Jump to content

Viksund Boat AS har begjært oppbud.


Renita

Recommended Posts

Porter har to fundamentale forretningsstrategier: kostnadslederskap eller differensiering. Stuck in the middle er ingen god strategi. Som Viksund beviser gang på gang. Viknes er kanskje et eksempel på differensiering. Jeg tror ikke Viksund er liv laga med mindre de klarer å differensiere seg mer på produkt. Sjekk ut Jeanneu sin serie flybridgebåter fra 35 fot. Billigere og mer moderne pga kostnadslederskap i alle ledd.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dagens marked tror jeg man nesten må si "Ja takk, begge deler". Differensiering har som regel litt for kort levetid til at man kan få dekket utviklingskostnadene.

Det unike blir normalen på relativt kort tid. Selvfølgelig er dette noe forskjellig i ulike markeder/industrier, men ettersom verden stadig blir "mindre", blir det stadig vanskeligere å holde et høyt pris/kostnadsnivå uansett hvor genial man er.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Enig, kan jo ikke beregne verdien hvis ikke bl.a.rettigheter er klarlagt vel?

Kjøper man alle Viksunds former (og plugger) så burde vel også Viksund navnet være inkludert?

Kjøper Viksund boet så blir vel de en ganske så stor aktør i bransjen, i hvertfall i skandinavisk sammenheng.

Kanskje det er veien å gå?

 

Uansett blir det nok harde kår i mange år fremover...

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at det er mange meninger om hvorvidt man skal bygge små eller store båter - om de norske er best eller dårligst. Personlig synes jeg det er stusselig at vi mister de norske fabrikantene. For noen år siden la campingvognprodusenten Bjølseth ned. Stusselig det også synes jeg. Mange av disse fabrikkene har håndtverkere det står respekt av. Norske bygg har tradisjoner med å lage solide og trauste båter. Santa Cruis produksjonen til Viksund er like gjennomført som den gamle Goldfish'en til svigerfar. Staute og solide bygg enten det er deplacement eller V-kjøl, Rett og slett stusselig at de ikke klarer å henge med og blir borte. Har vært i kontakt med Martin Viksund noen ganger, og han er etter min mening en flink bærer av den norske båtbyggertradisjonen. Men,men - dette var nå bare et sukk!

Link to post
Share on other sites

Ja, håper Viknes får tilslaget. Da er vel ringen sluttet. Mener å huske at Vinnes ble startet opp av tidligere Viksund ansatte.

Det er neppe aktuelt med videre produksjon i Strusshamn uansett, da leiekontrakt sannsynligvis ikke blir inngått med "nye" eiere.

Håper Viknes vil fortsette å produsere 340 og 360. De

andre formene kan de sage opp til ved....

 

Edit: skrivefeil

Redigert av Christel III (see edit history)

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Svebe, svært få bedrifter og personer avlønnes av nostalgi. Man må forholde seg til realitetene. Og realiteten her er båtmarkedet.

 

Olpi, du kan synes så mye su vil at merket bør følge med. Dette er juss og eierskap. Hjelper ikke om din garasje bør følge med naboens hus ved salg når du eier den :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er neppe aktuelt med videre produksjon i Strusshamn uansett, da leiekontrakt sannsynligvis ikke blir inngått med "nye" eiere.

 

Båtene støpes vel alt i bakervågen ved modell senteret? Og de nye eierene er vel Askøy kommune (?), som måtte kjøpe eiendommen sist Viksund var i pengekrise for å ungå konkurs, om ikke ryktene jeg har hørt er feil... Uansett er jeg enig at Viknes absolutt vil være en god løsning for eksisterende og eventuelle nye eiere av Viksund båter :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Båtene støpes vel alt i bakervågen ved modell senteret? Og de nye eierene er vel Askøy kommune (?), som måtte kjøpe eiendommen sist Viksund var i pengekrise for å ungå konkurs, om ikke ryktene jeg har hørt er feil... Uansett er jeg enig at Viknes absolutt vil være en god løsning for eksisterende og eventuelle nye eiere av Viksund båter :thumbsup:

 

Mulig jeg formulerte meg litt krøkkete:-)

 

Med nye eiere mener jeg de som overtar konkursboet.

Askøy kommune kommer neppe til å inngå noen ny leieavtale på eiendommen, ettersom de kjøpte den av forrige konkursbo for å hindre industri midt i kulturhavnen.

 

Viksund hadde leieavtale frem til 2014, men siden de er konkurs, opphører selvsagt denne avtalen.

 

Det er riktig at Viksund båtene støpes ved modellsenteret i Bakarvågen, men formsenteret ble meg bekjent fusjonert med Viksund i 2010, og er vel derfor også rammet av konkursen.

 

Her er et bilde av et forprosjekt for nye boliger på tomten.

nye_strusshamn.jpg

 

kommunen er også i dialog med Redningsselskapet, og har tilbudt dem ny base med leiglighet på tomten.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Olpi, du kan synes så mye su vil at merket bør følge med. Dette er juss og eierskap. Hjelper ikke om din garasje bør følge med naboens hus ved salg når du eier den :smiley:

 

Joda, jeg er jo klar over at det er mye juss som ikke jeg har peiling på. En del kjøper jo former fra en produsent og lager nye båter med nytt navn i dem. f.eks Stormway i gamle Hydrolift former. Her er det vel snakk om å overta et helt firma inkl eiendeler som er konk. Da er vel sannsynligheten større for at man også kan få med navnet (Viksund) ? ..., men det finnes sikkert mange muligheter til løsning. Kjøper man bare formene uten "navn" så blir det sikkert mye rimligere :yesnod: .. . Vi få se hvordan det ender og om Viksund navnet blir separert fra allle eiendeler.. .

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hjelper ikke å overta et selskap om ikke varemerkerettighetene ligger i det selskapet...

 

Ta Staoil retail feks. De driver bensinstasjonene. Da det ble skilt ut fra Statoil konsernet fikk de en 7 års avtale på bruk av Statoil navnet. Etter det må de bytte navn.

 

Varemerke er noe av det mest verdifulle en bedrift har.

Link to post
Share on other sites

Enig i det. Hvor mye verdi varemerket har avhenger jo selvsagt av hvilket renomè mm det har også. Mener du det er helt usannsynlig at de som kjøper opp boet også ønsker å kjøpe rettigheter til Viksund navnet? Om det så er i x antall år, eller forever.

 

Ang jussen i dette så vet jeg ikke om boet inkluderer rettigheter til varemerket/navnet også? Som nevnt kan jeg ikke noe om jussen i dette, men hvis så er tilfelle så vil jeg vel tro at de får mer for boet. Noe som igjen vil kunne tilfredstille kreditoerer bedre.

Hvis det ikke er tilfelle så blir det jo spennende å se hva som skjer. Kanskje blir det nye navnet på St Cruis serien "Viksund by Viknes ", og n eierene av Viksund navnet lager nye Viksund-modeller??

 

Hva tror du blir utfallet av denne konkursen?

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...