Bergen dørk Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 Skrogformene ligger i konkursboet og kan vel da også bli solgt til et annet båtbyggeri: http://www.batmagasinet.no/artikkel/skrogformene-ligger-i-konkursboet Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
olpi Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 Interessant.. . Kanskje ande kjøper formene.. . Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 Det ville jo blitt en stor strek i regningen for fam Viksund om noen andre snappet formene... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ashfirelate Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 West Yards som er eneste intr. i boet for øyeblikket er ikke familien Viksund. Kun Martin Viksund som er med der fra fam Viksund. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 24.November.2012 Del på Facebook Svart 24.November.2012 Ha, ha...,,ja, sånn kan man jo også se på det. Var det ikke Martin Viksund som var sentral i det gamle selskapet og hans far i det forrige? Dette er fam Viksund som igjen er på banen og det vil vise seg om de nå får formene og tillit fra banker og underlevrandører. Siden jeg jobber i bank får jeg si at jeg håper ikke det. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bitteliten Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Interessant at bygge nr 2 av Viksund 395 er tyngre enn prototypen. Håper de har hevet badeplatformen. At det skal være så komplisert å kalibrere Zeus systemet høres rart ut. Et av salgsargumentene på pod systemer er enkel installasjon for båtbygger. Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Tror du tar feil bitteliten ! På sida til viksund så står det at bygg nr 2 er En god del lettere på hekken ! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 (redigert) Noen andre grunner til forsinkelsene av at båten blei litt tyngere en bygge nr 1 og derfor måtte det leveres andre propeller som tok lang tid. Det var også noe feil i produksjonen av noe slanger i poddene som måtte byttes. Og her står det at den er lettere http://www.viksund.no/nyheter/160-viksund-b-t-nummer-to-klar Redigert 25.November.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Synes de to vinduene som står "oppreist" på skroget var en real skivebom.. Ser ut som de har hatt bind foran øynene når de plasserte de... Uten dem hadde den sett bedre ut.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mix Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Jeg kan ikke for det, men jeg synes den nye 395 er mindre pen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Jeg kan ikke for det, men jeg synes den nye 395 er mindre pen. Vel, smaken er som baken..... Syns faktisk 395 er noe av det bedre de har laget de senere år, men er enige at de tverrstilte skrogvinduene skjemmer ut.. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Synes ikke den er stygg, men designet utvendig virker nesten gammeldags. Ser ut som båten er baktung, henger med ræva. Noe den sikkert ikke er, men det ser slik ut. På 320'n tok de den for langt, men med denne har muligens tenkt seg en mer tidløs design? Sikkert bra båt, men kan den konkurrere med dde andre store? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 (redigert) Ettersom de igjen gikk konk kan de jo åpenbart ikke konkurrere... Redigert 25.November.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Godt poeng, Bitteliten. Hvorfor skal alle mindre båtprodusenter for enhver pris - og i tillegg når de er underfinansiert, som Martin Viksund sier, satse på større og større båter....? Er det ikke nok å hente i 320-340-360 segmentet? Må alle lage båter som skal konkurrere med Fairline, Princess og Nord West, som jo er verft av en helt annen størrelse? Saga gjør jo nå det samme, men de har kanskje rygg til det? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bitteliten Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 (redigert) I teorien gir større båt større fortjeneste i kr per båt. Men det forutsetter jo at man kan konstruere og bygge slik båt da. Og der skorter det en del er min erfaring. Jeg har selv erfart at Nidelv ikke kunne bygge skikkelig 30 foter, og Windy sine båter over 40 fot er lite konkurransedyktige. NordWest 560 faller også ihjennom om man sammenligner med tilsvarende Princess feks. Bavaria mener jeg også faller gjennom. De større båtene er mindre båter som er zoomet litt ut på CAD uten at løsningene utnytter det økte volmet. Den som etter min mening kanskje er best på å lage både små og store båter er kanskje Hallberg Rassy. Najadene er heller ikke så gale der. 410 er lekker, men for liten for oss. Gleder meg til 460 med ny innredning kommer i utstillingshallen om noen uker. 570 er drømmebåten om Hamar ringer Redigert 25.November.