Jump to content

Bo i båt i Bergen?


strawberry

Recommended Posts

Jeg sitter også i t-skjorte og joggebukse ombord i min båt... Det er minus 3 grader ute... Jeg har åpne dører til alle lugarer, har på en 1200w konvektor ovn samt en 1500w vifteovn på lav termostat. det er hele 23 grader inne, og jeg fryser ikke det grann..

Å bo i båt er nydelig!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan skrive under på det samme, det er et godt liv ombord. Nå har nok jeg det relatvit spartansk ombord sammenlignet med andre båtboere her på forumet, men det er uproblematisk så lenge man har ok rutiner og tenker litt fremover. Siden dette er et prosjekt som det går ann å bo i, så tar jeg oppgraderingene etterhvert.

 

Just nu, koker jeg vann til i morgen. Har ikke vv-bereder enda. Vannet har jeg på termoser. Men siden jeg har en deilig wallas safeflame 1000 så gir det god varme ombord også, uten kondens...

Ellers varmes hele båten opp av en helt vanlig 500w oljeovn på 230v. Da har jeg en komfortabel temperatur mellom 17 og 21 grader. Nå er det 1 grad ute.

Men nå skal det sies at båten ble isolert ferdig for noen dager siden...

 

Det er rart med det... Men jeg har jo holdt på med båt noen år nå. Denne seilbåten er den første seilbåten jeg har, og jeg har ikke gått inn for å snakke om at jeg bor i den. I forbindelse med jobbytte og "bli kjent fasen" med nye kolleger blir det jo alltids spørsmål om hvor jeg bor... Og det blir mange spørsmål og kommentarer om hvordan det må være.. Stadig gjentagende spørsmål igrunn :) jeg tror mange har en drøm om seilbåt som de ikke tør realisere. Men det er ikke så vanskelig, så lenge man ikke har så veldig vondt viljen. Hadde jeg vist om dette livet før, så hadde jeg begynt med dette for mange år siden, isteden for å søle bort penger på husleier. Men alt til sin tid. Kanskje tiden ikke var inne før nå.

Etter en håndfull års samboerskap lever jeg nå etter min egen klokke, og turnusplanen til jobben. fritidsproblemer har man ikke når man bor i båt...

Men nå skal det jo også sies at man ikke trenger å gjøre så mye heller, "bare" å kjøpe relativt nytt og bruk alt jevnt og trutt.

For min del har det vært litt bevisst å kjøpe gammelt, for det første er det mye å gjøre/lære med alt som skal, bør og må fornyes og vedlikeholdes, pris og

tilgjengelighet.

 

Jeg skulle gjerne hatt noen fot større båt, men jeg koser meg med det jeg har og får heller tenke større med tiden.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sånn apropos fukt: jeg har hatt en plan om å en gang annenhver uke eller så sette opp putene noen timer. I praksis har det vist seg å ikke være særlig nødvendig med avfukter ombord, men hvis man skrur placebofølsomheten på maks går det av og til an å innbille seg at det er litt fuktighet helst innerst nederst i putene, inn mot skrogsiden.

 

Dette er altså den harde jobben som må til for å sørge for at alt i båten er minst like tørt som noe hus jeg har bodd i:

imgp7170.jpg

 

Etter å ha vært borte fra båten tre-fire timer kjennes alt 110% knusktørt. Det hører med til soga at jeg kan ha åpnede pakker med kjeks, sprøstekt løk osv stående en evighet. Nå er kulingen i ferd med å roe seg utenfor, og jeg gleder meg til å bli gynget i søvn. Hvilket liv!

Link to post
Share on other sites

Etter å ha vært borte fra båten tre-fire timer kjennes alt 110% knusktørt. Det hører med til soga at jeg kan ha åpnede pakker med kjeks, sprøstekt løk osv stående en evighet. Nå er kulingen i ferd med å roe seg utenfor, og jeg gleder meg til å bli gynget i søvn. Hvilket liv!

Du får passe på at det ikke blir for tørt, da. For det liker ikke gitaren din! :wink:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

kjøpte en 47 fots seilbåt i juni som jeg bor i..

Velkommen i bobåtmiljøet, vi er etterhvert blitt endel her på forumet som bor i båt.

Den båten der tilhørte vel/jo en av medlemmene her inne på forumet, forøvrig en fin bobåt.

 

Forresten dere snakker om varmer, vi fyrte varmeren i dag, eller fyre og fyre vi brukte bare viftefunksjonen for det var 30grader+ inne i båten :) varmefunksjonen får nok hvile enda noen måneder

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du får passe på at det ikke blir for tørt, da. For det liker ikke gitaren din! :wink:

Slet med det i fjor vinter. Brukte ikke avfukter fra midten av November og frem til Påske.

Fuktigheten ombord var til tider under 30%. Etter dush var duggen borte fra speilen på badet i løpet av 2 minutter.

Fikk sprekk i ett par dørblader.

