Jump to content

Vedlikehold av Wiking 28


kodalse

Recommended Posts

Ja da har jeg planer om å loggføre en del rundt vedlikehold av min 1983 modell Wikingboat 28.

Av det jeg kan lese fra forumet ser det ut som om det var mest aktivitet rundt denne typen båt for noen år tilbake.

 

Som "Skipper på egen skute" er jeg sylfersk. Har endelig fått realisert en 20-årig båtdrøm og hittil har det så avgjort stått til forventningene.

Ulempen ligger også i samme gate at jeg har ikke bakgrunnskunnskapen for å avgjøre hvor det er viktigst å legge innsatsen fra starten av.

 

Båten er jo en klassiker fra det glade 70-80 talls plasteldorado.

Den er "Vestlandsifisert" på den måten at det er påbygd Hardtopp tilbake til overgangen mellom akterkabin og soldekket over dette.

Hardtoppen er en drøm å oppholde seg i i ruskevær og en ettermontert Eber dieselvarmer sørger for god varme når varmeveksler gir for lite.

 

Jeg må nok justere litt på noe av informasjonen her, men vil påpeke at båten later til å ha fått godt vedlikehold opp gjennom årene. Motoren starter lett og har ikke gitt noen som helst form for problemer!

 

Så en rask liste over punkter som må etterses.

 

Elektrisk:

 

- Virker som det er "krypstrøm" sist lørdag var forbruksbatteiet på 1,6 volt (splitter nytt vedlikeholdsfritt batteri) kun lensepumpe tilkoblet trodde jeg inntil jeg så at VHF hadde stått på en uke!

- Ledningsrot både fra forbruksbatteri i den form at det er alt for mange ledninger som går direkte til ukjent adresse utenfor hovedbryter.

- Ledningsvirvar inn mot instrumentpanelet

- Ladesystemet er ikke tilfredsstillende

 

Motor, aksel, propell:

 

- Normalt vedlikehold til høsten med tanke på filtre, olje, vinterkonservering

- Sjekk om det er en 180 hester eller 150 hester (Ford 2704 (E)T) Den har turbo, men den får luft direkte fra motorrom, lurer på om det ikke er noen mellomkjøler.

- Ryker litt ved kald oppstart, men det virker å være minimalt i forhold til andre beskrivelser jeg har sett (Jippi!)

- Propell, kan denne være for stor? Får maks turtall 2000 rpm ved gange. Godt over dette når jeg kjører den i fri, men stoppet på 2500RPM

 

Skrog og kabin

 

- Gulnet farge, vet ikke om dette er fargen som ble valgt fra fabrikk, men sjekker med rubbing/polering på et ikke for synlig sted om det endrer seg.

- Sjekker for groe og skitt ved første besøk på slippen.

- Dugger som bare det ved fuktig vær. Har forsøkt både Zalo og talglys foran vinduene uten veldig god effekt. Vurderer å trekke luftekanaler som defroster tilkoblet varmeveksler/Eber

- Noen fuger trenger å ettergås. Kommer vann inn styrbord side ved kjøring i litt vær.

- Sjekk av sinkanoder.

- Utbedre småskrammer

 

Vel forhåpentligvis klarer jeg å følge opp dette slik at det kanskje kan bli noe andre også kan dra nytte av. Legger ved et par utvendig bilder i første omgang før jeg får tatt innvendig før/etter bilder.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47621/77_-533337575.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47621/77_590735996.jpg

Redigert av kodalse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann, dette kan bli en spennende tråd å følge med på!! Jeg har også en Wikingboat 28 og har gjort akkurat samme jobb som du skal begi deg ut på :smiley:

Jeg røsket ut bortimot alt av gamle ledninger og brytere og la opp nytt med nytt instrumentpanel og nye bryterpanel fra biltema.

 

dsc_0360.jpg

 

Lykke til, det ser ut som du har litt å henge fingrene i :thumbsup:

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen. Ser umiddelbart av ditt bilde ta du benytter OpenCPN. Jeg fant den også mer "brukervennlig" enn CMAP. Når også vektor kartene fra CMAP kan benyttes er det den jeg går for.

Hvordan har du løst mus/tastatur/PC utfordringen? Monitoren du har ser ut til å være festet i vegg/tak mot toalettet.

Det var en annen ting jeg ble nysgjerrig på er det mobiltelefonen du har til venstre for rattet eller noe slags form for måleinstrument?

 

 

 

Utover det fikk jeg i går avklart om jeg har en 180HK 2704ET eller en 150 hester. Det står en Bowman 2934-3 ladeluftskjøler.

 

imag0373.jpg

 

Dieselpumpa er en CAV Minimec:

 

imag0378.jpg

 

Er det noen som kan si noe om hva den pluggen er til? Er det oljepåfylling eller hva?

 

Videre ser jeg en snodig skrue på toppen helt i fremkant av dieselpumpa. Er dette justeringsskrue for Diesel?

