Jump to content

Best av nye påhengsmotorer?


freetex

Recommended Posts

Sakset fra Internett... Litt info om Honda.

 

75hp-90hp is based on the 1.5L (1496cc) L-series 2001-2008 Fit engine. The 75hp version is detuned by stripping vtec.

 

115hp is based on the 2.3L (2254cc) F-Series 1998-2002 Accord engine. No vtec.

 

135hp-150hp is based on the 2.4L (2354cc) K-Series 2002-2009 Accord/CRV/Odyssey/Element/TSX engine. The 135hp version is detuned by stripping vtec.

 

200hp-225hp is based on the 3.5L (3471cc) J-Series 2001-2009 Accord/Odyssey/Pilot/Ridgeline/Inspire/MDX/RL/TL. The 200hp version is detuned by stripping vtec.

 

Many parts are interchangeable with the auto versions, but the motors were redesigned and are different beasts so look close. In particular, many (but unfortunately not all) parts that had iron, magnesium, or steel got changed over to aluminum or stainless steel.

 

One thing to keep in mind with the Honda 115hp is that it is a "big block" with a lot of torque and really works well with a big prop on a pontoon boat. The 150hp actually weighs less than the 115hp but only has about 7% more torque.

 

Når det gjelder deler, ser jeg bl.a. at mange kjører oljefilter fra bilmotorene. Er vel noen kroner å spare der kontra båtpriser...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ang VTEC så har jeg ikke hørt om noen feil.. veldig til leamikk er det heller ikke men sterkt og kompakt. Jeg har aldrig hørt om feil på et VTEC system! det er solid og utprøvd gjennom mange år! elektronisk styring har du i dag på alle motorer så det kommer du nok ikke utenom uansett. Siden forbrenningsmotoren er en gammel konstruksjon så er trenden at moderne motorer har div hjelpemidler for å forbedre dens effektivitet. Dette gjelder alle typer motorer. det kan være. Kompressor, Turbo, intercooler, variable innsug og ventiltider/løft og div.motorstyring. alle disse elementene er med på å gjøre motoren bedre. Det krever da kvalitetskomponenter og sikkelige materialkvaliteter og tolleranser. Enkelte produsenter kan jo få problemer når en motorkonstruksjon utvikles og slippes for raskt ut i markedet. Det kan oppstå en del barnesykdommer om det er tatt snarveger.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Sakset fra Internett... Litt info om Honda.

 

75hp-90hp is based on the 1.5L (1496cc) L-series 2001-2008 Fit engine. The 75hp version is detuned by stripping vtec.

Sakset fra Wikipedia: Honda originally intended to name the car "Fitta", but shortened the name in some markets, and renamed it completely in others, upon discovering that in several Nordic languages, fitta is a popular and vulgar slang word for female genitalia :giggle:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

115hp is based on the 2.3L (2254cc) F-Series 1998-2002 Accord engine. No vtec.

 

135hp-150hp is based on the 2.4L (2354cc) K-Series 2002-2009 Accord/CRV/Odyssey/Element/TSX engine. The 135hp version is detuned by stripping vtec.

 

 

Fra 2010 er 115 og 135 - 150 bygget på samme grunnmotor 2,4 literen fra Accord 2002 - 2009.

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fra Wikipedia: Honda originally intended to name the car "Fitta", but shortened the name in some markets, and renamed it completely in others.

Uten at jeg skal si det sikkert tror jeg noen bør kontrollere dette. Den var vel aldri foreslått å hete Fitta men derimot Fit som den jo heter i andre områder av verden.

Den første utgaven het da Fit A den neste Fit B osv

 

ble så den het Fit i de nordiske landene hehe

I de nordiske landene ble det så den het/heter Jazz

http://www.honda.no/sw27378.asp?gclid=CLv3x8rgq7ICFe4vmAodJCMAYw

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Godt påeng Storskarv! hehe men når du står der og ikke får start pga en feilkode på elektronikken er det kjekt å ha autorisert forhandler/verksted i nærheten. Til og med Honda og Yamaha trenger jo filterbytte og oljeskift samt andre slitedeler. Har man deler i nærheten så er det jo såre enkelt å gjøre vedlikeholdet selv på nye påhengere!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Test av 150-hestere i siste ViMenn Båt.

 

Vinner: Merc F150:

"Nyheten fra amerikanerne er ikke like high-tech motormessig som noen av konkurrentene, men den er både raskere, stillere og mer drivstoffgjerrig enn de fleste andre i testen"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

vi har alle forskjellige meninger om dette, som f.eks nærhet til forhandler.

jeg handler det som trengs til service for 5 år av gangen fra USA og gjør dette selv.

vedr valg av motormerke er det ofte 2 eller 3 hk størrelser på samme motorvolum.

f.eks Suzuki hadde tidligere 90- 115 og 140 hk fra samme 2000cm3 blokk, mens noen av konkurentene

sine 90hk var med 15-1600 cm3 blokk. Jeg innbilte meg at en motor som er mindre trimmet ville vare lengre.

