Jump to content

Jeg orker IKKE mer, jeg vil selge båten!


Zitt

Recommended Posts

Forrige båt kostet meg over 3.000 pr gangtime

 

Du må ikke bare regne gangtimene!

 

Det er jo det som skiller båt fra bil. Når man kjører bil går man ut av bilen når man er framme. Bilen står ubrukt til man skal hjem igjen. Båten derimot brukes kanskje en hel helg selv om motoren bare går tre timer. Ta med disse timene også, så blir regnestykket litt hyggeligere :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette var mest en kjørebåt, så gangtimer er ikke så fryktelig langt unna brukstimer.

Skulle jeg regnet med alt var det sikkert over 5 BP/time

 

En ting er sikkert, og det er at båt er dyrt. Spørsmålet er om man regner på det eller ikke, evt lurer seg selv slik mange båteiere er flinke til.

 

Uansett, er på jakt etter ny båt nå :)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne hatt fleres syn på dette med verditap på båt.

Jeg har alltid trodd at det største verditap, både på bil og båt, er de første årene.

Når jeg kjøper en 29 år gammel båt for kr 150000, og den var på ingen måte den dyreste på finn.no, finner jeg det merkelig

at den skal ha en pris på under kr 100000 året etter.

Er det virkelig slik det er???

Link to post
Share on other sites

Det er feil årstid, Shine opp båten og selg den til våren. Du har så mye utstyr i båten din at det kan ikke være SÅ vanvittig mye arbeid å sette den i presantabel stand. Tenk om du hadde hatt bensin motor da hadde jeg sett mørkt på situasjonen din. Kom igjen, stå på!!! Finn frem ryggraden din og sett igang! :wink:

Link to post
Share on other sites

Junior 1; Ja, jeg ser den, men jeg ser flere Wiking 26 til salgs også. Hva synes du om de? Dessuten er den båten du refererer til 9 år eldre enn min, dvs nesten 40 år gammel. Det må vel bety noe det. Innredningen er faktisk mye verre enn min, og jeg synes å skimte noe muggangrep. Hva med Eber, elektrisk spyling på toalett og septik, 2stk stereoanlegg, ankerspill og baugpropell? Har ikke det noe verdi?

Cosmo; Du har overbevist meg. Det kommer en oppussings/prosjekttråd!

Link to post
Share on other sites

Håper virkelig at du setter i stand båten jeg. Så fort den er ferdig og du ligger ute på vannet sammen med rederinnen, kjenner sola steiker i nakken din fra skyfri himmel, kan jeg nesten garantere deg at du har glemt alt som har med oppussing å gjøre, og bare gleder deg til neste tur.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

hei wiking26ac , hvis det er annonsen i innlegg nr 83 du refererer til når du sier at den er mye verre enn din båt så er det etter min mening bare

skrogtrekket som trengs å byttes, for treverket ser jo bra ut på den med tanke på at det er en gammel

båt. har selv gammel båt og treverk å andre ting i båten blir missfarvet men det er bare ting mann må leve med hvis mann ikke vill

ha en omfattende jobb

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei, idars!

junior 1 brukte den båten som bekreftelse på at min båt ikke er verdt mer enn 100000 eller mindre. Innredningen i båten min var finere enn den, men allikevel har jeg valgt å skifte den. Greit at båten min er 30 år gammel, men alt behøver ikke å se slik ut. Jeg hadde gåt lei av all fiksing, men har bestemt meg for å gå igang igjen(takk til Båtforumet). Jeg synes ikke noen fortjener å få båten for 100000. Båten min har også feil og mangler, men jeg har ikke samvittighet til å selge den med det, så nå shiner jeg den opp. Neste kjøper skal ikke være like uheldig som jeg var......med jeg selgeren!

Jeg vil starte en oppussings/prosjekttråd som skal gå gjennom vinteren, for jeg har tenkt å ta det over langs.