 

Pr. nå. Fuktighet 48%, temp. 22 grader. Rått og kaldt å bo i båt gitt :lol:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er verdt å tenke litt over tidsperspektivet, slik en også bør gjøre om en tenker på å kjøpe bolig. Investeringen er selvsagt ikke like stor her, men noen kroner går det jo. Hva skjer når en/begge skal på utveksling et semester? Hva skjer om den ene bestemmer seg for å flytte på land?

 

En finner alltids løsninger på dette (og det å bo i båt er ikke dyrere enn at det går helt greit også om en bare er én, selv på studielån), men greit å ha en slags plan.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å vrenge hodet for nye gode innspill omkring dette. Det er derimot langt lettere å forsøke å gi noen adekvate svar på spørsmål som du eller din datter har. Så det er bare å fyre løs.

 

Det er klart, slik må jo planlegges, er det gjennomførbart og vil logistikken gå i orden?

 

En ting er å finne og finansiere en båt ihht en masse kriterier, dernest skal man ha en båtplass, som er geografisk plassert slik at man logistisk lett kommer seg til de daglige gjøremålene man har. Da tenker jeg på alt fra å undersøke bussruter, parkeringmuligheter, butikk, vann, stabil strømforsyning mm. Man kan f.eks ikke ligge i en havn hvor vannet av avstengt vinterhalvåret uten at man har tilgang til bil og bagasjerom blass til x-antall vannkanner. Likeså må man vite med sikkerhet at man har 16amp/ 3600W hele tiden. -det viser jeg jo i flere tråder her at det om vinteren kan være beskjeden tilgang på støm enkelte steder.

 

Om disse tingene er i orden, så er det kun viljen og gjennomføringskraften det står på.

Ideelt sett, så hadde det nok vært best å begynne på dette noen uker før semesterstart, samt bedre vær og mykere overgang. Men samtidig er det ingen hindringer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Den nevnte datter her! Må aller først få lov til å takke for alle gode innspill og råd, må si jeg har blitt uholdbart positiv av å lese denne tråden!

 

Når det gjelder mer detaljer så har vi sett for oss en seilbåt på rundt 30 fot, og helst under 100.00, noe som etter en tur på finn ikke virker umulig. Om dere har innspill/forslag kom gjerne med dem :)

 

Vi er kanskje ikke de mest handy menneskene i verden, men jeg har som nevnt brukt mye av sommerne i båt, min venninne er også vant med båt (dog en litt mindre jolle med påhenger) og ståpåviljen er det ikke noe i veien med hos noen av oss. Vi er veldig klar over at en flytting til båt vil være en endring og kanskje vil kreve visse ofre. Dette er også noe (ihvertfall for min del) som er en del av tiltrekninga.

 

Vi har også funnet denne båtplassen: http://www.finn.no/finn/boat/dock/object?finnkode=37862941, som virker veldig bra (nesten litt for?), og har okay avstand til byen, særlig da begge er innstilt på å sykle mesteparten av året.

 

Dett var dett for nå, men kommer sikkert tilbake med mer mas/kommentarer etterhvert!

Link to post
Share on other sites

Eg har budd i den båthavna der sjøl eg, greit nok, men veldig uroligt med tanke på båttrafikk og ver fra sør. Det fine med det er at ca 0700 så kommer det ein hurtigbåt og vekker dere. Og med sykkel så brukte eg ca 15 min til Bergen Maritime/Bystasjonen. Eller så går det busser 5minutter gange derfra. Positivt med tilgang til vaskemaskin. Bare til å spørre om det er noe.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Hei. Dere bør også sjekke ut marinaen i Solheimsviken, flere studenter bor der i båt, nå for tiden er det totalt ca 12 stk som bor fast i båtene sine her. Porten er video-overvåket, og det er godt skjermet for vind og vær. Kortere vei til universitetet enn i Sandviken, men kanskje mer bråk fra vei og byggeplasser

http://www.gcrieber.no/page/1347/Solheimsviken_bathavn

Link to post
Share on other sites

Velkommen skal du være på forumet. Du/dere har vært et tema en stund allerede :)

 

Annonsen til Albin Alpha'n jeg la inn link til i innlegg nr4 er slettet og jeg vet ikke om den er solgt, gått ut på dato eller selger har trukket den for salg pga opplag etc. Desverre husker jeg ikke prisen heller. Og det er dumt, for jeg tro det var et pent eksemplar og eget toalettrom.

 

Nå er antallet båter for salg på finn omtrent det samme som det var i februar i år. Jeg har lagret mange annonser til båter i den pris og størrelse dere ser for dere, som ikke lenger ligger ut for salg. Jeg skal ta å titte gjennom dem for å se om det er noen som er aktuelle. Kan jo hende noen fortsatt er til salgs uten at de ligger ute på finn nå.

 

Jeg vil anta at det er mest gunstig å handle båt geografisk avgrenset fra Rogaland til Sogn og Fjordane mtp at den skal hentes til Bergen. Er det aktuelt å handle nå i den nærmeste tiden?

 

Går dere opp til 200tusen så finnes det noen få eksemplarer, dog godt utrustet.

