Jump to content

Best av nye påhengsmotorer?


freetex

Recommended Posts

Hei!

 

Det er mange påhengsmotorer, men hvem er best i forhold til pris?

Mercury er vel billigst? Yamaha dyrest, men så får man jo selva 4t som skal være yamaha med andre dekaler?!

Hvis yamaha er best når det kommer til 50hk klassen 4t, så må vel selva være beste alternativet?

 

Noen som veit hvordan instrumentene er til selva/yamaha? kontra til mercury?

Får man dorge funksjon til begge?

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig glad i Yamaha. Alt av nye motorer fra Yamaha og over 30hk har et så kalt Yamaha Hub, der alt av elektronikk kobles til, som for eksempel digitale fartsmåler og så videre. Du kan også kjøpe kabel fra HUB til NMEA2000 og koble den til kartplotteren, og se alt fra motortemperatur, turtall, trim og så videre på kartplotteren.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post
Share on other sites

En plombe i ecu. Hva i all verden slags prat er dette? Mener du det sitter en plombe av stål sink elns med en ståltråd gjennom inne i ecu'en som magisk endrer effekten`? vet du i det hele tatt hva en plombe er

 

Og hva mener du med best, best til hva da? billigst i innkjøp eller stillest eller best totaløkonomi mht verditap over en periode eller mestkorrosjonsbestandig metall elr høyeste toppfart elr hva. Det ser ut som du egentlig spør om hva som er billigst i innkjøp

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg veit godt hva en plome er! en fysisk begrensing i forgasser/eksos som struper motor! men jeg lurte på om det var dette som ble brukt eller en begrensing/map i ecu!

glem det!

 

Jeg lurer heller ikke på hva som er billigst, men hva som er best for pengene! da altså driftsikkerhet,effekt og stillhet!

Link to post
Share on other sites

jeg veit godt hva en plome er! en fysisk begrensing i forgasser/eksos som struper motor! men jeg lurte på om det var dette som ble brukt eller en begrensing/map i ecu!

glem det!

 

Jeg lurer heller ikke på hva som er billigst, men hva som er best for pengene! da altså driftsikkerhet,effekt og stillhet!

 

Nå kan jeg nok ikke hjelpe deg så veldig mye, men jeg er stor fornøyd med min Yamaha F100. Har aldri hatt noe problemer med den, dog har jeg bare kjørt den i 90 timer, og kjøpte den i April. Den har alltid startet, og jeg har ofte slått av motoren og bare ligget i vannet og fisket.

Redigert av Brightbull (see edit history)

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg hørt om dorgefunksjon før nå for å være ærlig, men det er ikke noe knapp til det hvis det er noe slikt du mener. Jeg kan ha dorgefart med 100hk'en min, på cirka 1000rpm og en fart på 1-2 knop. Vet ikke om det følger med kontrollboks og instrumenter da jeg selv kjøpte ny båt fra fabrikk med motoren på.

Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3

Link to post
Share on other sites

i 50 hk klassen vil jeg holde en knapp på E-tec 50. kjempemotor med svært enkelt vedlikehold.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

i 50 hk klassen vil jeg holde en knapp på E-tec 50. kjempemotor med svært enkelt vedlikehold.

 

Mulig det er riktig, men hjelper neppe freetex videre. Tror driftsdata finnes andre bedre steder enn BP. Vi kan vel heller bidra med konkrete brukserfaringer og svakheter ved ulike modeller som forhandlerne ikke har vært fullt så ivrige til å fortelle om.

 

Link to post
Share on other sites

Joda jeg hadde E-tec 50 i en sesong. Ville ikke ha hatt noe annet i den effektklassen tror jeg. Den er sterk og rimelig i forbruk, kun 2 sylindre å holde styr på men forbausende stillegående i forhold til tradisjonelle 2-taktere, og den har automatisk vinterkonservering. Service hver 300 time. Kan ikke bli så mye bedre/enklere enn det.

At jeg siden havnet på (pent brukt) Honda 90 var hovedsaklig fordi jeg ikke tok meg råd til E-tec 115 som jeg egentlig ville ha, og at E-tec 90 er ikke den sterkeste i 90-klassen. Dessuten ville jeg doble til 4 sylindre selv om en 3-sylindret Optimax 90 hadde vært et bedre valg fartsmessig siden den kan chippes opp en del.. men nå ble det litt utenomsnakk her.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg vil påstå at alle de anerkjente merkene lager gode motorer idag - vanskelig å si at et merke er objektivt mye bedre enn de andre. Så da må man definere sine kriterier , og prøve å finne den motoren som best passer de kriteriene.

 

Et av disse kriteriene bør være at man kjøper fra en oppegående forhandler , som helst ikke er for langt unna.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

I dag er det like viktig å velge forhandler som motormerke.

Ser du på tester fra Båtmagasinet er det kun desimaler som skiller de ulike merkene.

 

Teerex: Hva er det som gjør at E-tec alrdri kommer til tops i noen tester. Kun middels på alt ?

Har aldri sett e-tec vinne på noe som helst. Kun i reklamen ??

Link to post
Share on other sites

Den gyldne middelvei kan ofte være bra nok. Men nå har jeg ikke sett noen tester på 50 hestere de siste årene.

