Jump to content

Prosjekt oppussing av Wiking 26 ac, 1982 mod.


Zitt

Recommended Posts

I akterkabinen var der en radio/CD-spiller som jeg syntes er så fin at den måtte få komme frem i lyset.

bilde

Så nå kan fruen spille samba-musikk når hun sitter/ligger og soler seg. Plassering av selve spilleren er ikke helt bestemt, men jeg har noen planer....følg med!

bilde

Denne stakkars lille saken er tydeligvis blitt forsømt av forrige eier i alle år.

bilde

Med litt kjærlighet og omsorg begynte sannelig å skinne igjen. Jada, det hadde vært lettere å bare kjøpe ny, men jeg måtte ha noe å gjøre når andre ting på "lakkeringsverkstedet" ligger til tørk. :yesnod:

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei, Erikda, takk for tilbakemelding! Jeg blir av og til imponert selv, når jeg ser hvor lite som skal til for at tingene blir som nye igjen. Hvis det i tillegg inspirerer andre til en liten ansiktløft, så skader ikke det. Bare den lille koppholderen vil gjøre det litt triveligere å være i båten, og det gir en slags selvforsterkende virkning til å fortsette å pynte på ting.

Ja, jeg bruker bare D1 og D2!

Link to post
Share on other sites

Så var anlegget på plass. Litt utradisjonell plassering kanskje, men jeg fant ikke på noe bedre. CD-spilleren virket, og i dag var det Bruce Springsteen som underholdt til arbeidet, men radioen fikk jeg ikke til. Der er en antenneledning, men hvor den fører hen er ikke godt å si. Må se nærmere på det.

bilde

 

Fikk også på plass den andre platen under vinduene foran. Passet greit den også etter litt finjustering. Jeg grubler fælt på hva jeg skal gjøre i midten. Liker ikke den som er der, men fruen synes den er grei nok, så der må jeg i gang med "operasjon overtalelse" først.

bilde

 

Hvis dere ikke kommer inn i båten, når dere er på besøk, så ser det slik ut fra utsiden.

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tusen takk, Catch22 og Dinos!

Jeg har prøvd å tenke i de samme banene som du gjør, Dinos. Biltema har teak-plater/planker i heltre i målene 1,2x9,5x200cm og 1,2x12x200cm, men jeg er redd de kan være litt buet og vinsk, og da blir det ikke helt 100%. Dessuten er ikke fruen helt med på teak der også, men det hinderet skal jeg klare å komme meg forbi. Ofte skal det bare en flaske rødvin til. :giggle:

Jeg har ca 30 punkter på "to-do-listen", og dette er kanskje ikke det viktigste, så tankene får ligge der og modne litt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Catch22, jeg registrerte nettopp at du nylig har blitt skipsreder du også. Jeg har alltid likt Saga 27, og det er jo et prakteksemplar du har. Det dumme er at det kanskje ikke blir noe oppussingstråd fra deg. :giggle: Lykke til!

Dinos, Forslag til luke der i midten. Fruen kunne til nød gå med på denne løsningen. Ramme rundt i teak, og farget glass. Hva synes du om det?

bilde

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg kan bli bra om du finner en slik gass-sylinder som holder luken slik at den flukter med frontvinduet når den er åpen. Uten en slik anordning vil du måtte stå å holde på den hver gang du skal inn/ut av cabinen.

 

Hadde samme opplegg som deg i Fjorden og den luka var bare "rullet" igjen om natten.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Dinos, Forslag til luke der i midten. Fruen kunne til nød gå med på denne løsningen. Ramme rundt i teak, og farget glass...............

bilde

 

Hvis du kan klare deg uten glass i luka, så er det jo en mulighet å "dele den i to" med hengsler midt på. Da kan du åpne halve luka eller hele luka ( den går sikkert under vindskjermen ). Fordelen med en slik luke er jo at den kan låses ( nå er det jo ikke alle som synes det er en fordel ), og den "ligger i ro" når den er åpen .

 

 

bilde

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare viskermotoren du skal forbi, vinduene dine vil være i veien når du skal legge inn siste biten. Det er en grunn til løsninngen som er der i dag.

Alternativt får du bare åpnet halve luken, eller den må stå lent mot vinduet som jeg var inne på i forrige innlegg.

 

Du kan jo bare oppsøke en som driver med trekk til puter og få han til å kopiere den "rullgardina" som er der i dag. Spilene innvendig kan jo brukes på nytt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Helt rett som du sier VannTro, den "siste bretten" får jeg ikke legge helt ned, den blir stående rett opp, men dette har ikke vert noe problem, da jeg under fart bare har åpen den første delen av luka. Når jeg ser på bildet ditt, så har jeg muligens lenger avstand mellom bakre kant av luka og vinduene.

