Jump to content

Bo i båt i Bergen?


strawberry

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Hei!
Vet det er en stund sida vi har sagt noe på denne tråden, men nå er begge studentene trygt plassert i Bergen, og har begynt den seriøse letinga. Vi tenker å prøve å finne noe til under 200 000, da med to separate lugarer, okay kjøkkenmuligheter og et fungerende toalett, men ikke nødvendigvis dusj. Vi er litt usikre på hvordan vi skal gå fram for å finne den perfekte båten, og hva det er lurt å se etter i en annonse. Vi har sett litt på finn, men ennå ikke funnet noen perfekt båt. Vet noen om båter som kunne passe? Det er ikke viktig at båten er superpen, så lenge den fungerer og er isolert.

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra! Det skal sies at det er svært få båter ut på nettet nå, enn hva det blir om noen måneder. Lurer på om det var 1500 seilbåter til salg på topp i fjor.

Det er nok de færreste båter som er å regne som isolert, utover at det isåfall er dobbelt skrog. De fleste båter fra 70 og 80 tallet tror jeg nok har enkeltskrog. Skikkelig isolasjon blir det ikke før en legger 10 mm celleskumplater direkte på glassfiberskroget innvendig. -noen båter har riktignok vanlig glava-isolering, men det blir nok noe annet.

Jeg har isolert skroget på min 30foter og skal legge nytt skrogtrekk utenpå. Kjøpte isolasjonsplater hos Maritim.no for 4500 kr for 15m2. I vinter har de vært på tilbud, og er det fortsatt. Men så fikk jeg tak i en islasjon som var tykkere og bedre, så da ble enda mere isolert...

Så fortvil ikke om dere ikke finner en skikkelig isolert båt, det går greit å gjøre det selv.

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26858604

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39713522

 

Ser ut til at dette er de to eneste båtene innefor budsjett, og samtidig størst mulig, innenfor seilrekkevidde på denne tiden av året. Den siste ble lagt ut i går tror jeg, så det kan jo hende selger er interessert i en rask handel og få det overstått. Derfor er det bare å forsøke et lavere bud enn prisantydning. 190?

Begge med nyere motrer, som er svært viktig for å få noe igjen for dem om man vil selge senere.

Ellers ser de jo begge ut til å være pene båter.

Minuset er jo at de ikke har to lukkede lugarer, men da må en spørre seg selv om man er villig til å gi avkall på dette til fordel for å i det hele tatt få seg båt.

 

jeg har sikkert nevnt det før i tråden, men viktig utstyr for å gli rett inn i en båt uten store utgifter og arbeidstimer fra første stund er:

(ca priser for ettermontering i parantes)

 

varmtvannstank, med tilhørende slanger og kraner ( 5-6000)

Kjøleboks med kjølekompressor ( kjølekompressor 4000)

Septiktank ( minimum 4000 kr med skikkelig opplegg)

dieselvarmer ( 8 til 10000)

Landstrøm 230v med stikkontakter ( lovlig montert "plug and play" opplegg : 6000)

Kokeplate/ stekovn.

 

 

Hel kalesje over cockpit er viktig på en båt i denne størrelsen da det gir et ekstra rom hvor en både kan oppholde seg, tørke klær, av og påkledning av yttertøy, oppbevaring, lunere båt mm

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ville ustyrlige tennåringsjenter boende i båt alene..... skeptisk, hva gjør vi om en gjennomføring springer lekk? løper hysterisk rundt i båten og ringer 113? Eller når en av de detter på sjøen i fylla? å bo i båt er etter min mening ikke bare noe man gjør helt uten videre.. Du må ha en genuine interesse for båt ( om ikke fanatisk. og det krever også endel tekniske kunnskaper.. Men er det slik at dette er to jenter som har dette som en drøm og ikke bare fordi det i øyeblikket virker "tøft/ kult" eller at de tror det er billig så gjør det!! For min del har jeg aldri hatt dårligere råd etter jeg flyttet i båt, men nå er båten i stand deretter og da.

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Er det noe så langt i tråden som tyder på at disse jentene er utstyrlige tenåringer?

 

Jeg synes dagens ungdom ofte fremstilles som late og dumme. Mitt inntrykk er at en stor del av dem er minst like oppegående og hardtarbeidende som tidligere generasjoner. Stå på! Dette blir bra!

Øivind

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ville ustyrlige tennåringsjenter boende i båt alene..... skeptisk, hva gjør vi om en gjennomføring springer lekk? løper hysterisk rundt i båten og ringer 113? Eller når en av de detter på sjøen i fylla? å bo i båt er etter min mening ikke bare noe man gjør helt uten videre..

Lenge siden jeg har lest noe mer nedlatende på BP. Er dette kjønnsbasert eller aldersbasert eller begge deler?

Link to post
Share on other sites

Såså, alternes. Den som intet våger, intet vinner.

Ja, -man skal ha respekt for det man gjør på sjøen, men det er ikke noe hokus pokus. Det viktigste er å ha lyst, alt det andre lærer man seg.

 

 

 

Men på seg selv kjenner man andre. :)

Som sagt så er det en kjempe ide.. men det er også greit å vite hva man går til :smiley:

 

Er det noe så langt i tråden som tyder på at disse jentene er utstyrlige tenåringer?