Av 60 hesterne så vant den nye Honda, men det var desimaler her også som skilte, bl.a. på forbruk i marsjfart var E-tec kun desimaler bak kvinneren.

E-tec vinner kanskje felter som testene ikke er så opptatte av, som design og lett service/servicekostnader bl.a.

Evinrude/BRP er eneste merke som lager 2-taktere med høytrykksinjektorer. Bare det er jo enestående, og at det faktum at E-tec ikke kommer dårligst ut i testene når alle spådde 2-takteren nedenom og hjem for få år siden.

Valgfrihet og variasjon er viktig i markedet. "Alle" kan lage gode 4-taktere. Men så kjedelig det hadde blitt uten gode alternativer. Og E-tec tilbyr V4 og V6 i segmentet der 4-takterne kun har den trauste rekkefireren å tilby, selv om den forsåvidt er grei nok.

Naturlig nok bruker E-tec mere bensin enn 4-takterne på full gass, hver sylinder skal jo fylles på for hver om dreining. Men ellers er det desimaler som skiller.

For de som kjøper marginal motor og må kjøre fullgass ofte så er 4-takter et bedre valg.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jeg har også lest at mercury har slitt litt med driftsikkerhet tidligere? og at japanske motorer har vist seg å være best! men er det noe hold i dette i dag?

 

Jeg favoriserer Japansk teknologi og må inrømme at Honda Yamaha og Suzuki står høyest i kurs hos meg! Når det er sakt er jeg storfornøyd med min Mercury 115 EFI 4Takt. Jeg var meget skeptisk til å kjøpe båt med Mercury, fordi jeg husker tilbake på 70-80 tallet da det stort sett var prakk og tull med disse! I dag tror jeg forskjellene er blitt mindre kvalitetsmessig på påhengsmotorer selv om noen merker har lit annerledes teknologi. Men ble overaska over meg selv over at jeg ble så fornøyd med Mercuryen! Når man kjøper påhenger er det ikke bare engangspris og merket som teller. Det aller viktigste er at man har en forhandler/verksted i nærheten av der man har båten. Skulle det være noe så er det greit å vite at man kan få hjelp. Jeg er veldig glad jeg har en autorisert verksted/forhandler bare 10 min unna der jeg har båten liggende. Han yter utrolig god service og har veldig bred og god erfaring med båter og motorer..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Den sist utviklede motoren i hver effektklasse er som oftest best, med unntak av om noen av produsentene har unik teknologi. Alt blir litt mer optimalisert for hver utviklingsgenerasjon. Produsentene lærer som oftest både av egne og andres feil.

 

Mercurys bruk av kompressor og Hondas bruk av VTEC er eksempler på unik teknologi som KAN gi fordeler som betyr mye for kjøper.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Mercurys bruk av kompressor og Hondas bruk av VTEC er eksempler på unik teknologi som KAN gi fordeler som betyr mye for kjøper.

 

Honda sin VTEC teknologi vil si variabel ventilåpning og løft. dette gir bedre dreiemoment på lavere turtall god ytelse på høyt turtall. i bilverdenen har det vært VTEC siden 91, og det har enda ikke vært en eneste reklamasjon på en VTEC topp! Det finnes flere varianter av VTEC avhengi av formål om motoren skal være besparende eller for å oppnå større effekt på et gitt motorvolum. For båtmotorene er det først og fremst sparing av drivstoff og økt effektivitet det er snakk om.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke påstå at det var den første, men Honda hadde hvertfall trykknapps-betjent VTEC på Formel 1-motoren som Ritchie Ginther vant Mexico GP med i 1965.

 

Honda introduserte serieprodusert VTEC i 1983 på en mellomklasse-MC, CBR400 eller noe sånt. På biler ble systemet introdusert i 1989, både på Integra og CRX. I 1990 kom NSX, og siden har vel mer eller mindre alle Honda-motorer fått dette.

 

På påhengsmotorene har imidlertid dette tatt litt tid. Pr nå tror jeg du får 60hk, 90hk, 150hk og 225hk med VTEC. Og de er vel klasseledende i sine klasser, alle sammen. Moment i bunnregisteret, økonomi i det utvidede mellomregisteret og full ytelse i toppregisteret. Velg selv.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

CBR 400 gateverson har ikke VTEC, men det var et prototypesystem som ble utvikla i 1983. Og dem hadde dem bare på det japanske markedet. i 1986 starta salget av neste versjon uten VTEC. CBR600/900/1000 Har ikke VTEC. men VFR800 fikk HyperVTEC i 2002 og var den første. På det Japanske markedet kom det DOCH VTEC i 1989 for biler. Hvilken VTEC dem hadde på de første F1 bilene skal jeg ikke si for sikkert. Den legendariske Ayrton Senna under sin storhetstid kjørte med Hondamotorer i F1. Han var med på utviklingen av Honda NSX. Ellers er Honda ledende i Indycar eller Cart som det heter nå. I BTCC er dem ledende med sin Civic. Nå var vi sporet langt ut fra tråden, men ville bare pressisere.. på båtmotorer har det kommet VTEC i de senere årene, men husker ikke årstallet da det ble introdusert. De første var ivertfall bassert på bilmotorer.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...