 

imag0384.jpg

Link to post
Share on other sites

Kartmaskinen min er fortsatt litt på forsøksstadiet... Jeg har en gammel laptop der skjermen ikke virker lengre som jeg hadde tenkt å bruke som kartmaskin, men jeg fikk ikke GPS-en til å virke på den maskinen, så nå i sommer brukte jeg den vanlige laptopen min. Den koplet jeg til monitoren via en VGA kabel og brukte en vanlig trådløs mus. Det fungerte greit nok, men det ble litt mye ledninger syns jeg (strøm til PC, tykk og uhamslig VGA-kabel samt ledningen til GPS-dongelen). Monitoren min er forøvrig en helt vanlig 12V LED-TV. Den lille "mobilen" til venstre for rattet er en god gammeldags PDA med innebygget GPS.

 

Det var noen særdeles rare "urtvekster" du hadde på pumpa di...? Jeg har Simms pumpe på min Ford. Den har oljepåfylling rett foran dyserørene der hvor du har den store firkanta klumpen.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to post
Share on other sites

Bruker samme tastaturet. Monterte en gammel laptop på skottet mellom fremre lasterom og forlugaren. Lodda 2 tynne ledninger på startbryteren til laptoppen og strekte opp til styrekonsoll. Bruker der en fjærbelastet trykkbryter for å starte den. Skjermen er montert i taket over nedgangen til forkabin. Ellers så begynte jeg også å flikke på det elektriske men endte med å klippe ned hele greia og bygge opp på nytt.

Link to post
Share on other sites

Etter en kveldstur i båten for å få ladet batteri og sjekke mer rundt det elektriske gikk jeg gjennom gammel dokumentasjon fra tidligere eier.

Første eier ser faktisk ut til å være naboen tre hus ovenfor. Skuta har vel kommet "hjem" da :smiley:

 

Ellers mye interessant dokumentasjon. Det elektriske anlegget er faktisk godt dokumentert over flere sider med kabel-rør, sikringer og kurser.

Det kan tyde på at jobben kan gjøres på en litt enklere måte.

 

Så til tanker om hvordan dette skal løses.

Istedet for å ha kabler med stort tversnitt helt fra styreposisjon og i verste fall tilbake til akterkabin vurderer jeg å legge opp til to distribusjons-punkt hvor jeg fører fram kraftige kabler for deretter å fordele med standard 30A - 40A releer i relesokkel. Ønsker å bruke sokkel fordi det da vil være enkelt å bytte rele om noe går i stykker. Jeg ser da for meg at jeg kan benytte tynne ledninger fra bryterne ved styreposisjonen som jo kun skal gi signal til rele om å åpne for strøm til hva det skulle være av utstyr.

 

Er det noen elektro kyndige der ute som kan gi en pekepinn om dette kan være en farbar vei, eller vil det bare medføre prakk?

Hvilket tverrsnitt kan jeg da gå ned til? Hadde jo vært ustyrtelig morsomt å bare benytte noe som en åtte leders nettverkskabel med mindre det blir for spedt igjen. Som disse fra Biltema

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har båten fått en rask "vinterkonservering". Vannet er tappet ut av både hovetank (100l) og varmtvanns tank (20l). Sjøvannsinntaket og uttaket for toalett stengt og frostveske fyllt på. Usikker på om råvannsinntaket til motor bør konserveres da jeg har planer om noen turer iløpet av vinteren også. Skal koble opp en frostvakt over inntaket men vurderer også en frostsikringskabel kveilet rundt inntak/uttak. Kommentarer mottas med takk.

 

Ellers har dagen idag gått med til å følge to veldig spennende tråder av 10ta9c og REM. Mesterlig innsatsvilje og ikke minst gjennomføringsevne fra begge to. Her skal det plukkes tips og ideer for fremtidige prosjekter. Det skal samtidig innrømmes at undertegnede nok ikke vil legge listen like høyt som disse to har gjort. Likevel er ønsket om å få utvidet badet med en dusjløsning og endre på badeplatform konstruksjonen tilstede. Tiden vil vise hva det kommer av dette.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I går ble det en tur ut til båtplassen i kulda. Logget -12 inne i kabinen, men godt med varme i motorrommet.

Byttet ut den ene frostvakten da jeg hadde en "nødløsning" med strømledning ut av bakre luke til stikkontakt. Denne var heller "shaky" etter uvøren bruk.

La opp skjøteledning inne i motorrommet slik at jeg nå har frostvakt ved sjøvannsinntak front og akter i motorrom.

Frostvaktene står innstilt på nesten det laveste nivået og er på 200W hver. Totalt 400W. Regner med at det går med ca 5KWH i døgnet på den kaldeste tiden nå.

Hadde også varme i kabin tidligere, men det trekker alvorlig med strøm. Havneprisen følger jo ikke NORPOL så det er vel greit å redusere dette til det som faktisk er behovet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En tur i båten i går for å bytte ut lader til smartlader fra BT. Oppløftende at laderen ble levert med temperatursensor.

Rask opp på 95% effekt. startet sensing på 22 - 24 A for deretter å gå ned mot 4A når den nådde 95%.

Forbruk siste 12 dager på varme og lading var 40KWh, noe som skulle bli rundt 3KW/døgn. Temperaturen i perioden har vært ned mot -15 grader.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...