Jump to content

Prosjekt oppussing av Wiking 26 ac, 1982 mod.


Zitt

Recommended Posts

Ja, det er fortvilende å bli møtt med hån og arroganse, M/B Øyfjell, når du som kunde ber om hjelp eller informasjon.

Jeg etterlyste prøverommet en gang, men ble da bedt om å gå på Dressmann, det var der de hadde det!

Jeg har også fått opplyst at de har opptil 60% på enkelte varer, men jeg har aldri fått 5 øre i avslag. Prosentene skal visstnok ligge nede i flasken, forstå det den som kan.

Og hvis du i din frustrasjon antyder at du vil gå til konkurrenten neste gang, får du gjerne til svar: - Lykke til på reisen!

Ha en tørrlagt helg alle sammen!!!

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg burde startet en egen tråd for dette, men jeg håper det er såpass med kompetanse innom her at jeg prøver.

Jeg var en tur i båten i går, startet opp for at motoren skulle få gå litt og tenkte at det har sikkert andre motorer også godt av. Lensepumpe, toalett og kvern, vannpumpe og andre ting som lys, gps o.l. virket.

Men septikpumpe, defroster, ankerspillet og horn virket ikke.

Jeg liker meg ikke i det elektriske terrenget, men er det tid for å sjekke kontaktpunkter, og teste multimeteret jeg kjøpte for en tid siden? Kan jeg eventuelt strekke ledninger direkte fra batteri til f. eks. septikkpumpe, for da skal vel den virke(bare for å teste mener jeg)? Jeg har sjekket at det ikke er sikringer det står på, og det er vel lite trolig at så mye kollapser på en gang?

Håper det er bagateller, men jeg blir alltid urolig i kroppen når ting ikke virker!

Link to post
Share on other sites

Hva du kan gjøre om du ønsker å legge det nytt er å strekke en pluss og en minus kabel frem til en passende plass hvor du kan plassere kabelskinne for minus og en for pluss samt en sikringsboks. Koble deretter minus på skinne 1, og bluss på skinne 2, samle minus fra alt utstyr du skal koble om og koble dette til skinne for minus. samle deretter alle pluss fra utstyr og koble dette til sikringsboks i ut enden av boksen, deretter kobler du likt antall ledninger fra Skinne for pluss og over til sikringsboks i inn enden av boksen.

 

Har du brytere så drar du istedenfor alle pluss kabler fra pluss skinne opp til bryter, deretter fra bryter og ned til inn enden av sikringsboks.


Har du bryterpanel med sikringer på, kobler du pluss fra skinne og inn på bryterpanel, deretter kobler da bare alle pluss ledninger fra utstyr på hver enkelt bryter på panelet. Minus kobles fortsatt på skinne for minus.

Sikre også kabelen fra batteribank med sikring før tilkobling til batteri, Selv ville jeg brukt 6 kvadrat kabel fra batterier og 2,5 kvadrat fra utstyr. :smiley: 30 amp sikring inn på batteri, 10 og 15 amp sikringer i sikringsboks.

 

Ledninger i båt som ikke er fortinnet irrer over tid innover i ledning, dette medfører til slutt at den mister sin ledeevne, den kan se fin ut utvendig, med er trådene begynt å bli svarte så må de byttes, Sjekk dette først. har noen av trådene i ledningene svartnet så legg nye med en gang, for å sjekke med multimeter, fest minus ved samlet minuspunkt i båt, test deretter pluss først på smalet pluss punkt, deretter inn på bryter, så ut av bryter, inn på sikring deretter ut av sikring, og tilslutt ut til utstyr for å finne ut hvor spenning forsvinner, kan også gjøres i motsatt rekkefølge :smiley:

Redigert av celzeron (see edit history)

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Tusen takk, celzeron! Jeg trodde ikke jeg noengang skulle si det, men faktisk skjønner jeg hva du skriver. Det høres ganske omfattende ut, men kanskje det kan bli et interessant vinterprosjekt. Jeg er ikke sikker på hvor alle ting, så som lensepumpe, ligger i båten, men det går nok å finne ut av alt. Jeg har jo planer om nytt bryter- og instrumentpanel til neste år, og kanskje jeg kan ta rubbel og bit da. Gruble, gruble!

Kjenner jeg ble litt sliten nå :giggle: , så jeg får lage noen teaklister eller lakke litt. Da koser jeg meg mest! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hehe, skal du begynne på det elektriske nå? Jeg har blitt matt og motløs av el-opplegg flere ganger.

 

Gå over ledninger og koblinger. Kan fort være en del av utstyret om ikke funker har en felles minus med dårlig kontakt. Tjuvkoblinger har en tendens til å bli en mare med tiden, men funker jæklig bra i begynnelsen. En midlertidig løsning som blir en varig løsning frem til en fremtidig eier med mot og arbeidslyst tar tak i dette.

 

Da jeg kjøpte min båt holdt jeg på, lykkelig som jeg var, i 3 dager inntil jeg mistet strømmen til det meste av utstyr. Eneste som funka skikkelig var det som var kobla dirkete på batteriene med egne sikringer og brytere, utenom el-panelet. Når jeg skrudde ned el-panelet og det da plutselig begynte å lyse i lampene, på grunn av at ledningene ble dradd i, så var det temmelig åpenbart at det var dårlige kontakter. Avrulling av isolasjonstape avdekket oppeirede kabelsko. Bildene av dette er å anse som så perverse, usømmelige og besuddlende for barnesinn, at de ikke egner seg til å legge ut her :) Nye kabelsko ble klemt på over alt, nøyaktig slik det var, og alt funket. Fortsatt en midlertidig løsning som jeg SKAL gjøre noe med.