Link to post
Share on other sites

Spennende dette her. Med de 6 feltene på orginalen så blir vel kanten mot vinduet ganske lav i sammenbrettet tilstand. Og da er vel ikke pusser motoren i veien? Maritim har noe som heter King starboard. Den er hvit. kanskje det hadde passet fruen også? Har aldrig prøvd dette produktet, men det skal være lett å forme og jobbe med. kanskje verdt en titt? :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for alle gode ideer og innspill. Jeg tar dem med meg inn i grubleboksen. :yesnod:

I mellomtiden skjer det ting i olje-avdelingen. Jeg måtte lage ny benkeplate etter den reaksjonen på et gjenglemt knivblad på den forrige. Nå blir det D1 og D2 på alt! Kjekt å gjøre ting flere ganger, da blir du ikke arbeidsledig så snart!

bilde

Link to post
Share on other sites

Takk for komplementer for båten. Vet ikke helt om man skal kalle den et prakteksemplar.. Motor og skrog er strøkent. Innvendig bærer den preg av en del etterslep, men grei bruksstand. Regner med å bytte det meste av treverket i pantry + bord og noe listverk, men det ser jeg på som kosejobb. Hvertfall når andre har tråkket løypa :-)

Tar med meg mye fra denne tråden. Og joda, skal ikke se bort fra at det blir en liten prosjekttråd her også

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, Catch22!

Det er et par ting som slår meg; - Du har en så populær båt at du har allverdens sjanse til å finne en som kan svare på dine eventuelle vansker du skulle komme ut for.

- Husk at du ALDRI kommer til å komme på et spørsmål som er for dumt, og du trenger helt sikkert ikke å finne opp kruttet på nytt.

- Du kjenner helt sikkert uttrykket, at godt verktøy er halve jobben. Jeg kjøpte meg kappesag, slissesag, stikksag, Fein og Protools oppladbare drill. Kostet litt penger selvfølgelig, men jeg ville ikke være dem foruten.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei, ashfirelate, og takk for fine ord!

Det går litt i rykk og napp, og jeg har vurdert å lage en "to-do-liste". I mitt lille hode har jeg en slags oversikt, men det popper opp nye ideer med ujevne mellomrom. Dessuten så foretrekker jeg å gjøre det jeg synes er mest moro til en hver tid. :yesnod:

Det er blitt betraktelig triviligere om bord, og vi har kost oss mye i sommer.

Link to post
Share on other sites

Ang. luke, jeg har luke ala den du har skisset opp, men uten glass. Veldig irriterende siden den stjeler sikt for skipperen når den er oppe... ideen med sotet glass er god, men husk at er det mørkere ute en inni båten ser du ikke gjennom sotet glass (har sotet bakrute på bilen, må rygge etter speil når det er mørkt/skumring ute...)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Vi får prøve å unngå å se på det som arbeid, eriklepe! Kvalitetstid er det noen som kaller det. :yesnod:

Noe å tenke på det du skriver om sotet glass, Bodehode! Nå er vi ikke så mye på farten i mørke, og kanskje det er mulig å innføre rutine på at luken ikke skal stå åpen da?

Har prøvd meg på en "må/bør/kan-liste";

- Legge tepper toalett - eventuelt flytte toalett - generell ny innredning

- Male veggene i forcabin - lage ryggstøe, skap og hyller, montere tepper på gulv, eventuelt lage ny trapp med skuffer i, sy og montere gardiner, montere lister rundt dør og montere speil i dør, m.m.

- Feste bord bedre i salongen.

- Få start på motor til jollen.

- Sy dårlige sømmer på kalesje.

- Montere veggplater og ventil for varmluft.

- Tette et vindu i aktercabin.

- Sjekke vann/varmtvann til toalett.

- Lage dusj til badeplatform.

- Lage ny benkeplate, som ble ødelagt.

- Lydisolere motorrom bedre.

- Montere ny vindusvisker, som forsvant på havet.

- Feste flaggstang til sokkel, fant ikke umbrakonøkkel som passet(???).

- Få komplett oversikt over sikringsskap.

- Nytt konsoll med nye manometre.

- Nytt ratt.

- Ny førerstol dobbel, liker ikke den jeg laget.

- Spleise tau til fendere i riktig lengde, eventuelt karabinkroker.

- Få liv i ankerspillet, som faktisk virket for en tid siden(finner ikke sikring).

- Olje og lakke det meste av innredning, som pentryinnredning, dører og veggplater.

- Montere gamle fendere på flytebrygge og utliggere, sånn "just in case"!

- Lage dørstokk ned til forcabinen.

- Lage luke oppå dør til forcabinen.

.....og så er det en skikkelig "ansiktsløft" ute, som hører til "må-kategorien"!

Link to post
Share on other sites

Må jammen si jeg er imponert wiking 26 !

Her var du langt nede og deprimert over båten du kjøpte til å ha fått en ny vår hvor det nærmest ser ut som en besettelse å få denne skuta til å stråle !

Man skal ikke kimse av gleden av å skape noe og i tillegg så får du jo et helt eget "eierforhold" når du gjør så mye selv.....

 

Imponert !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...