Jump to content

Prosjekt oppussing av Wiking 26 ac, 1982 mod.


Zitt

Recommended Posts

Tja det kan du no, det var no ikkje anna enn ei prinsippskisse på frihand. Så med litt godvilje kan ein vel sjå at det kan funke :giggle:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke rette mannen å spørre når det gjelder data, men jeg tok rett og slett et bilde av skjermen og la det inn. Kvaliteten blir så som så, men jeg tror vi klarer å få med oss hva du har skisset og skrevet.

I min uvitenhet ville jeg kommet til å montere gassfjæren slik at den hadde stått loddrett i åpen stilling. Da ville den selvsagt ikke hatt noen kraft til å holde luken lukket i nedslått stilling. Det geniale med M/B Øyfjells løsning er å feste fjæren med større avstand til luken. I åpen stilling presser den luken mot vindskjermen, og samtidig drar den bedre ned i lukket stilling.

Mulig alle dere andre hadde skjønt dette, men jeg ville gått rett i fellen og det hadde sikkert tatt sin tid før lyset hadde kommet på i lillehjernen.

Takk for hjelpen, M/B Øyfjell. :thumbsup:

bilde

Link to post
Share on other sites

Ps. kansje lurt med ei litt god gummilist på undersida rundt luka, så blir det litt meir behagelig når ein let ho att. :smiley: Lykke til. :seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

pass også på at du ikke kjøper for kraftig gassfjær Wiking :smiley: , gassfjærer er beregnet i forhold til vekt på hva de skal løfte, kjøper du for kraftig fjær skyter luka rett opp i vindskjermen din.


Bare et eksempel her, utregnet Newton verdi på en luke på 40 cm, fjæra går 20 cm inn på luka fra festepunkt, regner man 4 kg på luke så blir newtonverdien 50Nw

bilde

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Ja, det har du rett i, M/B Øyfjell. Kanskje jeg bør ha noen gummiputer oppå også, eller på ruten i vindskjermen!

 

De har en hos Maritim på 9 kilo, celzeron! Luken veier 4-5kilo, men når jeg surfer på tsunamiene ute i fjorden er jo belastningen adskillig større. Tror du ikke en 9kilos vil passe?

Link to post
Share on other sites

bilde

Om luke er 40 Cm og veier 5 kilo, beregner du da fjærfeste 15 cm fra luke inn festing så beregnes det til 80 newton, dette er ca 8,2 kilo. 9 Kilo vil da passe bra.


Dette betinger da bruk av bare 1 fjær, skal du bruke 2 så må hver fjær ikke overstige 40 , maks 50 Newton

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke de nøyaktige målene i hodet, men luken er nok mer enn 400mm, og hvis jeg kniper inn på L2 til 100mm, da tror jeg at jeg er i mål med 2 stk fjærer på 9kg.

Takk for hjelpen, celzeron!

 

Flott tråd du har, Møkkalasset, og masse flott arbeid. Jeg skal kose meg med den tråden senere i dag! Jeg skal se nærmere på stolen min, hvor langt over vippepunktet den kommer, og eventuelt montere en gassfjær der også!

Link to post
Share on other sites

Synes du gjør et godt stykke arbeid på båten din. Til god inspirasjon for oss andre som sysler med noe av det samme. Jeg har ikke kommet til tre og lakkarbeidet enda og dette er noe jeg ellers ikke har erfart så mye av i livet. Det er jo åpenbart at dette er ting flere av dere har gjort før, og ikke minst har verktøy til å utføre.

Jeg leser alt med stor interesse og legger det på minnet. Selv om det er et stykke frem i tid hvor jeg blir ferdig med mine ting... Jeg stiger om bord i båten min, ser meg omkring, tenker og vurderer. " der må det pusses og lakkes, der må det byttes treverk, der kan jeg modifisere, der kan jeg sy et trekk for å beskytte mot vær og vind, der skal jeg montere plasthetter for å skjule skruer...." sånn går det. Det er aldri kjedelig å sitte om bord i båten å se seg omkring. Uansett er det en ting som skiller eldre båter fra splitter nye båter, den har skjel og en historie. Ser jeg på et feil, skavank, ripe, utbedring, så har hver og en en historie, en situasjon å berette. I skrogsiden har jeg noen skraper i gelcoat, til minne om Dagmar, på salongbordet har jeg en ripe i lakken, et minne om første uken jeg eide båten og en natt jeg holdt på i de sene timer og var slurvete med håndsaga.

 

Men det viktigste av alt, trivselsfaktoren er høy, det er noe å gjøre om bord, ikke bare sitte der og se på nye fine overflater og være redd for å lage riper.

Min far har en relativt ny båt, Grandezza31. Den ser ny ut. Han har vært redd for å sette et skruehull for å montere noe utsyr. Nå er båt 5 år gammel og angsten for å borre begynner å gi seg. :)

Når han kommer om bord i seilbåten min, så sier han alltid noe om at det er en helt annen trivsel å være ombord i den, enn i den nye motorbåten.

