Jump to content

Oppussing av innredning i båt. Hvor mye må til ?


avmønstret5

Recommended Posts

Nyydelig trebåt!!

 

Har svært god erfaring med Epifanes 1k. bør tynnes litt, da flyter den bedre! God kost og ikke minst en knallgod fordriver gjør susen!

doer1.jpg

Epifanes, riktignok lagt med sprøyte.

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg blir imponert når jeg leser om hva dere gjør med båtene deres!

Det er til stor inspirasjon og glede. Jeg lærer en masse..

 

Selv så setter jeg med delmål. Gjør litt etter litt, også så passer jeg på å ta før og etter bilder, så kan jeg se at endringen.

Det å pusse opp båten blir en del av gleden av å ha den. :-)

endring1.jpg

teakspyd.jpg

Link to post
Share on other sites

slenger meg på her med noen tanker om dette : min prosjekttråd ligger forøvrig her

 

https://baatplassen.no/i/topic/83139-prosjekt-nordkapp-17-ht-prince-total-renovering/

 

Det var et sant styr og MYE mer jobb enn jeg hadde sett for meg. Det kostet også mye mer penger enn jeg nok hadde håpet i utgangspunktet.

 

Men det var lærerikt og gøy og nå har jeg en båt som er innredet tilpasset mitt bruk. Jeg har stor glede av å kunne ta i bruk båten og finner at det fungerer veldig bra pga. de forbedringer jeg har gjort. Istedet for å bruke alt av penger på en nyere båt, har jeg lagt en del penger i denne gamle og har nå en båt med et skikkelig ekkolodd (furuno fcv 585 med 1kw svinger ) kartplotter, dieselvarmer, trimplan, vhf, stereo.

 

Jeg er i alle fall fornøyd med de valgene jeg gjorde.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fulgt med på bruktmarkedet det siste halve året, har jeg lagt merke til følgende.

  • Det er ingen sammenheng med hva folk bruker av tid, penger, energi og verdien av båten både før og etter.
  • Mange prosjekter krever 2-3 eiere før de blir ferdige, eller gitt opp.
  • Vanlig vedlikehold er det viktigste for å beholde verdien og for å kunne få solgt båten hvis nødvendig.

Jeg ser at noen overhaler motorer for 200.000 på båter som knapt nok er verdt det samme, også noen som setter i ny motor i 30 år

gamle snekker for 100.000. Forståelig hvis man regner med å ha båten i lang tid, men de blir i stedet lagt ut på Finn.no etterhvert.

 

Jeg tror hjertet teller mer enn budsjettet når det gjelder båt... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja det er vel noe i det :yesnod: . Grunnen til at jeg tok opp dette var vel tanken på at det kunne være mer fornuftig og rasjonelt med enklere oppussing på en gammel båt, men en kommer vel ikke bort fra at selve arbeidet og resultatet betyr mer for mange enn det helt rasjonelle. Og trives man med opp-pussing så hvorfor ikke ? Kanskje vi for mange strøkene veteranbåter med tiden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...