Jump to content

Best av nye påhengsmotorer?


freetex

Recommended Posts

Ja men det er greit det Teerex. Gå å kjøp en spill ny Verado 135 og trim den opp 100 hk så skal eg kjøpe en 250 hk Yamaha elr Honda så snakkes vi om 5 år og ser hva det har kostet for å holde liv i og hvem som har hatt mest trøbbel samt hva markedet er villig til å betale for motorere.

Eg er skråsikker på du vil ha brukt hundretusener og eg 0.- elr i værste fall vært innom for å få en garantisak utført. Og som et ekstra strøssel på kaken så har jo du ikkje garanti i det heile tatt siden du har trimmet din. Nei dette ser eg fram til!

Link to post
Share on other sites

Ja det skulle jo gå greit det. Det er jo en relativt stor prisforskjell på de to motorkategoriene i utgangspunktet, særlig her til lands pga. den festlige hk-avgiften.

Verado 135 er egentlig en nedtrimmet Verado 200, så de ekstra hestene utgjør ikke mer enn ca 15-20 % økning ut over max. fabrikkytelse sånn sett.

Har forøvrig en kjenning som har gjort nettopp dette og det funker som bare det.

Lundins Marin i Sverige selger forøvrig nye ferdig omprogammerte Mercurymotorer i ønsket ytelse (riktignok ikke den ytelsen jeg nevnte som er et racingprogram).

Men om en Honda eller Yamaha 250 har lengre levetid evt. vil ha færre problemer det kan jeg ikke si så mye om. Nå stiller jo de også i en litt tyngre vektklasse.

I teorien skal de vel ha lengre levetid pga. dobbelt så stort sylindervolum bl.a. men teori og praksis stemmer ikke alltid når det gjelder fritidsbåtbruk. Noe annet om det gjelder kommersiell drift naturlig nok.

Yamaha kommer forøvrig nå med en 200 hk-utgave av sin 150-hester. Det blir spennende for den får jo da lavest vekt i klassen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

der fikk båtplassen hikke igjen (dobbelt posting).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Plutonium er temmelig skråsikker om mangt og mye fortiden, alle motormerker har sine gode og

dårlige sider, og i dag er det ikke mye som skiller de forskjellige merkene hverken på kvalitet eller ytelser.

Jeg har selv en 07 Verado og denne motoren har vært en nytelse å eie,det eneste jeg har byttet

på denne motoren var en bensin flottør(en svakhet) ellers har den ruslet og gått som et Sveitsisk

urverk.

Hvor har Plutonium fått opplysningene i fra om Merc Verado`s sine tillsynelatende ENORME

service utgifter og sitt store behov for stadige reprasjoner.??

Link to post
Share on other sites

Om du drar hodet ut av rassen et lite øyeblikk så ser du hva det faktisk står.

Ellers har det aldri noen gang fra min side vært nevnt et einaste ord om hverken ytelse, design, utforming eller betjening, kun kvalitet.

Og det gjelder ikkje bare påhengsmotorer, det gjelder alle tekniske dingser. Det har til dags dato ikkje kommet en bil ut av amerika med kvalitet i nærheten av japanske biler. Det einaste bra kvalitetsmessig fra den kanten er steingamle tungbygde greier.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veradomotoren er forøvrig delvis en Porsche design/konstruksjon. I likhet med f.eks. andre suksesser som Harley Davidson V-Rod motoren.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

http://www.kellox.no/fileadmin/images/honda/MARINE/BF60%20B%E5tmagasinet.pdf

 

Båtmagasinet tester 60-hestere. Fikk det meste rett, bortsett fra at dette ikke er Hondas første NMEA-kompatible motor. 90- og 150-hesterne er allerede oppgradert med Blast, VTEC og NMEA 0183/2000, og er klasseledere der.

 

:thumbsup:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

jeg har også lest at mercury har slitt litt med driftsikkerhet tidligere? og at japanske motorer har vist seg å være best! men er det noe hold i dette i dag?

 

Stemmer det, men det er da også år tilbake i tid. Driftsikkerheten i dag er generellt god på de fleste maskiner. Alle produsenter produserer litt for hverandre, og alle produsenter sliter med det ene og andre fra tid til annen. Yamaha er desidert dyreste motoren i innkjøp, men det gir seg tilbake i gode bruktpriser. Mercury og Suzuki, holder seg ikke like godt i pris, men er jo da også billigere i innkjøp. Uansett, selger du motoren med båt er prisforskjellen på motorene minimal...

 

Også japanske merker sliter med maskinene sine fra tid til annen:

http://www.boatus.com/magazine/2012/october/Yamaha-F225-Corrosion-Complaints.asp

 

"Yamaha F225s; one owner, who reported that both his engines failed after

only 450 hours, compared the problem to "a youngster needing a hip

replacement." The repair is expensive. A kit with the necessary parts is

about $650, but the biggest hit to the wallet is labor, which can top

$2,500."

