Jump to content

Bo i båt i Bergen?


strawberry

Recommended Posts

Hei!

 

Min datter, 20 år, og fersk student ved UiB har fått en spretten idé om at hun og en venninne skal bo i båt i Bergen i stedet for på dyr hybel!

 

De har ikke båt. Min datter er for såvidt oppvokst i båt, og har tilbrakt store deler av sine bevisste ferier ombord i båt, på Østlandet, der far har vært skipper!

 

Fint at hun har gode minner/idéer om at det går an å bo i båt!

 

Men hva med helårsbolig?

 

Vi hadde en alvorlig prat her forleden der jeg, som far, trakk noen store linjer om fukt, kulde, uforutsette utgifter, trangboddhet og annet som kunne være fjernt fra idylliske sommerminner!

 

Nådde ikke helt frem, må vite!

 

Noen tips?

 

Er det mulig?

 

Hvor mye kapital må stables på bena?

 

Hva koster det å bo i båt, i Bergen?

 

Fasiliteter?

 

På forhånd takk!

 

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Hei!

Eg kan ikkje svare på dei spesifikke spørsmåla om Bergen, men eg har budd i båt i meir enn tre år no.

Om dottera di vil bu i båt - la henne prøve det! Det er ein perfekt livsstil for dei som ønskjer det.

At det er kaldt og rått om bord om vinteren er ei (seigliva) myte. Det fins mange måtar å unngå kondens på. Det beste trikset er å lufte godt. Fyrer ein med dieselvarmar får ein både varme og tørr luft på same tid.

 

Sjølv budde eg i ein 33 fots båt frå 1975 i tre år før eg og sambuaren nyleg oppgraderte til ein 41 fots frå 1999. Dei to første vintrane hadde eg ned i -20 grader i fleire veker i strekk. Det gjekk heilt fint. Fekk dog om lag 200 spørsmål om det ikkje var kaldt om bord.

Eg hadde dusj om bord, og tilgang til vatn, vaskemaskin, toalett og dusj på brygga 70 meter frå båten.

 

Skal ein bu om bord heile året er det litt avhengig av å ha fasilitetar på land, med mindre ein har ein ganske velutstyrt båt.

 

Kva prisklasse er aktuell?

Ein kan få ein heilt grei bubåt til 100.000+, men det kjem an på kor store krav ein har til plass og komfort. Sjølv kunne eg ikkje tenkje meg å bu i noko mindre enn 33 fot. Men eg veit det bur ei jente som studerer i nabobygda i ein 28 fots 70-talsbåt. Så alt er muleg. Ein bør uansett vere litt "handy" for å bu i ein (gamal) båt.

 

Berre spør om det er noko meir du lurer på. Det er ganske mange i forumet her som bur i båt.

Link to post
Share on other sites

Skal tro om jeg kvalifiserer til å kalle meg selv båtboer, siden jeg har en leilighet jeg kan rømme tilbake til.... Men jegnhar bodd i den 5 måneder nå, 30 fot i en like gammel båt. Jeg har ikke dusj ombord, men har tilgang til det i et hus 2 minutter kjøring unna, hvor jeg også vasker og tørker klær. Alternativet er å dusje på jobb. Ellers har vaskekluten gjort sin renesanse ombord.

Det hadde nok blitt blitt knapt om vi bodde to ombord, men en skal aldri si aldri...

 

Et par viktige momenter til jentene om de er to:

 

Begge må ha tilfredsstillende soveplass.

Lukket baderom, septiktank. Dusj er bonus.

Skikkelig kjøleboks, kompressorkjølt.

Varmvannstank.

Dieselvarmer og stabil landstrøm for elektrisk oppvarming.

En god bysse med kokeplass og bonus med stekeovn. - da blir det jo gass. Eller sette inn elektrisk hybelkomfyr midlertidig om man har bra strømtilgang.

Ståhøyde i størst mulig del av båten.

Cockpitkalesje! Gir mye større båt, lunere, tørrere og varmere.

 

Mtp fuktighetså løser jeg det med en avfukter som gjør jobben. Uproblematisk.