 

Denne tråden og SoBo sin tråd er til stor glede og inspirasjon. Jeg har mye å lære :)

Link to post
Share on other sites

Tusen takk, Eureka, for dine rause tilbakemeldinger! Imidlertid må du ikke sette meg i samme bås som SoBo, for vi er tross alt i to forskjellige divisjoner. Sobo er jo en kunstner.

Jeg synes dine betraktninger rundt båt og båtlivet er veldig treffende, også for min opplevelse av det. Roen senker seg liksom når vi kommer i båten, og de som har foreslått drivstoff til båt på blå resept har virkelig et poeng.

Jeg har ingen erfaring med trearbeid fra før, men jeg har en utidig evne til å tro at jeg skal få til alt mulig, og går i gang med liv og lyst.

Jeg har vært innom tråden din, og du ser jamen ut til å få til både det ene og det andre du også.

Lykke til videre med dine prosjekter!!!

Link to post
Share on other sites

I glass- og flaskeskapet(les: barskapet) er det pr i dag dårlige forhold for flasker.

Avdelingen for teak ved Wiking-verftet har kommet opp med følgende ide: Planen er å bore hull i hyllen i midten til flasketuter, og......

Bilde 1

bilde

 

sette flaskene i holdere som står på nederste hylle. Flasketutene vil da stikke opp i hullene. Bunnen i flaskeholderne er montert slik at ved å snu holderne opp/ned får man forskjellig høyde.

Bilde 2

bilde

 

Holderne skal stå på sklisikker matte og får sklisikker matte inne i bunnen, og med tuten i hullet i hyllen over burde de vel klare å holde seg i ro.

Hvis jeg av en eller annen grunn skulle konvertere til Islam, og slutte å drikke alkohol, kan holderne bruker som peanøttskål eller lignende.

Bilde 3

bilde

Link to post
Share on other sites

Arbeidet med barskapet går sakte, men sikkert, fremover.

Bilde 1

bilde

 

Som seg hør og bør har fruen sine rødvinsglass stått som mal, men.......

Bilde 2

bilde

 

.....vi skal nå klare å true inn et høyere hvitvinsglass også.

Bilde 3

bilde

 

Når flaskene står nedi flaskeholderne, titter de såvidt frem i hullene.

Hyllen der har også fått seg en fin list i fronten.

Bilde 4

bilde

 

Hullene til tutene er laget såpass stor at jeg kan løfte hele tuten opp gjennom hullet når flasken skal taes ut. Det er viktig at der ikke oppstår noen unødige problemer og forsinkelser når kapteinen skal ha påfyll. :wink:

Bilde 5

bilde

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fiffig. Kjekt å få brukt kreativiteten litt. Hmm. har det minket i flaskene siden sist, Irish coffee.....? :giggle:

Jeg fikk fisket den flasken opp av posen som skulle til returavfall, så den har nok vært tom en stund. Jeg ser allikevel ikke bort fra at jeg kan ha en lekkasje i de flaskene. Burde kanskje startet en tråd om akkurat det? :giggle:

 

 

Men må ikke de henge greiene for stettglassene være på skrå eller noe? Ser for meg at de kan jobbe seg ut av hakket når det er sjø, eller dingle i hverandre til de knuser?

Åpningen glassene skal inn har jeg laget såpass trang at jeg faktisk må presse dem inn med litt makt. Dessuten er de laget av ikke knuselig materiale, og er veldig lette. Jeg er heller ikke redd for at glasset i døren skal ryke til.

Plastglass er ikke det helt store å drikke av, men vi har hatt båten i 2,5 år, og vi har enda ikke drukket en Clausthaler engang i båten, Jeg tror det skal gå bra. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk fisket den flasken opp av posen som skulle til returavfall, så den har nok vært tom en stund. Jeg ser allikevel ikke bort fra at jeg kan ha en lekkasje i de flaskene. Burde kanskje startet en tråd om akkurat det? :giggle:

 

Ja dette burde det absolutt ha vore ein eigen tråd om, fordi her er det fleire ting som er veldig merkelig og det er veldig mistenkelig og rart at Vinmonopolet slepper unna med så slett behandling av sine kunder. Eg kan allerede nå nevne eit par punkt.

 

1. Som Wiking26AC her nemner så har eg og registrert at flaskene må ha ein slags innvendig lekkasje fordi så fort dei blir opna så blir dei veldig fort tomme.

 

2. Når det gjelder holdbarheten på pappvinen så vil eg bestemt klage på den "fordi" det står ut-trykkelig på kartongen at den er holdbar 3 uker etter opning.

I praksis så er den knapt holdbar ut kvelden før den er tom :nonod: Har ustanselig prøvd å klage å dette men blir avvist av betjeningen som har et glis rundt kjeften.

Dette kallar eg slett kundebehandling, eller kva synest medlemmene av dette så utmerkede forumm. :worry:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...