 

Det kan være verdt forsøket å legge ut en "ønskes kjøpt" annonse på finn hvor dere angir størrelse båt mm eller i lokalavisa. Ta også en lørdagstur rundt i småbåthavnene i Bergensområdet, f.eks hvor det er seilforeninger som holder til. Det kan fort hende at dere dumper borti noen som skal selge, men har gitt opp for i år, eller noen som vet om noen...

Dessuten får dere sett de ulike modellene i "levende live".

 

Typiske båter i den størrelse og pris er ulike Albin-båter og Comfort30, slik jeg har. Minner om en ting, en fot fra eller til høres ikke mye ut, men i praksis er det stor forskjell. Derfor bør dere gå for 30 fot, fremfor 29 og en 31 fremfor 30... Forskjellen mellom 30 og 32 er enda større.

 

Anbefaler deg å lagre flest mulig annonser for aktuelle båter i hele landet som favoritter i nettleseren din nå, før de går ut på dato. Da har du noe å sammenligne med om det skulle dukke opp aktuelle båter.

 

fyr løs med spørsmål, så skal vi svare etter beste evne!

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi er kanskje ikke de mest handy menneskene i verden ...

Det skal dere ikke bekymre dere for -- etter noen måneder i båt blir dere det!

 

Som et tillegg til Eurekas kommentar om båtstørrelse: et hovedpoeng her er ståhøyde -- min 32-foter har akkurat ståhøyde for meg hele veien, 28-fots utgave av samme båt fordrer at ryggen bøyes overalt.

Link to post
Share on other sites

Slutter med til Eukilds kommentar om ståhøyde. Kan nesten kalle det en mantra jeg har, selv om jeg ikke har ståhøyde i hele båten. Heller ståhøyde enn stor avstand mellom båtens fasiliteter. Men nå er jeg 189 cm og det går greit i min Comfort. -igrunn har jeg kun full ståhøyde ved byssa om jeg står rett under luka :) Står jeg midt i salongen må jeg hvile på en fot og krumme nakken ørlite. Er man 160 til 170 cm høy må det være herlig å bevege seg i en 30-foter :)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dere skal satse på å ha en lugar hver slik at den ene slipper å ligge i stikkøye.

Selve køya, er sikkert ikke så dårlig, men nå har jeg to døtre i deres alder og er stefar til to til, så jeg vet at dere har en del stæsj som dere vil ha på eget rom med dør og ikke flytende rundt i "stua".

 

Ellers, så er det en livsstil å bo i båt og dere kan allerede advare venner og kjente i nærområdet om at dere kommer en time før en hver invitasjon og at dere da bare skal "låne" baderommet litt.

Det finnes en rekke flotte "toalettmapper" på størrelse med skipsbag'r å få tak i.

 

Stå på jenter, dere vil ikke angre. Det som er viktigere enn at dere kommer under akkurat budsjettpris, er at dere kan trives og leve i båten. En god bekjent tipset meg den gang jeg skulle kjøpe båt om at jeg skulle be selger om å få fem minutter alene i båten. Da kan dere sette dere til rette i sofaen og late som det er skikkelig møkkavær ute... slenge bena på bordet og latesom-lese en bok, Begge skal ligge godt henslengt i sofan og "høre" ruskeværet utenfor. (på fine dager, trenger man ikke være inne og har det bedre i cocpit under et bomtelt e.l.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

To personar i ein 30-fotar.. Det høyrest litt trangt ut eigentleg. Eg budde med sambuaren i eitt år i ein 33-fotar, og det gjekk akkurat. Og då delte vi den største senga i forpiggen. Alternativ sengeplass i ein 30-fotar er stikkøye, noko eg ikkje hadde satsa på i lengda.

Er det ikkje muleg å gå litt opp på budsjett og storleik? Doblar du budsjettet kan du sikkert finne ein båt med både separate lugarar og dusj. Det er verd pengane.

Eventuelt å smelle til og kjøpe ein skikkeleg båt til 500k+, betale avdrag med stipendet og selje båten etter studietida. Dette er dog avhengig av å ha ein kausjonist.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne båten ligger i Egersund.... Og her bor jeg... så hvis dere ønsker at jeg skal gå å se på den så er det bare å sende meg en melding i innboksen med nr og sånn :)

 

Jeg er ingen ekspert men jeg har flydd land og strand rundt i 2 år og sett på båt før jeg endelig fant min båt, så jeg har god erfaring i å se på båter... Og jeg er en jææææævel på å spørre spørsmål... Og etter 5 mnd som båteier har jeg nå rimelig god innsikt. Så bare skrik ut !!!!!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tror det kommer an veldig på hvor fin de 2 jentene er på det,

 

Jeg har bodd snart i 1 år i min leisure 22 fots seilbåt som jeg betalte en 45 tusen kroner for.

Båten er så liten at den varmer jeg fort opp og holder alltid over 20 grader på innsiden med en liten elektrisk kupevarmer siden jeg er veldig lite glad i kulde. Båten har vel minimal ståhøyde men man kan klare seg med å gå litt bøyd og jeg sitter for det meste å jobber med pcn uansett. Skal man bo i seilbåt er det viktig å velge en båt som ikke har masten midt i og dårlig plass så du må drive og slite med å flytte deg rundt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...