 

 

 

Du får få din håpefulle til å melde seg inn her og bli med i tråden.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

En Albin Delta er jo en begynnelse. Noe rart med menyen over her, så jeg fikk ikke laget direktelink..

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37066881

 

Dobbel køye både i forpigg og akterlugar. eget toalettrom, vvbereder, skikkelig bysse og ser ellers pen ut.

 

Slå en sammen to studielån, så er båten nedbetalt på ett år...

Link to post
Share on other sites

Ser absolutt ingen problemer med dette eg, om dei får plass i Solheimsviken, så er det sentrumsnært og nært UiB. Ellers har ein Elsero Marina som har ledige plasser, buss til byen går mange ganger i timen ein liten spasertur derfra.

 

Eg har budd i båten siden januar 2011 i Bergensområdet, første havna var Elsero.

Nå har eg flytta ut av byen og nordover til Litlebergen pga jobb.

 

Fyrer med strøm heile tida, og supplerer med dieselvarmer om nødvendig. Dusj og varmtvatn har eg ombord, men om vinteren dusjer eg på jobb.

 

Det viktigste her er å finne ein romslig båt med iallefall 2 seperate lugarer. Gjerne 3 lugarer og, alltid kjekt med stuerom.

 

Prismessig så koster båtplass ca 20000 i året, strømutgiftene mine har vore ca 6500kr pr år.

Budsjettet på båt er??

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Ein bør forøvrig ha ein genuin interesse av å bu i båt. Om ein gjer det for å spare pengar får ein seg kanskje ei overrasking. Det er ganske mykje meir vedlikehald enn i eit hus, særleg om ein har ein gamal båt. I tillegg må ein ofre ganske mange eigedelar og møblar for å få plass om bord.

 

Om du gir eit estimat på budsjettet deira, kan vi kome med forslag til høvelege bubåtar.

Link to post
Share on other sites

Jeg bor på 32 fot, bruker ikke akterkabinen og oppfatter at jeg har plenty med plass. Men skal man bo to i en båt ville jeg definitivt hatt to separate lugarer med normal tilgang til salongen (for å komme fra akterkabin til salong i min må man via cockpit).

 

Potensielle problemer:

-klesvask. Om ikke havnen de legger seg i har maskin blir det enten smisking med landfaste venner eller vaskeri. Greit, men litt styr.

-dusjing. Om de ikke har slikt i båt eller havn har samskipnaden i Bergen gode treningssentre. Bonus: når du har valget mellom å lukte rart og å trene blir terskelen for å holde seg i form også langt lavere enn ellers.

-toalett. Enorm fordel å ha tilgang på dette i havna, kan jo bli noen perioder på vinteren med kjipt vær der en ikke er ute på tur ofte nok.

-fukt. Ikke et problem, en må bare ha avfukter eller dieselvarmer -- gjerne begge deler. Å ha en backupløsning for varme i tilfelle strømmen går er nok uansett en fordel.

-vannledninger som fryser (kun i de aller kaldeste periodene og avhengig av hvordan layout på båten er). Løses med frostsikringskabel til rør og litt rørisolasjon.

-lagringsplass. Løses ved å ha Spotify-abonnement i stedet for store platehyller, moderat størrelse på garderoben og turer på biblioteket/Kindle Store fremfor bokhandelen.

-arbeidsplass. Her kommer kanskje en av de større utfordringene inn: de færreste båter vil ha noe i nærheten av to fungerende skrivebord. Personlig kan jeg ikke skjønne annet enn at dette er et ypperlig incentiv til å få unnagjort jobbingen på skolebibliotek eller lignende (HF-biblioteket er hyggelig, og med kronene spart er prisene i kaffebaren overkommelige!), men greit å ha tenkt tanken.

 

Det er fullt mulig å bo i båt om en bare er innstilt på det. Forventer man at alt skal være som på land har man tapt før start, er man innforstått med begrensningene finnes det ikke bedre liv.

Link to post
Share on other sites

Du høster nok ikke mye sympati her på båtforumet er jeg redd.

Jeg har til dags dato ikke snakket med noen som har bodd i båt, som ser på det som noe problem.

