Bitteliten Svart 27.November.2012 Del på Facebook Svart 27.November.2012 (redigert) Porter har to fundamentale forretningsstrategier: kostnadslederskap eller differensiering. Stuck in the middle er ingen god strategi. Som Viksund beviser gang på gang. Viknes er kanskje et eksempel på differensiering. Jeg tror ikke Viksund er liv laga med mindre de klarer å differensiere seg mer på produkt. Sjekk ut Jeanneu sin serie flybridgebåter fra 35 fot. Billigere og mer moderne pga kostnadslederskap i alle ledd. Redigert 27.November.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 28.November.2012 Del på Facebook Svart 28.November.2012 I dagens marked tror jeg man nesten må si "Ja takk, begge deler". Differensiering har som regel litt for kort levetid til at man kan få dekket utviklingskostnadene. Det unike blir normalen på relativt kort tid. Selvfølgelig er dette noe forskjellig i ulike markeder/industrier, men ettersom verden stadig blir "mindre", blir det stadig vanskeligere å holde et høyt pris/kostnadsnivå uansett hvor genial man er. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bitteliten Svart 29.November.2012 Del på Facebook Svart 29.November.2012 NordWest har en differensieringsstrategi. Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 29.November.2012 Del på Facebook Svart 29.November.2012 (redigert) NordWest har en differensieringsstrategi. Pussig at akkurat Bitteliten nevner NordWest i denne sammenheng Redigert 29.November.2012 av Zandra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.November.2012 Del på Facebook Svart 29.November.2012 Kunne også nevt Hallberg Rassy og Windy, men ettersom begge har tapt store penger siste årene er de ikke like bra cases viknes er et norsk eksempel. Targa et finsk. Men jeg kjenner ikke deres regnskaper. XO er kanskje det ferskeste og mest innovative. Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 http://www.batmagasinet.no/artikkel/minst-fire-vil-kjøpe-viksund-boat Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 (redigert) Er ikke avklaring av rettigheter en del av bobehandlingen? Må jo være avgjørende for kjøper hva som følger med i boet. Redigert 30.November.2012 av Fargo Lillehamme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 (redigert) Enig, kan jo ikke beregne verdien hvis ikke bl.a.rettigheter er klarlagt vel? Kjøper man alle Viksunds former (og plugger) så burde vel også Viksund navnet være inkludert? Kjøper Viksund boet så blir vel de en ganske så stor aktør i bransjen, i hvertfall i skandinavisk sammenheng. Kanskje det er veien å gå? Uansett blir det nok harde kår i mange år fremover... Redigert 30.November.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Ser at det er mange meninger om hvorvidt man skal bygge små eller store båter - om de norske er best eller dårligst. Personlig synes jeg det er stusselig at vi mister de norske fabrikantene. For noen år siden la campingvognprodusenten Bjølseth ned. Stusselig det også synes jeg. Mange av disse fabrikkene har håndtverkere det står respekt av. Norske bygg har tradisjoner med å lage solide og trauste båter. Santa Cruis produksjonen til Viksund er like gjennomført som den gamle Goldfish'en til svigerfar. Staute og solide bygg enten det er deplacement eller V-kjøl, Rett og slett stusselig at de ikke klarer å henge med og blir borte. Har vært i kontakt med Martin Viksund noen ganger, og han er etter min mening en flink bærer av den norske båtbyggertradisjonen. Men,men - dette var nå bare et sukk! Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Det ville vært interessant om Viknes overtok Viksund-boet, de har vel vist at de har det som trengs i disse smale tider. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 (redigert) Ja, håper Viknes får tilslaget. Da er vel ringen sluttet. Mener å huske at Vinnes ble startet opp av tidligere Viksund ansatte. Det er neppe aktuelt med videre produksjon i Strusshamn uansett, da leiekontrakt sannsynligvis ikke blir inngått med "nye" eiere. Håper Viknes vil fortsette å produsere 340 og 360. De andre formene kan de sage opp til ved.... Edit: skrivefeil Redigert 30.November.2012 av Christel III (see edit history) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
