Jump to content

Viksund Boat AS har begjært oppbud.


Renita

Recommended Posts

Det faller nok helt bort Astor, men det kan jo være at man likevel får litt "goodwill" av eventuelt nye eiere som driver videre. Komponenter i båtene som motor og annet utstyr har man jo reklamasjonmuligheter på overfor underleverandører. Kanskje ikke hvis Viksund anno 2012 ikke har gjort oppe for de aktuelle delene som det reklameres for ??

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post

Kapitalvarer som ikke folk trenger å kjøpe, får alltid dårlig salg i krisetider, typisk er MC, campingvogner/bobiler og

fritidsbåter. Det er litt som i bibelen med "syv fete og syv magre år", problemet er at de fleste norske produsenter

ikke tåler de syv magre.....

 

Når det gjelder historikken til de norske båtprodusentene, ser det ut til at de som en hovedregel har gått konkurs eller

hatt gjeldsforhandlinger 3-4 ganger de siste 10 årene, for så å bli borte eller kjøpt opp.

Link to post

Jeg må nok fortsette å droddle litt rundt dette med innovasjon og differensiering siden noen har nevnt Bjølseth Caravan her.

Jeg hadde gleden av å være leverandør til Bjølseth i en årrekke og opptil de gikk til skifteretten i 2006. Bjølseth var kjent for å holde seg til sin egen stil, noe mørkt interiør, selvbærende konstruksjon og en sandwichkonstruksjon med bruk av finér mellom isolasjon og utvendig alu-plate. De var helt alene om å gjøre ting på denne måten. En periode frem til ca 2000 ble det benyttet et lim i denne konstruksjonen som kunne være litt for sprøtt ved eventuelle slag(kollisjon etc), men etter denne tiden benyttet de et annet produkt med en helt annen styrke og holdbarhet. Hele vognen ble gått gjennom fra a til å og man skiftet også ut en rekke produkter for tetning av plater og luker/vinduer og etter mye testing ble produktet så godt som det var mulig med den tidens produkter/teknologi.

De la mye krefter i nettopp dette med å levere et så solid produkt som over hodet mulig. Likevel gikk volumene stadig nedover og de merket presset fra utenlandske produsenter spesielt slik som "Hobby" når det gjaldt pris. Arbeidsstokken var redusert fra ca 100 personer til 50 personer, men bedriften gikk med overskudd.

At man hadde noe store skylapper ble vist da man ansatte en Daglig leder(tidligere hadde det vært eieren) som skulle revolusjonere Bjølseth når det kom til design.

Denne revolusjonen førte til at man så ut over landegrensene når det gjaldt designen og forsøkte å lage lysere interiør og mer moderne utvendig linjer. Slike endringer er ikke helt kostnadsfrie og på slutten av 2006, måtte den daglige lederen ta turen til skifteretten i stedet for å høste større markedsandeler med sitt nye design. Ressursene hadde tatt slutt.

 

Dette viser vel at man skal ha gode finansielle muskler om man skal takle produksjon av relativt enkel teknologi i Norge. Produktutviklingen knakk altså en gammel solid produsent i caravanbransjen og likhetstrekkene til den Norske båtbransjen er slående. Hadde man satt på bremsene og tatt tæring etter næring ville det vel gått bra en lang stund til med lojale kunder, men til slutt ville de vel likevel bukket under med et utdatert produkt.

Ingen som vet........

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Noen synes denne sammenlikningen kan være litt søkt, men jeg prøver: Norske produsenter av tøy og utstyr til det krevende friluftsmarkedet står fremdeles svært sterkt selv etter omfattende konkurranse fra utenlandske produsenter.

 

Grepet som har vært tatt er maksimal kostnadskutt i produksjonen (oftest satt ut) og et kronisk fokus på design etc. (ikke som skippertasgrep).

 

Link to post

Noen synes denne sammenlikningen kan være litt søkt, men jeg prøver: Norske produsenter av tøy og utstyr til det krevende friluftsmarkedet står fremdeles svært sterkt selv etter omfattende konkurranse fra utenlandske produsenter.

 

Grepet som har vært tatt er maksimal kostnadskutt i produksjonen (oftest satt ut) og et kronisk fokus på design etc. (ikke som skippertasgrep).

 

For å ikke snakke om at de fleste norske produsentene av friluftstøy og utstyr ikke sikter seg inn på de lavere prisklassene...

 

Jeg vet ikke om det hadde funket like bra for de norske produsentene av fritidsbåter å fokusere på den øvre delen av prissjiktet som det har fungert for klær og utstyrprodusentene. (Trenden er vel at folk sikter etter mindre cabincruisere med utenbordsmotor som f.eks Bennetau Antares eller Askeladden Weekend enn større fartøy med innenbordsmotor).

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Tja, den som kunne levert en oled-TV på 50 tommer til 15.000,- i dag, ville vel ha skutt "gullfuglen".....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Stormberg......

 

Poenget er å ha rett produkt til rett pris til rett tid. Uansett bransje. Så enkelt - og så vanskelig

 

Enkelt prinsipp, litt vanskeligere i praksis.

Men slettes ikke umulig. Marex, for eksempel, ser jo ut til å ha truffet godt med de nye akterkabin-båtene sine.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

I det minste så ser det ut som om de klarer å levere båtene til avtalt tid. Jeg har ihvertfall ikke hørt noe annet. Vi får bare krysse fingrene for at de (og resten av de gjenværende norske produsentene) klarer å holde seg flytende.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Hegnar sliter fordi Windy har hatt feil fokus. De har prøvd å danse med de store engelske og mislykkes. Windy Og de siste båtene ee har lansert kan knapt kalles suksesser. De har rota bort en svært sterk posisjon i markedet gjennom fokus på produkter markedet ikke ville ha. Og kundene har gått til andre verft

 

God ledelse med ene beinet godt planta i markedet og det andre i egen bedrift er avgjørende. Og jeg er ikke sikker på om Hegnar er akkurat der :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Tja, dette med levering kan være en utfordring. Uten sammenligning for øvrig så vet jeg at Ford sliter med dette om dagen.

En fabrikk i Nederland skal legges ned og flyttes til Spania(dette er grunnen til utsettelse av introduksjonen av "nye Mondeo" til 2014).

Ved denne fabrikken har arbeiderne alt streiket en stund og det finnes en del kunder som har ventet lenge på sin nye bil.....og ingen vet når den kommer. Kan jo være det går så langt at det blir hevet en del kjøpekontrakter og da er de litt ute å "kjøre". Dette gjelder jo ikke bare biler som skal leveres i Norge.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

De offisielle regnskapstallene for Marex sier vel sitt om innteningen.

Men de har bra egenkapital som de sikkert har bygget opp i gode år

 

 

Firmainfo

 

 

As Marex

 

Postadr: Postboks 54 4889 Fevik Besøksadr: Haslatangen 4870 Fevik Daglig leder Stian Otto Wesøy btnI_liten.gif Bransjer: 3012000 Bygging av fritidsbåter Web-side: www.marex.no E-post: marex@marex.no

Telefon: 37256540 Telefax: 37256541 Org.nr.: 943626545 Antall ansatte: 25 Foretakstype: AS Etableringsdato: 01.01.1987 Fylke: Aust-Agder Kommune: Grimstad

 

 

Rating:

 

Overvåking:

 

Regnskap: Omsetning Resultat Egenkapital 2011 48 150 000 25 000 9 635 000

 

2010 41 972 000 470 000 9 626 000

 

2009 28 904 000 -1 210 000 9 288 000 Aksjekapital: 2 170 000

Redigert av båten2 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...