Det aller meste er sagt i innleggene over mitt, så jeg skal ikke liste opp så masse.

En ting som ikke er nevnt over, er brann og gassvarsling (inkl. CO), samt slukkeutstyr. Dette er veldig viktig og et punkt hvor man ikke skal spare.

 

To jenter i den alderen i samme båt trenger ikke gå så veldig bra, men det trenger ikke gå dårligere enn om de skulle bo på samme lille hybel heller.

Er begge godt forberedt og innstilt på dette, skal du se at de kommer til å storkose seg.

Det tar ikke lang tid før de finner ut at de må ha det ryddig ombord for at det skal være mulig å finne igjen ting og for at det skal være mulig å bevege seg.

 

Lykke til.

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

En viktig ting disse jentene bør tenke på, er toalettforholdene. Skal man bruke båtens toalett(er), må båten etter noen dager til sjøs for å tømme septiktanken. Bekjentskapet med frosne fortøyninger og en tur på fjorden vinterstid kan være traumatisk hvis man ikke er forberedt.

 

Hvis båtens toalett IKKE skal brukes: Det er kanskje ikke attraktivt for unge damer med nattlig besøk på havnetoalettet, ofte i mer eller mindre lugubert strøk. Hva med sikkerheten?

 

Konklusjon: Skaff dere en hybel og ta vare på minnene om båt og sol og varme svaberg .. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

... traumatisk hvis man ikke er forberedt.

Det er nettopp her nøkkelen ligger: er man forberedt er eneste nødvendige svar på innvendingene "hva så?", mens de upraktiske sidene ved båtboerskapet med god margin er dealbreakere for mer normalt innstilte sjeler.

 

Som Steinsvik skriver, dette er ikke noe man gjør for å spare penger, selv om man sparer mye penger på å gjøre det. Å bekymre seg for sikkerheten i en båthavn kommer omtrent like høyt opp på min agenda som bekymringen for å bli overkjørt av en trikk i morgen, og jeg bor i en trikkefri by.

Link to post
Share on other sites

Takk så langt! Her var det mange fine, gjennomtenkte og kompetene svar! Min datter kommer på besøk denne helgen så vi får samles foran datamaskinen. Den unge, og den noget eldre, kjære herr. far!

 

Kommer tilbake med detaljer!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Bor i båt i stavanger selv 39ft 2etasjer "spesialbygget" bobåt, Vær obs på vind og havn uten mye bølgedemping kan bli rimelig kvalmende etter noen døgn.

Det er også et valg om Seilbåt eller "bobåt" større båt, husk under 50ft for enkel førerprøve.

Seilbåt er mer brukelig (Dvs billigere å bruke:P), men fasiliteten og plass tar ofte litt skade.

Hater å ligge på siden i båt (dvs seile) så mitt valg ble motorbåt, convertert bobåt.

 

Men hva med helårsbolig?

Supert, min er ihvertfall isolert, ligger såpass høyt at vanlig luftfuktighet på under 50% og ikke noe å tenke på ang mugg.

 

Noen tips?

Kjøp båt som er laget for det, med skikkelig septik, varmtvann og system. Er dyrt å fikse selv om man ikke er nevenyttig.

 

Er det mulig?

Fult mulig, jeg hadde 0 erfaring, bor greit i båt nå etter impulskjøp og valg.

 

Hvor mye kapital må stables på bena?

Min 39ft med ALT i og vanlig hustrøm varmtvann og invertersystem osv, 500 000kr

NB. bank er vanskelig å få lån i uten hus som sikkerhet, tok meg 5-10 banker for å få lån med sikkerhet i båt slik jeg ville og god rente. selv med god økonomi og inntekt.

 

Hva koster det å bo i båt, i Bergen?

Havneleie god havn, 2k mnd + strøm? Husk ikek alle like bobåtere, og trenger du fasiliteter er det ofte foreining med venteliste.

Fin havn før båt som noen pleier å si.

 

Fasiliteter?

Du må nesten ta et valg, være avhengig av landfasilitet eller seperat.

