Zitt Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Ja, nå begynner snart nettene å bli lange, Dinos, og da setter lysten inn! Jeg skulle gjerne hatt en fres jeg også, da hadde jeg sikkert laget fenderlist i teak. På denne skapdøren har jeg bare limt sammen lister som jeg har skåret på slissesagen. Bildet lyver kanskje litt. Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 He he. jeg gikk i hvertfall på den... Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Ternen32 Svart 17.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Lurer på om jeg ikke skal overlate modifikasjoner av treverk til Deg og SoBo jeg :)føler at jeg svikter litt her når jeg ser hva dere gjør ombord. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Zitt Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Jeg er overbevist om at du fikser det meste, celzeron, og spør meg f.eks. ikke om det tekniske! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 17.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2013 Som tidligere nevnt må denne luken få et frontpanel for å skjule den åpningen mellom døren og luken. Bilde 1 Den er nå på plass. Meningen var at jeg skulle få glassplaten, som jeg har bestilt, i dag, men den kom ikke. Like greit egentlig for jeg har litt flikk og lakk igjen på luken. Bilde 2 Skapdøren har fått sitt første strøk med lakk. Jeg har ennå ikke avslørt hvor dette skapet skal stå, men........ Bilde 3 ....jeg laget dette understellet til et bord for en tid siden. Det ble i spinkleste laget og litt ustødig. Istedenfor det monterer jeg et skap(les barskap) med plass til flasker, glass og peanøtter: Målene blir ca 27x27x67cm. Bilde 4 Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Nå klarte jeg ikke å holde meg lenger, men måtte ned i båten å prøve det nye skapet. Understellet jeg hadde laget under bordet var litt puslete, men nå blir bordet stabilt og fint. Bilde 1 Bruken av materialer er litt utradisjonell, men jeg synes det gjorde seg å putte litt furu inn i mellom. Bilde 2 Det gjenstår litt lister og olje og lakk, men det tar jeg på stedet. Bilde 3 Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Stilig med ankerdram skap Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Ja, her får jeg plass til nok til å arrangere både Vorspiel og Nachspiel. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 He he, ja det kaller jeg stort skap Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
cosmic Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 (redigert) Stilig.Kanskje lage sånn hylle med hull til glass og flaske®? Redigert 26.Oktober.2013 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 26.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 (redigert) Du har helt rett, cosmic, men jeg har en plan! Jeg hadde ikke så lyst å sage hull i den nederste hyllen, og lage en samlingsplass for rusk og rask. Meningen er å lage "sokler" til flasker med forskjellige høyder som flaskene skal stå i, og heller lage hull i hyllen over til tutene. Kanskje litt vanskelig å forklare forståelig, men jeg liker iallfall å lage ting som ingen har gjort før og håper på det beste! Til glassene(med stett) skal jeg lage en ordning med at de skal henge opp/ned helt øverst i skapet. Redigert 26.Oktober.2013 av Wiking26AC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 26.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2013 Dette var en sældeles artig løsning :) oppfinnsomhet er en dyd, flott arbeid. :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Zitt Svart 27.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Og så kom endelig glassplaten jeg hadde bestilt til luken. Bilde 1 Jeg har limt selve rammen til plasten under. Jeg liker ikke synlige skruer, og jeg regner med at den aldri skal opp igjen. Bilde 2 Glasset er faktisk litt mørkere enn det ser ut til her, men heldigvis ikke for mørk. Jeg bestilte den usett, så jeg var litt spent på det. Bilde 3 Under rammen her tror jeg at må kle med teakplater, så får jeg vekk enda mer plast og får en helhet i det. Bilde 4 ....og da er jeg plutselig på vei bortover her. Nå er det meningen å få orden på instrumentpanelet, så det må nesten være med i den planen. Bilde 5 For å få luken til å stå oppe har jeg flere muligheter. Jeg kan lage en ordning fra håndtaket på luken til aluminiumslisten rundt vinduet, jeg kan montere en kastekrok fra rammen til luken eller jeg kan rett og slett montere en......... Bilde 6 .....gassfjær. Hva mener dere, og er det i såfall godt nok med denne fra Maritim? Er det nok med en, eller bør jeg ha en på hver side? Bilde 7 Slik ser stasen ut fra utsiden. Bilde 8 Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Her må jeg stjele noen ideer ja, fint arbeid forresten Ang luka kunne du kanskje brukt en slik Sitér dette innlegget Link to post
