ashfirelate Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 kommunen er også i dialog med Redningsselskapet, og har tilbudt dem ny base med leiglighet på tomten. Gode ting. Strusshamn må jo være en perfekt lokasjon for RS. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.Desember.2012 Del på Facebook Svart 2.Desember.2012 (redigert) Det faller nok helt bort Astor, men det kan jo være at man likevel får litt "goodwill" av eventuelt nye eiere som driver videre. Komponenter i båtene som motor og annet utstyr har man jo reklamasjonmuligheter på overfor underleverandører. Kanskje ikke hvis Viksund anno 2012 ikke har gjort oppe for de aktuelle delene som det reklameres for ?? Redigert 2.Desember.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 De inviterer til førjulsåpning 15.12.2012?? http://www.viksund.no/ Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Bergen dørk Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Det der er vel neppe ferskvare; kun noe som har lagt i kalenderen hele høsten, tenker jeg. Websidene blir nok ikke oppdatert og slike ting da heller ikke fjernet i den situasjon de nå er i. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Nidelv 1874 Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Kapitalvarer som ikke folk trenger å kjøpe, får alltid dårlig salg i krisetider, typisk er MC, campingvogner/bobiler og fritidsbåter. Det er litt som i bibelen med "syv fete og syv magre år", problemet er at de fleste norske produsenter ikke tåler de syv magre..... Når det gjelder historikken til de norske båtprodusentene, ser det ut til at de som en hovedregel har gått konkurs eller hatt gjeldsforhandlinger 3-4 ganger de siste 10 årene, for så å bli borte eller kjøpt opp. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Utfordringen for norske båtprodusenter sammenliknet med gullalderen (tiden da de selv hadde hele hjemmemarkedet) er vel at de nå konkurrerer med større produsenter som har et lavere kostnadsnivå og et større utvalg. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 (redigert) Jeg må nok fortsette å droddle litt rundt dette med innovasjon og differensiering siden noen har nevnt Bjølseth Caravan her. Jeg hadde gleden av å være leverandør til Bjølseth i en årrekke og opptil de gikk til skifteretten i 2006. Bjølseth var kjent for å holde seg til sin egen stil, noe mørkt interiør, selvbærende konstruksjon og en sandwichkonstruksjon med bruk av finér mellom isolasjon og utvendig alu-plate. De var helt alene om å gjøre ting på denne måten. En periode frem til ca 2000 ble det benyttet et lim i denne konstruksjonen som kunne være litt for sprøtt ved eventuelle slag(kollisjon etc), men etter denne tiden benyttet de et annet produkt med en helt annen styrke og holdbarhet. Hele vognen ble gått gjennom fra a til å og man skiftet også ut en rekke produkter for tetning av plater og luker/vinduer og etter mye testing ble produktet så godt som det var mulig med den tidens produkter/teknologi. De la mye krefter i nettopp dette med å levere et så solid produkt som over hodet mulig. Likevel gikk volumene stadig nedover og de merket presset fra utenlandske produsenter spesielt slik som "Hobby" når det gjaldt pris. Arbeidsstokken var redusert fra ca 100 personer til 50 personer, men bedriften gikk med overskudd. At man hadde noe store skylapper ble vist da man ansatte en Daglig leder(tidligere hadde det vært eieren) som skulle revolusjonere Bjølseth når det kom til design. Denne revolusjonen førte til at man så ut over landegrensene når det gjaldt designen og forsøkte å lage lysere interiør og mer moderne utvendig linjer. Slike endringer er ikke helt kostnadsfrie og på slutten av 2006, måtte den daglige lederen ta turen til skifteretten i stedet for å høste større markedsandeler med sitt nye design. Ressursene hadde tatt slutt. Dette viser vel at man skal ha gode finansielle muskler om man skal takle produksjon av relativt enkel teknologi i Norge. Produktutviklingen knakk altså en gammel solid produsent i caravanbransjen og likhetstrekkene til den Norske båtbransjen er slående. Hadde man satt på bremsene og tatt tæring etter næring ville det vel gått bra en lang stund til med lojale kunder, men til slutt ville de vel likevel bukket under med et utdatert produkt. Ingen som vet........ Redigert 3.Desember.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Free Lillehammer Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Noen synes denne sammenlikningen kan være litt søkt, men jeg prøver: Norske produsenter av tøy og utstyr til det krevende friluftsmarkedet står fremdeles svært sterkt selv etter omfattende konkurranse fra utenlandske produsenter. Grepet som har vært tatt er maksimal kostnadskutt i produksjonen (oftest satt ut) og et kronisk fokus på design etc. (ikke som skippertasgrep). Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Noen synes denne sammenlikningen kan være litt søkt, men jeg prøver: Norske produsenter av tøy og utstyr til det krevende friluftsmarkedet står fremdeles svært sterkt selv etter omfattende konkurranse fra utenlandske produsenter. Grepet som har vært tatt er maksimal kostnadskutt i produksjonen (oftest satt ut) og et kronisk fokus på design etc. (ikke som skippertasgrep). For å ikke snakke om at de fleste norske produsentene av friluftstøy og utstyr ikke sikter seg inn på de lavere prisklassene... Jeg vet ikke om det hadde funket like bra for de norske produsentene av fritidsbåter å fokusere på den øvre delen av prissjiktet som det har fungert for klær og utstyrprodusentene. (Trenden er vel at folk sikter etter mindre cabincruisere med utenbordsmotor som f.eks Bennetau Antares eller Askeladden Weekend enn større fartøy med innenbordsmotor). Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Bitteliten Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Stormberg...... Poenget er å ha rett produkt til rett pris til rett tid. Uansett bransje. Så enkelt - og så vanskelig Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 (redigert) Tja, den som kunne levert en oled-TV på 50 tommer til 15.000,- i dag, ville vel ha skutt "gullfuglen"..... Redigert 3.Desember.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kenneth 81 Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Stormberg...... Poenget er å ha rett produkt til rett pris til rett tid. Uansett bransje. Så enkelt - og så vanskelig Enkelt prinsipp, litt vanskeligere i praksis. Men slettes ikke umulig. Marex, for eksempel, ser jo ut til å ha truffet godt med de nye akterkabin-båtene sine. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Bergen dørk Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Ja, og det er flotte båter, men vet vi om de tjener penger? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bitteliten Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 De selger faktisk ikke så veldig mye av de nye båtene - og de tjener ikke stort med penger heller - i følge en av eierne Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Nei, det er akkurat det. De skal ha en viss omsetning av disse 2 mill eller 4 mill båtene for å gå med overskudd, vil jeg tro. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Kenneth 81 Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 I det minste så ser det ut som om de klarer å levere båtene til avtalt tid. Jeg har ihvertfall ikke hørt noe annet. Vi får bare krysse fingrene for at de (og resten av de gjenværende norske produsentene) klarer å holde seg flytende. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Free Lillehammer Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Når "harde" karer som Hegnar sliter i denne bransjen, sier det en god del om krevende rammebetingelser og marked. Åpenbart ikke nødvendigvis tilstrekkelig å kunne vise til andre solide prestasjoner i næringslivet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 (redigert) Hegnar sliter fordi Windy har hatt feil fokus. De har prøvd å danse med de store engelske og mislykkes. Windy Og de siste båtene ee har lansert kan knapt kalles suksesser. De har rota bort en svært sterk posisjon i markedet gjennom fokus på produkter markedet ikke ville ha. Og kundene har gått til andre verft God ledelse med ene beinet godt planta i markedet og det andre i egen bedrift er avgjørende. Og jeg er ikke sikker på om Hegnar er akkurat der Redigert 3.Desember.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Tja, dette med levering kan være en utfordring. Uten sammenligning for øvrig så vet jeg at Ford sliter med dette om dagen. En fabrikk i Nederland skal legges ned og flyttes til Spania(dette er grunnen til utsettelse av introduksjonen av "nye Mondeo" til 2014). Ved denne fabrikken har arbeiderne alt streiket en stund og det finnes en del kunder som har ventet lenge på sin nye bil.....og ingen vet når den kommer. Kan jo være det går så langt at det blir hevet en del kjøpekontrakter og da er de litt ute å "kjøre". Dette gjelder jo ikke bare biler som skal leveres i Norge....... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
båten2 Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 (redigert) De offisielle regnskapstallene for Marex sier vel sitt om innteningen. Men de har bra egenkapital som de sikkert har bygget opp i gode år Firmainfo As Marex Postadr: Postboks 54 4889 Fevik Besøksadr: Haslatangen 4870 Fevik Daglig leder Stian Otto Wesøy Bransjer: 3012000 Bygging av fritidsbåter Web-side: www.marex.no E-post: marex@marex.no Telefon: 37256540 Telefax: 37256541 Org.nr.: 943626545 Antall ansatte: 25 Foretakstype: AS Etableringsdato: 01.01.1987 Fylke: Aust-Agder Kommune: Grimstad Rating: 71 God kredittverdighet Historikk Ingen anmerkninger Overvåking: Rating Regnskap Firmanavn Daglig leder Regnskap: Omsetning Resultat Egenkapital 2011 48 150 000 25 000 9 635 000 2010 41 972 000 470 000 9 626 000 2009 28 904 000 -1 210 000 9 288 000 Aksjekapital: 2 170 000 Redigert 3.Desember.2012 av båten2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Kommer an på hva som ligger i egenkapitalen Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 3.Desember.2012 Del på Facebook Svart 3.Desember.2012 Noen usolgte båter ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Desember.2012 Del på Facebook Svart 4.Desember.2012 En del bedrifter fyller egenkapitalen opp med imaterielle rettigheter og produktutviklingskostnader aktiveres i stedet for å tas over driften. Lagerverdier kan også manipuleres. Erfarne revisorer vet at et dårlig regnskap ofte er dårligere enn det ser ut. Et godt regnskap ofte bedre enn det ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 Riktig som Bitteliten påpeker. Man skal være opptatt av regnskap og resulat over flere år, men forbusende mange glemmer å skrutinere balansen. Sitér dette innlegget Link to post
8lv Svart 6.Desember.2012 Del på Facebook Svart 6.Desember.2012 http://www.batmagasinet.no/artikkel/alle-rettigheter-i-konkursboet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.