Ha dusj og do er praktisk og har selv, men gå fint å bruke dette på land også. Gjør dette valget på forhånd og husk at det er lettere å finne havneplasser uten fasiliteter dersom du kan bruke båtens.

 

Her er bilde av min båt til insperasjon:)

 

http://www.finn.no/f...nnkode=34000844

Redigert av Tobby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Doproblem eksisterer ikke i botbåtmiljøene, man snakker ikke om å reise ut og tømme tank.

 

En ting som ikke må glemmes er at salongen nede må være grei å sitte i, man blir sittende der mye mer enn man gjøre på en 3ukers sommerferie.

2 personer betyr 2 soverom med dør så man kan ha privatliv.

Ellers er det ikke så mye som man MÅ ha annet enn tilgang på vann og vaskemaskin på land.

 

Vi har bodd et par år i båt i Norge, vi bort fortsatt i båt dog i litt varmere strøk, når vi kommer hjem så kommer vi til å ta enda en vinter i båten, eneste faren jeg ser er at man blir hektet og ikke vil bo på land, uff å uff :)

Link to post
Share on other sites

En viktig ting disse jentene bør tenke på, er toalettforholdene. Skal man bruke båtens toalett(er), må båten etter noen dager til sjøs for å tømme septiktanken.

 

For noe tull....

Når jenter setter seg ned kveld og morgen støtt og stadig, er det mest blæren som skal tømmes og ikke tarmen.

Da er det helt ok å skylle dette rett ut. Papir kan man ha i en egnet beholder med pose på badet i likhet med det man gjør i store deler av feks Hellas. (Der er det ikke lov å spyle ned papir)

Dritevaner lærer kroppen fort og venner man seg til å legge kabel midt på dagen mens man har flotte sanitærannlegg innenfor rekkevidde, blir det ikke mye i septikken og om du spør båtboere rundt om, så skjer det nok at de tømmer septikken i havnen sent om natten vinterstid. Det er jo lite sansynlig at noen har nattbad i februar, så den helt store forskjellen på 2-300 meter fra land er det jo ikke.

Detter er selvfølgelig et sårt tema, og ingen vil nok i egen havn innrømme å ha gjort dette, men jeg har klart å klemme ut av opp til flere de siste årene at dette skjer.

Uansett, er det ikke snakk om store mengder om pimmelipimm går rett ut og pommelipomm kun unntaksvis skal innom septiktanken.

 

Så til Toby:

 

500 laken for en studentbolig er overkill så det holder.

Man klarer seg med veldig mye mindre for å få seg ei koselig skute med salong, dass, bysse og to lugarer.

Disse jentene trenger da ikke bolig over flere etasjer for å spare utgifter til hybelleie. For 500 laken, kan man leie en leilighet i to år.

For godt under halvparten får de et helt flott sted å bo.

 

Skal de bo i båten og ikke har tenkt å bruke den rundt om, faller også grensen på 50 fot bort, da det ikke kreves D5L for å oppholde seg i båt over 50 fot, men da ryker nok budsjettet på mye mer enn halvparten av 500K er jeg redd. Skal de bare bruke båten til bolig, trenger de ikke engang motor og da er det sikkert mange seilbåter på finn som dekker kravet til komfort, men som selges billig da motor er gammel/havarert e.l.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg at jeg ville satset på en funksjonell motor men ødelagte seil, og så kunne man fulgt med når det dukket opp brukbare brukte seil på finn.

 

 

Nå har jeg holdt på å sikkre båten i en time i stadig tiltagende vind 90grader inn fra babord. jeg håper det gir seg snart. Egentlig har jeg veldig lyst til å sove nå, men det er en del av det å bo i båt. Uansett hvor surt og kaldt det er ute, haggel vind regn og snø, mørkt og ufyselig, du må på dekk for å ordne.

Link to post
Share on other sites

.. Egentlig har jeg veldig lyst til å sove nå, men det er en del av det å bo i båt. Uansett hvor surt og kaldt det er ute, haggel vind regn og snø, mørkt og ufyselig, du må på dekk for å ordne.