8lv Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Som tidligere eier av bjølseth og norsk produsert båt så er jeg aldeles enig med svebe ! Veldig synd at norske solide produsenter forsvinner ! :-( Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Christel III stemmer det. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 (redigert) Svebe, svært få bedrifter og personer avlønnes av nostalgi. Man må forholde seg til realitetene. Og realiteten her er båtmarkedet. Olpi, du kan synes så mye su vil at merket bør følge med. Dette er juss og eierskap. Hjelper ikke om din garasje bør følge med naboens hus ved salg når du eier den Redigert 30.November.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 Det er neppe aktuelt med videre produksjon i Strusshamn uansett, da leiekontrakt sannsynligvis ikke blir inngått med "nye" eiere. Båtene støpes vel alt i bakervågen ved modell senteret? Og de nye eierene er vel Askøy kommune (?), som måtte kjøpe eiendommen sist Viksund var i pengekrise for å ungå konkurs, om ikke ryktene jeg har hørt er feil... Uansett er jeg enig at Viknes absolutt vil være en god løsning for eksisterende og eventuelle nye eiere av Viksund båter Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.November.2012 Del på Facebook Svart 30.November.2012 I og med at Viknes allerde har Skilsø vil jeg tro at de kommer bedre ut av det om Viksund ikke kommer igang igjen Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Båtene støpes vel alt i bakervågen ved modell senteret? Og de nye eierene er vel Askøy kommune (?), som måtte kjøpe eiendommen sist Viksund var i pengekrise for å ungå konkurs, om ikke ryktene jeg har hørt er feil... Uansett er jeg enig at Viknes absolutt vil være en god løsning for eksisterende og eventuelle nye eiere av Viksund båter Mulig jeg formulerte meg litt krøkkete:-) Med nye eiere mener jeg de som overtar konkursboet. Askøy kommune kommer neppe til å inngå noen ny leieavtale på eiendommen, ettersom de kjøpte den av forrige konkursbo for å hindre industri midt i kulturhavnen. Viksund hadde leieavtale frem til 2014, men siden de er konkurs, opphører selvsagt denne avtalen. Det er riktig at Viksund båtene støpes ved modellsenteret i Bakarvågen, men formsenteret ble meg bekjent fusjonert med Viksund i 2010, og er vel derfor også rammet av konkursen. Her er et bilde av et forprosjekt for nye boliger på tomten. kommunen er også i dialog med Redningsselskapet, og har tilbudt dem ny base med leiglighet på tomten. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
olpi Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 (redigert) Olpi, du kan synes så mye su vil at merket bør følge med. Dette er juss og eierskap. Hjelper ikke om din garasje bør følge med naboens hus ved salg når du eier den Joda, jeg er jo klar over at det er mye juss som ikke jeg har peiling på. En del kjøper jo former fra en produsent og lager nye båter med nytt navn i dem. f.eks Stormway i gamle Hydrolift former. Her er det vel snakk om å overta et helt firma inkl eiendeler som er konk. Da er vel sannsynligheten større for at man også kan få med navnet (Viksund) ? ..., men det finnes sikkert mange muligheter til løsning. Kjøper man bare formene uten "navn" så blir det sikkert mye rimligere .. . Vi få se hvordan det ender og om Viksund navnet blir separert fra allle eiendeler.. . Redigert 1.Desember.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 Hjelper ikke å overta et selskap om ikke varemerkerettighetene ligger i det selskapet... Ta Staoil retail feks. De driver bensinstasjonene. Da det ble skilt ut fra Statoil konsernet fikk de en 7 års avtale på bruk av Statoil navnet. Etter det må de bytte navn. Varemerke er noe av det mest verdifulle en bedrift har. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 1.Desember.2012 Del på Facebook Svart 1.Desember.2012 (redigert) Enig i det. Hvor mye verdi varemerket har avhenger jo selvsagt av hvilket renomè mm det har også. Mener du det er helt usannsynlig at de som kjøper opp boet også ønsker å kjøpe rettigheter til Viksund navnet? Om det så er i x antall år, eller forever. Ang jussen i dette så vet jeg ikke om boet inkluderer rettigheter til varemerket/navnet også? Som nevnt kan jeg ikke noe om jussen i dette, men hvis så er tilfelle så vil jeg vel tro at de får mer for boet. Noe som igjen vil kunne tilfredstille kreditoerer bedre. Hvis det ikke er tilfelle så blir det jo spennende å se hva som skjer. Kanskje blir det nye navnet på St Cruis serien "Viksund by Viknes ", og n eierene av Viksund navnet lager nye Viksund-modeller?? Hva tror du blir utfallet av denne konkursen? Redigert 1.Desember.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 Om de starter opp igjen må selskapet ha en solid langsiktig finansiering. Det holder ikke bare å kjøpe boet. Man må ha arbeidskapital også Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 Hva med de som kjøpte båt nylig og garanti fremover? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 Garanti følger vel varenavnet , så om nokon kjøper "full pakke" for videre drift vil de måtte overta trur eg ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
brs Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 Garanti følger nok ikke varemerket, desverre. Men underlevrandører er jo forsatt i drift så her kommer kjøpslov og garanti til å løpe videre. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 Garanti på det skrogarbeide Viksund har levert faller vel bort. Lekkasjer, sprekker i gelcoat, dårlig monteringsarbeide er det jeg tenker på. Det er alltid noe med nye båter. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.