en Porsche design/konstruksjon. I likhet med f.eks. andre suksesser som Harley Davidson V-Rod motoren. Redigert 13.Januar.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 13.Januar.2013 Del på Facebook Svart 13.Januar.2013 (redigert) Den svært varierende kvaliteten er nå en ting men når dette kobles med den skandaløst dårlige tilgangen på deler i europa så ville eg ikkje tatt i dette med ildtang og kan heller ikkje anbefale dette merket til kjente og ukjente Redigert 13.Januar.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 13.Januar.2013 Del på Facebook Svart 13.Januar.2013 Det var nå da voldsomt til utblåsing i fra Plutonium. Det er jo kun motorer vi snakker om og ikke verdens undergang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 1.Mars.2013 Del på Facebook Svart 1.Mars.2013 http://www.kellox.no/fileadmin/images/honda/MARINE/BF60%20B%E5tmagasinet.pdf Båtmagasinet tester 60-hestere. Fikk det meste rett, bortsett fra at dette ikke er Hondas første NMEA-kompatible motor. 90- og 150-hesterne er allerede oppgradert med Blast, VTEC og NMEA 0183/2000, og er klasseledere der. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
fjord bris Svart 1.Mars.2013 Del på Facebook Svart 1.Mars.2013 jeg har også lest at mercury har slitt litt med driftsikkerhet tidligere? og at japanske motorer har vist seg å være best! men er det noe hold i dette i dag? Stemmer det, men det er da også år tilbake i tid. Driftsikkerheten i dag er generellt god på de fleste maskiner. Alle produsenter produserer litt for hverandre, og alle produsenter sliter med det ene og andre fra tid til annen. Yamaha er desidert dyreste motoren i innkjøp, men det gir seg tilbake i gode bruktpriser. Mercury og Suzuki, holder seg ikke like godt i pris, men er jo da også billigere i innkjøp. Uansett, selger du motoren med båt er prisforskjellen på motorene minimal... Også japanske merker sliter med maskinene sine fra tid til annen: http://www.boatus.com/magazine/2012/october/Yamaha-F225-Corrosion-Complaints.asp "Yamaha F225s; one owner, who reported that both his engines failed after only 450 hours, compared the problem to "a youngster needing a hip replacement." The repair is expensive. A kit with the necessary parts is about $650, but the biggest hit to the wallet is labor, which can top $2,500." "For its part, Yamaha duly repaired engines that failed during the warranty period. But because most recreational boat owners use their outboard engines less than 100 hours per year, a three-year warranty means that many engines begin failing a year or two after the warranty expires. According to Yamaha, no service bulletins were issued about this corrosion problem, though it appears the company has created a parts kit specifically to address fixing it." Poenget er; du er ikke garantert problemfritt motorhold uansett hvilken maskin du kjøper... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 1.Mars.2013 Del på Facebook Svart 1.Mars.2013 (redigert) Selv jeg som Hondaentusiast og stor forkjærlighet til Japansk teknologi, er storfornøyd med min Mercury 115 4sylindra 4-takter!! Var jo meget skeptisk til å kjøpe Mercury, men etter å ha saumfart motoren og prøvd den så var det lite å spekulere på.. nå er den jo gått lite timer, men jeg tror nok ikke kvaliteten står tilbake noe serlig, slik det derimot gjorde på 70-80 tallet! da var det mye prakk med disse.. i 2001 jobba jeg ved et lite båtbyggeri og vi sammenlikna en Merc60 og en Honda 75 . Den gang fikk jeg intrykk i at Mercuryen hadde et dårligere lydbilde enn Hondaen i hvertfall. Hondaen føltes mye stillere og hadde en mer behagelig lydfrekvens... Toppfart var samme men Hondaen førte båten opp i plan mye raskere, tross at Hondaen var mye tyngre. Grunnen er vel at Hondaen var en nedtrimma 90 med stort volum mens Merc var en opptrimmet 50. Hondaen hadde sikkert fått større toppfart med større stigning, men dette ekspriminterte vi ikke med..Uansett ville jeg valgt Hondaen av de to! Hadde jeg fått velge motor i dag på Askeladden min hadde jeg valgt en Honda 150. Kjøper man i dag en moderne Honda Yamaha Evinrude Suzuki eller Mercury tror jeg de aller fleste kommer til å bli fornøyd og at motorene oppfyller deres krav! Redigert 1.Mars.2013 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
G-sabb Svart 1.Mars.2013 Del på Facebook Svart 1.Mars.2013 Enig med -morten- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ashfirelate Svart 1.Mars.2013 Del på Facebook Svart 1.Mars.2013 Kjøper man i dag en moderne Honda Yamaha Evinrude Suzuki eller Mercury tror jeg de aller fleste kommer til å bli fornøyd og at motorene oppfyller deres krav! Tror nok du har rett. De fleste nye utebordsmaskiner nevnt i denne tråden virker gode og stabile. Noe feil er det hos alle produsenter... MEN; styr unna kina produserte kopier... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pege Svart 1.Mars.2013 Del på Facebook Svart 1.Mars.2013 Etter noen års skruing på en Suzuki 65 hk fra åttiåren ville jeg ha meg nyere motor, kjøpte en brukt 40Hk Evinrude E-tec. Var klar over at den ikke ville tangere Suzuki'en på fart. Likevel er jeg fornøyd, har jo en eldre Hansvik 18' fisk m/hardtop og den slår godt når farten og bølgene blir for stor. Så 40 Hk er helt greit for meg. E-tec er en kvikk motor og jeg greier uten problem å holde følge og kjøre forbi med min bror som har en Askeladden 43 med 40 hk Yamaha. Ikke minst er det enkelt med vinterkonserveringen, 20 sek kjøring av motoren i konserverings modus. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 1.Mars.2013 Del på Facebook Svart 1.Mars.2013 E-tec 40/50 er solide og snille motorer.. sammenlign undervannshuset og propellen med konkurrentene og man ser styrkeforskjellen ;-) Hadde en 40 som jeg "bygde" om til 50 hk med annen motorstyring osv. og fikk noen ekstra knop. Idag er det enklere da Lundins Marin visstnok har "knekt" koden og kan gjøre dette på eksisterende motorstyring. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 1.Mars.2013 Del på Facebook Svart 1.Mars.2013 Det er mangt som er flott når det er nytt og alt funker. Men man må ikkje glemme at dagen kommer når man trenger å oppsøke verksted. Og det da viser seg at det er ingen hjelp å få hverken på kompetanse eller det faktum at deler ikkje finnes tilgjengelig før om èn til 2 mnd. I beste fall. Og vi vet alle at før man kommer så langt at noen kan kikke på må man vente i evigen bare for å få time. Så tenker en seg om en gang til neste gang man kjøper noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Studerer litt på en mindre skjærgårdsjeep. Har sett litt på Morgan 485 . Ypperlig båt for "en-manns kjøring", da konsoll/førerplass er midt i båten. Den heter jo i dag Bella 485 og bygges i Finnland. Denne blir jo da levert med Mercury sine motorer. Ser at disse 40-60 hk, som passer denne båten bra, blir bygget i Kina. Ble kanskje noe skeptisk til dette. Noen erfaringer/synspunkter ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 29.September.2015 Del på Facebook Svart 29.September.2015 Kjøp motor uten registerreim, men med registerkjede = Suzuki. La et godkjent Suzukiverksted ta årlig service og du har problemfri og bensingjerrig motor lenge! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.