Det er dessverre ofte slik når det blåser feil retning og mer enn "normalt".. Heldigvis hører slike netter til unntakene, i alle fall for min del. Husker jeg sov i bilen noen netter i fjor vinter da båten lå longside og det stormet som verst. Akkurat da kunne jeg godt tenkt meg en leilighet, men så kom våren! Fikk meg tryggere plass til båten, dagene ble lengre og det ble noen fantastiske morgener :smiley: Ingenting er som å våkne til flatt vann, solskinn og en Cola på dekk mens ærfugl og svaner svømmer pludrende forbi :wink:

 

Båtboerlivet anbefales! Men vær forberedt på hvordan det kan være, det består ikke av kun sjarm, selv om det er en stor del av det. Jentene burde søke på nettet etter nettsider om det å bo i båt. Gjorde dette selv før jeg bestemte meg for å skippe leilighet og flytte på vannet. Fant flere gode nettsider om emnet, også flere tråder her inne, som ga meg tanker om hvordan det ville bli. Det blir sjelden akkurat slik man tror, men det kan være greit å vite litt om hva som kan møte en :smiley: Av positive ting og mer utfordrende ting så klart :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, livet ombord er godt. Og det er sant, det blir ikke som forventet, for det er bedre enn det :) Det har vært et utall kvelder, netter og morgener med blankstille. Terner som flakser i bukta og stuper etter mat. En hegre som hver morgen står på sin faste plass i fjæra...

Vinden gav seg ikke, men dreide mot nordlig og rett i baugen. Båt og brygge lå da tryggere med mye bevegelse... FIkk en blund på øyet til slutt når jeg innså at fortøyingen var tilfredsstillende med et 50 meter langt brest til land.

Link to post
Share on other sites

Jeg er en kvinne på 32, enslig uten barn, katter og planter! kjøpte en 47 fots seilbåt i juni som jeg bor i..

 

. Og det må frarådes på det aller aller aller sterkeste... Du risikerer å aldri få henne til å bo på land igjen EVER. Hu kommer til å bli en sjøulkinne, selvstendig tøff og sta. Hu kommer til å bli herdet, og lettere gal. Hvem vil vel ha et kvinnfolk som snakker om båt hele tida? I selskapslivet der de andre venninnen snakker om den nydelige kommoden fra Fransk Landstil og de flotte blomsterurnene i hagen og for ikke å snakke om det flotte vitrineskapet hvor de kan plassere alt porselenet fra Figgjo, kommer din datter til å snakke om den hælvetes (ja for sjøulkinner banner som ekte sjømenn) lekkasjen fra lukene, om hvor stor kabel hu kan legge i dassen før det tetter seg, og om luksusen med å kunne ta en laaaaaang laaaang dusj. Mens "vanlige" kvinner snakker om make up og hårfarge, kommer din datter til å snakke om dekorstriper og gelcoat-sparkel-farge. Mens "vanlige" kvinner snakker om at de har aaaaltfor lite klær kommer din datter til å snakke om hvor faen hu skal gjøre av alle klærne for skapene i båten er jo så jævli små... Og ikke minst.. En kvinnes evige problem.. Hva inni heiteste hælvete skal en gjøre med alle skoa? Kvinnfolk har noen forjævlige mengder med sko!

Din datter kommer til å utdanke alle gutta i det å være praktisk anlagt. Man må være litt kjapp i vendingen, og man må danne seg et nesten-erotisk kjærlighetsforhold til verktøyskassa. Selv har jeg måttet kvitte meg med min egen verktøysangst og nå begynner jeg og verktøyskassa og få et nært, kjærlig og ekte forhold. Når plutselig lensepumpa ikke virker, når vanninntaket til dassen lekker som en sil, da må man a)ha jævlig mange handy guttevenner b) gjørra det sjæl! Og du risikerer å få en datter som gjør alt sjæl :) Hu kommer til å bli værende singel for hele sitt liv.. Du risikerer at dattera di blir... THE CATWOMAN!!! å nei da tenker jeg ikke hu erotiske med spandex kostyme store pupper og sugelepper, jeg tenker på hu som skaffer seg 70 katter, går på bingo 4 ganger i uka og dauer med sherryglasset i hånda... alene...

