Jump to content

Prosjekt oppussing av Wiking 26 ac, 1982 mod.


Zitt

Recommended Posts

Tusen takk, VannTro! Jeg vil bare si det med en gang, at du må gjerne påta deg noe av ære for at jeg har kommet meg i gang. Du har vært til stor hjelp og inspirasjon. Jeg bør kanskje innrømme at jeg er et stabeist når det gjelder, og en av gledene jeg har med dette er at jeg får kokt ut forrige eier.......som jeg er så glad i. :giggle:

Jeg laget en "to-do-liste" tidligere i dag, men den kan jeg ikke stole på, for jeg begynte jo med en gang på noe som ikke stod på listen........nemlig Wiking-skiltet.

Vi kan vel være enig om at det ikke kan se slik ut på et Cruise-Ship. På denne siden er det, om ikke annet, helt, men........

navneskilt_3.jpg

 

på andre siden hadde tre bokstaver falt av, så de hadde jeg tatt hjem tidligere. Her har jeg malt i I'en, og det synes som om jeg har truffet sånn noenlunde med fargen.SÅ nøye er vel ikke akkurat DET heller, men.......

navneskilt_1.jpg

 

jeg skal være nøye med å renskjære kantene etterpå. Små viktige detaljer, og gøyt arbeid!

navneskilt_2.jpg

Link to post
Share on other sites

En ting er når noe svikter i båten, men enda verre er det når kapteinen selv svikter. Da jeg skulle hjem fra båten i går var der noen forferdelige regnbyer. Jeg la meg i startblokken og ble skutt ut fra start. Halvveis bort til bilen, da farten var helt oppunder Usain Bolt-nivå, smalt det i det allerede skrantende kneet mitt. Jeg fikk karret meg til bilen. Så spør du; Våt?-ja, Smerter?-JA, Sovet i natt?-veeeldig lite, Time hos legen?-ja(fredag), Stopper dette en Wiking?-NEI.

Jeg får komme meg ned igjen i båten og se om jeg får med meg noe hjemmearbeid, hvis jeg kommer meg opp i båten da!?! :wink:

Link to post
Share on other sites

Huff da :cryin: Håper du ikke blir gående lenge med vondt kne! Kjøp deg en støttestrømpe med sidestøtte... det hjalp meg veldig!
Vi som følger tråden ønsker deg SUPERRASK bedring! hehe

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for tips og omtanke, Anjuma! Jeg tenkte å få tatt et røntkenbilde, og få konstatert hva som egentlig er galt.

Jeg fikk med meg disse skiltene i dag, og de har jo blitt brukbar de, mener jeg.

bilde

 

En annen utfordring jeg har er strøm. Motoren har alltid vært veldig lett å starte, selv på kaldeste vinteren. Men nå har den flere ganger fått for lite strøm til å drive startmotoren. Første gang det skjedde var jeg sikker på at det var strømbrudd som var grunnen. Jeg letet meg frem til en sikring(utenom sikringsskapet) som ikke så bra ut. Jeg skiftet sikringsholder, ladet batteriene og da startet den lett.

Men siden har det gjentatt seg flere ganger, og jeg har måtte lade batteriene igjen for å få start, på tross av at der ikke har vært noe forbruk av strøm og båten har lagt i ro. Hovedbryter til strøm har også vært av.

Batteriene(2x140A) er bare fem år gamle, og kan det være mulig at de ikke klarer å holde på lading? Jeg har ikke kunnet konstatere om der er væske på batteriene. Jeg får ikke av lokkene oppå. Noen som vet hvordan det gjøres?

bilde

 

Dette er laderen, og den ser ut til å fungere som den skal.

bilde

Link to post
Share on other sites

Er litt ambivalent i forhold til Biltemaprodukta, men dette multimeteret som du refererar til her har eg forelska meg i. :yesnod: så eg har likegodt 3 stykker :giggle:

 

Ett i båten og eit par stykke rundtomkring i traktorar, skogsmaskiner og verktøyvesker. Veldig praktisk når det er så lite, fordi frusterasjonen når du skal måle på noko og så vil jau det hersens multmeteret aldri ligge roleg, dett ned og heng og dinglar så ein ikkje får lest det av :headbang: Mens dette festar eg på armen med ein strikk som eit armbåndsur og er lesbart og eg har det med meg overalt på feilsøking på dei utrulegaste plassar :thumbsup: Har kontrollmålt dei mot ei Fluke som eg har og det overaskande nøyaktig.

 

Fin tråd du har, stå på. :thumbsup:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Nå har batteriene stått på lading i to/tre dager, og jeg har koblet fra laderen.