Forslag til tittel på tråden mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Så bra! Jeg tror det var en riktig besluttning. Du kan jo kalle oppussingstråden "En flyktning vender tilbake". (fra båtlivet mener jeg)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Det er veldig vanskelig å samenlikne båt og bil.. En båt som er 3 år gammel er ofte mere utstyrt innkjørt og barnesykdommer utluket.. En 3 år gammel bil har falt betraktelig i pris.. En 20-30 år gammel bil er enten oppbrukt eller opphugget..man ser at det nå kommer problematikk med eldre båter som ingen vil ha.. Her finnes det ingen ordning.. Min mening er at båter somer 25-30 år er i en ond sirkel..De fleste kjøper båt for å ha den i 5-10 år, og for de føeste av oss er det ikke noe impulskjøp. Slitt motor/drivverk pakninger gummi og lister er slitene og oppmorknet etter tidens tann. Begynner man å reparere ser man fort at andre ting også krever reparasjon eller oppgradering. Det koster å drifte og eie større båter. Når det da i tillegg kommer masse uventede ting som man som regel oppdager like før båtferien,sier det seg selv at dette blir en lite trivelig situasjon.. Det er jo mange som har klart å lage flotte båter av gamle utslitte båter, men det krever masse jobb og arbeidstimer utskifting av alt teknisk utstyr og gjennoppbygging av interiør og motorinstalasjoner, samt masse penger. Har man ikke midler nokk så sikt på båt som er mindre billigere og nyere.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i det du skriver, -morten-, og hadde jeg visst det jeg vet i dag om båten hadde jeg sikkert ikke kjøpt den. Da jeg kjøpte den i juni 2011 var jeg helt grønn når det gjelder båter. Det har bedret seg betraktelig siden den gang, med fantastisk hjelp av båtplassen.no.

Når det gjelder motor så er jeg fremdeles nesten like grønn, og årsaken til det er nok at det ikke interesserer meg noe særlig. Derfor var det viktig for meg at maskineriet og det elektriske var godt ivaretatt. I annonsen fra den gang sto det følgende:

 

- Motor er overhalt i 2010, nytt gear og kabling i 2009.

- Baugpropell 4hk Sleipner 2006.

- El-toalett 2005.

- Septikktank 70 liter m/kvern 2005.

- Vanntank 100 liter 2005.

- Dieseltank 2x150 liter.

- Ankervinsj 1000w 2005.

- 2x140A batterier.

- Eberspecher 4kw 2005.

- Eberspecher varmeveksler 2005.

- Garmin kartplotter 2005.

- Hummingbird.

- Horn.

- Fjernstyrt søkelys.

- Radio/CD i hovedkabin og akterkabin.

- Trykkvann m/ 40 liter v.-vannstank.

- 65 liter kjøleskap, 12/220 volt.

- Kokeapparat, rødsprit.

- Gummibåt, m/ 5hk Johnson, så godt som ubrukt.

- Tauverk, fendere og dregg.

 

Jeg trøstet meg med at om man putter såpass mye utstyr inn i en båt, så er man også interessert i å ta vare på den.

Det jeg ikke visste da vi kjøpte båten, var at den har en skade/svakhet i skroget, slik at jeg ikke kan få den på land med stropper eller løfteåk.

Jeg har også noen lekkasjer, som tidvis har irritert meg grenseløst, men nå har en viss kontroll på og har lært meg å leve med.

Nå har vi hatt båten i to år og har hatt veldig mye glede av den. Min frykt for motorstopp og lignende er så godt som forsvunnet, og alt det tekniske har fungert perfekt.

 

ps. jeg bør kanskje beholde frykten for motorstopp en stund til, for jeg vet ikke engang hva som er dieselfilter og hva jeg skal gjøre om det blir tett.

Kanskje jeg kan lage en motortråd der jeg ber om hjelp til å forstå hva som er og hvordan?

Jeg har forresten laget oppussingstråden https://baatplassen.n...1982-mod/page-9, så jeg har kommet meg videre.

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

En liten betrakning av problemstillingen til morten, når det gjelder gammel båt, hvor mye er forsvarlig å koste på-reparere-ombygge. Det er jo slik at det er lett å la seg rive med,båten blir nok snasen den, men til hvilken pris, ved et eventuelt salg må mann regne med å ta et seriøst tap.det er jo tross alt en gammel båt. Jeg havnet selv i den siuasjonen, jeg kjøpte båt fra 78 og ente opp med total oppussing, nytt ell anlegg , optrekking , nyere motorer +++,

Plutselig så er 100 000 . Ekstra brukt ,båten ble bra den, men det vill ikke lønne seg ved et salg ,bortsett fra at den forhåpentlivis blir lettere å selge. Men som viking 26 ac .var inne på det blir for sent å angre og bordet fanger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...