 

For ikke å snakke om alle de grusomme morgenene du våkner i det sola står opp, og vannet er speilblankt og ikke en gang en fiskepromp lager bevegelse. Og alle de grusomme frokostene under cockpitkalesjen med morrakaffen, frisk luft og deilig deilig deilig stemning. nei huff og huff.. Og alle de morgenene med litt vind og bevegelse i båten, hvor du har fri men hvor du egentlig bør stå opp for å få noe utav dagen, men hvor du blir liggende 2 timer ekstra KUN fordi det er så intenst fantastisk ubeskrivelig deilig å småsove til sjøens bevegelser.. Bare glem det fattern, kjøp heller ei vannseng til dattera di.. Mye billigere..

 

Nei takke meg til en liten overpriset hybel i Bergen... Mye mye mye enklere :)

 

Forøvrig får jeg reklamere litt for min egen båtboerblog! www.syhysteria.blogspot.no

 

Forøvrig nr 2 kan jeg også anbefale din tøffe datter om å skaffe seg litt teoretisk og praktisk kunnskap, og som et ledd i realiseringen av min båtboerdrøm tok jeg selv både D5L, D5La og VHF kurs hos Jan Poseidon Welde hos baatskolen.no (Båtskolen Poseidon) Det er noe av det smarteste jeg har gjort!!!

Redigert av CaptainVoilaas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..... Forøvrig får jeg reklamere litt for min egen båtboerblog!

 

Tiltredes!

For min gode venn og kursdeltager Monica har ikke bare verktøykassen som redskap, hun er også en ordets mester, med full kontroll på alle tastaturets taster :smiley:

Takk for et kjempeinnlegg Monica, selv om jeg er redd for at den bekymringsfulle faderen kan komme til å slite med overgangen mellom ironi og tvangsnevroser :giggle:

 

(Det siste avsnittet i Monicas innlegg kunne også ha vært en kommentar verdig, men der kommer jeg i konflikt med karmøybuens medfødte beskjedenhet.....).

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Så til Toby:

 

500 laken for en studentbolig er overkill så det holder.

Man klarer seg med veldig mye mindre for å få seg ei koselig skute med salong, dass, bysse og to lugarer.

Disse jentene trenger da ikke bolig over flere etasjer for å spare utgifter til hybelleie. For 500 laken, kan man leie en leilighet i to år.

For godt under halvparten får de et helt flott sted å bo.

 

Skal de bo i båten og ikke har tenkt å bruke den rundt om, faller også grensen på 50 fot bort, da det ikke kreves D5L for å oppholde seg i båt over 50 fot, men da ryker nok budsjettet på mye mer enn halvparten av 500K er jeg redd. Skal de bare bruke båten til bolig, trenger de ikke engang motor og da er det sikkert mange seilbåter på finn som dekker kravet til komfort, men som selges billig da motor er gammel/havarert e.l.

 

RSL

 

Overkill is my middlename.

Selvfølgelig kan man klarer seg fint i en båt som er mye billigere og mindre. Mitt kjøp ble gjort som en investering som kan eventuel leies ut eller brukes for en hel familie om jeg vil.

For studenter eller noen som vil ha billigere en leilighet for begrenset tidsperiode, så er det (helt enig) tull og overkill å bruke en halv mil. Man får mer for pengene dersom man ikke skal ha en turbåt eller fult funksjonell båt, kun som bolig. Dette var bra du tok frem:)

Redigert av Tobby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Venter i spenning på at studinene kommer inn i denne tråden, men kanskje fader'n har feiget ut og ikke vil vise dem denne tråden hehe,.....

Det er nok andre fora en far ville fått mer støtte til å fraråde en datter til å bli båtboer, enn i et båtforum.

 

Forresten hærlig i båten akkurat nå.

Ingen TV, Radio-Rock på NRK P1, kald pils og bare innom å sjekker litt på forumet fordi jeg akkurat er ferdig med en bok og trenger et par timers pause før jeg starter på neste.

Litt sur vind ute, lunt og godt inne og sitter i boxer og singlet og nynner til musikken.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...