På det ene batteriet måler jeg 12,82V og det andre 12,44V.

Hvis jeg måler igjen om to dager, etter at båten har ligget i ro og ingenting på som trekker strøm, så bør vel det være det samme da.

Får jeg start da så tar vi oss en tur, og så måler jeg igjen.

Høres det ut som en god plan?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg snakket med Bergen Batteri Service, og de er helt enig med deg, eriklepe!

Avtalen med BBS er å ta batteriene ned til dem, få de sjekket og målt, og så bli overbevist om at jeg må ha nye.

2 stk av samme typen som jeg har kommer på kr 4000.-.

Da må vel ting begynne å bli bra vel?

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde en interessant erfaring i dag. Etterat jeg bestemte meg for å lakke alt av interiør, istedenfor bare å olje, tok jeg for meg denne døren.

bilde

Rundt kantlistene er der små gliper, som egentlig ikke er så stor at de vil bli synlig så når jeg har fått lakket over noen strøk,......

bilde

men jeg valgte å følge beauty of aqua sitt råd.

slike smågliper som det er lett og gjøre usynelig viss du skal lakkere det..og det går jeg utifra du skal.

du tar sirkelsagen og produsere opp kappspon.sponet fra kappingen samler du opp og blander det sammen med tre lim til du har en "fugemasse"
så flikker du i glipene,lar det tørke og sliper over med pussepapir....ikke en kjeft i verden som ser det viss du er nøye.

Oppe over kastekroken brukte jeg spon jeg hadde samlet fra kappesagen og slissesagen, men den var såpass grov at jeg hadde problemer med å presse den inn i sprekken. På høyre siden av kastekroken, der sprekken var enda smalere, gjorde jeg følgende: Hentet et glass med kanel(ja, krydder) og blandet det med trelim, til en ganske bløt masse. Sparklet denne ned i sprekken, tørket av, og strødde kanel over, som jeg så presset/kostet ned i massen.

Jeg tror det blir bra når jeg har fått lakket over noen strøk.

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på å lakke en dør, men det er noe jeg lurer på. Som dere ser på bildet får jeg noen små "nupper"(eller hva man skal kalle dem). Det er ikke støvpartikler, og jeg kan ikke skjønne at det er treverket som reiser seg. Jeg har pusset og gnikket mellom strøkene, jeg har bruk mange forskjellige pensler, jeg har lagt tynne og tykke strøk, men de kommer igjen i alle tilfeller. På meg virker det som små luftlommer. Er der noen triks jeg ikke har prøvd?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

mye godt arbeid her! -kjenner jeg må ned i båten min snart å få montert litt forskjellig utstyr.

 

Lokkene på batteriene dine er nok litt vonde å få av om du ikke kommer skikkelig til og de har stått uåpnet all tid.

Koble fri batteriene og løft dem ut. Dekk til batteripolene. Bruk en vannpumpetang eller rørleggertang...eller hva det nå kalles. ( Nordpå kalles det en "Ranværing" da de kan bli veldig store i kjeften) Hold varsomt rundt lokket med tanga og skru opp. - i den ene båten satt lokkene hardt også og det ble løsningene. 3x 140 ah.

 

Etterfyll batterivann om nødvendig, se til at blyplatene er pene. Lad opp. la hvile, mål spenning.

Link to post
Share on other sites

Jeg har helt sikkert meg selv å takke, Bodehode, men jeg tror det skal bli bra nå! :yesnod:

 

Jeg fikk batteriene ut, og der var det batterivann som det skal være, Eureka, så da har jeg nok ikke noe valg annet enn å bite i det sure eplet. Batteriene er kommet i bilen, og nye kommer inn i morgen.

Link to post
Share on other sites

Kjempeprosjekt og veldig inspirerende! Dette fikk meg til å vurdere en båt jeg faktisk slo fra meg pga all kosmetisk jobb som sto foran meg.

Men har et lite spørsmål som kanskje noen som følger denne tråden kan svare på.

 

Har et lass av autoglym produkter liggende. Alt fra Paint Renovator, polish og noen andre jeg ikke husker i farta her jeg sitter. Men er dette produkter som kan brukes på båt for å hente opp hvitfargen som har gulnet litt?

Link to post
Share on other sites

Om disse Autoglym produktene fjerner gulning av gelcoaten er vel ikke sikkert.

Men det er ikke noe problem å prøve dem på båten. Det verste som skjer, er at den

blir blank og fin. Lykke til med båtkjøp (dersom det blir noe) :smiley:

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...