Jump to content

Viksund Boat AS har begjært oppbud.


Renita

Recommended Posts

Hvilke andre på øya da olpi ?

 

Ikke misforstå, jeg vet ikke om noen som er i faresonen hverken på øya eller generelt.

Mht frisk satsing på Askøy så tenkte jeg på at også at bl.a. Viknes har spyttet inn litt i nye modeller av både Vikens og gamle Skilsø.

 

Med tanke på slike konkurser så er jo en ting at man passer på at båten man har kjøpt er mottatt og registrert på seg. En annen ting er hvordan det blir med feil, reklamasjoner o.l. Det er jo nesten alltid slike ting på nye båter..

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om at konkurs og videre drift er rimelig innarbeidet og foregår som rutinemessig plankekjøring for disse karene da det har tatt alle nødvendige forholdsregler i forkant, på basis av den "omfattende" erfaringen.

 

Dette er faktisk spisskompetansen på konkurs og videre drift i Norge. Nå overgår de selveste Jesus i gjenoppstandelse. :lol: :lol: :lol:

 

Merkenavnet er uansett greit innarbeidet og produktene jevnt over bra. Så det er jo fint at ikke tradisjonene dør ut....

Link to post
Share on other sites

Noen som taper forhåndsbetaling?

Da vi kjøpte ny båt i 2006, ba jeg om bankgaranti på forskuddet. Det kostet noen kroner, så jeg slapp å betale forskuddet. Er vel noe å tenke på i disse tider, da flere båtbyggere sliter.

Jeg gjorde det samme i fjor.Tror det kan være lurt og et tips til andre dersom de har tenkt å kjøpe ny båt en gang i fremtiden.
Link to post
Share on other sites

  • Må jo aplaudere de leverandørene som nok en gang har levert til disse uten å sikre seg. Er vel ingen bombe for noen at de kom til å gå konkurs før eller siden. Spennende å se hvem som blir med for åttende gang. Noen som har lært?? Synd at de skal få sjangsen til å bruke 7 mil av andres penger, men det er vel voksne mensker som har gitt de den sjangsen.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er trist for underleverandørene. Å drive forretning kan være steintøft og ofte velger man å ta risikoen for i det hele tatt å få omsetning. Ikke uvanlig i markedet at det er flere som konkurrerer om å levere og da er det lett å fire på betingelser.

 

Litt mange skråsikre karer i denne tråden nå.

 

Link to post
Share on other sites

Bobestyrer har spilleregler å følge og jeg regner med det gjøres også i denne saken vedrørende hvilke båter som juridisk er solgt og hvilke som tilhører boet.

 

Ut over det slutter jeg meg til dem som peker på at det er snakk om store verdier ved kontrahering av større fritidsbåter og det skader sikkert ikke om flere kjøpere skaffer seg både tilstyrekkelig kompetanse og aktsomhet nødvendig for slike investeringer.

 

Link to post
Share on other sites

Artikkel også fra Båtfrelst: http://baatfrelst.com/?p=1084

 

Kort info om saken rundt Ole Martin:

 

Båten skulle, da avtalen ble underskrevet, vært levert i mai. Viksund har slitt med lange forsinkelser det siste året, noe som også er en av hovedårsakene til konkursen. På grunn av forsinkelser skulle båten blir kjørt ned til Østlandet i høstferien. Grunnen til at båten til Ole Martin ble levert først nå er pga. tilpassing av Zues motor. Det tar litt tid. Det kan Raymarine bekrefte.

Båtens Verden | www.b-v.no

- Båtbladet med norges bredeste stoffmiks

Les mer om vår iPad-utgave på b-v.no/ipad

Link to post
Share on other sites

Viknes har vel gått med underskudd både i 2010 og 2011 med en omsetning på bortimot NOK 130 mill. En må vel tilbake helt til 2007 for å se et årsoverskudd "som duger".

Nå skal man vel ikke se seg blind på resultatet i driftsselskapet da eierne har andre selskaper som eiendomsselskaper etc., som har styrket egenkapitalen "greit" i løpet av disse årene. Viknes fremstår som et veldrevet foretak selv i disse vanskelige tider i båtbransjen.

Link to post
Share on other sites

Noen som veit hva som skjer med bruktbåtene til Viksund?

Det ligger 8-10 stk på Finn

 

Ligger 77 Viksunder til salgs på finn.no, er gode og solide båter så vil ikke tro konkurrsen vil påvirke prisen så veldig mye mer en det markedet alt har gjort? Er båter som generellt holder seg veldig godt i pris.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...