 

"For its part, Yamaha duly repaired engines that failed during the

warranty period. But because most recreational boat owners use their

outboard engines less than 100 hours per year, a three-year warranty

means that many engines begin failing a year or two after the warranty

expires. According to Yamaha, no service bulletins were issued about

this corrosion problem, though it appears the company has created a

parts kit specifically to address fixing it."

 

Poenget er; du er ikke garantert problemfritt motorhold uansett hvilken maskin du kjøper...

Link to post
Share on other sites

Selv jeg som Hondaentusiast og stor forkjærlighet til Japansk teknologi, er storfornøyd med min Mercury 115 4sylindra 4-takter!! Var jo meget skeptisk til å kjøpe Mercury, men etter å ha saumfart motoren og prøvd den så var det lite å spekulere på.. nå er den jo gått lite timer, men jeg tror nok ikke kvaliteten står tilbake noe serlig, slik det derimot gjorde på 70-80 tallet! da var det mye prakk med disse.. i 2001 jobba jeg ved et lite båtbyggeri og vi sammenlikna en Merc60 og en Honda 75 . Den gang fikk jeg intrykk i at Mercuryen hadde et dårligere lydbilde enn Hondaen i hvertfall. Hondaen føltes mye stillere og hadde en mer behagelig lydfrekvens... Toppfart var samme men Hondaen førte båten opp i plan mye raskere, tross at Hondaen var mye tyngre. Grunnen er vel at Hondaen var en nedtrimma 90 med stort volum mens Merc var en opptrimmet 50. Hondaen hadde sikkert fått større toppfart med større stigning, men dette ekspriminterte vi ikke med..Uansett ville jeg valgt Hondaen av de to! Hadde jeg fått velge motor i dag på Askeladden min hadde jeg valgt en Honda 150.

 

Kjøper man i dag en moderne Honda Yamaha Evinrude Suzuki eller Mercury tror jeg de aller fleste kommer til å bli fornøyd og at motorene oppfyller deres krav!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Kjøper man i dag en moderne Honda Yamaha Evinrude Suzuki eller Mercury tror jeg de aller fleste kommer til å bli fornøyd og at motorene oppfyller deres krav!

 

Tror nok du har rett. De fleste nye utebordsmaskiner nevnt i denne tråden virker gode og stabile. Noe feil er det hos alle produsenter... MEN; styr unna kina produserte kopier...

Link to post
Share on other sites

Etter noen års skruing på en Suzuki 65 hk fra åttiåren ville jeg ha meg nyere motor, kjøpte en brukt 40Hk Evinrude E-tec. Var klar over at den ikke ville tangere Suzuki'en på fart. Likevel er jeg fornøyd, har jo en eldre Hansvik 18' fisk m/hardtop og den slår godt når farten og bølgene blir for stor. Så 40 Hk er helt greit for meg. E-tec er en kvikk motor og jeg greier uten problem å holde følge og kjøre forbi med min bror som har en Askeladden 43 med 40 hk Yamaha. Ikke minst er det enkelt med vinterkonserveringen, 20 sek kjøring av motoren i konserverings modus.

Link to post
Share on other sites

E-tec 40/50 er solide og snille motorer.. sammenlign undervannshuset og propellen med konkurrentene og man ser styrkeforskjellen ;-)

Hadde en 40 som jeg "bygde" om til 50 hk med annen motorstyring osv. og fikk noen ekstra knop.

Idag er det enklere da Lundins Marin visstnok har "knekt" koden og kan gjøre dette på eksisterende motorstyring.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er mangt som er flott når det er nytt og alt funker. Men man må ikkje glemme at dagen kommer når man trenger å oppsøke verksted. Og det da viser seg at det er ingen hjelp å få hverken på kompetanse eller det faktum at deler ikkje finnes tilgjengelig før om èn til 2 mnd. I beste fall. Og vi vet alle at før man kommer så langt at noen kan kikke på må man vente i evigen bare for å få time. Så tenker en seg om en gang til neste gang man kjøper noe.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Studerer litt på en mindre skjærgårdsjeep. Har sett  litt på  Morgan 485 . Ypperlig båt for "en-manns kjøring", da konsoll/førerplass er midt i båten. Den heter jo i dag Bella 485 og bygges i Finnland. Denne blir jo da levert med Mercury sine motorer. Ser at disse 40-60 hk, som passer denne båten bra, blir bygget i Kina. Ble kanskje noe skeptisk til dette. Noen erfaringer/synspunkter ?

Link to post
Share on other sites

Kjøp motor uten registerreim, men med registerkjede = Suzuki.

La et godkjent Suzukiverksted ta årlig service og du har problemfri og bensingjerrig motor lenge!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...