 

Jeg synes dagens ungdom ofte fremstilles som late og dumme. Mitt inntrykk er at en stor del av dem er minst like oppegående og hardtarbeidende som tidligere generasjoner. Stå på! Dette blir bra!

På ingen måte :smiley: I det andre er jeg ikke like enig, Men nå må vi jo klart skille mellom natur og båt-ungdom og de andre du beskriver.. så når det kommer til sistnvente er jeg enig med deg :thumbsup:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Hvis to stykker skal bo i samme båt vil jeg anbefale å se etter en med sentercockpit, da får du to høvelige lugarer, en i hver ende av båten. Jeg tror for øvrig et budsjett på 100.000+ er i laveste laget skal du få tak i noe som ikke blir i overkant intimt for to stykker. Øker du til 400-500 tusen kroner er månedsutgiftene fortsatt ganske lave når det er to.

Redigert av grawis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sentercockpit er fine greier, båten Ask linket til har dette. Ulempen er selvsagt at den som ligger akter må ut for å komme inn, ellers er det en veldig effektiv løsning.

 

Tror jeg ville savnet cockpitkalesje og dieselvarmer på den Targaen, ellers så den ut til å ha svært mye for seg.

Link to post
Share on other sites

Om jentene finner seg ein høvelig båt innen rimelig avstand, så kan eg vera med å kikke og eventuelt prøveseile den. Det er bare til å ta kontakt. Runda 2 år som 90% båtboer i januar iår, og har tenkt å fortsette med dette inn til videre.

 

Alternativ båt, litt arbeid så er vel dette ein kjempehybel http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=38318884

Redigert av JGH (see edit history)

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Iron Lady har ligget til salgs flere ganger. Garantert prutingsmonn der...

Sjekket dere Jeanneau 40-en? (http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37808732)

 

Ser den gikk ut på dato (ikke solgt?). Da kan den sikkert også prutes litt på. Litt gammel, men ser ut til å være en fornuftig båt. Siden dere skal bo to om bord bør dere definitivt vurdere en slik med adskilte lugarer!

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Bare så det er nevnt, ekstra isolasjon på innsiden av skroget, utover vanlig skrogtrekk, er høyst unormalt på vanlige båter. Men det skal nevnes av skrog over vannlinjen av sandwichlaminat isolerer bedre enn enkeltskrog. Isolasjon legger du enkelt selv og er igrunn ikke noe du trenger å fokusere på når du leter etter potensielle båter. Det er bare en bonus, fordi det er så få som har det.

Link to post
Share on other sites

Dieselvarmeren min har sikkert ikkje gått meir enn max 10 timer denne vinteren. Nesten så eg starter den bare for å kjøre den av og til. resten av varmen min kommer fra ein 2kw konvektorovn og supplerer med 800w vifteovn når eg er i båten. Ellers så finnes det tepper å ha over seg mens ein venter på at båten skal bli varmere. Varmelaken er og fantastisk å ha. Legge seg i god og varm køy når lugaren er kald er herligt.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Jeg har to varmeovner på 2Kw som står på halv styrke. Da har jeg varme i hver ende av båten og siden den ene er vifteovn, får jeg omluft i tillegg.

På de aller kaldeste dagene, fyrer jeg opp parafinlampen med 20''' solbrenner i tillegg. Da har jeg 1100" ekstra og det blir fort varmt. Er det 15 minus ute, har jeg gjerne bare 13 grader i båten når jeg kommer hjem fra jobb. Innen en halvtime, har jeg 20 grader eller mer. Da har jeg nok skrudd på en av varmeovnene på fullt også, men det er bare den første halvtimen.

Jeg kan også sette på gasskomfyren som gir masse lun varme selv med lukket dør. Da er den ferdig varmet opp til jeg skal lage middag også. Jeg liker å bruke den mest mulig fremfor å steke i panna. Det er måte på hvor mye en gammel latsabb som meg gidder å vaske av vegger og tak og da er mat som kan kokes eller tilbredes i ovn å foretrekke.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hey ho, jenter. Eg er akkurat ferdig som student, og bur i Solheimsviken marina. Flere poster tidligere har vore bekymret for dusj, vaskemaskin, do, osv. Eg vil gjerne seie at dusjanlegget på solheimsviken marina er topp, mens på Elsero må en dusje på Bårdar danseskule mens det er åpent - samme gjelder do. Trur det står ei vaskemaskin ute, men eg vil uansett ikkje anbefale Elsero, da det er alt annet en ro i sjøen der ute.

Det er også bra med naboer. I Solheimsviken marina er det noko slikt som 25 personer som bur. Godt miljø og veldig rolig sjø.

 

Håper vi snakkes!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

sykt lyst og kjøpe meg en 24 fot snekke og flytte inn i den i 2 månder sånn for og prøve det i ferien, men kan jeg komme meg noen steder med den (danmark, svergie england) hehehe ? eller må jeg har 8 månder ferie da?

- Hvorfor står svenske fyrtårn opp ned?
- For at ubåtene også skal finne veien.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...