wabby Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Her må jeg stjele noen ideer ja, fint arbeid forresten Ang luka kunne du kanskje brukt en slik Pent arbeid! Angående lukestilleren, så kjøpte jeg den nettopp hos maritim. Den kan ikke sammenlignes med den fra Biltema, det kan jeg si med engang . Den fra Maritim er noe tykkere og virker mye sterkere og stabil. Den er ikke montert enda da jeg kjøpte den igår, men den virker veldig solid. Gass kan kanskje gi noen ubehagelige opplevelser om man løfter den opp fra innsiden, så kan den smelle skikkelig til om man ikke er obs. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 (redigert) Detta blei jo bærre lekkert Ville gått for gassdemper, mindre som kan skrangle under fart...... Redigert 27.Oktober.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Zitt Svart 27.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Takk for tilbakemeldinger! M/S Bastard - Du kommer aldri til å bli anmeldt for tyveri! Du har jo selv en fantastisk tråd gående, og har delt ut ideer og løsninger i lang tid. Jeg må se nærmere på forslaget om lukestiller vs gassfjær. wabby - Er det slik at gassfjærer plutselig kan svikte, og hvorfor spesielt hvis man løfter den fra innsiden? Jeg ser for meg en fordel med gassfjær er at man kan betjene luken med en hånd, mens man må bruke to hender med lukestiller. Stemmer ikke det? VannTro - Det hadde sikkert gått an å innføre en rutine som sa at luken alltid skal være nede under fart....kanskje! Det jeg imidlertid lurer er om det blir vel mye belasning på hengsler hvis luken står oppe under fart. Vil det være en fordel å ha en på hver side? Har dere noe synpunkt på det? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Meget flott ble den luken din Wiking 26 ac, som alt annet du gjør ombord i skuta. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Antilia Svart 27.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2013 Bøyer meg i sagstøvet... Luka ble flott!!!! Ville nok som Vann Tro, gått for gassdemper. :-) Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
M/B Nordheim Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 (redigert) Ville absolutt gått for 2 gassjærer for jevn belastning på begge sider, så slepp du å halde i luka når du skal opp. Har som regel nok med å halde seg fast om det er litt bølger om ein ikkje skal halde på ei luke i tillegg. Bare pass på å montere slik at fjæra dreg luka ned i lukka stilling slik at ho ikkje sprett opp om det bølge litt. Redigert 28.Oktober.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Zitt Svart 28.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Jeg takker for tilbakemeldinger og godord! Jeg er blitt litt usikker på hvordan en gassfjær egentlig fungerer. Hvis det blir som med bagasjelokket på en bil, så vil jo luken åpne seg ved det minste bølgeskvulp. Er det slik at luken bør festes/låses i nedre stilling? Den vil vel også stå å slå mot vindskjermen når den er oppe. Hvis dette stemmer bør jeg kanskje vurdere lukestillere istedenfor? Sitat M/B Øyfjell: Bare pass på å montere slik at fjæra dreg luka ned i lukka stilling slik at ho ikkje sprett opp om det bølge litt. Jeg skjønner ikke helt hva du mener, men det har kanskje også med at jeg ikke vet hvordan den fungerer. Gassfjæren er vel ikke konstruert slik at den presser luken mot vindskjermen når den er oppe, og drar luken til seg når den er nede? Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Ville absolutt gått for gassfjær, på bakrutene på traktorane er den montert slik (i dei fleste tilfelle) at luka står oppe med god kraft (i ditt tilfelle mot vindskjerm) og låser med god kraft når den er lukka. Det er bare korleis du monterer den. Prøvde å kopiere inn ei teikning til deg men det gikk ikkje så bra, send meg ein IM så tar vi det derifra. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Zitt Svart 28.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Tusen takk, M/B Øyfjell, du er jamen grei! Jeg har sendt deg en IM med bl.a. mail-adressen min. Gi meg en melding hvis du sender noe der! Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 28.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Hei, har sendt deg mail. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Zitt Svart 28.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2013 Hei, M/B Øyfjell, takk for mail m.m.! Kan jeg få lov å legge ut tegningen din av plassering av gassfjær på Båtplassen, slik at andre kan få glede av den? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.