Windy37GM Startet 8.Oktober.2012 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2012 Heisann Tenkte jeg skulle lage en kjapp "how-to" for å demontere drev og frostsikre motoren, i dette tilfellet en KAD32. Samme rutine fr 42,43 og 44. Mitt drev er DPE som står på mange KAD32/42/43/44. Hvis man er litt praktisk, funker dette også på 290DP drev, 40 og 41 motoren. Here goes: Få båten opp, sett stabilt på stativ. Du trenger følgende: Stor bøtte eller kanne. Helst rundt 20 liter. Diverse verktøy, inkl: Stor skrutrekker fat. Div unbrako. 11mm fastnøkkel, gummihammer. Ta det store skrujernet og løsne skruen som er vist ved pilen. Ha et kar under, dette er for å sjekke giroljen. På mitt drev var oljen lys og fin, derfor demonterte vi ikke noen mer her. Neste er å løsne boltene som holder drevtilten. Fjern splinten og trekk bolten ut Neste er girvaieren. Se på bildet under, fjern splinten. Skru av messingsaken som fester vaier til drevet. TELL ANTALL OMDREININGER og skriv det ned. Det letter monteringen på våren og giringen blir lik. Nest er girvaier strømpefeste på drevet. Se på bildet og fjern skruen og festemekanismen. Se på bildet under hvor det er lokalisert og hvilke deler som skal av Neste er å løsne selve drevfestet.Løsne de 2 unbrako skruene. Så er det på tide med styrehjelmen. Løsne de 2 unbrakoskruene(bilde10) og trekk pluggen ut (bilde11) Løsne nå slangeklemmene som er vist på bilde 12-13 og 14 Nå er det meste løst og tiden er kommet for å faktisk plukke drevet av. Vi bruker en biljekk for "holde igjen" sik at drevet ikke faller ned. Finnes sikkert andre metoder. Bruk et skrujern og gummihammer og dunk forsiktig ut hovedboltene som holder hele drevet. Vær forsiktig, når disse løsner er drevet fritt fra båten og kan falle av hvis du ikke holder igjen. Dra drevet av og ta det med hjem e.l. Da ser båten din slik ut: Neste nå er frostsikring. Ta en slange med Gardena kobling e.l og skru fast på S-slangen som vist på bildet. Dette passer helt fint sammen, bare å stramme slangeklemmen litt hardt så blir dette tett Stikk slangen nedi ei bøtte som fylles med vann fra vannkran. Ferskvann selvfølgelig. Så er det å starte opp og maskinen skal suge vann fra bøtta samtidig som den fylles med vann fra krana. Hvis motoren ikke suger, dvs det kommer vann ut eksosen må sjøvannsfilteret åpnes og fylles med vann. Tiden det tar fra oppstart til det kommer vann er ca 7-10 sekunder. La maskinen gå i en 5-6-7 minutter med ferskvann. Stopp maskinen. Fyll så bøtta med 50% frostvæske og 50% vann. Start opp og la maskinen suge blandingen inn. Når det kommer frostvæskeblandet vann ut fra eksosen, la maskinen gå i 10-15 sek mens det renner frostvæskeblanding. Da sikrer vi at det er god blanding overalt. Stopp maskinen, du er ferdig :-). Lykke til. Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Rexus Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Flott artikkel. Tusen takk. Selv skal jeg frostsikre min AD41 for første gang og vil helst slippe å ta av drevet for å gjøre dette. (Drevservice kommer senere.) Er det nok å sette på en spylemuffe på drevets vanninntak, med en vann-/frostvæskebøtte stående ovenfor på badeplattformen? Eller må jeg ned i motorrommet, koble fra slanger og styre rundt der? Har ikke klart å lokalisere de rette til-/frakoblingspunktene i motorrommet ennå, så det ville vært flott om det kunne gjøres utenfra. Vil tro at jeg vanskelig kommer til S-slangen uten å fjerne drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 8.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2012 Dersom holderen i styrehjelmen sitter fast,kan den terses ut med skruene som holder deksel for gearvelger.Disse skruene er tommemål.Går ann å gjenge dei opp til 6 mm,men det funker greit med tommeskruene Sitér dette innlegget Link to post
Ariel og Fumle Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Vanvittig bra! Mange takk skal du ha for opplæringsdelen. Skal forsøke selv nå i år med drevbåt for første gang. Sitér dette innlegget Link to post
Rexus Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Jeg tar veldig gjerne i mot en tilsvarende billedserie for påmontering av drevet Og si endelig i fra om noen vet om egnede stativer som lar seg kjøpe, som kan brukes til å holde oppe drevet underveis i arbeidet. Jobber som regel på egenhånd. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Monteringsserie kommer rundt den 20.04.2013 :-) Stort sett motsatt vei, bare litt knot med å få drevet på akseltappen fra motoren. Jeg har tidligere år demontert og påmontert drevet alene med en biljekk. Dog sånn garasjejekk med lang arm. Dytter denne opp/ned med benet :-) Dette året fikk jeg hjelp av en kompis, det lettet jobben ganske mye. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Rexus Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Det var akkurat den akseltapp-biten jeg tenkte det kunne være godt å få noen tips rundt. Jobbet på Draco i min ungdom, og husker at mekanikeren knotet litt med å få på plass den pinnen. Sitér dette innlegget Link to post
Bateman Svart 9.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2012 Kanonbra! Takker. Sitér dette innlegget Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera Link to post