 

Årsaken til dårlig kontakt hos meg, var utett rekkestøtte som gav drypp av vann rett ned på alle koblingene bak el-panelet.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok meg en tur ned til båten i ettermiddag, men det ble bomtur.

Her pleier det å stå biler parkert, og.......

bilde

 

jeg må gå gjennom dette naustet her for å komme ut til båtene.

Med bare joggesko på beina gikk jo ikke det. Dette er visst ny rekord i springflo, i følge en kjentmann.

Prøver igjen i morgen! :smiley:

bilde

Link to post
Share on other sites

Det har ikke skjedd så mye i det siste, men det har ikke vært verken streik eller lockout.

Som tidligere nevnt er jeg ikke så glad i for mye plast, og......

Bilde 1

bilde

 

......så lenge det finnes teak igjen på lageret, så dukker det opp ideer.

Dette er bare prøveoppsett, så noen små justeringer må til.

Bilde 2

bilde

 

Her har jeg vandret videre, og......

Bilde 3

bilde

 

......det har jeg tenkt å fortsette med.

Det er rart med det, det ene tar det andre med seg!

Bilde 4

bilde

Link to post
Share on other sites

Da jeg solgte båten i vår til en fyr på østlandet fikk jeg telefon fra kjøper om at ingenting virka i båten.. Ingen knapper.. Da var det vist en jordledning som var løs en plass.. Så se etter løse ender;)

 

Tips hvis du ikke finner lensepumpa: begynn å let nederst i båten:)

 

Ellers en flott båt du har fått! Selv om barskapet ble litt lite..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk, glalaks!

Ja, jeg regner med at problemet jeg har er av typen bagatell. Det er jo ikke mulig at alle de komponentene skal ta kvelden samtidig.

Jeg skal se på det når jeg er litt sprekere i min dårlige fot, for jeg regner med at jeg må inn i mellom, og under og over for å komme til.

Jeg er enig med deg når det gjelder barskapet, det ble litt lite. Kanskje det går akkurat hvis jeg legger ned drikkeforbud for madammen, men da er det fare for at hun kaster alt verktøyet på sjøen og bruker verktøykassen. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere fortalt om min "plastallergi", og bestemte meg for å skjule den hvite plasten under vinduene, og........

bilde

 

....da ble det slik. Det må til litt småjusteringer før jeg monterer alt permanent.

bilde

 

Det er jo ikke måte på vinkler og buer i en båt, så det hadde vært en fordel å ha båten i hagen når man holder på. Jeg hadde ikke en list som var lang nok, så jeg delte den på toppen i to. Angrer litt på det, så det kan tenkes at den må lages på nytt en god dag.

bilde

 

Jeg synes faktisk det ble ganske stilig.

bilde

Link to post
Share on other sites

Du har selvsagt et poeng, Sæbø, men det er ikke SÅ veldig mye som har kommet i tillegg til slik det var. Det blir mye dør ut-dør inn, seksjon ut-seksjon inn, teppe ut-teppe inn osv.

Da jeg kjøpte båten, med 50 liter diesel, gikk den i 20,5 knop. Siden har vi puttet mye inn der, og nå med 300 liter diesel, 100 liter vann og ting og tang så går den fremdeles i 18,5/19 knop, og det er vel ikke så galt. En annen ting er at vi pleier å ligge å kose oss i alt mellom 7 og 14 knop.

 

Plan- og Ideklekkeavdelingen og snekkerverkstedet er til å stole på, SoBo! Det er lakkeringsavdelingen som er flaskehalsen, der er det mye venting som tærer på tålmodigheten. :giggle:

Link to post
Share on other sites

 

Plan- og Ideklekkeavdelingen og snekkerverkstedet er til å stole på, SoBo! Det er lakkeringsavdelingen som er flaskehalsen, der er det mye venting som tærer på tålmodigheten. :giggle:

 

Bruker du en eller flerkomponent lakk?.

Med enkomponent lakk, rekker du to strøk om dagen.

En del av disse har 8 timer tørketid ved 20 grader, venter du i 12 er du på den sikre siden.

Ventetid blir det jo uansett, som kan brukes andre unyttige nødvendige ting :giggle:

Link to post
Share on other sites

Veldig godt oppservert, Marida! :thumbsup: Jeg har foreløpig bare glemt det, men den var god å ha og legge listen på da den skulle monteres.

 

SoBo, jeg bruker Owatrol D1/D2, og synes den tørker sent. Iallfall hvis jeg skal pusse litt over etterpå, da må jeg nesten vente i 2 dager. Jeg har lurt på om det er noe som tørker fortere, for når jeg skal lakke noe i båten som er montert vertikalt regner jeg med at det vil komme til å renne/sige. Jeg lakket noe med Epifanes, og den synes jeg var bedre. Kan jeg bruke f.eks. Epifanes oppå D1, eller hva med 2-komponent, er den enda verre?

En ting jeg har glemt å nevne for deg er at du kan jo bruke Dremel hvis du skal gravere navn i glass o.l. I og med at du har gått for den skrifttypen da har, så tror jeg at du og "Herr Dremel" fikser det greit. Verre hadde det vært om du f.eks. hadde brukt skrifttypen TIMES NEW ROMAN. Da hadde du hatt de labbene oppe og nede på bokstavene å slite med.

Det er ikke meningen å skaffe deg mer arbeid, men vi vet jo aldri hvor lang vinteren blir! :nonod:

Link to post
Share on other sites

Har prøvd både D1-D2, Gjøko sin innredningslakk, Epifanes og disse "billig" variantene fra biltema.

http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/Batlakk-uretanalkyd-30552/

http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Maling-og-lakk/2-komponent-polyuretanlakk-30553/

 

Har igrunn vært meget fornøyd med både enkomp. og tokompen til Biltema.

Er iallefall viktig å følge anvisningen på boksen uansett merke.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...