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 (redigert) Helt enig! Eks er siste Bavaria med flybridge et trist syn, spør du meg. Nidelv laget vel en 40 foter en gang, men det ble vel ikke mange produsert. Dette felte vel på sett og vis Askeladden også, da stormannsgalskapen slo til og de lanserte båter til 4 mill. Vil tro at lønnsomheten pr fot først slår til ved et visst salgsvolum, med tanke på prod.utv. kostnadene for de første båtene. Redigert 25.November.2012 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Free Lillehammer Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Litt usikker på hva folks personlige preferanser om båtutseende har med Viksund-falitten å gjøre... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.November.2012 Del på Facebook Svart 25.November.2012 Enig Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Litt usikker på hva folks personlige preferanser om båtutseende har med Viksund-falitten å gjøre... I den grad hvordan en båt ser ut er totalt uvesentlig for om den selges eller ikke er jeg helt enig i din usikkerhet hadde Viknes hatt en ordreblokk som var feit hadde de antakelig hatt en bedre kontantstrøm som sikret drift. Det er jo som regel en ganske agressiv betalingsplan ved kjøp av ny båt fra mindre verft. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Det er en refleksjon jeg deler. Omsetningshastighet og kapitalbinding kan ofte være momenter som gjør forskjeller på god drift og konkurs. Jeg vil anta at kostnadene med utviklingsarbeidet ikke varierer veldig mye enten verftet ligger i Norge eller i andre land. Spørsmålet er om det over tid er mulig å konkurrere på selve produksjonsprosessen. Dersom ikke, er det forstålig at noen har utviklingsavdelinger hjemme og (grov)produksjonen ute. Sitér dette innlegget Link to post
runem Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 hadde Viknes hatt en ordreblokk som var feit og hva har viknes med konkursen til viksund boat as og gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Ingen, annet at du henger deg opp i en skrivefeil... Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 27.November.2012 Del på Facebook Svart 27.November.2012 Ingen, annet at du henger deg opp i en skrivefeil... Uten sofistene på BP ville mange av trådene vært veldig mye kortere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.November.2012 Del på Facebook Svart 27.November.2012 (redigert) Var det den delen av sofismen du henviste til? Platon er hovedsakelig ansvarlig for det moderne syn på «sofist» som en grådig lærer som bruker retoriske slue virkemidler og tvetydighet bruk av språket for å oppnå eller støtte villedende begrunnelser. I dette synet er sofister ikke opptatt av sannheten eller rettferdigheten, men søker isteden makt. Båtproduksjon er balansegangen mellom håndtverk og industri. En båt av en viss størrelse, som en større flybridge båt, har omtrent like mange systemer som en bil og et hus til sammen, men volumet er mye mindre i hele verdikjeden. Det gir mange utfordringer som verft løser på ulik måte. Jeg tror det helt sentrale er å velge en klar strategi mot en gitt målgruppe og følge denne helt ut. Bavaria er et godt eksempel, selvom de også har vært gjennom en refinansiering (Bain Capital med noen coinvestorer kjøpte og solgte med stort tap). Den franske kjempen som eier Beneteau og Jeanneu er et annet, og de er ortsatt familieeid. Princess vokser oppover og oppover i størrelse og ser ut til å lykkes med det, særlig etter at de ble overtatt av ett av verdens beste merkevare eiere (LVMH group). Redigert 27.November.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 27.November.2012 Del på Facebook Svart 27.November.2012 Det, Bitteliten, er en forståelse av sofisme. Platons presentasjon av sofisme er preget av at han ikke var tilhenger av retningen. Sofistene selv så på sin retning som en måte å komme til nærmere spørsmål ved å evig stille spørsmål. Å stille spørsmål til noe som åpenbart er en skrivefeil, slik du selv påpekter, er en form for sofisme. Forøvrig bringer du inn et vesentlig moment: I en sektor der konkurransen er blitt internasjonal, betyr volum mye for å kompensere for pressede marginer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.