Nick Name Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 Lagde denne brukerveiledninga der jeg også viser en veldig grei "jigg", samt bruker dekselskruene til å dytte ut skruen som holder "hjelmen" + et par andre råd.. Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 11.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2012 Bra serie; bekrefter at jeg har gjort det riktig. Supplerer muligens med et par egne bilder vedr. et vektøy jag laget for å trekke ut hovedboltene. Spørsmål: Hvordan går man fra belgene om høsten? Helt åpent eller stapper man inn oljestenkede kluter som en slags propp?? Sitér dette innlegget Link to post
sgullak Svart 30.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Knallbra :) men er det samme demonteringsmåte på singel propp?? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 30.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2012 Helt åpent eller stapper man inn oljestenkede kluter som en slags propp?? Sånn gjør jeg det, kun filler/gamle t-skjorter :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Dag Eirik Nilsen Svart 4.April.2013 Del på Facebook Svart 4.April.2013 Kanonbra.Takker så mye. Sitér dette innlegget Link to post
Morten:) Svart 8.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2016 Disse hovedboltene kan man også banke inn i stedet for å trekke de ut ved å svinge drevet helt til siden, viktig å ha fokus slik at ikke drevet faller av. Jeg har laget meg bukker som skyves inn på drevet og støtter/ bærer drevet. Justerer bare med trekiler ved av og påmontering fungerer greit. Morten Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 2.November.2020 Del på Facebook Svart 2.November.2020 Flott guide! Kan tilføye at på mitt 290dp er det slik at de to låseskruene (umbraco) til hovedboltene også passer slik at de kan skrus inn i hovedbolten fra siden/enden. Da er det enkelt å få tak til å trekke ut hovedboltene. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Ar83 Svart 13.November.2021 Del på Facebook Svart 13.November.2021 Takk for strålende guide. Nettopp tatt av drevne. Som Morten sier kan en legge over helt til en side og slå hovedbolten inn bak styrkappen, så legge over andre vei og slå motsatt bolt. Vi la en metallstang inn der vi hadde slått ut bolten og med den metodikken så hadde en nok fint klart det alene. På drevet var det en justeringsskrue på girvairen som måtte skrus av før vi tok ut hovedboltene. Sitér dette innlegget Link to post
Kronidiot Svart 2.August Del på Facebook Svart 2.August jo_no skrev On 11.10.2012 at 10.15: Bra serie; bekrefter at jeg har gjort det riktig. Supplerer muligens med et par egne bilder vedr. et vektøy jag laget for å trekke ut hovedboltene. Har du bilder av verktøyet? Sitér dette innlegget Link to post
Kennethdelbekk Svart 28.September Del på Facebook Svart 28.September Hei. tar opp igjen denne tråden. Jeg nå prøver å demontere et DPE (tror jeg det er), motor er KAD32 Jeg får ikke ut hovedboltene, de har nok sittet noen år. Båten har gått i ferskvann siste årene så ingen har nok brydd sg ærlig om å demontere. Noen som har noe smart verktøy eller tips får å de ut? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 28.September Emnestarter Del på Facebook Svart 28.September Hvis det ikke løsner med hammer - bruk større hammer. WD40, lirke-jekke og slå. Mere wd40. Og ikke minst - plukke av hvert år :-) mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 28.September Del på Facebook Svart 28.September Kennethdelbekk skrev for 7 timer siden: Hei. tar opp igjen denne tråden. Jeg nå prøver å demontere et DPE (tror jeg det er), motor er KAD32 Jeg får ikke ut hovedboltene, de har nok sittet noen år. Båten har gått i ferskvann siste årene så ingen har nok brydd sg ærlig om å demontere. Noen som har noe smart verktøy eller tips får å de ut? Glidehammer. Jeg laget en selv 😊 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 28.September Del på Facebook Svart 28.September På mine DPE drev var hengsleboltene boret 14mm så jeg valgte å gjenge de M16 innvendig. Det var også gjengene på glidehammersettet mitt, så det var rett på. Liker ikke å slå de inn fordi jeg kjenner flere som ikke har fått de helt inn uten å skade noe, så jeg napper de ut istedet - smak og behag antar jeg Noen glidehammersett har 5/8UNC som hovedgjenge. (om en ikke er gjengenerd så er det ikke så lett å se forskjell...) Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 28.September Del på Facebook Svart 28.September Gjenget bolt 10 eller 12 mm mutter skive som ikke går inn i 1/2” pipe stor pipe med åpning som hengebolten i drevet går inn i gjenget bolt gjennom hengselbolten skive som er litt mindre en ytre diameter på hengselbolt mutter Nå kan du bare skru ut hengselbolten fra utsiden store pipen kan med fordel byttes ut med en rørstump som er litt lengre enn dybden på den store pipen Fant dessverre ikke noe bilde av min løsning Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Kennethdelbekk Svart 29.September Del på Facebook Svart 29.September Bellil skrev for 12 timer siden: Gjenget bolt 10 eller 12 mm mutter skive som ikke går inn i 1/2” pipe stor pipe med åpning som hengebolten i drevet går inn i gjenget bolt gjennom hengselbolten skive som er litt mindre en ytre diameter på hengselbolt mutter Nå kan du bare skru ut hengselbolten fra utsiden store pipen kan med fordel byttes ut med en rørstump som er litt lengre enn dybden på den store pipen Fant dessverre ikke noe bilde av min løsning Dette hørtes lurt ut... litt mer wd40 og finne et rør. takker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.