Dette i tillegg til registerkjede gjorde at jeg i 2008 valgte Suzuki 90, som nå har gått 5 sesonger og 490 timer

uten noe som helst å klage på..

Skulle jeg kjøpt ny idag hadde det blitt å starte helt forfra og vurdere alle på nytt , samt å handle om vinteren

etter noen gode prute runder.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Lurer på en ting ang optimax. Det er jo totakt. Ryker den som en totakt eller slipper man den sure lukta i båten om man tusler på tomgang i medvind..? Har en gammeldags totakt nå og det lukter surt(jeg liker det, men alle er vist ikke enig)

Er det Kunn 4 takt som er omtrent helt luktfri?

 

I jakten på ny båt dukker det opp både e-tec og optimax på enkelte båter..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Heldigvis går utviklinga stadig framover, så det er vel ganske få skikkelige "sitroner" igjen på markedet av påhengsmotorer fra de største produsentene.

 

Hva som ellers er beste motor sett opp mot egenskaper/pris varierer vel mye i forhold til hvem som der og da ligger lengst framme i utviklingen. Og så må en se på hva en sjøl vektlegger mest. F.eks. vil en 3-sylindret motor ofte være mer stillegående og vibrasjonsfri enn en 2-sylindret, mens den 2 sylindrete har lavere vekt. Ditto med 4-sylindre mot 3 i større motorer. Ikke minst må en jo tenke på hva slags type båt (vekt bra eller dårlig, viktig med godt dreiemoment eller høy toppeffekt etc), og ikke minst hva en stort sett bruker båten til.

Link to post
Share on other sites

Har en gammeldags totakt nå og det lukter surt(jeg liker det, men alle er vist ikke enig)

 

hvaslags olje kjører du på nå da? Noen typer, f.eks Shell Nautilus har en ganske markant lukt.

Da vil bytte til en syntetolje gi mindre lukt.

(Jeg liker også 2t lukta - så lenge det ikke blir for mye...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

En merker jo forskjell på ny og eldre totakter. Hadde tidligere en Yamaha 9,9 2-takt som vel hadde 2% olje i bensin, nå en 25 hk E-tec som bruker maks 1% på høyt turtall, og mindre på lavt. Lite en kjenner til "totaktslukta" fra E-tec`en. Og ryker lite bortsett fra ved oppstart. Bruker Evinrude sin anbefalte olje for E-tec motorene.

 

Men har 4 takter på fiskebåten, og det er befriende godt å slippe oljelukt når en er ute 2-3 timer i slengen og ligger med nesa over ripa for å finne hummerplassene :thumbsup: Blir nok mest timer i båt på fiske på meg framover, og da blir det nok 4-taktere som er mest aktuelt ved fremtidig båt-bytte. Mindre vibrasjoner, støy, lavt forbruk på tomgang / dorgefart. Men kommer jeg over "drømmebåten" med E-tec eller Optimax blir det jo en totalvurdering.

Link to post
Share on other sites

Ja det er akkurat det. Jeg leste en test hvor det sto at optimaxen var gjevngod med 4 takt på forbruk omtrent.. Og hvis det er en del mindre røyk enn gamle 2 takt går det nok fint:) regner med det blir en del småkjøring i lav fart og vil ha minst mulig totaktslukt.

 

Har dessverre litt begrenset budsjett så kan ikke bare velge og vrake...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Og ja japsene kan ha sine svakheter de også.. både Suzuki og Yamaha har da hatt problemer i nyere tid, hvis man ikke foretrekker å overse slikt da :smiley: (snapper opp et og annet når man vanker på båtmotorverksteder og snuser).

E-tec har blitt bra motorer, og kjøres de på 1 %-oljeprogrammet (med XD-100 olje) så er det helt marginalt med eksoslukt ved normal bruk.

Og hvilken annen motor enn Mercury Verado (135) kan enkelt trimmes opp 100 hk uten å havarere etter kort tid ? Bildet er nok ikke så svart/hvitt men ganske nyansert.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg hørt om dorgefunksjon før nå for å være ærlig, men det er ikke noe knapp til det hvis det er noe slikt du mener. Jeg kan ha dorgefart med 100hk'en min, på cirka 1000rpm og en fart på 1-2 knop. Vet ikke om det følger med kontrollboks og instrumenter da jeg selv kjøpte ny båt fra fabrikk med motoren på.

 

Joda du har trykknapp for dorge ("trolling") funksjon, og den fungerer utmerket. Du får den frem med å bruke kontrollknappene på det ene instrumentet og du kan stille ned turtallet til 400-450 rpm.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...